szombat, január 16, 2021

KATA-soknak külön be kell fizetniük a Facebook és Google reklámok után az áfát – Ha nem fizette be, bírságot is kaphat

Sokan írtatok nekem a HVG-n és a Pénzcentrumon megjelenő rémhír miatt, hogy a KATA -s kisvállalkozóknak itthon a Facebook és Google hirdetések után be kell fizetni az áfát. Tehát 27%-kal így többe kerül a reklám, és amennyiben nem vallod be és fizeted az áfát, bírságot is kaphatsz. Igen, a hír igaz! A KATA-s adózásnak sajnos ez az egyik hátránya. Na de itt nem milliós tételekről van szó, de tény, hogy felesleges papírmunkával jár. Nézzük is, miről van szó és van-e kiskapu!

Először is Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna, a kisvállalati adózás szakértője így magyarázza:

A problémát az jelenti, hogy a nagyon sok kisvállalkozás – köztük katás cég – használ Facebook, Google hirdetéseket. Márpedig a külföldi cégektől igénybe vett szolgáltatások után áfát kell fizetni a katás cégeknek is, és ezt sokan nem tudják. Az áfatörvény ugyanis minden vállalkozóra vonatkozik, még azokra is, akik egyébként áfamentességet élveznek.

Fordítsuk le magyarra – Miért kell KATA-soknak áfát fizetniük Facebook reklámok után?

Ha a Facebooknál bepipálod, hogy cégként hirdetsz (nem magánszemélyként), akkor már utána nettó értékben kapsz számlát, tehát 0% áfa lesz rajta. Ezt látod majd (igen, elég furcsa elrendezésű a FB számlája):

“Normál” áfás vállalkozóként
miután beszereztük az EU-s adószámunkat és kaptunk egy számlát a Facebooktól, akkor mi nettó értékben (áfa nélkül) kaptuk azt az elköltött hirdetésekről (Közösségen belüli szolgáltatás igénybevétele). Az áfát be kell vallanunk, de egyből le is tudjuk vonni. Tehát csak annyi, hogy az áfa bevallásban pozitív és negatív oldalon is szerepel majd az érték (nettóból számoljuk), és nem kell fizetnünk. Ez így tiszta!

KATA-s vállalkozóként (amennyiben alanyi mentes)
Fontos! Az alanyi mentesség belföldre, azaz Magyarországra vonatkozik, a külföldi ügyletekre nem. Az eleje ugyanaz, mint normál esetben, tehát be kell vallanunk az áfát (vagy havonta, vagy negyedévente), viszont itt befizetés oldalon jelenik csak meg, mivel KATA-sként nem vonhatjuk le az áfa összegét (nem helyezhetjük levonásba). Viszont mivel nem magyarországi, hanem külföldi cégtől vettük a szolgáltatást, így ahogy fent Zsuzsanna is leírta, az áfa törvény alapján be kell vallanunk az áfát, de KATA-sként nem vonhatjuk le. Itt van a kutya elásva! Amennyiben nem alanyi mentes KATA-s, vagyis áfás, úgy levonhatja az áfát.
Egyébként ez igaz az alanyi mentes egyéni vállalkozókra is.

Magánszemélyként hirdetsz – Kiskapu kisvállalkozóknak?
Ha kis összegeket költ el reklámra a KATA-s (vagy alanyi áfa mentes), jobban megéri bepipálnia, hogy magánszemélyként hirdet, mert így nem kell a bevallással bíbelődnie. Ekkor a számla már nem 0%-os, hanem 27%-kal növelt áfa tartalmú lesz. Tehát mindenképpen valahol megfizeti az áfát a kisvállalkozó, csak ebben az esetben nem kell a könyveléssel bíbelődni. Ahogy írtam, ez akkor érdemes, ha havi 5-20 000 forintot költ csak ilyen reklámra. Viszont áfa körösként NE pipáld be, hogy magánszemélyként hirdetsz, mert így 27%-kal többet fizetsz majd.

Hirdess jobban és az áfa nem fog érdekelni!

Ha jól megy az üzlet, akkor kit érdekel az áfa? Nem? Jó persze, húzzuk a szánkat, de amikor már akkora a bevétel, váltani is lehet.
Így tudod javítani a Facebook marketingedet:

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Január 15-én lesz 20 éve, hogy elindult az online enciklopédia. Már több mint 55 millió szócikk található rajta, havonta 22 milliárdos nézettséget tud felmutatni. A Wikipédia adományokból tartja fenn magát, nincsenek rajta reklámok, bár a márkák is jelen vannak rajta.

MinnerInstant

A napokban nagyon népszerű lett a 444.hu egyik tartalma, ami a kiégésről szó. Igazán átfogó anyag lett, csak ajánlani tudom:

Fiatal felnőttek, akiknél a kiégés az alapállapot – 444.hu

És itt vannak erről a Minner anyagai is:

MinnerInstant

Ezen biztosan felnevetnek a nagyon hívő bitcoinosok. De minden végletet meg kell vizsgálni. Az Azonnali.hu -n egy átfogó cikket találtam a témában, ami körbe rájra az ellen oldalt. Ebből kiragadok most egy részt:

Eddig legalább nyolc Nobel-díjas közgazdász fejtette ki arról véleményét, hogy a bitcoin egy spekulatív lufi, köztük

A cikket itt tudod teljesen elolvasni.

MinnerInstant

Pearson Prentice Hall kutatásából kiderült, hogy az emberek 65%-a az információt csak akkor tudta teljesen feldolgozni, ha az vizualizálva is volt. Ha csak hanggal, vagy csak szöveggel volt, a figyelmük hamar lankadt, elkalandozott, vagy üveges tekintettel bár nézték, agyuk nem fogott fel semmit.

Az MIT kutatóinak mérései alapján egy szempillantás alatt 8 képet is képesek vagyunk feldolgozni. (13 milliszekundum egy kép feldolgozása, 100 milliszekundum egy pislogás. Ugyanezen kutatás szerint az agyunkba továbbított információ 90% -a vizuális, a fennmaradó 10% pedig az érzékeink többi része között oszlik meg (pl. hallás, tapintás…).  

Látod! A kép nekünk is segített! Irány az a cikk, ami még tovább segít ebben: Amikor a vevőd hülyeséget kérdez, amögött még több száz, sőt akár több ezer elszalasztott…

MinnerInstant

Alig 6 napja posztoltam arról, hogy Livermore egykori tanai szerint 30 000-ről 40 000-ig lazán el tud száguldani, mert lendületben van a bitcoin. És valóban. Érdemes elolvasni Jesse Livermore tanairól szóló könyvet, a címe: Egy spekuláns feljegyzései


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

További friss cikkek