Minden közösségi média platform azzal borzolj a kedélyeket, hogy 0 közelébe csavarta az organikus eléréseket. Volt olyan posztod, ami korábban kilőtt és most alig 1-2%-ában ér el a követőkhöz? Nem vagy egyedül. Most mi a céges (márka) közösségi média elérésekkel foglalkozunk, tartalomkészítőket is természetesen érinti ez a jelenség, de náluk más lesz a megoldás.
Döntéshozóként pont az ilyen szituációkban mutatkozik meg, hogy:
- Felismered azt, hogy döntened kell. – Szerintem ezt már kezdted mostanában érezni, és akadozott az organikus posztok gyártásának száma nálad is.
- Döntesz. Merre tovább? – Ebben segítünk most.
Óriási zaj, algoritmus változások
A Facebook teljesen rossz irányba tekerte az algoritmusokat és nem kedvez sem a cégeknek sem a tartalomkészítőknek. Egy korábban még jónak mondható kommunikációval nem tudsz magas eléréseket kreálni. Persze mindig vannak kivételek, összességében a követők alig átlagosan 1-2%-át érik el a cégek, oldalak egy-egy bejegyzéssel. Ha elkezd mondjuk egy cég Reelst (rövid videókat) használni, akkor ez javítható valamelyest.
Instagramon jobbak az esélyeink, átlagosan 4% körüli elérésekkel találkozhatnak a cégek. Aktivitásban 20-szor többet lehet elérni, mint Facebookon, értsd kommentek és lájkok számában. Továbbá ott az IG történetekre is lehet építeni.
A TikTok egy picit megmenthetett mindenkit. Persze itt meg kellett tanulni rövid videókat legyártani (igaz azt posztolhatjuk FB-ra is, Instagramra is). Nos itt a 150%-ot is tapasztalhattunk 2023-2024 év első felében, mert teljesen más az algoritmus, a felhasználók szokása, az ahogy használják a feedet. Ez egyébként drasztikusan bezuhant mára, de így is a 10-30% között van az elérés, bár az igazat megvallva sok esetben nem a követőknek mutatja a videókat, ami átgondolt marketing stratégiát követel így.
Óriási a zaj, mindenki másol mindenkit, emiatt még a visszaidőzés is egyre nehezebb (felhasználók részéről). Másik érdekes jelenség, ami azt gondolom rossz hatással van az eredményekre, hogy mindenki streameli ugyanazokat a videókat Tiktokra, Instagramra, Facebookra, Youtube-ra (shorts) – értsd kiteszed ugyanazt a videót mindegyik platformra egyidőben). Mert ez hatékonynak tűnik, de eközben beáldozzuk a marketing hatékonyságot, a figyelmünk nem a vevőkön, hanem a hatékonyságon van. Majd egyiken kilő a nézettség, gondolod magadba, eközben eltérsz attól, hogy a végső cél vevőt szerezni.
Youtube, igen ez is közösségi média oldal. Teljesen más a logikája, mint a többi platformnak talán emiatt is megmaradt kicsit kuriózumnak (alap Youtube működésre gondolok). A Shorts bevezetésével egyébként lehet elérni sikereket, mert ők is feljebb csavarták az algoritmusban ezeket az eléréseket. De szintén ugyanabba ütközünk, algoritmusokkal harcolunk.
„Zombik” jönnek a közösségi médiából?
Megfigyelted már? Az organikus közösségi média forgalomból származó célcsoport nem a legerősebb figyelemmel jön az oldaladra, weboldalra. Annyira betompítja az embert a közösségi média görgetés (főleg rövid videóknál), hogy nem képes gondolkodni, nem hozza lázba a weboldalad szövege, ha másik oldalt (közösségi média) izgalmasabb dolgok vannak. Tehát, ha eredményt akarunk elérni, akkor a weboldalon, landoló oldalon sokkal több ingert kiváltó, intenzívebb megjelenést kell alkalmazni. De megéri-e a befektetés?
De akkor minek gyűjtünk követőket?
Abszolút logikus kérdés lehet, mikor éppen tervezed közösségi média jelenléted és időt energiát, pénzt teszel bele. Ha nem érem el a követőket, akkor miért is fektetek bele? Ahogy látod majd lejjebb a nagy cégek is kezdenek kiábrándulni.
Igazán nehéz dolgunk van cégként. Mert ha nem posztolunk, azt hiszik már nem aktív a cégünk nem működik, ha posztolunk igazi vérhörgős black metál megszerezni a posztokra a kommenteket, lájkokat, hogy szintén mutassuk: „Hahó, mi menők vagyunk, irántunk érdeklődnek az emberek”.
A Lush és az Airbnb lelépett a közösségi médiából?
3,5 éve, 2021 novemberében hagyta ott a Lush márka globálisan a közösségi média platformokat – megszakították az organikus jelenlétüket és a Facebook, Instagram, TikTok hirdetéseket is teljesen kivágták a marketing büdzséből. Amikor a döntést bejelentették, sokan kételkedtek benne hogyan fogják tudni elérni a célközönségüket, de a cég köszöni szépen, jól megvan, sőt.
Megtalálták azt a stratégiát, amivel a social mediát és a social hirdetéseket ki tudják váltani. Méghozzá együttműködésekkel, kollaborációval. A virális márkakollabokkal a Lush a The Drum reklámszakmai oldal jelentése szerint az első 12 hónap alatt 15 millió font extra forgalmat generált. Ráadásul az együttműködések PR értéke megdobta a cég iránti érdeklődést, és korábban nem látott mértékben nőtt az online keresések száma a Lush-ra.
(Tudod, kollaboráció marketing, tavaly még külön kategóriát is indítottunk erre: Kollab)
Azt azért tegyük hozzá, hogy applikációjukra is sok felhasználót terelnek és a fizikai boltjaik is hoznak elég ismertséget. Továbbá influencerekre ugyanúgy költ, tehát megmaradt a platformokon.
2020 óta az AirBnb keményen ráállt a brand- és PR alapú marketingre, mert úgy látták a social media és SEO kampányok nem működtek elég jól. Pontosabban ezek leállítása szinte semmit sem csökkentett az oldal látogatottságán. Ők is egyébként a kollaboráció felé is nyitottak, de ezzel nem azt mondjuk ez a megoldás teljesen, Kutassunk még!
A megoldást szeretnék zárt körben tartani, hogy előnyt kovácsoljon ebből a Minner belső köre, a Minner Előny tagok. Csatlakozz mindössze egy szakmai könyv áráért (havidíj)! Így aztán könnyű elérned a megtérülést. Nem beszélve, hogy a cikkeinkben nem csak megoldásokat találsz, hanem fejlesztjük üzleti szemléletmódodat.
Mit tartalmaz még a cikk?
- További megdöbbentő statisztikákat, ami teljesen újraformálja mindazt, amit a közösségi médiáról gondoltál.
- Megoldásokat, hogy mégis mit lehet tenni ilyen elérések mellett.
- Így alakítsd ki a marketing stratégiád gyenge organikus elérések mellett.
- Mit csinálj a weboldaladdal, hogy mégis ki tudd aknázni a közösségi médiából jövő forgalmat.
Akkor most mit csináljak vállalkozóként, KKV-ként, marketingesként?
A közösségi média marketing jó, főleg egy kis cég esetében igazán költséghatékony megoldás tud lenni és nehéz is máshoz nyúlni. Szóval kapkodnod nem kell.
Változtass marketing stratégiát még idén! Hackeld meg velünk az algoritmusokat!
Erről még sehol a hazai marketing szakmában nem beszél senki, eközben mi már tavaly ezt használtuk. (Mindig először letesztelünk mindent, mielőtt nektek is megmutatjuk).
A következőt kell tenned:
- Csatlakozol a Minner Előny előfizetéshez, és ahhoz az 500 vállalkozóhoz, akikkel a közösségi média marketingjüket fogjuk teljesen új alapokra helyezni! 50 000 forintért csatlakoznál? 6900 Ft-ba kerül havonta!
- Előfizetés itt: Kattints ide!
- Minner Előny előfizetés aloldalon kiemelt boxban az érintett anyagok, amit te vagy munkatársaiddal közösen fel tudsz dolgozni.
- Leírásokat, példákat, megvalósítási lépéseket kell első körben nézed. Ugyanúgy, ahogy ezt a cikket olvastad, vagy a több ezer hasznos Minner cikket. Ez szöveg, írott anyag, nem videó! Kezded ezzel:
- (Ez a cikk folytatódik megoldásokkal az előfizetői részben, éppen ezt olvasod) Tegyük tisztába az organikus elérést! Gyatra eredmények. Mit csináljunk?!
- Cégfejlesztési ötlet 3.: Készítsünk reklámvideót. Videómarketing indul!
- Majd folytatod ezzel: Cégfejlesztési ötlet 13.: Facebook hirdetés, amelyre egy fél ház árát is rátennéd!
- Aztán ezzel: Berobbanó növekedési stratégiák cégeknek: e-mail ajánlói rendszer, hírlevél sorozat, rövid videók
- És még ez is itt van: Berobbanó növekedési stratégiák cégeknek. 2. rész: történetmesélés, napi 30 vevő technika, chatbot
- Ez pedig csak azoknak, akik elég merészek: Így lehet valaminek három óra alatt nagy hírverést csinálni. Hype kampány
- …. + új segédanyagokat kapnak az előfizetők nemsokára.
- Saját magadra szabod a megoldásokat. Bevonod a Minnert! Segítséget kérsz előfizetőként.
- Beindítod a teljesen újragondolt, a piaci változásokra szabott közösségi média marketinged. Pénzt keresel.
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Hasonló tartalmak érdekelnek
- Így lehet valaminek három óra alatt nagy hírverést csinálni. Hype kampány
- Cégfejlesztési ötlet 13.: Facebook hirdetés, amelyre egy fél ház árát is rátennéd!
- Nem akarok szerepelni a marketing videóban. Hogy csináljam? Videó hirdetés arc nélkül
- Berobbanó növekedési stratégiák cégeknek. 2. rész: történetmesélés, napi 30 vevő technika, chatbot
Fotó: Canva