A gondolatolvasó marketinges eszköztára. Így láss a fogyasztó fejébe!

Dátum

Megosztás

Napjaink egyik legfelkapottabb területévé és szakmájává vált az online marketing. Nem is csoda, hiszen évről-évre folyamatosan változik, jelennek meg új marketing csatornák, amihez folyamatosan adaptálódnia kell a szakembereknek. Sőt: a modern marketingesnek szinte gondolatolvasóvá kell válnia, hogy a nagy reklámzajban hatékonyan tudjon kommunikálni. Szerencsére ezt a technológia fejlődése, és pár egyetemes pszichológiai elmélet szinte lehetővé is teszi – nézzük, milyen eszközök állnak rendelkezésedre!

A cikk szerzője Kukoly Dávid, a MinnerAkadémia Marketingpszichológia kurzus oktatója.

Etikus az emberek fejébe látni?

Még a konkrét praktikák előtt beszéljünk kicsit arról, egyáltalán etikus-e marketingcélból szenzitív adatokra vadászni, vagy akár a fogyasztó gondolatait elemezni, félelmeire, reményeire hatni.

Ha dogmatikus szabályok és normák alapján szeretnénk megválaszolni a kérdést akkor segítséget nyújthat az Amerikai Marketing Egyesület álláspontja, vagy akár a hazai Reklámetikai Kódex – azonban mindkettő már több mint 7 éve volt utoljára frissítve.

Gyakorlati ökölszabályként gondolhatunk erre úgy, hogy etikus a viselkedésünk, ha a mindenkori jogszabályokat figyelembe véve járunk el, nem próbáljuk az embereket megvezetni vagy megtéveszteni, nem állítunk valótlanságot. Jó úton járunk, ha az önös érdekeinken túl valódi problémára nyújtunk megoldást a célközönségünk számára, az információgyűjtésről egyértelműen tájékoztatjuk őket, beleegyezésüket kérjük hozzá.

Mint tudjuk, a befolyásolás nem egy ördögtől való folyamat, hanem a marketing része. Sőt, a szakma krémje szerint:

“a marketing maga a befolyásolás művészete”. 

Hogyan lehetek gondolatolvasó marketinges?

Úgy, hogy megismered a célcsoportodat! Töménytelen mennyiségű adat áll rendelkezésre, amiből megismerhetjük a vevőinket: például adatelemzéssel, viselkedést követő szoftverekkel, Buyer Persona létrehozásával, akár interjúkkal. Lássuk ezeket részletesebben!

Adatok elemzése: mit tudsz már most?

A sarkunkban van a sütiapokalipszis, de ez még nem jelenti azt, hogy az eddig használt 3rd party cookie-kból ne tudnánk kihozni a legtöbbet. 

Dióhéjban: Az elmúlt években az Apple és a Google is nagy erőket mozgósított az adatbiztonság területén és az a döntés született, hogy kivezetésre kerülnek a 3rd party cookie-k által szolgáltatott adatok gyűjtése, elemzése. Ez azt jelenti, hogy utólag elhelyezett tracking kódok használata, a hirdetésekből szenzitívnek minősülő adatok gyűjtése és további 3. szolgáltató által nyújtott elemzési lehetőségek meg fognak szűnni, ami megnehezíti a felhasználók profilozását. Az, hogy ez hogy fog megvalósulni a gyakorlatban, még nem tudni, de jobb félni mint megijedni alapon, jó ha tisztában vagyunk az érkező változásokkal.

Ha eddig még nem tetted, akkor érdemes Analytics-ban a felhasználók és vásárlók geográfiai (földrajzi) és demográfiai (kor, nem) tényezőiből készítened néhány exportot, hogy a nagy év végi hajrában legyen egy képed arról, hogy kiket kell megcéloznod. 

Mivel a Universal Analytics-ot sem tudjuk 2023.07.01-től tovább használni (GA4-re kell váltani), így a Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, TikTok tracking kódok által mért adatokat is elővehetjük. Vizsgáljuk meg a szóban forgó felületek elemzések menüpontját és készítsünk riportokat, hogy tisztában legyünk a felhasználókról alkotott nagyobb képpel.

Ha adat alapon tudod, hogy ők kicsodák, akkor már egy lépéssel közelebb kerülsz ahhoz, hogy jobban célozd meg őket és hatékonyabban kommunikálj feléjük.

Viselkedéselemző szoftverek

A különböző felhasználói viselkedést elemző szoftverek szofisztikáltabb képet mutatnak arról, hogy kik is a mi vásárlóink. Bizonyára már ismered a Hotjar, Smartlook, CrazyEgg szoftvereket, amelyek egytől-egyik képesek különböző hőtérképek létrehozására (azaz vizuálisan megmutatják neked, a weboldal látogatói mit néznek, hova kattintanak leggyakrabban, meddig tekernek az oldalon… és a többi). Ha rutinos Minner olvasó vagy, akkor talán már alkalmazod is például a Hotjart, de ha a szívedre teszed a kezed, akkor tudod, hogy ezeknek az adatoknak az elemzése nem volt fő fókuszban az elmúlt időszakban. 

Ha szeretnél belelátni a vásárlóid fejébe, akkor itt az ideje belépni a fiókodba és rászánni néhány órát a viselkedések elemzésér – biztos, hogy hasznos felismeréseid lesznek!

Írd le tűpontosan az ideális vevődet (buyer persona)!

Ha tudod, hogy kik a Te vásárlóid, hogy viselkednek, mik a céljaik, vágyaik, félelmeik, akkor már csak egy lépés választ el attól, hogy meghatározd a trigger pontjaikat (azokat a nyomógombokat, amikre hatva gyerekjáték lesz az eladás). 

Nyilván ez nem azt jelenti, hogy keresd fel minden korábbi vásárlódat személyesen és igyatok meg együtt egy kávét – bár egyébként bizonyos szolgáltatások esetén ez sem egy utolsó gondolat. Ha viszont a nagy egészt nézzük, akkor a legközelebb úgy kerülhetsz a gondolatolvasáshoz, ha minél pontosabb képet festesz az „álomügyfeledről”.

Forrás: Kukoly Dávid

Szakmán belül ezt Buyer Persona-nak hívjuk. Ez a perszóna az, aki megtestesíti az ideális vásárlóid 1-1 csoportját. Képzeld el úgy, mintha egy (elég részletes) önéletrajzot írnál az álomügyfelednek (akit nevezz is el!): milyen munkája van, hol szerzi az információit, milyen félelmei vannak, milyen közösségi oldalt használ, mi okoz neki problémát a mindennapokban… Ezeket az adatokat a meglévő adataidból, vevői visszajelzésekből, és szekunder kutatásokból állíthatod össze.

Célcsoportonként egy jó buyer persona megírásával sokkal közelebb kerülsz ahhoz, hogy beleláss a vásárlóid fejébe – és többszörös lépéselőnybe a konkurenciához képest!

A Buyer Persona kutatásról rengeteg anyag lelhető fel az interneten, azonban a Minnerakadémián a Marketingpszichológia: Láss a fogyasztók fejébe! kurzusunkban erre is megtanítunk!

Kérdezd meg az ügyfeleket: User Interview

A végére hagytuk a digitális világ No1. primer kutatását, a cherry-on-top-ot, azaz a mélyinterjús piackutatást.

Ha teheted, akkor vásárlóidból, felhasználóidból készíts egy Béta user listát, akiket beengedsz a színfalak mögé – bizonyos értelemben. Ez azt jelenti, hogy a vásárlóid egy kisebb csoportjával tarts 1on1 beszélgetéseket a szolgáltatásodról, a terméked használatáról, egy új funkció bevezetéséről vagy egy tesztelés alatt álló szolgáltatásról és kérd ki a véleményüket. 

Az általuk szolgáltatott információk alapján kapod meg a teljes képet arról, hogy kik ők, milyen problémával szembesülnek, hogy használják a termékedet, szolgáltatásodat, milyen további igényeik merülnek fel. Figyelem, a végeredmény meglepőbb lehet, mint gondolnád!

A vásárlóid definiálásával már tudod, hogy kik ők, mit szeretnek, hogy adható el nekik a termék, milyen kifogásokra kell válaszolnod, nincs csupán más hátra, mint megválasztani az eszköztárat, amit felhasználhatsz arra, hogy cselekvésre késztesd őket!

Hozd létre a saját Buyer Persona-dat és ismerj meg további pszichológiai technikákat a Marketingpszichológia: Láss a fogyasztók fejébe! kurzuson belül!

Ez jó volt, van még ilyen tartalom?

Fotó: Canva

Vendégszerző
Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.