Amikor 2024-ben megírtuk az első cikket a Reddit marketinges felhasználásáról (Hogyan marketingelj a Redditen? 4 módszer vállalkozóknak), még feltörekvő trend volt a téma. Most, hogy egyre több cég néz rá újra erre a platformra – főleg mivel a Facebook hirdetési hatékonysága csökken és a TikTok nem minden iparágban jövőképes – itt volt az ideje, hogy újra elővegyük a Reddit témát.
Az alapokat Eszter cikke már lefektette, sőt: mi a Reddit, mi az etikett, hogyan lehet elindulni, milyen marketing tanácsokat fogadjatok meg. Ezt frissítjük egy picit fel és számosítjuk az adatokat, azóta hogyan változott a felhasználói-bázis, a forgalom és milyen helyzetekben érdemes fontolóra venned a regisztrációdat.
Az előszó és lényeg az, hogy gondolkodj vállalkozóként a Redditről: nem mint egy újabb hirdetési felületről, hanem mint kutatóeszközről, hitelesítési platformról, sőt, akár közösségépítő terepről is…
Kik használják a Redditet?
A Reddit még mindig egyfajta „rejtett kincs” a magyar vállalkozók körében. Pedig az egyik legnagyobb online közösségi platformról beszélünk, ahol napi több mint 100 millió ember fordul meg. De nem azért, hogy szipi-szupi hirdetéseket nézzen, hanem hogy válaszokat kapjon – valódi emberektől, valódi sztorik alapján.
Ez nem egy kis szubkultúra. Ez egy óriási, globális vásárlóerő, amely ráadásul nagyon tudatos.
- Napi 101 millió aktív felhasználó – ez 39%-os növekedés a tavalyi posztunkhoz képest! Emellett, több mint 100 ezer aktív subreddit (tematikus csoport) van, amiből 500-nak több mint 1 millió tagja van!
- 1,2 millió poszt naponta – és majdnem 10 millió komment születik. Itt aztán zajlik az élet!
- A többség (közel 73%) a Z generáció és a millenniál korosztályból kerül ki. (Persze, ahogy a régi cikkünkben is írtuk, a magyar userek között lehetnek sajátosságok, pl. erős IT/tech vonal)
- 53%-uk az USA-n kívülről érkezik, ami 46%-os növekedés az előző évhez képest! Szóval egyre inkább globális a pálya.
- És minden nap 20–30 percet töltenek a platformon
- 40% az internetezők közül megbízhatóbbnak tartja a Redditen olvasott ajánlást, mint az influencerek vagy blogok tartalmait – van, hogy én is már úgy keresek a Googleben, hogy a végére írom “reddit”
Számok pipa, a lényeget érted, na, de mit csinálnak ott az emberek? A HubSpot felmérése szerint ezek az eloszlások a leggyakoribb esetek között:
- Termékajánlók és vélemények olvasása (46%)
- Hírek és aktuális események követése (46%)
- Mémek és humor (37%)
- Személyes sztorik és beszélgetések (35%)
- Niche közösségek és hobbik (32%)
A legnépszerűbb subreddit kategóriák is ezt tükrözik: Szórakozás & Popkultúra, Mémek & Humor, és Technológia. De van subreddit startupokra, kávéra, vállalkozásindításra, dropshippingre, TikTok stratégiákra, kriptóra… de még az IKEA hackekre is.
Ezek a közösségek nem úgy működnek, mint egy átlagos Facebook csoport. Itt szabályok vannak. Moderátorok. És egy baromi egyszerű, de hatásos rendszer: ha értékes a hozzászólásod, felfelé szavaznak. Ha kamuszagú, erőltetett vagy nem konstruktív, akkor lefelé. Ha egyáltalán nem vagytok egy lapon, akkor meg kitiltanak…
B2C, B2B és branding
A Reddit nem social media, hanem fórum – de modern köntösben. Ez azt is jelenti, hogy az emberek nem csak szórakozni járnak ide: termékeket keresnek, problémákat oldanak, véleményt formálnak. De nem jelenti azt, hogy a brandeknek itt nincs helye…
Az tény, hogy a többség (56%) tisztán magáncélra használja. Szóval ha a végfelhasználókat célzod (B2C), jó helyen kopogtatsz, mert itt vannak az őszinte vélemények és az érdeklődő közösségek. De ne ess pánikba, ha B2B-s vagy! A felmérés szerint a felhasználók 11.7%-a gyakran, további 32%-a pedig alkalmanként üzleti vagy iparági témákban is aktív. Ez még mindig több millió embert jelent! A kulcs az, hogy megtaláld a megfelelő subredditet. És meglepő, milyen sokféle iparág képviselteti magát: tech, ingatlan, egészségügy volt a top 3 a felmérésben, de ott volt még az e-kereskedelem, oktatás, marketing és pénzügy is.
Ahogy egy B2B marketinges mondta a forrásban:
Mivel a Reddit nagyrészt anonim, nagy a szkepticizmus. A moderátorok sokat számítanak, de az upvote/downvote rendszer segít kiszűrni azokat, akik csak nyomulnak, szemben azokkal, akik valódi értéket adnak.
Hiszen, azért sokan kényesek a reklámra, túlzott marketingre és aki nem óvatos, azt bizony megeszik reggelire:
- Van egy kemény mag (kb. 14.6%), aki ki nem állhatja a céges nyomulást.
- DE! 46.6% kifejezetten ÜDVÖZLI a márkák jelenlétét, HA az hiteles!
- 31.1% pedig ELVISELI, amíg nem tolakodó.
- És a hirdetések? Ha már itt tartunk: a többség (67%) a pozitív, örömet kiváltó reklámokra figyel fel leginkább.
A “brandek is emberek” szemlélet működik! Hitelesség mindenek felett! Ha egy dolgot megjegyzel ebből a cikkből, az ez legyen. A felhasználók szerint ez ott kezdődik, hogy transzparens vagy: vállalod, hogy márka vagy (61% szerint ez alap!). És azzal tudsz bizalmat építeni, ha értéket adsz: hasznos infót, szakértelmet osztasz meg (54% szerint). Sőt, 47% szerint az növeli a hitelességet, ha úgy veszel részt a beszélgetésekben, mint egy átlag user.
Mire figyelj vállalkozóként?
A Reddit nem konverzióra optimalizál, hanem reputációra.
Ez nem performance marketing terep. Itt a figyelem a valuta. Ha okosan használod, lesz honnan terelned a forgalmat, de nem direktben. Ha viszont túl direkt vagy, azonnal lepontoznak, vagy le is tilt a subreddit. Gondolkodj hosszú távban. Ahogy a Reddites felmérésben is elhangzott:
Ha valaki mindig értelmes hozzászólásokat ír, követem a profilját. Ha egyszer bedob egy saját linket, megnézem, mert már érdekel, mit csinál.
- Használd kutatásra!
Egyre több cég használja a Redditet Voice of Customer (VoC) kutatásra. Megnézik, hogy az emberek hogyan beszélnek egy problémáról, milyen szavakat használnak, milyen alternatívákat emlegetnek, miért utálnak egyes termékeket. Használd a vásárlóid szavait. - Értéket adj!
Ha hozzászólsz valamihez, ne rögtön a linkeddel kezdj. Inkább oldj meg egy problémát, adj tanácsot, és csak akkor dobj be linket, ha az természetesen jön. - Válasz területet, légy aktív a subredditekben!
Nézz körül, van-e releváns közösség a piacodhoz. Regisztrálj, optimalizáld a profilod és légy aktív.
Ha eddig felkeltettük az érdeklődésed, mindenképp menj tovább és olvasd el Eszter teljes cikkét, hogy mélyebben átlásd, hogy működik az egész reddites ökoszisztéma, milyen csínja-bínja van a marketinges ottlétnek – nagyon jó gyakorlati tippeket ad, pl. milyen banner hirdetés opciók vannak és mi az, ami trendi vagy pörgősebb ott, képernyőképekkel szemléltetve! Kattints ide és nézd meg, hogy hirdet Redditen a Balogh Petya és az Erste!
A Reddit hosszú távú játék
Ha rövid távon akarsz eladni, inkább hirdess Facebookon. De ha közösséget, hitelességet és tartós figyelmet szeretnél, akkor a Reddit nagyon megéri. Itt az emberek le merik írni, mit gondolnak. Nem szépítik, nem udvariaskodnak. Ez néha fáj, de épp emiatt hiteles: akár marketingre, akár piacismeretre.
És ha még nincs terméked, vagy új terméket fejlesztesz? Akkor pláne használd! Kevés jobb hely van arra, hogy:
- ötletet validálj
- visszajelzést kapj
- megtudd, hogyan beszélnek a célpiacod problémáiról
És ha már most ott vagy, ne marketingesként gondolkodj, hanem szakértőként, segítőként, problémamegoldóként – Minneresen! A Reddit közössége ezt értékeli.
Olvasnál még a témában?
- Tegyük tisztába az organikus elérést! Gyatra eredmények. Mit csináljunk?!
- Balogh Tamás marketing kommunikációs sikerreceptje – Másold le!
- Közösségépítés mesterfokon: Így hozd létre a saját üzleti közösséged! – Letölthető útmutató
- Küldtem DM-et cégként! Marketingelj chatüzenetben! Berobbanó növekedési stratégiák 3.
Források:
HubSpot, Minner
Fotó:
Canva GPT