Mi lesz a május 25. előtti adatbázisokkal? – GDPR 5. rész

Tudom mit érzel és milyen kérdések merültek fel benned! Mit csináljunk, vagyis inkább csinálhatunk a nagy költséggel és sok munkával összegyűjtött hírlevél adatbázisunkkal? Használhatjuk a korábbi adatbázisainkat a GDPR alkalmazását követően, vagyis május 25. után? Hogyan küldhetsz szabályosan hírlevelet a régi listádra? Vagy az egész megy a kukába? Mennyire dühítő lenne az, ha a több év alatt összegyűjtött adatbázisodat egyszer csak nem használhatnád? Legyen az akár hírlevél, vagy remarketing adatbázis, elég nagy érvágás egy cégnek az, ha nem használhatja az EU-s adatvédelmi rendelet miatt. Az is igaz, hogy mivel mindenkit érint, ezért egyszerre szívunk, de ettől még ez nem vigasztal senkit, eléggé megakaszthatja egy cég bevételszerzését. Nézzük is mit tudunk, mi az, ami biztos!

A rendelet – GDPR lényege

Most csak röviden írom le a többit a cikksorozat első részében el tudod olvasni. AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETE 2016. április 27-től hatályban van, de csak 2018. május 25-től kell alkalmazni az EU valamennyi tagállamában. A GDPR rövidítés a General Data Protection Regulation szavak kezdőbetűiből áll. A természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről, és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet).

Marketing és a GDPR

Erről a cikksorozat 3. részében írtam részletesen. Ennek lényege az, hogy május 25-től

  • csak akkor indíthatsz bármilyen direkt marketing megkeresést, ha ahhoz egyértelmű hozzájárulását adta a felhasználó
  • hírlevél esetén egy checkbox-ot kipipálva egyértelműen hozzájárul, hogy emailben megkeresd, neki direkt marketing levelet, vagy hírlevelet küdhetsz. Tehát nem lehet mondjuk csak úgy a vásárlóidnak/vagy a bármilyen más módon begyűjtött emailcímre levelet küldeni, maximum rendszer üzeneteket.
  • remarketing – ez lesz a legnagyobb érvágás, amire még rendes gyakorlat és iránymutatás sincs. Jelen állás szerint gyakorlatilag csak akkor gyűjtheted a felhasználókat remarketing adatábzisba (akkor indulhat el a Facebook, vagy Google pixel és gyűjthet adatokat), ha ahhoz hozzájárult a felhasználó. A jelen gyakorlatok szerint nem elég csak az, hogy rákattint egy oké, elfogadom gombra, hanem ki is kell pipálnia mondjuk egy checkboxban.
  • ugyanez igaz a telefonra és más megkeresésekre is
  • a profilozás szintén korlátozva van
  • Ezekről részletesebben: GDPR 3. rész: Ez változik a marketingben a GDPR alkalmazását követően 

Mi lesz a régi adatbázissal?

A régen begyűjtött adatok kérdése leginkább a hírlevelezést érinti. Miért? Mert az online remarketing adatbázis (Facebook, Google) esetében nem használhatjuk a régen begyűjtött adatbázisunkat, de hírlevélnél van olyan verzió, amikor igen.

Küldhetek hírlevelet?

Eddig az volt a cégek gyakorlata, hogyha bármilyen módon is érintkeztél a céggel és valahol megadtad az emailed (felhasználóként, vásárlóként, vagy csak érdeklődtél), akkor ők már azonnal felvettek téged a hírlevél listájukra, és küldtek neked promóciós emaileket. Ez most változik, mert ehhez külön hozzájárulást kell kérnie a cégeknek. Oké, ez tiszta! De mi van akkor a régen gyűjtött hírlevél feliratkozókkal? Nah itt amennyi jogász, annyi válasz jött. Azért is mert még erre megfelelő állásfoglalás nem érkezett a NAIHtól, azért sem, mert még az Infotörvény sem változott. Egy biztos, meg kell vizsgálnunk a jelenlegi adatbázisunkat. Milyen lehetőségeid vannak? Mit érdemes követni akkor, ha nem akarod, hogy meglepetés (bírság) érjen?

  • Iratkoztass fel újra vagy törölj! – Ez akkor érvényes rád, ha neked olyan vegyes listád van, amiben NEM tudod egyértelműen bizonyítani, hogy a bent lévő emberek korábban (2018. május 25. előtt ) egy olyan hírlevél feliratkozó űrlapon keresztül kerültek be a listába, ami megfelelt az akkori szabályozásnak, törvénynek. Tehát ez akkor igaz, ha boldog boldogtalan rákerült a listádra. Ebben az esetben küldj mindenkinek egy levelet, hogy újra iratkozzanak fel, aki nem iratkozik fel újra május 25-ig, azt törlöd a listádról.
  • Vegyes listád van, de ki tudod szűrni a szemetet – Ha az előző pont érvényes rád, de van olyan megoldásod, amivel ki tudod törölni azokat a felhasználókat, akik manuálisan kerültek a listádra és mondjuk nem úgy, hogy feliratkoztak, akkor mázlid van. Tehát
    • mielőtt törölnéd azokat, akik nem a  hírlevél feliratkozó formon keresztül iratkoztak fel hozzád, értesítsd őket arról, hogy iratkozzanak fel újra, fogadják el, hogy hírlevelet küldesz nekik.
    • Akik ezt nem teszik meg, május 25. után töröld a listáról.
    • Akik a korábbi hírlevél formodon keresztül kerültek rá a listádra, őrájuk a harmadik pont vonatkozik, vagyis őket maximum tájékoztatod arról, hogy… (következő pont)
  • Küldj tájékoztatót meglévő tiszta hírlevél adatbázisodnak! Van egy olyan tiszta listád, amiben a felhasználók egyértelműen csak a hírlevél listádra jelentkeztek, regisztráltak (az akkori törvényeknek megfelelően)? Ez az! Sőt, double opt-in-nal regisztráltak? Akkor még inkább megnyugodhatsz. Ezekre az emailekre később is küldhetsz emailt. Ennek jogalapja az érdekmérlegelés elve alapján a jogos érdek lesz. Érdemes tájékoztatni őket 25-e előtt, de itt ne újrafeliratkozást kérj, hanem mutasd meg, mit tehetnek meg május 25-e után. Ha hírlevél rendszert használsz, ezt könnyen be is tudod állítani. Itt érdemes kiemelni, hogy egy ellenőrzés alkalmával kérhetik tőled azt, hogy bizonyítsd, hogy a felhasználó feliratkozás útján került a listádra. Ez hírlevél rendszerekben könnyen lekérhető. Már az is bizonyítja, hogy a double opt-in-nal regisztrál a felhasználó, de az is, ha egyértelműen látszik, csak hírlevelet kapott tőled miután regisztrált a listádra.

Hulljon a férgese! Még jól is jársz!

Van egy furcsa, de hasznos dolog is az egészben. Lesz egy tényleg tiszta listád. Mennyivel jobb lesz, nem? Sőt én azt is látom, hogy kevesebb szemetet (spam) kapnak majd az európai felhasználók (remélhetőleg) és akkor még jobban megkönnyíti ez a marketinget. A hírlevelezést most előtérbe fogja hozni a rendelet még úgy is, hogy sok emailt elvesztünk, de a cégek többsége a remarketing hozzájárulás kérés nehézsége miatt ezt a marketing csatornát fogja preferálni. Szóval tisztításra fel! Fogjuk meg a dolog pozitív oldalát is!

(x) Készítsd fel a céged, munkatársaid az új adatvédelmi rendeletre!

A Minner.hu és a BWSP Gobert & Társai Ügyvédi- és Adótanácsadói Iroda videóanyaga segít a felkészülésben! Szerezd be minél előbb! Kattints ide! GDPR felkészítő tanfolyam. 

A cikksorozat további részei:

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később