Szezonális vs. Négy évszakos Balaton: Új üzleti lehetőségek

Dátum

Megosztás

Itt a nyár vége: iskolaszezon, őszi sprintek, konferenciák. Holt szezon a magyar tengeren? Hiszen a Balaton jelenleg, erősen szezonális jellegű… És ez számos problémát okoz: a rövid, intenzív nyári szezon után az infrastruktúra kihasználatlan marad, a munkahelyek instabilak, és a helyi gazdaság stagnál. Ez a modell hosszú távon nem fenntartható, és korlátozza a régió fejlődési lehetőségeit. És itt felmerül a már több éves kérdés, hogyan is lehetne a Balaton környékét négy évszakosan funkcionáló környezetté alakítani?

Nemrég írtunk arról, hogy milyen üzleti trendeket, lehetőségeket nyújt az, hogy változik Magyarország éghajlata. Most egy másik irányból közelítjük meg ezt és nézzük, hogy a Balatonból mit lehet jobban kihozni.

Van egy meglévő infrastruktúrád! Erre mit tudsz építeni?

A négy évszakos működésre való átállás lehetőséget teremtene a stabilabb gazdasági alapok megteremtésére. Ez magában foglalná a turisztikai kínálat diverzifikálását, az infrastruktúra fejlesztését, és új, egész éves munkahelyek teremtését. Az ilyen átalakulás nem csak gazdasági előnyökkel járna, de javítaná az életminőséget a helyi lakosok számára is. Bár elnézve az Ördög Nóráék balatoni vállalkozása körül kialakult viharos kommenteket, véleményeket és az ős-balatoniak ellenszenvét – nem biztos, hogy mindenkinek erre van szüksége…

De, ha mégis belemegyünk ebbe teoretikusan… Az egyik legígéretesebb irány ebben az üzleti és konferenciaturizmus fejlesztése, amely kiválóan alkalmas az infrastruktúra jobb kihasználására a hagyományos turisztikai szezonon kívül. 

Hogy miért is? Például mert erre már van bejáratott út, közeg és szereplők: a Digital-Media Hungary és az Internet Hungary konferenciák, amelyeket rendszeresen Siófokon rendeznek meg. Ezek az események nem csak látogatókat vonzanak a régióba az őszi időszakban, de szakmai presztízst is adnak a helyszínnek.

A Balaton-parti hotelek és konferenciaközpontok amúgy is kiváló alapot biztosítanak az üzleti rendezvények számára. A kihívás abban rejlik, hogy miként lehet ezt az infrastruktúrát egész évben kihasználni. 

  • Vállalati rendezvények és tréningek: A cégek szívesen szerveznének konferenciákat, csapatépítő eseményeket az üresen álló hotelekben, különösen ha vonzó árazást kapnak. Példa: A Danubius Hotel Balatonban már most is számos vállalati rendezvényt tartanak az őszi-téli időszakban.

#ötlet A multikra lehet építeni, akár olyan szolgáltatás csomaggal, amit tudnak nyújtani jutalomként a dolgozóiknak (pl. All-You-Can-Move kártya vagy egyéb a visszatérésre, multi-szezonalitásra épülő akció).

  • Wellness és egészségügyi konferenciák: A régió termálfürdői és wellness központjai tökéletes hátteret biztosítanak az egészségügyi szakmai eseményeknek. A hévízi Lotus Therme Hotel rendszeresen ad otthont orvosi konferenciáknak. Nem is árt, ha olyan emberekre összpontosítotok, akik szem előtt tartják a saját egészségüket és tehetősek is.

Gondolkodjatok abban, hogyan lehet átformálni egyes régiókat: például jóga, és fitness vagy sport központtá szervezni. Legyenek szervezett utak, túrák, futóversenyek, közös edzések egy adott régióban. Például téli wellness irodistáknak – szervezzetek olyan szolgáltatást, hogy ha csak néhány napig is, de kényeztethetik magukat úgy, hogy mellette dolgozni is tudnak: cégvezetőknek, digitális nomádoknak,  természetesen exkluzív áron.

Egészségügyi szempontból egy régió rámehetne arra, hogy fókuszál (mondjuk) fogászatokra: összegyűjt 10-20 fogászt, akik időnként váltva egymást áttelepülnek, jó árakat adva, akár kihasználva egy hotel infrastruktúráját, és ehhez még csatlakozhatna más egészségközpont, szűrő központ, akár vérvétel és egyéb kivizsgálási lehetőség is. A health tourism is nagyon megy!

  • Kulturális és művészeti események: A balatonfüredi Anna Grand Hotel gyakran szolgál helyszínéül irodalmi esteknek és művészeti kiállításoknak a főszezonon kívül is. Ha gasztronómiáról beszélünk akkor pedig, az ételek köré mindig jó tematikus programokat tenni.

Legyen az főzőtanfolyam, vagy valamilyen gasztroprogram: téli gasztrotúrák, borászatokkal közösen, akár hozni-vinni az embereket.

Ahhoz, hogy ez az irány sikeres legyen, a régió szállodáinak és szolgáltatóinak össze kell fogniuk. KOLLAB! Ugye?! Hányszor mondjuk ezt a Minneren? Közös, vonzó ajánlatokat kell kidolgozni, amelyek versenyképesek vagy akár előnyösebbek a budapesti helyszínekhez képest. Ez magában foglalhatja a kedvezményes árakat a szezonon kívül, kombinált szolgáltatáscsomagokat (pl. konferencia + wellness), vagy egyedi, a régió sajátosságaira épülő programokat. 

Jó példa erre amúgy a Balatonfüred Szállodaszövetség kezdeményezése, amely közös marketinggel és ajánlatokkal próbálja vonzani a konferenciaszervezőket a városba. (A Minnernél is lehet kopogtatni)

Az üzleti és konferenciaturizmus fejlesztése nem csak a szállodák kihasználtságát javítaná, de egész éves munkahelyeket is teremtene, és élénkítené a helyi gazdaságot. Ez a stratégia kulcsfontosságú lépés lehet a Balaton valódi négy évszakos desztinációvá alakításában, amely hosszú távon biztosíthatja a régió gazdasági stabilitását és fejlődését.

Egy új kezdet – sajtóreggeli Balatonőszödön

“Egy új kezdeményezés most „ezer indokot” sorol fel az őszi Balaton mellett, miközben leteszi voksát a négy évszakos lehetőségek mellett, amit egy sajtóreggelin mutattak be a balatonőszödi Androsics Borbirtokon” – írja a Pénzcentrum a panelbeszélgetés után.

A fent említett ötleteink mellett, még kiemelnék 3 pontot, amely ezen a programindító/kezdeményező beszélgetésen hangzott el:

  • A vendéglátókat is ösztönözni kell! A vendéglátók számára fontos, hogy higgyenek a szezonon kívüli potenciálban, és olyan apró ösztönzőkkel segítsék a vendégek döntéseit, mint például kedvezmények, ajándék italok vagy borok. 

Princzinger Péter: „A kulcs abban rejlik, hogy meg kell győznünk a vendégeket, hogy bármikor érdemes a Balatonhoz látogatni, és a vendéglátókat is biztosítani arról, hogy megéri nekik kinyitni.”

A vendéglátók számára ki kell dolgozni olyan stratégiákat, amelyek a vendégeket motiválják a látogatásra, még ha nem is a főszezonban járnak a Balatonon. Ehhez mind marketing, mind kedvezményes ajánlatok szükségesek.

Bár az ösztönzésben egyetértek, de kétlem, hogy a hívószó a welcome drink vagy az ital-kedvezmény lenne – sokkal inkább a kollab vagy aktív programok általi teljesebb élmény kialakítása, amely a vendéglátósoknak is kedvezőbben jöhet ki.

  • Balaton nem egyenlő nyár! A VisitBalaton365.hu szemléletváltást sürget, miszerint nem a nyári élmények meghosszabbítása a cél, hanem annak felismerése, hogy a Balatonnak több szezonja van.

„Aki ősszel is a nyári élményeket várja, csalódni fog, de helyette olyan különleges programokat találhat, mint például a kerékpározás, geocaching, szüreti mulatságok, gasztronómiai fesztiválok és zenei események.”

Az őszi-téli programok új perspektívákat nyitnak, miközben a látogatók megtapasztalhatják a Balaton más, nyugodtabb oldalát. Ha a Balaton nem = NYÁR, akkor a turizmus sem = NYÁR, nyissatok más irányokba: rekreációs, egészség turizmus, work-nomád opciók (akár bérlettel) – így új célközönség találhatja meg a számára releváns élményt.

  • Kormányzati és vállalkozói támogatás szükségessége? A vállalkozóknak szükségük van támogatásra ahhoz, hogy egész évben nyitva tudjanak tartani. Csapody Balázs kiemelte, hogy a vállalkozásoknak ösztönzésre van szükségük, hiszen a téli nyitvatartás például nagyobb kihívást jelenthet.

Csapody Balázs: „Több támogatásra lenne szükségük azoknak, akik vállalják az egész éves nyitvatartást, hogy mérlegelni tudják, megéri-e nekik nyitva tartani.”

A kormányzati és önkormányzati támogatások, valamint a vállalkozók összefogása szükséges ahhoz, hogy a Balaton gazdaságilag fenntartható legyen minden évszakban. Ehhez kulcsfontosságú az infrastruktúra, a marketing és a vendégek érdeklődésének folyamatos fenntartása.

Ennek a támogatásnak pedig része lehet az egymás felé nyitás is, a kollaboráció mind vendéglátói, mind vendég/ügyfél részről, őket is lehet ösztönözni, hogy pályázzanak vagy érkezzenek együtt, csoportosan. Ez jelenthet költség csökkenést, illetve új vállalkozói, és program lehetőségeket.

A Balaton szezonalitásának problémája már nem tartható fenn, ez látszik – a hangsúlyt egyértelműen a négy évszakos turizmusra kell helyezni. A szakemberek szerint a Balatont sújtó kettős átok közé tartozik az az elvárás, hogy „nincs nyitva semmi” szezonon kívül, valamint az a vendéglátós gondolkodás, hogy „úgysem jön senki”. Ennek megoldására születhet „ezer indok” és kampány az őszi Balaton mellett, amely bemutatja a négyévszakos kínálat lehetőségeit, de érdemi előrelépés csak akkor lesz, ha kész akciók és programok fognak megszületni.

Revízió – milyen ötleteket vigyél el magaddal?

  • Építs a multikra! – széles munkaerő réteg, nagy befektetési lehetőség és az igény a cégkultúra és munkamorál emelésére. Ez egy kiaknázandó lehetőség!
  • A turizmus nem csak balatoni pancsolás! – a rekreációs, egészség turizmus nagy hívó szó már 2024-ben. Aki pedig, az egészségével törődik, az nem sajnálja magára szánni a pénzt.
  • Digitális nomádok! – ma már egyre többen dolgoznak távmunkában, mind magyarok, mind külföldiek. Ez egy olyan célközönség, amit megfelelő programmal el lehet csábítani a budapesti/otthoni közegből munkával (vagy MeetUp-okkal) egybekötött kikapcsolódással.
  • Gondolkodjatok a regionális infrastruktúrában! – mi hiányzik itt, mi adatott meg ott, szervezzétek meg, hogy két város vagy két part közösen nyújtson egy teljes programot. Nem kell feltétlenül egymással versenyezni.
  • Kollaboráljatok! – ezt szajkózzuk a Minneren: működjetek együtt, nyújtsatok közös ajánlatokat vagy ösztönözzetek ügyfeleket, hogy csoportosan érkezzenek, szervezzenek közös konferenciát, meetup-ot vagy egyéb üzleti eseményt.

Tudtad? A Pick azért indult el, mert ősszel a mezőgazdaság „szünetelt”, és keresett télre valami elfoglaltságot a vállalkozó: így lett a téli szalámi. Ez mondjuk elég tanulságos!

Forrás: Pénzcentrum.hu
Fotó: Unsplash / Envato Unlimited

Olvasnál még a témában?

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.