Mi lesz a május 25. előtti adatbázisokkal? – GDPR 5. rész

Tudom mit érzel és milyen kérdések merültek fel benned! Mit csináljunk, vagyis inkább csinálhatunk a nagy költséggel és sok munkával összegyűjtött hírlevél adatbázisunkkal? Használhatjuk a korábbi adatbázisainkat a GDPR alkalmazását követően, vagyis május 25. után? Hogyan küldhetsz szabályosan hírlevelet a régi listádra? Vagy az egész megy a kukába? Mennyire dühítő lenne az, ha a több év alatt összegyűjtött adatbázisodat egyszer csak nem használhatnád? Legyen az akár hírlevél, vagy remarketing adatbázis, elég nagy érvágás egy cégnek az, ha nem használhatja az EU-s adatvédelmi rendelet miatt. Az is igaz, hogy mivel mindenkit érint, ezért egyszerre szívunk, de ettől még ez nem vigasztal senkit, eléggé megakaszthatja egy cég bevételszerzését. Nézzük is mit tudunk, mi az, ami biztos!

A rendelet – GDPR lényege

Most csak röviden írom le a többit a cikksorozat első részében el tudod olvasni. AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETE 2016. április 27-től hatályban van, de csak 2018. május 25-től kell alkalmazni az EU valamennyi tagállamában. A GDPR rövidítés a General Data Protection Regulation szavak kezdőbetűiből áll. A természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről, és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet).

Marketing és a GDPR

Erről a cikksorozat 3. részében írtam részletesen. Ennek lényege az, hogy május 25-től

  • csak akkor indíthatsz bármilyen direkt marketing megkeresést, ha ahhoz egyértelmű hozzájárulását adta a felhasználó
  • hírlevél esetén egy checkbox-ot kipipálva egyértelműen hozzájárul, hogy emailben megkeresd, neki direkt marketing levelet, vagy hírlevelet küdhetsz. Tehát nem lehet mondjuk csak úgy a vásárlóidnak/vagy a bármilyen más módon begyűjtött emailcímre levelet küldeni, maximum rendszer üzeneteket.
  • remarketing – ez lesz a legnagyobb érvágás, amire még rendes gyakorlat és iránymutatás sincs. Jelen állás szerint gyakorlatilag csak akkor gyűjtheted a felhasználókat remarketing adatábzisba (akkor indulhat el a Facebook, vagy Google pixel és gyűjthet adatokat), ha ahhoz hozzájárult a felhasználó. A jelen gyakorlatok szerint nem elég csak az, hogy rákattint egy oké, elfogadom gombra, hanem ki is kell pipálnia mondjuk egy checkboxban.
  • ugyanez igaz a telefonra és más megkeresésekre is
  • a profilozás szintén korlátozva van
  • Ezekről részletesebben: GDPR 3. rész: Ez változik a marketingben a GDPR alkalmazását követően 

Mi lesz a régi adatbázissal?

A régen begyűjtött adatok kérdése leginkább a hírlevelezést érinti. Miért? Mert az online remarketing adatbázis (Facebook, Google) esetében nem használhatjuk a régen begyűjtött adatbázisunkat, de hírlevélnél van olyan verzió, amikor igen.

Küldhetek hírlevelet?

Eddig az volt a cégek gyakorlata, hogyha bármilyen módon is érintkeztél a céggel és valahol megadtad az emailed (felhasználóként, vásárlóként, vagy csak érdeklődtél), akkor ők már azonnal felvettek téged a hírlevél listájukra, és küldtek neked promóciós emaileket. Ez most változik, mert ehhez külön hozzájárulást kell kérnie a cégeknek. Oké, ez tiszta! De mi van akkor a régen gyűjtött hírlevél feliratkozókkal? Nah itt amennyi jogász, annyi válasz jött. Azért is mert még erre megfelelő állásfoglalás nem érkezett a NAIHtól, azért sem, mert még az Infotörvény sem változott. Egy biztos, meg kell vizsgálnunk a jelenlegi adatbázisunkat. Milyen lehetőségeid vannak? Mit érdemes követni akkor, ha nem akarod, hogy meglepetés (bírság) érjen?

  • Iratkoztass fel újra vagy törölj! – Ez akkor érvényes rád, ha neked olyan vegyes listád van, amiben NEM tudod egyértelműen bizonyítani, hogy a bent lévő emberek korábban (2018. május 25. előtt ) egy olyan hírlevél feliratkozó űrlapon keresztül kerültek be a listába, ami megfelelt az akkori szabályozásnak, törvénynek. Tehát ez akkor igaz, ha boldog boldogtalan rákerült a listádra. Ebben az esetben küldj mindenkinek egy levelet, hogy újra iratkozzanak fel, aki nem iratkozik fel újra május 25-ig, azt törlöd a listádról.
  • Vegyes listád van, de ki tudod szűrni a szemetet – Ha az előző pont érvényes rád, de van olyan megoldásod, amivel ki tudod törölni azokat a felhasználókat, akik manuálisan kerültek a listádra és mondjuk nem úgy, hogy feliratkoztak, akkor mázlid van. Tehát
    • mielőtt törölnéd azokat, akik nem a  hírlevél feliratkozó formon keresztül iratkoztak fel hozzád, értesítsd őket arról, hogy iratkozzanak fel újra, fogadják el, hogy hírlevelet küldesz nekik.
    • Akik ezt nem teszik meg, május 25. után töröld a listáról.
    • Akik a korábbi hírlevél formodon keresztül kerültek rá a listádra, őrájuk a harmadik pont vonatkozik, vagyis őket maximum tájékoztatod arról, hogy… (következő pont)
  • Küldj tájékoztatót meglévő tiszta hírlevél adatbázisodnak! Van egy olyan tiszta listád, amiben a felhasználók egyértelműen csak a hírlevél listádra jelentkeztek, regisztráltak (az akkori törvényeknek megfelelően)? Ez az! Sőt, double opt-in-nal regisztráltak? Akkor még inkább megnyugodhatsz. Ezekre az emailekre később is küldhetsz emailt. Ennek jogalapja az érdekmérlegelés elve alapján a jogos érdek lesz. Érdemes tájékoztatni őket 25-e előtt, de itt ne újrafeliratkozást kérj, hanem mutasd meg, mit tehetnek meg május 25-e után. Ha hírlevél rendszert használsz, ezt könnyen be is tudod állítani. Itt érdemes kiemelni, hogy egy ellenőrzés alkalmával kérhetik tőled azt, hogy bizonyítsd, hogy a felhasználó feliratkozás útján került a listádra. Ez hírlevél rendszerekben könnyen lekérhető. Már az is bizonyítja, hogy a double opt-in-nal regisztrál a felhasználó, de az is, ha egyértelműen látszik, csak hírlevelet kapott tőled miután regisztrált a listádra.

Hulljon a férgese! Még jól is jársz!

Van egy furcsa, de hasznos dolog is az egészben. Lesz egy tényleg tiszta listád. Mennyivel jobb lesz, nem? Sőt én azt is látom, hogy kevesebb szemetet (spam) kapnak majd az európai felhasználók (remélhetőleg) és akkor még jobban megkönnyíti ez a marketinget. A hírlevelezést most előtérbe fogja hozni a rendelet még úgy is, hogy sok emailt elvesztünk, de a cégek többsége a remarketing hozzájárulás kérés nehézsége miatt ezt a marketing csatornát fogja preferálni. Szóval tisztításra fel! Fogjuk meg a dolog pozitív oldalát is!

(x) Készítsd fel a céged, munkatársaid az új adatvédelmi rendeletre!

A Minner.hu és a BWSP Gobert & Társai Ügyvédi- és Adótanácsadói Iroda videóanyaga segít a felkészülésben! Szerezd be minél előbb! Kattints ide! GDPR felkészítő tanfolyam. 

A cikksorozat további részei:

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Ipari ingatlanok, ipari telkek, pörög az ingatlan piac ezen a területen.

Úgy beindult a magyarországi e-kereskedelem, hogy elfogynak a raktáraknak való telkek – HVG
Soha nem látott mértékben nőtt a kereslet a jó helyen lévő, nagy ipari telkek iránt – írta az Mfor.hu. A jelenségnek egyértelműen a koronavírus-járvány alatti e-kereskedelem gyors felfutása az oka. A portál azt is írja, hogy a telekárak a járvány másfél éve alatt legalább 20-40 százalékkal nőttek, és ma már nemcsak a raktárakat, csarnokokat fejlesztők, hanem a végfelhasználók is a vevők között vannak.
A lap megszólaltatta VLK Cresa befektetési igazgatóját, Takács Pétert, aki azt mondta, hogy

egyre több hazai és külföldi ingatlanfejlesztő szeretne pozíciót fogni, vagyis olyan területet vásárolni, ahol aztán logisztikai központot, gyártócsarnokot, raktárt hoz létre, és bérbe adja azt.

Emlékszel mit írtam arról, hogy mi történne, hogyha az Amazon bejönne Magyarországra? Pont az ilyen telkek, logisztikai központok felértékelődéséről írtam. Nos ez most a 2020-as e-kereskedelmi boom miatt pörgött fel jobban, mintha az Amazon jött volna. Olvasd el azt a cikket is! 

MinnerInstant

Az IoT (Internet of Things) világában elég maradinak tűnhet ez a tipp, de mindenképp próbáld ki! Legyen szó egy széljegyzetről, egy meeting „jegyzőkönyvéről”, vagy akár brainstromingról, a papírra leírt jegyzetek nem csak a memorizálásban segítenek, hanem a feldolgozásban is. Míg gépi jegyzetelésnél szóról szóra követjük az elhangzottakat, papírra történő jegyzeteléskor szelektálunk, a lényeget írjuk le, az összefüggéseket (később is) jobban átlátjuk és értelmezzük. Nem beszélve arról a pozitív hatásról, hogy a memóriánkat is fitten tartja, így aki gyakran ír kézzel, akár a demencia kialakulásának esélyét is nagymértékben csökkentheti. További jegyzetelős tippeket itt olvashatsz.

MinnerInstant

Amennyiben a weboldalad már rendelkezik titkosítással, válassz egy másik küldetést a minner.hu/kuldetes oldalról!

Mit jelent ez a tanúsítvány, és miért van rá szükség?

SSL (Secure Sockets Layer): egy olyan eszköz, amely azért felel, hogy titkosított és biztonságos csatorna jöjjön létre a kliens és a szerver között. Ez akkor igazán fontos, amikor bizalmas információkat kezelsz (nevek, címek, bankkártyaadatok, stb.), de a Google keresője is előrébb sorolja a tanúsítvánnyal rendelkező weboldalakat.

Sőt már a böngészők többsége figyelmeztet rá, ha SSL nélküli oldallal találkozik, hogy NEM BIZTONSÁGOS az oldal.

Bizonyára nem örülne neki a vásárlód és te sem, ha adatvédelmi szivárgás történne, ezzel akár a bizniszed sikerét is kockáztathatod. Ezért ma már alapelvárás, hogy rendelkezz SSL tanúsítvánnyal. Ha egy weboldal titkosított, a http:// url kiegészül, így https:// lesz a tanúsítvány megszerzése után, így könnyen ellenőrizhető bárki által. Hogyan tudod megszerezni? Mindenképp a tárhelyszolgáltatódnál érdeklődj! Mivel valószínűleg nem te leszel az első ezzel a kéréssel, nagy eséllyel meg tudják oldani pár ezer Forintért. Amennyiben még nem rendelkezel weboldallal, mindenképp járj utána, hogy rögtön titkosított weboldallal indulhass és ne utólag kelljen megszerezned a tanúsítványt.

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek