Láttál már olyan Facebook csoportot, amiben érezted, hogy egy cég reklámozásáról van szó valójában? Lehet ezt jól és rosszul is csinálni persze. A Facebook csoport marketing egy nehéz terület, mert meg kell találni az egyensúlyt a reklám és a tagok posztjai között és persze megfelelő csoport aktivitást elérni. Miért használja kevés cég, pedig óriási eléréseket hoz?
Az ok egyszerű: a legtöbb cégnek fogalma sincs, hogyan lehetne monetizálni egy csoportot vagy hogyan építsék be a marketingjükben – erre keressük a Csoportmarketing elemzés cikksorozatban a választ. Itt arra értjük, hogy saját csoportot üzemeltet egy cég.
A cikk szerzője: Scherzer Marcell online marketinges, a MinnerAkadémia szakértője, csoportmarketing oktatója.
A Facebook 2018-ban egy Zuckerberg bejelentéssel indította el a lavinát, aminek következtében a legtöbb céges oldal elérései drasztikusan csökkentek – azaz kevesebb emberhez értek el organikusan a Facebook oldalak posztjai.
Zuckerberg elmondta, hogy szeretnék a minőségibb emberi kapcsolatok felé vinni a céget, és minden erővel azon lesznek, hogy még többet láthassunk a barátainkból, és még kevesebbet a cégekből – kivéve, ha számunkra releváns az adott cég kommunikációja.
Milán egyébként hamar lépett – 2018-ban kezdett felvirágozni a Minner extra csoport – de Mr. Minner csoportja egy későbbi cikk témája lesz. 🙂
A Decathlon Facebook csoport marketingje
Az első jelölt tehát a Decathlon, akiknek talán a legtöbb Facebook csoportjuk van a multik közül – ezért volt mit elemeznünk. Milán 2029-ben elemezte a Decathlon FB marketingjét és ők kapták a legtöbb pontot is, ennek egyik fontos tényezője volt a csoportok megléte.
A cégnek jelenleg 6 Facebook csoportja van, ebből 4 az, ami igazán aktív:
Ahhoz képest, hogy a legtöbb multinak legfeljebb egy csoportja van, a sportkereskedő cég úgy tűnik tényleg komolyan veszi a marketingeszközök kihasználását.
Mire használja a Decathlon a csoportjait?
Amikor szeretnél valamilyen skill-t jobban megtanulni, akkor figyeld azokat, akik használják ezt a képességet. Nézd meg, ők mit, hogyan és miért csinálnak. Próbáld meg visszafejteni annyira ok-okozat szintig, hogy tanulj belőle. Így később Te is tudni fogod alkalmazni – ezt hívják az amerikai vállalkozói körben „reverse engineering„-nek.
Pont ezt tettük most a Decathlon Facebook csoportjaival is.
Horgász csoport
Tagok száma: 2771
Posztfrekvencia: napi 1
Aktivitás (a posztoknál): magas
Posztok típusai: Horgászatról fotók, kapások, termékajánlást kérők
Csoport stratégia: Érdeklődési kör / ügy
Marketingérték osztályzat (5-ből): 5
A „Caperlan, a Te sporthorgász közösséged” csoportba léptem be először. Bár soha nem horgásztam még, a közösség ereje mégis magával rántott, mert ez a csoport tényleg valódi közösség.
A hobbihorgászok nap mint nap rakják be az előző nap kapásait, a többiek pedig kedvelik, gratulálnak, kérdeznek – szóval valódi beszélgetés, párbeszéd alakul ki a tagok között napi szinten.
Mi haszna ebből a Decathlonnak?
- Ők irányítják a közösséget: Bár 0-24-ben nem zajlik értékesítés a csoportban, de ők fogják össze az ország egyik legnagyobb sporthorgász közösségét – ami egy ilyen niche piacon nem kicsi helyzeti előny.
- Termékajánlók: az a durva, hogy az adminisztrátor úgy ajánl termékeket, hogy az nem „pushy”, azaz nem nyomulós. Nincs ellenérzése az embernek. A legjobb az egészben, hogy legtöbbször nem is kell magától a linkkel kezdenie, mert vagy rákérdeznek és ő odarakja vagy pedig más csoporttag (!) rakja oda a termék Decathlon-os linkjét.
A csoport tehát annyira, olyan szinten önállósodott, hogy már maguktól is a Decathlon termékeit ajánlják. Láthatod, hogy nem kell ahhoz „Decathlon horgászcsoport” néven futnia a csoportnak, hogy az emberek felismerjék, melyik termékeket szokták ajánlani ezen a felületen az emberek.
Vadászok egy helyen
Tagok száma: 1797
Posztfrekvencia: napi 2-3
Aktivitás (a posztoknál): közepes
Posztok típusai: Vadászatokról felvételek (képek és videók), vadász felszerelésekről kérdés (ajánlások kérése), befogadást megköszönő posztok
Csoport stratégia: Érdeklődési kör / ügy
Marketingérték osztályzat (5-ből): 4
A „Solognac, a magyar vadász csoport” ismét egy niche piacot céloz, hiszen itt kizárólag vadászok gyűlnek össze. Akárcsak a Caperlan a horgászoknál, a Solognac a vadászok között egy nagyon ismert márka – fel is merült Karácsonykor kérdésként a csoportban, hogy kinek hozott a Jézuska valami menő Solognac cuccot.
A vadászok egy kulturált, összetartó közösséget alkotnak, ezért már megérte létrehoznia és menedzselnie a csoportot a Decathlonnak – nem is beszélve arról, hogy napi szinten téma a termékek ajánlása egymásnak.
A csoport aktivitását visszavetik a néhol értelmetlen posztok, például a befogadást megköszönők – ezt a Facebook csoport oktatásban kiemeltem, hogy tűzzel-vassal kellene irtani.
Vannak azonban valóban népszerű posztok, ilyen 1-1 elejtett vaddal a közös kép:
Vagy az említett termékajánlót kérők posztjai:
Mi haszna ebből a Decathlonnak?
- Ismét elmondható – akárcsak a horgászok csoportjánál – hogy a kék cég irányítja a közösséget. Ők az adminisztrátorok, ők döntik el mi mehet ki a csoportba, és mi nem, törölhetnek bejegyzést, vagy kommentet.
- A termékajánlókból bevételük is van. Bár az adminisztrátor nem olyan aktív, mint a horgászcsoportban, ezért valószínűleg még közvetlenül is megtérül a csoport fenntartása a vásárlások profitjából, ugyanis heti pár órát szánhat csak az adminisztrátor a vadász közösség karbantartására. Hosszútávon pedig egyértelműen építi a márkát, a vadászok ezeket a termékeket fogják ajánlani egymásnak már csak megszokásból is. Szép munka Decathlon!
A sport valódi öröm!
Tagok száma: 4064
Posztfrekvencia: napi 4-6
Aktivitás (a posztoknál): közepes
Posztok típusai: Önpromóció (nem a Decathlon), sportélmények
Csoport stratégia: Érdeklődési kör / ügy
Marketingérték osztályzat (5-ből): 2
Mielőtt elkezdtem írni ezt a cikket, azt gondoltam, hogy a „Sportoljma.hu – Sport a közösségért” csoportban van a legtöbb lehetőség marketing szempontból. 4000+ tag, kiváló téma, ebben aztán lehet tartalmat gyártani.
Az utóbbi időben azonban nem remekelt ebben a Decathlon: vagy stratégiailag nem tartják fontosnak a csoport fenntartását, fejlesztését vagy egyszerűen nincs rá kapacitásuk.
Ami biztos, hogy a csoport célja alapvetően nagyon nemes, egy társadalmi felelősségvállalás, hiszen a sportolást magát szeretné népszerűsíteni.
A posztok között sajnos rendszeresen megjelenik az önpromóció, ami végül is a társadalmi felelősségvállalás része is lehetne, de így elvész a valódi érték, a valódi tartalom – amikor az emberek bemutatják, hogy mit sportoltak ma.
Az önpromócióval alapetően nincs baj, a probléma ott kezdődik, hogy az emberek ezt minimális marketingtudás nélkül teszik, beraknak egy elmosódott képet, írnak hozzá 5 szót (jó esetben), és úgy érzik, el van intézve. Később csodálkoznak, ha a sporteseményükre nem jön senki a poszt következtében.
Éppen ezért ezeket a fajta posztokat minél hamarabb elkezdeném gyomlálni a Decathlon helyében és különböző kedvcsináló kampányokkal, promóciókkal népszerűsítenék saját sporteseményeket – hogy a csoport visszatérhessen eredeti céljához: A sport valódi népszerűsítéséhez.
Mit tanulhatsz a Decathlon Facebook csoport marketingjéből?
Az első, és legfontosabb tanulság az első két csoportból kiindulva: bármilyen kicsi niche piacra (réspiacra) dolgozol, érdemes lehet a csoportot, mint marketingeszközt használnod.
Érdemes azonban ehhez is, mint a hirdetésekhez vagy a FB és Insta posztjaidhoz hasonlóan stratégiai szemmel hozzáállnod.
Először el kell döntened, hogy tényleg passzol e a rövid, közép és hosszútávú terveidhez a Facebook csoport, mint eszköz.
Ha passzol, mindenképp érdemes kitalálnod, hogy milyen stratégiával vágsz neki. Ebből a Facebook csoport oktatásban például 10-et is bemutatok.
Ezen kívül rengeteg dolgod lesz még, mint a taktikai eszközök megismerése, vagy éppen a tartalomgyártás megtervezése – amit mind lefed az oktatás anyaga.
A Decathlonhoz visszatérve: úgy tűnik érdeklődési kör stratégiára is érdemes lehet még neked is csoportot készítened, pedig ez egy jóval bonyolultabb csoportmarketing modellnek tűnt példa nélkül eddig. Ha a Decathlon meg tudja csinálni, akkor neked kisebb cégként könnyebb lesz.
Persze vannak más lehetőségeid is, csinálhatsz például előfizetői csoportot vagy épp csak a vásárlóidnak is fenntarthatsz egyet, ahogy a Kulcs-soft csinálja például.
Rengeteg lehetőség van, de ami a legfontosabb: kezdd az alapos tervezéssel és nagyon nem mehet félre semmi!