A gondolatolvasó marketinges eszköztára. Így láss a fogyasztó fejébe!

Dátum

Megosztás

Napjaink egyik legfelkapottabb területévé és szakmájává vált az online marketing. Nem is csoda, hiszen évről-évre folyamatosan változik, jelennek meg új marketing csatornák, amihez folyamatosan adaptálódnia kell a szakembereknek. Sőt: a modern marketingesnek szinte gondolatolvasóvá kell válnia, hogy a nagy reklámzajban hatékonyan tudjon kommunikálni. Szerencsére ezt a technológia fejlődése, és pár egyetemes pszichológiai elmélet szinte lehetővé is teszi – nézzük, milyen eszközök állnak rendelkezésedre!

A cikk szerzője Kukoly Dávid, a MinnerAkadémia Marketingpszichológia kurzus oktatója.

Etikus az emberek fejébe látni?

Még a konkrét praktikák előtt beszéljünk kicsit arról, egyáltalán etikus-e marketingcélból szenzitív adatokra vadászni, vagy akár a fogyasztó gondolatait elemezni, félelmeire, reményeire hatni.

Ha dogmatikus szabályok és normák alapján szeretnénk megválaszolni a kérdést akkor segítséget nyújthat az Amerikai Marketing Egyesület álláspontja, vagy akár a hazai Reklámetikai Kódex – azonban mindkettő már több mint 7 éve volt utoljára frissítve.

Gyakorlati ökölszabályként gondolhatunk erre úgy, hogy etikus a viselkedésünk, ha a mindenkori jogszabályokat figyelembe véve járunk el, nem próbáljuk az embereket megvezetni vagy megtéveszteni, nem állítunk valótlanságot. Jó úton járunk, ha az önös érdekeinken túl valódi problémára nyújtunk megoldást a célközönségünk számára, az információgyűjtésről egyértelműen tájékoztatjuk őket, beleegyezésüket kérjük hozzá.

Mint tudjuk, a befolyásolás nem egy ördögtől való folyamat, hanem a marketing része. Sőt, a szakma krémje szerint:

“a marketing maga a befolyásolás művészete”. 

Hogyan lehetek gondolatolvasó marketinges?

Úgy, hogy megismered a célcsoportodat! Töménytelen mennyiségű adat áll rendelkezésre, amiből megismerhetjük a vevőinket: például adatelemzéssel, viselkedést követő szoftverekkel, Buyer Persona létrehozásával, akár interjúkkal. Lássuk ezeket részletesebben!

Adatok elemzése: mit tudsz már most?

A sarkunkban van a sütiapokalipszis, de ez még nem jelenti azt, hogy az eddig használt 3rd party cookie-kból ne tudnánk kihozni a legtöbbet. 

Dióhéjban: Az elmúlt években az Apple és a Google is nagy erőket mozgósított az adatbiztonság területén és az a döntés született, hogy kivezetésre kerülnek a 3rd party cookie-k által szolgáltatott adatok gyűjtése, elemzése. Ez azt jelenti, hogy utólag elhelyezett tracking kódok használata, a hirdetésekből szenzitívnek minősülő adatok gyűjtése és további 3. szolgáltató által nyújtott elemzési lehetőségek meg fognak szűnni, ami megnehezíti a felhasználók profilozását. Az, hogy ez hogy fog megvalósulni a gyakorlatban, még nem tudni, de jobb félni mint megijedni alapon, jó ha tisztában vagyunk az érkező változásokkal.

Ha eddig még nem tetted, akkor érdemes Analytics-ban a felhasználók és vásárlók geográfiai (földrajzi) és demográfiai (kor, nem) tényezőiből készítened néhány exportot, hogy a nagy év végi hajrában legyen egy képed arról, hogy kiket kell megcéloznod. 

Mivel a Universal Analytics-ot sem tudjuk 2023.07.01-től tovább használni (GA4-re kell váltani), így a Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, TikTok tracking kódok által mért adatokat is elővehetjük. Vizsgáljuk meg a szóban forgó felületek elemzések menüpontját és készítsünk riportokat, hogy tisztában legyünk a felhasználókról alkotott nagyobb képpel.

Ha adat alapon tudod, hogy ők kicsodák, akkor már egy lépéssel közelebb kerülsz ahhoz, hogy jobban célozd meg őket és hatékonyabban kommunikálj feléjük.

Viselkedéselemző szoftverek

A különböző felhasználói viselkedést elemző szoftverek szofisztikáltabb képet mutatnak arról, hogy kik is a mi vásárlóink. Bizonyára már ismered a Hotjar, Smartlook, CrazyEgg szoftvereket, amelyek egytől-egyik képesek különböző hőtérképek létrehozására (azaz vizuálisan megmutatják neked, a weboldal látogatói mit néznek, hova kattintanak leggyakrabban, meddig tekernek az oldalon… és a többi). Ha rutinos Minner olvasó vagy, akkor talán már alkalmazod is például a Hotjart, de ha a szívedre teszed a kezed, akkor tudod, hogy ezeknek az adatoknak az elemzése nem volt fő fókuszban az elmúlt időszakban. 

Ha szeretnél belelátni a vásárlóid fejébe, akkor itt az ideje belépni a fiókodba és rászánni néhány órát a viselkedések elemzésér – biztos, hogy hasznos felismeréseid lesznek!

Írd le tűpontosan az ideális vevődet (buyer persona)!

Ha tudod, hogy kik a Te vásárlóid, hogy viselkednek, mik a céljaik, vágyaik, félelmeik, akkor már csak egy lépés választ el attól, hogy meghatározd a trigger pontjaikat (azokat a nyomógombokat, amikre hatva gyerekjáték lesz az eladás). 

Nyilván ez nem azt jelenti, hogy keresd fel minden korábbi vásárlódat személyesen és igyatok meg együtt egy kávét – bár egyébként bizonyos szolgáltatások esetén ez sem egy utolsó gondolat. Ha viszont a nagy egészt nézzük, akkor a legközelebb úgy kerülhetsz a gondolatolvasáshoz, ha minél pontosabb képet festesz az “álomügyfeledről”.

Forrás: Kukoly Dávid

Szakmán belül ezt Buyer Persona-nak hívjuk. Ez a perszóna az, aki megtestesíti az ideális vásárlóid 1-1 csoportját. Képzeld el úgy, mintha egy (elég részletes) önéletrajzot írnál az álomügyfelednek (akit nevezz is el!): milyen munkája van, hol szerzi az információit, milyen félelmei vannak, milyen közösségi oldalt használ, mi okoz neki problémát a mindennapokban… Ezeket az adatokat a meglévő adataidból, vevői visszajelzésekből, és szekunder kutatásokból állíthatod össze.

Célcsoportonként egy jó buyer persona megírásával sokkal közelebb kerülsz ahhoz, hogy beleláss a vásárlóid fejébe – és többszörös lépéselőnybe a konkurenciához képest!

A Buyer Persona kutatásról rengeteg anyag lelhető fel az interneten, azonban a Minnerakadémián a Marketingpszichológia: Láss a fogyasztók fejébe! kurzusunkban erre is megtanítunk!

Kérdezd meg az ügyfeleket: User Interview

A végére hagytuk a digitális világ No1. primer kutatását, a cherry-on-top-ot, azaz a mélyinterjús piackutatást.

Ha teheted, akkor vásárlóidból, felhasználóidból készíts egy Béta user listát, akiket beengedsz a színfalak mögé – bizonyos értelemben. Ez azt jelenti, hogy a vásárlóid egy kisebb csoportjával tarts 1on1 beszélgetéseket a szolgáltatásodról, a terméked használatáról, egy új funkció bevezetéséről vagy egy tesztelés alatt álló szolgáltatásról és kérd ki a véleményüket. 

Az általuk szolgáltatott információk alapján kapod meg a teljes képet arról, hogy kik ők, milyen problémával szembesülnek, hogy használják a termékedet, szolgáltatásodat, milyen további igényeik merülnek fel. Figyelem, a végeredmény meglepőbb lehet, mint gondolnád!

A vásárlóid definiálásával már tudod, hogy kik ők, mit szeretnek, hogy adható el nekik a termék, milyen kifogásokra kell válaszolnod, nincs csupán más hátra, mint megválasztani az eszköztárat, amit felhasználhatsz arra, hogy cselekvésre késztesd őket!

Hozd létre a saját Buyer Persona-dat és ismerj meg további pszichológiai technikákat a Marketingpszichológia: Láss a fogyasztók fejébe! kurzuson belül!

Ez jó volt, van még ilyen tartalom?

Fotó: Canva

Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Változtatok a marketingszövegen. Lesz több eladásom? Mutatom az eredményt!

Ott a termék, szolgáltatás a weboldalon. Tiszta sor, hogy jó a termék, veszegetik is, vagy ahogyan a kínai importosunk szokta mondani: csipegetik. Nos felmerül...

Így áll a 3 friss vállalkozás néhány héttel az indulásuk óta – Business GYM

A Minner Business GYM-be nem csak cikk formájában szeretnénk tartalmat gyártani, hanem videó formátum is segíteni fog még jobban elmélyülni a vállalkozás indítás rejtelmeibe....

Hírszemle: Saját fizetését emelte a CEO válságban, étel dropshipping, IKEA víztakarékos megoldása

Egy légitársaság vezetője béremelést eszközölt saját magának akkor, amikor is a cég éppen válságban van. Roppant érdekes helyzetet szült, természetesen sokan támadták. A közösségi...

Gerillamarketing: Ízteszt, termelői vs bolti zöldség. Lecsó kóstolás, vakteszt

Na ezt már szeretem! Amikor egy beszélgetésből tettek születnek. Azért vagyunk vállalkozók, hogy problémákat oldjunk meg és persze kipróbáljunk minél több dolgot, hogy lássuk...

Nekem ezért fognak fizetni? Egy leendő és egy veterán szabadúszóval beszélgettem [podcast]

A felvétel még nyáron készült, amikor is összejött egy tucat szabadúszó a Minner főhadiszálláson. Olyan digitális szabadúszók, akiknek mindössze egy laptop is elég a...

Esettanulmány – Így vezette be a Google Workspace-t a Tumblebee

Még a tavasszal volt egy olyan akció a Minnernél, amely esetén ha megvett valaki adott üzleti kurzusokat, akkor a vásárlás után egy hónappal egy...

Hírszemle: Energiaválság, csődhullám. Beszéljünk a fizetésről? Web3 tényleg működő része

A cégek csődjeit hozza a rezsiválság, a cégek áremeléssel és takarékoskodással próbálják elejét venni ennek. 1600 vállalatvezető nyilatkozott erről a Portfóliónak, ezt a hírt...

Csökkenő szállítási díjak Kínából. Jó hír, vagy a recesszió előszele?

Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek. Kétéves mélyponton vannak mind a tengeri-, vasúti és...