A cégvezetők, vállalkozók a saját bőrükön érezhetik a gazdasági recesszió hatásait. Az infláció, a negatív világgazdasági tényezők lassulást okoztak a gazdaságunkban, ami fogyasztók körében szűkülő pénztárcákhoz, a cégeknél pedig megcsappanó forgalomhoz vezetett. Ilyen viharos időszakban szokták mondani, hogy összefogásra van szükség. A cégek között ezt hívjuk kollaborációnak. Mielőtt te is elkezdesz “szövetségest” keresni, azelőtt egészen biztosan szeretnéd megtudni, hogy milyen a sikerességi rátája az ilyen együttműködéseknek. Ezzel kapcsolatban hoztunk nektek kutatási eredményeket. Gyere ki nyertesen ebből a kihívásokkal teli időszakból, megerősödve – így majd a fellendülést is jobban kiaknázhatod!
A Minner és a K&H összefogott, hogy új módszerrel segítse a vevőszerzésben a hazai vállalkozókat! A kollaboráció révén növelheted a márkád ismertségét, új tapasztalatokat és új vevőket, több bevételt szerezhetsz. Itt olyan tartalmakat, példákat, esettanulmányokat találsz, ami segít jobban megérteni a kollaboráció vevőszerzés módszerét, ötleteket ad és inspirál. Ha még többet szeretnél tudni, töltsd le a vevőszerzési KOLLAB kézikönyvet is, amelyben az ötletek mellett megmutatjuk a sikeres megvalósítás lépéseit!
1+1>2, a kollaborációban rejlő profit és márkaismertség növekedés
A Forester 2019-es kutatásából kiderül, hogy a megkérdezett cégek felénél a forgalom 20%-a partnerségi megállapodásokból jön. A válaszadók 49%-a bevételnövekedést tapasztalt, míg 45%-uk márkaismertség növekedésről számolt be a kollaborációnak köszönhetően.
A tanulmány rámutatott, hogy a fenti számok attól is függnek, hogy ki mennyire veszi komolyan a kollaborációt. A kiforrott partnerségi stratégiát alkalmazó cégek kétszer akkora bevételnövekedést tudtak elérni, mint azok akik kevésbé figyeltek a kollaboráció sikerességére. Ha a céged tehát nemcsak látszólag köt együttműködési megállapodást, hanem a partnerrel közösen végig viszitek a projektet, akkor
az együttműködésből fakadó bevételed a teljes forgalmad 28%- át is kiteheti, mindezt bővüléssel együtt.
#példa: Fordítsuk át a kutatást a magyar viszonyokra! Tételezzük fel, hogy összefog a Minner és a Bamba Marha Burger Bár és csinálunk egy biznisz burgert és hozzá egy közös KOLLAB kampányt. Akkor tudjuk elérni, hogy nőjön a bevételünk, márkaismertségünk, ha a kollaboráció nem csak papíron létezik, vagy egy-két posztot teszünk ki. Le kell fektetnünk a közös együttműködés feltételeit, ki-mit tesz bele.
A The Marketing Science Institute által végzett kutatás rámutatott, hogy a kollaborációban való részvétel 30%-kal is megnövelheti egy vállalat vagy márka láthatóságát. Ennek oka egyébként az, hogy a kollaboráció egyik fontos eleme, hogy a cégek kommunikálják a partneri viszonyt. A kollaboráló felek közös ajánlattal vagy termékkel állnak elő, közös PR kampánnyal, közösségi média posztokkal, szórólapokkal egymást ajánlják ügyfeleiknek.
Lush és a kollaboráció: a számok mellette szólnak
2021-ben a Lush úgy döntött, hogy kivonul a közösségi média platformokról. A marketingben új utakat találtak, ez pedig a fent már említett kollaborációban testesült meg többségében.
A virális márkakollaborációkkal a Lush a The Drum reklámszakmai oldal jelentése szerint 12 hónap alatt 15 millió font extra forgalmat generált. Ráadásul az együttműködések PR értéke megdobta a cég iránti érdeklődést, és korábban nem látott mértékben nőtt az online keresések száma a Lush-ra.
A 2023-ban indított 8 kollaboráció egyenként mind átlagosan 30%-os növekedést hozott az új ügyfelek számában a Lush-nak.
Az első nagyobb együttműködés a One Piece című japán animével volt. A japán Lush új digitális ügyfeleinek száma 71%-al nőtt, és a piacra dobás napján délután 2 óráig az összes készlet elfogyott. Azóta a legsikeresebb kollabok, meglepő módon, a Spongyabobos és a Super Mario-s volt.
Egy korábbi Minner cikkben megismerhetted, hogy nem ők az egyetlenek, akik ilyen sikeresen lavíroznak ebben a vevőszerzési módszerben. Az Airbnb szintén hasonló módon építi éppen márkáját. Lásd itt: Közösségi médiáról kollaborációs marketingre váltottak. Lush, AirBnB esettanulmány
Magyar példákra is kíváncsi lennél?
A K&H: üzletet ide! programjában, ahol lehetőség van üzlethelyiség megosztásra is, üzleti társra talált már most több vállalkozó. A Minneren is beszámoltunk már róla, hogy például Horváth Zsolt, BBQ-séf, a KicsiZso Reggeliző kávézó tulajdonosa & a vegán főzőszószokat, mártogatósokat és szendvicskrémeket gyártó tunki-tunkival állt össze.
Ők szektorilag közel állnak egymáshoz, de lehetsz merészebb, mint a következő példánkban szereplő vállalkozások. A bőrtáskakészítő workshopokat sikerre vivő Mittersisters és a Zimek Pálinka Manufaktúra kollaborált úgy, hogy a workshopon résztvevők Carly’s Gin Tonic italt kortyolgatnak táskakészítés közben.
“A Carly’s Gin Tonic italnak köszönhetően a vendégeink egy komplex élményben vehetnek részt, hiszen a kreatív program egy baráti koktélozással párosulhat” – mondta el Mitter Anna Róza, a Mittersisters alapítója.
Segítünk neked is kiaknázni a kollaborációs vevőszerzést
A fenti statisztikák és példák után egészen biztosan neked is megjött a kedved az együttműködéshez. Ahogy látod azok a cégek érnek el igazán nagy sikert, akik nem csak felszínesen próbálják ki a kollaborációt. Ők számottevő forgalomnövekedésre és még nagyobb márkaismertségre tettek szert.
Érdemes figyelni a kommunikációra, hogy a partneri viszonyban a mérleg ne billenjen ki egyik oldalra sem. Tudom sok kérdésed van még, hol találsz partnert, mi a legjobb stratégia, szeretnél látni még inspiráló példákat. Ezzel kapcsolatban idén a Minneren több cikket is olvashattok a KOLLAB kategóriában, sőt már letölthető a Minnernek, a K&H ajánlásával készített vevőszerzési KOLLAB kézikönyve is, amiben a felmerülő kérdéseidre választ találhatsz!
Az említet 5 millió forint pályázat, amit láttam még „valahol”? Itt éred el: Nyerj 5 millió forint vállalkozás fejlesztési támogatást ezzel a pályázattal!
Forrás:
https://tapfiliate.com/blog/brand-collaboration
https://www.msi.org/wp-content/uploads/2022/10/MSI-2022-24-Research-Priorities-Final.pdf
https://www.forbes.com/sites/katevitasek/2023/03/28/3-kinds-of-partnerships-that-lead-to-quick-and-effective-business-growth/?sh=4983ac86d6c2
https://chiefmarketer.com/vast-majority-of-brands-see-partnerships-as-central-to-growth-report
https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-emea/future-of-marketing/management-and-culture/strategic-brand-partnerships
The Drum
Fotó: Canva