Megfigyeltem az embereket, mint egy természetfilmes

Dátum

Megosztás

Ügyfeleim azt szokták szeretni bennem, hogy belemászok teljesen a termékbe, a célcsoportba és szó szerint ahogy egy természettudós a saját környezetükben vizsgálja az élőlényeket, úgy én is. Körömlakkos céges ügyfélnél bementem boltokba és vettem körömlakkot, hogy lássam a piacot, figyeltem a vásárlókat, néztem a kommenteket, beszélgettem a műkörmösökkel… (itt kellett hölgyet bevonnom a tapasztalatokba) és még folytathatnám a példákat. Na, de mi van a sajáttal?

Mi ez a cikk? Mire akarok kilyukadni? Először kezdem ezzel. Szóval próbálom minél jobban bemutatni a korábban már több cikkben is említett dolgot, hogy a vevőid rutinját minden körülményben érdemes megvizsgálni (kapcsolódó cikk a poszt végén).

A metrós, buszos, megfigyelés

Egyik nap éppen éreztem, hogy cikkíráshoz nincs meg a motivációm, így azt mondtam magamban ideje nagyiparban csinálnom, amit már többször itt-ott alkalmaztam, a BKV megfigyelést (autóból nem látok át a másikba, meg ne is mobilozz vezetés közben!!!!). Ez pedig az, hogy 2 órán át csak azért tömegközlekedtem, hogy megfigyeljem az emberek hogyan Facebookoznak. Ott észrevétlenül lehetek megfigyelő. (65%-ban FB-oznak, maradék játék, vagy Messenger).

Ez a mániám, ami a páromat már kiakasztotta néhányszor. Bárhol is legyünk és meglátom, hogy valakinél mobil van és a lehetőség adott akkor figyelem éppen mit néz, hol áll meg a tekintete. Általánosságokat figyelek, nem mélyen, hogy mit is olvas, csak hol áll meg hosszabban kép, videó, oldal poszt… Tudom fura dolog, de máshogy nem jutok hozzá az információhoz. Mihez is?

Egyrészt azért figyeltem meg az embereket, mert ezeket tudnom kell, ha már Facebook marketinggel is foglalkozom saját üzleti célból és az oktatásomnál.

Másrészt a hőtérképes megoldásról lehet már hallottál, amit weboldalakon tudunk használni és megnézni, valójában meddig görgetnek le az emberek, mit csinálnak, mire kattintanak… A legismertebb ilyen a Hotjar, ami nagy tömegben is megmutatja átlagosan mire kattintanak, meddig görgetnek le az oldalon, vagy azt szokták nézni hol veszítik a felhasználót például a megrendelő oldalon. Nos ezen kívül még fel is veszi a felhasználók, hol és merre jártak és videóban meg tudod nézni. Egy kép a Hotjar -ról (piros, ahol többször volt az egér (ösztönösen arra visszük amerre figyelünk, de egyébként itt főleg azt jó látni, merre megy, mikor-merre kattint, meddig görget le…

Fotó: Hotjar.com

Én tehát az élő Hotjar voltam. A Facebook-tól nem fogok engedélyt kapni, hogy mutassanak ilyen adatokat vagy használhassunk ehhez hasonló rendszert. Így ha felszálltam a metróra (hogy ne unjam meg villamosoztam is), akkor megnéztem, ki mobilozik és mellé álltam, ültem… és időnként oda néztem még úgy, hogy ne legyen feltűnő. És te jó ég miket láttam! Nem szaftos dolgokra gondolok, hanem tényleg hogy tekerik a Facebook hírfolyamot, hol állnak meg, hogy hány poszt után is még képesek mégis visszamenni, mondván: „héé, az mi is volt…”

Néha elragad a ,,HÉV”… 🙂

Strigulákat húztam, jegyzeteltem, hogy legyenek statisztikák (néha osztok meg majd róla statisztikákat, de ezt főleg belső használatra és persze a fizetős képzésekben mondom el (Amikor a Facebook képzésben mondom, hogy akkor most képzeld el a vevő hírfolyamát….)

Például ilyen megfigyelésem, hogy imádják nézni, ha valaki becsekkol valahová, még akkor is, ha csak térkép látszik a posztban. Nem értem, ne kérdezzétek, mi a mögöttes dolog, de megnézik (még nem találtam választ rá). De ez csak egy példa és persze nem reprezentatív, mert néha csak 2-5 percig láttam, ki mit csinál. Már látható eredménynövekedéssel jár a megfigyelések alatt tanultakat is figyelembe véve a posztolás, elérés.

Egy tévhit! Nem mobiloznak az emberek annyit, mint amennyire szokták mondani. A tömegközlekedésben így figyeltem az embereket és azt tapasztaltam 100 emberből maximum 14-18 ember az, aki valójában mobilozik időnként, volt több is, de az ritka volt. Ugyanúgy tévhit az éttermekben mobilozók esete (száma), ösztönösen figyeltem és túlzóak azok felháborodott FB posztok, amikor azt mutatják mennyire bele vagyunk bolondulva a telefonunkba. NEM! A járókelők például az utcán még kevesebb %-ban használják az mobilkészüléküket, mint elsőre gondolnánk. Ez is egy plusz megállapítás.

Volt olyan, aki Minnert olvasott! Nem teketóriáztam szóltam neki! Hahó én írtam a cikket! És kapott egy oktatást ingyen, ő választhatott, imádom az ilyen kis apróságokat. Annyira jó érzés volt! Szerencsére régi motoros Minner olvasó volt.

Figyeld meg a vevőidet! Modellezd le a rutinjukat, és a fenti webes hőtérképes dolgot legalább egy-két hétig próbáld ki. Mik ki nem jönnek!

Fotó: Sam Marx / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!