Mit csinál egy vállalkozó a Redditen? És kiket keressen ott a te céged?

Dátum

Megosztás

Amikor 2024-ben megírtuk az első cikket a Reddit marketinges felhasználásáról (Hogyan marketingelj a Redditen? 4 módszer vállalkozóknak), még feltörekvő trend volt a téma. Most, hogy egyre több cég néz rá újra erre a platformra – főleg mivel a Facebook hirdetési hatékonysága csökken és a TikTok nem minden iparágban jövőképes – itt volt az ideje, hogy újra elővegyük a Reddit témát.

Az alapokat Eszter cikke már lefektette, sőt: mi a Reddit, mi az etikett, hogyan lehet elindulni, milyen marketing tanácsokat fogadjatok meg. Ezt frissítjük egy picit fel és számosítjuk az adatokat, azóta hogyan változott a felhasználói-bázis, a forgalom és milyen helyzetekben érdemes fontolóra venned a regisztrációdat.

Az előszó és lényeg az, hogy gondolkodj vállalkozóként a Redditről: nem mint egy újabb hirdetési felületről, hanem mint kutatóeszközről, hitelesítési platformról, sőt, akár közösségépítő terepről is…

Kik használják a Redditet?

A Reddit még mindig egyfajta „rejtett kincs” a magyar vállalkozók körében. Pedig az egyik legnagyobb online közösségi platformról beszélünk, ahol napi több mint 100 millió ember fordul meg. De nem azért, hogy szipi-szupi hirdetéseket nézzen, hanem hogy válaszokat kapjon – valódi emberektől, valódi sztorik alapján. 

Ez nem egy kis szubkultúra. Ez egy óriási, globális vásárlóerő, amely ráadásul nagyon tudatos.

  • Napi 101 millió aktív felhasználó – ez 39%-os növekedés a tavalyi posztunkhoz képest! Emellett, több mint 100 ezer aktív subreddit (tematikus csoport) van, amiből 500-nak több mint 1 millió tagja van!
  • 1,2 millió poszt naponta – és majdnem 10 millió komment születik. Itt aztán zajlik az élet!
  • A többség (közel 73%) a Z generáció és a millenniál korosztályból kerül ki. (Persze, ahogy a régi cikkünkben is írtuk, a magyar userek között lehetnek sajátosságok, pl. erős IT/tech vonal)
  • 53%-uk az USA-n kívülről érkezik, ami 46%-os növekedés az előző évhez képest! Szóval egyre inkább globális a pálya.
  • És minden nap 20–30 percet töltenek a platformon
  • 40% az internetezők közül megbízhatóbbnak tartja a Redditen olvasott ajánlást, mint az influencerek vagy blogok tartalmait van, hogy én is már úgy keresek a Googleben, hogy a végére írom “reddit”

Számok pipa, a lényeget érted, na, de mit csinálnak ott az emberek? A HubSpot felmérése szerint ezek az eloszlások a leggyakoribb esetek között:

  • Termékajánlók és vélemények olvasása (46%)
  • Hírek és aktuális események követése (46%)
  • Mémek és humor (37%)
  • Személyes sztorik és beszélgetések (35%)
  • Niche közösségek és hobbik (32%)

A legnépszerűbb subreddit kategóriák is ezt tükrözik: Szórakozás & Popkultúra, Mémek & Humor, és Technológia. De van subreddit startupokra, kávéra, vállalkozásindításra, dropshippingre, TikTok stratégiákra, kriptóra… de még az IKEA hackekre is.

Ezek a közösségek nem úgy működnek, mint egy átlagos Facebook csoport. Itt szabályok vannak. Moderátorok. És egy baromi egyszerű, de hatásos rendszer: ha értékes a hozzászólásod, felfelé szavaznak. Ha kamuszagú, erőltetett vagy nem konstruktív, akkor lefelé. Ha egyáltalán nem vagytok egy lapon, akkor meg kitiltanak…

B2C, B2B és branding

A Reddit nem social media, hanem fórum – de modern köntösben. Ez azt is jelenti, hogy az emberek nem csak szórakozni járnak ide: termékeket keresnek, problémákat oldanak, véleményt formálnak. De nem jelenti azt, hogy a brandeknek itt nincs helye…

Az tény, hogy a többség (56%) tisztán magáncélra használja. Szóval ha a végfelhasználókat célzod (B2C), jó helyen kopogtatsz, mert itt vannak az őszinte vélemények és az érdeklődő közösségek. De ne ess pánikba, ha B2B-s vagy! A felmérés szerint a felhasználók 11.7%-a gyakran, további 32%-a pedig alkalmanként üzleti vagy iparági témákban is aktív. Ez még mindig több millió embert jelent! A kulcs az, hogy megtaláld a megfelelő subredditet. És meglepő, milyen sokféle iparág képviselteti magát: tech, ingatlan, egészségügy volt a top 3 a felmérésben, de ott volt még az e-kereskedelem, oktatás, marketing és pénzügy is.

Ahogy egy B2B marketinges mondta a forrásban: 

Mivel a Reddit nagyrészt anonim, nagy a szkepticizmus. A moderátorok sokat számítanak, de az upvote/downvote rendszer segít kiszűrni azokat, akik csak nyomulnak, szemben azokkal, akik valódi értéket adnak.

Hiszen, azért sokan kényesek a reklámra, túlzott marketingre és aki nem óvatos, azt bizony megeszik reggelire:

  • Van egy kemény mag (kb. 14.6%), aki ki nem állhatja a céges nyomulást.
  • DE! 46.6% kifejezetten ÜDVÖZLI a márkák jelenlétét, HA az hiteles!
  • 31.1% pedig ELVISELI, amíg nem tolakodó.
  • És a hirdetések? Ha már itt tartunk: a többség (67%) a pozitív, örömet kiváltó reklámokra figyel fel leginkább.

A “brandek is emberek” szemlélet működik! Hitelesség mindenek felett! Ha egy dolgot megjegyzel ebből a cikkből, az ez legyen. A felhasználók szerint ez ott kezdődik, hogy transzparens vagy: vállalod, hogy márka vagy (61% szerint ez alap!). És azzal tudsz bizalmat építeni, ha értéket adsz: hasznos infót, szakértelmet osztasz meg (54% szerint). Sőt, 47% szerint az növeli a hitelességet, ha úgy veszel részt a beszélgetésekben, mint egy átlag user.

Mire figyelj vállalkozóként?

A Reddit nem konverzióra optimalizál, hanem reputációra.

Ez nem performance marketing terep. Itt a figyelem a valuta. Ha okosan használod, lesz honnan terelned a forgalmat, de nem direktben. Ha viszont túl direkt vagy, azonnal lepontoznak, vagy le is tilt a subreddit. Gondolkodj hosszú távban. Ahogy a Reddites felmérésben is elhangzott:

Ha valaki mindig értelmes hozzászólásokat ír, követem a profilját. Ha egyszer bedob egy saját linket, megnézem, mert már érdekel, mit csinál.

  1. Használd kutatásra!
    Egyre több cég használja a Redditet Voice of Customer (VoC) kutatásra. Megnézik, hogy az emberek hogyan beszélnek egy problémáról, milyen szavakat használnak, milyen alternatívákat emlegetnek, miért utálnak egyes termékeket. Használd a vásárlóid szavait.
  2. Értéket adj!
    Ha hozzászólsz valamihez, ne rögtön a linkeddel kezdj. Inkább oldj meg egy problémát, adj tanácsot, és csak akkor dobj be linket, ha az természetesen jön.
  3. Válasz területet, légy aktív a subredditekben!
    Nézz körül, van-e releváns közösség a piacodhoz. Regisztrálj, optimalizáld a profilod és légy aktív.

Ha eddig felkeltettük az érdeklődésed, mindenképp menj tovább és olvasd el Eszter teljes cikkét, hogy mélyebben átlásd, hogy működik az egész reddites ökoszisztéma, milyen csínja-bínja van a marketinges ottlétnek – nagyon jó gyakorlati tippeket ad, pl. milyen banner hirdetés opciók vannak és mi az, ami trendi vagy pörgősebb ott, képernyőképekkel szemléltetve! Kattints ide és nézd meg, hogy hirdet Redditen a Balogh Petya és az Erste!

A Reddit hosszú távú játék

Ha rövid távon akarsz eladni, inkább hirdess Facebookon. De ha közösséget, hitelességet és tartós figyelmet szeretnél, akkor a Reddit nagyon megéri. Itt az emberek le merik írni, mit gondolnak. Nem szépítik, nem udvariaskodnak. Ez néha fáj, de épp emiatt hiteles: akár marketingre, akár piacismeretre.

És ha még nincs terméked, vagy új terméket fejlesztesz? Akkor pláne használd! Kevés jobb hely van arra, hogy:

  • ötletet validálj
  • visszajelzést kapj
  • megtudd, hogyan beszélnek a célpiacod problémáiról

És ha már most ott vagy, ne marketingesként gondolkodj, hanem szakértőként, segítőként, problémamegoldóként – Minneresen! A Reddit közössége ezt értékeli.

Olvasnál még a témában?

Források:
HubSpot, Minner

Fotó:
Canva GPT

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.