Csak kapkodom a fejem az egyes új, magyar alapítású startupok közeli terveit hallva. A legtöbb mit akar? Külföldi terjeszkedés, sőt csak az USA-ra fejlesztenek szolgáltatást, terméket. És mit látok? Telnek a hónapok és ezek a startupok, vagyis fellángolások elhalnak. Mi lehet a baj?
Az, hogy nem ismerik teljesen az ottani igényeket, az embereket… Bizony, ennyire egyszerű. Az is hozzátartozik, hogy a konkurenciát sem ismerik teljesen, illetve egy külföldi piacra nem csak úgy megy a bejutás. Felteszem a kérdést: Miért nem Magyarországon indulnak el először? Persze, jönne a válasz, hogy ez kis piac, USA nagyobb…, illetve egy startupnak evidens, hogy azonnal nemzetközi piacra akar lépni… Tudjátok mi a helyzet? Sokan még a magyar piaccal sincsenek tisztában, akár a méretével, akár a lehetőségekkel kapcsolatban, akkor egy külföldi piacon persze, hogy nehezen érvényesülnek. (Ez nem csak új vállalkozásokra igaz, sokszor régi motoros vállalkozásoknál is tapasztalom). Aztán mi történik? Elindulnak külföldön, és lehúzzák a rolót.
Annyira rossz ötlet elindítani itthon egy vállalkozást? Most egy példa jön, tudom nem startup, de a számokat nézd! Egyszer megkérdeztem Budapesten az egyik Trio pizzásnál, hogy egy nap mennyi pizzát sütnek, adnak el utána felszelve. 300 pizza volt a válasz. Számold csak ki, azt hiszem 8 szeletre vágnak egy pizzát, 200 ft/szelet. A weboldaluk szerint pedig 283 238 db pizzaszeletet adnak el havonta, összesen (több helyszínen). Alapanyag költség nem sok, munkabér is lazán kifutja, bérleti díj is. Jah, és még akkor a többi terméket nem is számoltam, pl. gyros, kóla, kávé…) Nem kell tehát mindenféle hightech ötletre gondolni egy vállalkozás alapításánál, erre jó példa a Trió.
Lapozzunk! Vannak itthon is több milliárd forint éves árbevétellel rendelkező cégek, melyek 0-ról indultak, politikai hátszél nélkül. Ne menjünk ennyire előre. Évi 20-50 millió forint árbevételnek is örülne bárki, hát még a külföldi vállalkozásba belebukó startupok :-)…
Konklúzió
Először próbáld meg itthon, és utána menj külföldre. Tanuld meg, mit is jelent vállalkozni, hogyan működik, hogy jönnek az ügyfelek. Az is lehet, hogy itthon nem a startupoddal indulsz el, hanem csak ahhoz kapcsolódó vállalkozással. Hidd el, a későbbi befektetőid, kockázati tőkések még értékelni is fogják ezt, máris előnyből indulsz. Szerezz tapasztalatot, szerezz külföldi kapcsolatokat, anélkül megfojt a konkurencia.
Olvasd a Minner.hu-t, a vállalkozás ötleteket, és persze az érdekes cikkeket. Köszi, hogy olvasol!
Fotó: Flickr