2024-es YouTube évértékelő: A digitális kultúra átrendeződése

Dátum

Megosztás

A világ médiafogyasztási tendenciája 2024-ben új fejezetet nyitott: nemcsak újabbnál újabb trendek és alkotások születtek, de ezekben a nézőközönség is aktív szereplővé vált. A YouTube 12 országot érintő, év végi átfogó jelentéséből kiderül, hogy a digitális natív tartalmak, az online közösségek és az alkotói ökoszisztémák egy new wave kultúrát teremtettek, amiben a „digitális franchise”-ok – az online alkotói univerzumok – a globális popkultúra meghatározó elemeivé váltak. Íme a YouTube 2024-es évzáró jelentése.

Digitális franchise-ok felemelkedése

A digitális franchise kifejezés, olyan alkotói projektekre utal, amelyek néhány epizóddal, ötlettel indultak, majd a rajongói részvétel (fan art, mémek, zenei feldolgozások, magyarázóvideók) rövid idő alatt globális jelenséggé fokozta őket. 

Így a nézők már nem csak passzív fogyasztók, hanem a kulturális élettér alkotóivá, formálóivá lettek

Ezt a trendet az jelzi, hogy akár néhány héten belül is milliárdos nézettséget generálnak az ilyen témában készült kiegészítő tartalmak. A streaming-szolgáltatók (pl. Netflix) is reagálnak: az online debütáló epizódokkal párhuzamosan jelenik meg a tartalom máshol is.

  • Az Amazing Digital Circus (indie animációs sorozat) rövid időn belül meghatározó kultikus jelenséggé vált. Mindössze három epizód jelent meg 2024-ben, mégis közel 25 milliárd (!) videómegtekintés történt a kapcsolódó fanartok, magyarázók, zenei feldolgozások révén (globális adat, az epizódokon kívüli tartalmakra értve).
  • Az USA-ban 22% (!) a 14-24 évesek körében már a második epizód után hallott a sorozatról. A Netflix a YouTube-premierrel egyidőben kezdte licencelni az epizódokat.

Tipp Az ilyen mély, résztvevői közösségeket generáló franchise-ok megmutatják, hogy az alkotók és a rajongók közös erővel globális jelenséget építenek. Érdemes bevonni a közönséget, fan-alkotókat segíteni, így több rétegű nézettségi ökoszisztémát hozhatunk létre.

  • A 2024-es párizsi Olimpia 10-ből 8 ország trending listáján szerepelt, miközben a nézők nem csak a hivatalos közvetítést nézték, hanem mémeket, rövid klipeket, reakcióvideókat fogyasztottak.
  • Egy brazil kreátor hivatalos közvetítési jogokat is kapott, így a rajongók YouTube-on is nézhették az eseményeket. 

Például Mexikóban több mint 360 millió megtekintést generáltak az olimpiai témájú videók 2024-ben, míg Brazíliában meghaladta az 1 milliárd megtekintést a kapcsolódó tartalom. Az események (sport, kultúra) rajongói lencsén keresztüli élvezete új dimenziókat nyit a marketingben. Kapcsolódj kiemelt eseményekhez alkotókon keresztül, illetve kapcsolj kiemelt tartalomkészítőket az eseményedhez!

Videós podcastek mint hírforrások és popkulturális gócpontok

Az amerikai elnökjelöltek, európai politikusok, sztárok és influenszerek előszeretettel jelennek meg podcastekben. A hosszabb beszélgetésekből a rajongók Shorts videókat, mémeket, reakciókat gyártanak. A podcast már nem csak beszélő fejekről szól: a közösség ezeket az élő-adás-jellegű műsorokat újra meg újra felkapja, sokszor a hivatalos hírcsatornáknál gyorsabban reagálva az aktualitásokra.

  • A 2024-es amerikai elnökválasztási kampány alatt a jelöltek olyan YouTube-podcastekben jelentek meg, mint a Joe Rogan Experience vagy az All The Smoke, elkerülve a hagyományos tévés szerepléseket. A Club Shay Shay podcast például, 2024-ben 528 millió megtekintést ért el globálisan, ebből 83 milliót egyetlen Katt Williams-epizóddal.

Tipp A hosszabb formátumú, hiteles, személyes hangvételű beszélgetések kiváló tér a márkakommunikációra és szakértői státusz építésére. A Shorts formátumra vágott összefoglalók vagy vicces kiemelések pedig tovább növelik a láthatóságot. Útmutatás kellene? → YouTube marketing alapok – Miért nézné meg bárki, amit feltöltesz?

Egyéb

“Gaming”, mint kulturális jelenség:

A Dress to Impress divatjátéktól kezdve a Five Nights at Freddy’s horror-franchise-ig – a játék már rég nem csak a játékosok terepe. A gaming tartalmak mögötti közösség további kreatív tartalmakat gyárt: IRL cosplay, fanart, lore-magyarázatok, sőt, akár teljes spin-off történetek is születnek.

  • A Dress to Impress a Robloxon villámgyorsan lett világsiker. Globálisan 4 milliárd feletti megtekintés született olyan gaming videókra, amelyek címében szerepelt a „Dress to Impress” kifejezés.

Zenei trendek és női popsztárok előretörése:

Számtalan példa igazolta 2024-ben, hogy a feltörekvő női popelőadók dalai rövidklipes trendekké, globális mémmé válnak (pl. Sabrina Carpenter, Charli XCX). Egy fülbemászó dal, tánckihívás vagy smink-átalakulásos trend a Shorts révén akár percek alatt elterjed nemzetközi szinten.

  • Sabrina Carpenter Espresso c. dala több mint 900 ezer Shorts-videóban hallható, ezzel globális tánc- és stílustrendet is indított.
  • Kendrick Lamar Not Like Us dala 20 különböző hétig vezette az USA top dalait 2024-ben.

A zene vírusként terjed a rövid formátumokban. Ha kreatívan használsz egy felkapott dalt, akár márkaépítésre, termékbemutatásra is alkalmas lehet.Tuti tippek TikTok-hoz? → TikTok hirdetési alapok, tippek – M7 üzleti konferencia

Mit tanulhatunk mindebből? 

2024 a közösségi alkotás éve volt

A nézők már nem passzívan figyelnek, hanem aktívan formálják, terjesztik, újrakomponálják a tartalmakat. Jelenleg a tartalmi remixek kultúráját éljük. A digitalizáció és a közösségi alapú alkotás 2024-ben bebizonyította, hogy a következő nagy dobás a közönség és az alkotó közötti határ elmosásában rejlik – ami egyébként a színház világában is így van…

  • Vond be a közönségedet! Adj nekik eszközöket (fanart verseny, remix lehetőségek), hogy részesei legyenek a történetnek.
  • Kísérletezz formátumokkal: hosszú podcast, rövid videók, animáció, livestream. Minél inkább variálod a platform adta eszközöket, annál nagyobb eséllyel érsz el kritikus tömeget.
  • Ne félj a globális trendeket lokális tartalmakkal gazdagítani. Egy indie játék, egy helyi dal vagy egy kulturális esemény is válhat nemzetközi mémmé.

A 2024-es YouTube Trend Report adatai alapján az alkotói-közösségi együttműködés, a kreatív mix és a digitális natív világ az üzleti és marketingstratégiák új terepe. Az adatok által igazolt siker pedig megmutatja, hogy ez nem csak hype – ez egy új valóság.

Tudod mire emlékeztet ez az egész? Vevőszerzés kollaborációval! → A Minner és a K&H összefogott, hogy új módszerrel segítse a vevőszerzésben a hazai vállalkozókat! A kollaboráció révén növelheted a márkád ismertségét & új tapasztalatokat & új vevőket & több bevételt szerezhetsz. Töltsd le a KOLLAB kézikönyvet a Minneren!

Olvasnál még a témában?

Fotó: Envato License

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.