A Kickstarteren nemrég debütált egy izgalmas új szabadtéri játék, a Lawn Die. Ez az innovatív termék ügyesen ötvözi a népszerű sörös dobálós játékok és a cornhole elemeit egy egyedi (?), összecsukható, ívelt játéktáblán. Már 44 millió forint értékben gyűjtöttek támogatást! Létezhetne ez itthon? Hát, a Teqball 1,4 milliárdot is forgatott már.
A Lawn Die 2v2-es csapatjátékra tervezett, ahol a támadó fél dob, a védekező pedig igyekszik elkapni a dobást. A játék könnyen hordozható kialakítása lehetővé teszi, hogy bárhol játszható legyen – akár hátsó kertről, parkról vagy tengerparti homokról van szó.
A termék főbb jellemzői:
- Összecsukható, ívelt, magas minőségű nyírfa játéktábla (4′ x 2′ kinyitva, 2′ x 2′ összecsukva)
- Időjárásálló poliuretán felület a tartósság érdekében
- Optic narancssárga, puha tapintású szilikon kockák a jobb láthatóságért és fogásért
- Antimikrobiális bevonat a kockákon a higiénia fenntartásáért
- Megerősített fa konstrukció és végzárók a stabilitásért
A Lawn Die sikere még kérdéses, de a kampány eddigi fogadtatása biztatónak tűnik, hiszen az előre kiírt 10 ezer helyett, összegyűjtöttek 124 ezer dollárt – ez nagyjából 44 millió forintnak felel meg, ami azért nem semmi! Az egyszerűnek tűnő, különböző játék mechanizmusokat kombináló szabadtéri játék mögött már 996 elővásárló/támogató áll… Talking about a fresh start! Egyébként a weboldalát itt találjátok, látszik, hogy mennyire szimpla, de mégis egységes stílus, a képek arányából kivehető, hogy Instagramon azonnal megoszthatóak (és él is nagyon a socialjük), illetve egy nagyon részletes product/landing page összességében.
Ugyanakkor kérdés, hogy fel tudja-e venni vagy egyáltalán kell-e neki versenyezni a Teqball-val, ami minden elért sikere ellenére, most nehéz időszakon megy keresztül, és ez jól mutatja, hogy még egy nemzetközileg elismert termék esetében is adódhatnak komoly kihívások. Erről a cikk végén egy picit részletesebben.
Kickstarter: Az új termékek ugródeszkája
Na de miért a Kickstarter? A crowdfunding platformok (mint az Indiegogo vagy a magyar Brancs) forradalmasították az új termékek piacra dobását. Ezek az oldalak lehetővé teszik ismeretlen vállalkozóknak és kisebb cégeknek, hogy közvetlenül a potenciális vásárlóktól gyűjtsenek támogatást készülő termékeikhez.
- Valós idejű piackutatás: azonnali visszajelzés az ötlet életképességéről
- Termékötletek tesztelése: a koncepció finomhangolása a visszajelzések alapján
- Kezdeti tőke összegyűjtése: a gyártás elindításához szükséges források biztosítása
- Korai adopter közösség kialakítása: lelkes támogatók szerzése, akik segíthetik a termék terjedését (és akár viszonteladója is lehetsz adott cégnek)
- Marketing lehetőségek: médiafigyelem és buzz generálása a projekt körül
Bár számos sikertörténet született már (például az Oculus VR, amelyet később a Facebook vásárolt fel), fontos megjegyezni, hogy sok projekt nem tudja teljesíteni ígéreteit. A platformok kockázatokat is rejtenek mind a támogatók, mind a vállalkozók számára.
Teqball: A magyar siker és annak kihívásai
A Lawn Die megjelenése – és főleg annak ívelt vonalú asztala – óhatatlanul felveti a kérdést: vajon inspirációt meríthetett-e a rendkívül sikeres magyar fejlesztésű Teqballból? A product roadmapjükön látszik, hogy álló asztal tervezetük is volt… Nos, a Teqball az elmúlt években példátlan sikert aratott:
- Hivatalosan elismert sport lett, amit a Nemzetközi Olimpiai Bizottság is elismert
- Olimpiai ambíciókkal rendelkezik, küzdenek a sportági státuszért
- 156 országban van már nemzeti szövetsége
- Számos híres sportoló és híresség népszerűsíti, köztük futballsztárok
- Hungarikummá nyilvánították, elismerve innovatív jellegét
Azonban a közelmúltban jelentős kihívásokkal is szembesült a cég.
A Forbes beszámolója szerint a Teqball Kft. biatorbágyi üzeméből elbocsátották szinte az összes dolgozót, mintegy 40 embert. Annak ellenére, hogy a cég jelentős állami támogatásokat kapott (több mint 1,4 milliárd forint különböző forrásokból), mégis veszteségesen működött. Források szerint a termelés már hónapok óta áll, és inkább csak a meglévő készletekből adományoztak. Persze, a nemzetközi terjeszkedés és az új piacokra való fókuszálás átszervezésekkel jár… De mégis, mi történik a háttérben?
A Teqball mögött álló cég közleménye szerint a jövőben elsősorban az amerikai és az ázsiai piacra, valamint a sportág külföldi népszerűsítésére koncentrálnak. Ez a stratégiaváltás vezethet a magyarországi átszervezésekhez.
A Kickstarter támogatók kommentjeit elnézve az biztos, hogy az innovatív szabadtéri játékok és sporteszközök iránti kereslet továbbra is jelentős, és mindig van hely új, kreatív ötleteknek ezen a piacon – még ha az jelenlegi játékok újracsomagolásának is tűnik. Míg a Lawn Die egy friss piaci szereplőként lép majd ki a Kickstarterről, a Teqball esetén láthatjuk, a további terjeszkedés összetettségét és kihívásait.
Forrás: Kickstarter / Forbes
Fotó: Envato Unlimited
Kapcsolódó cikkeink
- Közösségi finanszírozó oldalak összehasonlítása – Melyik jobb? Kickstarter vs. Indiegogo – infografika
- A kínaiak szinte azonnal lemásolják (ellopják az ötlet) a sikeres közösségi finanszírozó kampányok termékeit!…
- 1 milliárd forint társasjátékokból? Ez a magyar cég egy „könnyű marketinggel” érte el
- Két „magyar” cég találkozása: Docler Holding (LiveJasmin) és Teqball. Gattyán cége felkarolta a Teqballt?