Tegyük tisztába az organikus elérést! Gyatra eredmények. Mit csináljunk?!

Minden közösségi média platform azzal borzolj a kedélyeket, hogy 0 közelébe csavarta az organikus eléréseket. Volt olyan posztod, ami korábban kilőtt és most alig 1-2%-ában ér el a követőkhöz? Nem vagy egyedül. Most mi a céges (márka) közösségi média elérésekkel foglalkozunk, tartalomkészítőket is természetesen érinti ez a jelenség, de náluk más lesz a megoldás.

Döntéshozóként pont az ilyen szituációkban mutatkozik meg, hogy:

  • Felismered azt, hogy döntened kell. – Szerintem ezt már kezdted mostanában érezni, és akadozott az organikus posztok gyártásának száma nálad is.
  • Döntesz. Merre tovább? – Ebben segítünk most.

Óriási zaj, algoritmus változások

A Facebook teljesen rossz irányba tekerte az algoritmusokat és nem kedvez sem a cégeknek sem a tartalomkészítőknek. Egy korábban még jónak mondható kommunikációval nem tudsz magas eléréseket kreálni. Persze mindig vannak kivételek, összességében a követők alig átlagosan 1-2%-át érik el a cégek, oldalak egy-egy bejegyzéssel. Ha elkezd mondjuk egy cég Reelst (rövid videókat) használni, akkor ez javítható valamelyest.

Instagramon jobbak az esélyeink, átlagosan 4% körüli elérésekkel találkozhatnak a cégek. Aktivitásban 20-szor többet lehet elérni, mint Facebookon, értsd kommentek és lájkok számában. Továbbá ott az IG történetekre is lehet építeni.

A TikTok egy picit megmenthetett mindenkit. Persze itt meg kellett tanulni rövid videókat legyártani (igaz azt posztolhatjuk FB-ra is, Instagramra is). Nos itt a 150%-ot is tapasztalhattunk 2023-2024 év első felében, mert teljesen más az algoritmus, a felhasználók szokása, az ahogy használják a feedet. Ez egyébként drasztikusan bezuhant mára, de így is a 10-30% között van az elérés, bár az igazat megvallva sok esetben nem a követőknek mutatja a videókat, ami átgondolt marketing stratégiát követel így.

Óriási a zaj, mindenki másol mindenkit, emiatt még a visszaidőzés is egyre nehezebb (felhasználók részéről). Másik érdekes jelenség, ami azt gondolom rossz hatással van az eredményekre, hogy mindenki streameli ugyanazokat a videókat Tiktokra, Instagramra, Facebookra, Youtube-ra (shorts) – értsd kiteszed ugyanazt a videót mindegyik platformra egyidőben). Mert ez hatékonynak tűnik, de eközben beáldozzuk a marketing hatékonyságot, a figyelmünk nem a vevőkön, hanem a hatékonyságon van. Majd egyiken kilő a nézettség, gondolod magadba, eközben eltérsz attól, hogy a végső cél vevőt szerezni.

Youtube, igen ez is közösségi média oldal. Teljesen más a logikája, mint a többi platformnak talán emiatt is megmaradt kicsit kuriózumnak (alap Youtube működésre gondolok). A Shorts bevezetésével egyébként lehet elérni sikereket, mert ők is feljebb csavarták az algoritmusban ezeket az eléréseket. De szintén ugyanabba ütközünk, algoritmusokkal harcolunk.

„Zombik” jönnek a közösségi médiából?

Megfigyelted már? Az organikus közösségi média forgalomból származó célcsoport nem a legerősebb figyelemmel jön az oldaladra, weboldalra. Annyira betompítja az embert a közösségi média görgetés (főleg rövid videóknál), hogy nem képes gondolkodni, nem hozza lázba a weboldalad szövege, ha másik oldalt (közösségi média) izgalmasabb dolgok vannak. Tehát, ha eredményt akarunk elérni, akkor a weboldalon, landoló oldalon sokkal több ingert kiváltó, intenzívebb megjelenést kell alkalmazni. De megéri-e a befektetés?

De akkor minek gyűjtünk követőket?

Abszolút logikus kérdés lehet, mikor éppen tervezed közösségi média jelenléted és időt energiát, pénzt teszel bele. Ha nem érem el a követőket, akkor miért is fektetek bele? Ahogy látod majd lejjebb a nagy cégek is kezdenek kiábrándulni.

Igazán nehéz dolgunk van cégként. Mert ha nem posztolunk, azt hiszik már nem aktív a cégünk nem működik, ha posztolunk igazi vérhörgős black metál megszerezni a posztokra a kommenteket, lájkokat, hogy szintén mutassuk: „Hahó, mi menők vagyunk, irántunk érdeklődnek az emberek”.

A Lush és az Airbnb lelépett a közösségi médiából?

3,5 éve, 2021 novemberében hagyta ott a Lush márka globálisan a közösségi média platformokat – megszakították az organikus jelenlétüket és a Facebook, Instagram, TikTok hirdetéseket is teljesen kivágták a marketing büdzséből. Amikor a döntést bejelentették, sokan kételkedtek benne hogyan fogják tudni elérni a célközönségüket, de a cég köszöni szépen, jól megvan, sőt.

Megtalálták azt a stratégiát, amivel a social mediát és a social hirdetéseket ki tudják váltani. Méghozzá együttműködésekkel, kollaborációval. A virális márkakollabokkal a Lush a The Drum reklámszakmai oldal jelentése szerint az első 12 hónap alatt 15 millió font extra forgalmat generált. Ráadásul az együttműködések PR értéke megdobta a cég iránti érdeklődést, és korábban nem látott mértékben nőtt az online keresések száma a Lush-ra.
(Tudod, kollaboráció marketing, tavaly még külön kategóriát is indítottunk erre: Kollab)
Azt azért tegyük hozzá, hogy applikációjukra is sok felhasználót terelnek és a fizikai boltjaik is hoznak elég ismertséget. Továbbá influencerekre ugyanúgy költ, tehát megmaradt a platformokon.

2020 óta az AirBnb keményen ráállt a brand- és PR alapú marketingre, mert úgy látták a social media és SEO kampányok nem működtek elég jól. Pontosabban ezek leállítása szinte semmit sem csökkentett az oldal látogatottságán. Ők is egyébként a kollaboráció felé is nyitottak, de ezzel nem azt mondjuk ez a megoldás teljesen, Kutassunk még!

A megoldást szeretnék zárt körben tartani, hogy előnyt kovácsoljon ebből a Minner belső köre, a Minner Előny tagok. Csatlakozz mindössze egy szakmai könyv áráért (havidíj)! Így aztán könnyű elérned a megtérülést. Nem beszélve, hogy a cikkeinkben nem csak megoldásokat találsz, hanem fejlesztjük üzleti szemléletmódodat.

Mit tartalmaz még a cikk?

  • További megdöbbentő statisztikákat, ami teljesen újraformálja mindazt, amit a közösségi médiáról gondoltál.
  • Megoldásokat, hogy mégis mit lehet tenni ilyen elérések mellett.
  • Így alakítsd ki a marketing stratégiád gyenge organikus elérések mellett.
  • Mit csinálj a weboldaladdal, hogy mégis ki tudd aknázni a közösségi médiából jövő forgalmat.

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Hasonló tartalmak érdekelnek

Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!

Kapcsolódó cikkek