A gyakorikérdések.hu még nem használ AI-t. Te beelőzöd?

Dátum

Megosztás

Hoztam egy izgalmas felvetést, és természetesen annak megoldását is. A gyakorikérdések.hu egyeduralmát itthon még senkinek nem sikerült megtörnie, pedig a dizájn is múltbéli, láthatóan igény is van rá. Havonta 12 milliószor néznek rá a magyarok az oldalra. És most itt van az AI, ami elvileg felforgat sok-sok iparágat és pont a könnyedebb kérdésekre igazán gyors választ tud adni. Persze a koncepciónak is vannak határai, boncolgatjuk azt is majd, de mikor, ha nem most lehet villantani egy AI megoldással! (Majd arra építkezni). Lássuk is!

A cikkből kiderül (röviden):

  • Gyakorikérdések.hu-t havi 12 milliószor nézik a magyarok, évente 37 millió forint profitot hoz az üzemeltetőknek
  • Nemzetközi piacon a népszerű külföldi GYIK platform, a Quora létrehozta AI GYIK applikációját, megoldását.
  • Az emberek pénzügyi, egészségügyi, párkapcsolati kérdésekben is fordulnak az AI-hoz és bíznak benne.
  • Értékajánlat lehet egy AI GYIK platformon, ha segítjük a válaszadást előre összeállított megoldásokkal (lásd Minner AI brandnév generátor, vagy példában a mese kitaláló AI)
  • AI GYIK üzleti ölet és megvalósításának módja

A cikket úgy írom, hogy én is már megvalósítottam egy AI projektet, igazán rövid idővel és napi szinten használják a Minner vállalkozók, felhasználók. Ez a Minner AI márkanév generátora. Marketing céllal indult csak, de közben kiderült sokaknak segít a márkanév kitalálásban.

Kezdjük a gyakorikérdések.hu-val

A bevezetőben említettem, hogy havonta 12 millió megtekintésnél jár az oldal, amit stabilan tud hónapról hónapra hozni. Google hirdetésekből jön a fő bevétel ahogy láthatjuk az oldalon, szinte mindenhol ilyen banner reklámokkal van tele az oldal.

72 millió forint éves árbevételt ért el a cég, aki üzemelteti, 37 millió forint adózott eredmény (profit) mellett. Az elmúlt 2 évben stabilan tartani tudták ez a számot.

A felület nem változott az elmúlt években. Lehet persze, ha változtatnának, nagy felháborodás lenne, de úgy újításokkal sem örvendeztette meg felhasználóit az oldal. Így is napi 1200 új kérdés kerül fel az oldalra.

Fő erőssége, amit nehéz lesz AI-val überelni a tömegek bölcsessége. Na jó, most felnevettem, ismerve azt, hogy sokszor laikusok segítenek laikusoknak szakmai kérdésekben is. Visszatérve azt első körben nehéz lesz megoldani, hogy hirtelen emberi válaszokkal is megtöltsük majd az adatbázist. Ez az értékajánlat azért erős a Gyakorikérdéseknél, mert az AI-nak nem lesznek személyes tapasztalatai, vagy hiányozhatnak belőle a magyar sajátosságok. Itt persze kérdés, ezzel első körben akarunk-e foglalkozni, vagy a kérdések hány %-át teszi ki ahol ez számítana? Na most már igazán benne vagyunk a brainstormingban itt a cikk elején.

Mit csinál a nagy testvér az USA-ban? A Quora belépett már az AI piacra is

Óriási a nyomás most a techcégeken, és a vezető online, digitális platformokon az AI-val kapcsolatban. Ott lebeg mindenki felett Damoklész kardja, hogy jön egy piaci szereplő, aki AI-val felturbózva diszruptálja a piacot, vagyis lerombolja az addig felépített piaci előnyét adott cégnek. Emiatt a cégek igencsak gyorsan elkezdték adaptálni az AI-t a felületeikre vagy akár külön rendszerbe szedve, hogyha egy piaci szereplő valami okosat talál ki egyrészt vagy lemásolják, vagy felvásárolják vagy egyáltalán tudjanak valamit lépni.

Azért a Google-nél is elkerekedtek a szemek, mikor kiderült, hogy több száz millió felhasználót szerzett rövid idő alatt a ChatGPT, sőt a Bing kereső az AI-val felturbózva növelte részesedését a keresőpiacon. Utóbbi fenyegetés részben Google-nél elhárult, de mindenkinek intő jel volt, hogy hahó mi van, ha nekünk nem lesz szerencsénk! Mi is így vagyunk vele, háttérben tesztelünk sok AI megoldást, ötletelünk, hogy mi jelenthet majd veszélyt a Minnerre.

A Quora éppen ezért elindította a Poe alkalmazást. Érdekes módon elsőre nem egy klasszikus GYIK platformot alkottak. Igazából begyűjtötték a népszerű AI modelleket, mint a ChatGPT, vagy a Google Palm, Meta Llama. Ott a Poe appon belül tudunk chatelni miután kiválasztottuk melyik rendszert akarjuk használni. Több százezren nyomogatják már aktívan a Poe appot, nem milliók, de láthatóan népszerű.

Fontos! Én nem arra akarlak rávenni, hogy appot készíts, bőven elég egy webes megoldás, egy honlap.

A POE néhány képben: Először angolul kérdeztem, majd rájöttem, hogy ez nyelvi modell, magyarul is tud.

Print on demand üzletről cikk: Print on demand vállalkozás Magyarországról: adózás, szerzői jogok, haszon

A Poe felületen kiválaszthatjuk, hogy melyik AI válaszolja meg a kérdéseinket, de akár fájlt is feltölthetünk. Bár itt kikerülhetnek személyes adatok is, szóval óvatosan!

Én PDF-et töltöttem fel (korábbi színházjegyet) foglaltattam össze, és elég jól összeszedte az információkat. Ami jól mutatja, hogy számla vagy egyéb esetén is ügyesen kinyerhetünk információt, automatizálhatunk egyébként az AI-val (ez most külön a fenti GYIK projekttől).

Az AI az új gyakorikérdések?! Alapozzuk meg, miért is lehet jó piac.

A nyáron egyik üzleti hírszemlénkben hírként hoztuk, hogy a felhasználók előszeretettel kérdeznek olyan dolgokat az AI-tól, amit korábban például a gyakorikérdéseken, nemzetközi piacon a Quorán tettek meg.

Néhány érdekes adat a hírszemléből, és az ott bemutatott felmérésből:

  • A fogyasztók 51%-a képben van az AI trendekkel és kipróbált már AI eszközöket, leginkább chatbotokat, játékokat, és AI alapú keresőket használnak
  • Az AI írta tartalmakban megbíznak:
    • 73% bízik az AI írta kontentben,
    • 53% bízik az AI generálta pénzügyi tanácsban,
    • 67% úgy gondolja, előnye származna a generatív AI adta egészségügyi tanácsból, és
    • 66% kérne párkapcsolati tanácsot generatív AI eszköztől
  • A többség nem tart az AI által kitalált álhírektől, és csak kb harmadukat aggasztja, hogy kapnak-e valamiféle elismerést vagy fizetséget azok az alkotók, akiknek a tartalmain oktatják az AI eszközöket. Eközben több szerző éppen pereli az OpenAI-t, mert úgy vélik jogtalanul felhasználták a könyveiket a ChatGPT tréningezésére.
  • A fogyasztók 70%-nak a ChatGPT vagy hasonló eszköz az új go-to amikor új termékeket vagy szolgáltatásokat keresnek, felváltva ezzel a pl hagyományos kereső használatát

A Youtube videóban itt találod ezt a részt: 5. perctől, de a videó onnan fog indulni.

A podcastban említettük is, hogy például biztosítótársaságnak, befektetési cégeknek is jó lehet saját ilyen AI megoldást üzemeltetni, sok lehetőség lehet most ebben.

Megvalósítás, ötlet: Gyakorikérdések AI megoldás

#példa:

A Minner márkanév AI generátoránál sem titkoltam, hogy bizony ez egy egyszerű ChatGPT-re kötés volt, és a hozzáadott értékünk az volt, hogy a beküldött utasítást kiegészítettük, a promptot átalakítottuk, hogy minél jobb neveket adjon a rendszer. A ChatGPT az OpenAI-hoz tartozik. Úgynevezett API-n keresztül engedélyezik, hogy rácsatlakozzunk az adatbázisra, vagy is úgymond a ChatGPT-re (de képet is lehet generálni a Dall-e projekttel ugyanígy). Lényegében be tudsz küldeni kérést, utasítást (promptot), és ő választ ad vissza, amit megjelenít.

A Minner brandnév generátora esetében például 3 kérdést teszünk fel, hogy még jobb választ adjunk. Ennek lépései röviden:

  • Messengeren elindul egy automatizáció, ahol feltesszük az első kérdést – ManyChat chatbot platformot használtuk erre.
  • A kérdésre a választ lementi a rendszer ún. egyedi mezőbe (itt háromba is) – programozói tudás nélkül megcsináltam.
  • Amikor a 3. kérdésre is megjött a választ, akkor indult el a kérdés az AI felé. A ChatGPT-nek beküldjük a lementett mezőben lévő információkat úgy, hogy mellé a promptba belekerül, hogy márkanév ötletet adjon és még néhány instrukció, amit kitapasztaltam. A ManyChat szoftverben megadtam az OpenAI regisztráció után legenerált API kódot (fizetni kell, nos én eddig alig 20 ezret fizettem több mint 4 hónap után úgy, hogy több mint 30 000 nevet generáltak már a felhasználók).
  • A rendszer visszaadja a választ, amit megjelenítünk a felhasználónak. Ezt el is tároljuk.
  • A végén dönthet, hogy előző válaszaiból újat generál, vagy elölről kezdi.

Ez képen:

Gond-e hogy Messengerre épül? Nem! Azt is mondhatjuk, ha látszik, hogy ebben van potenciál, vihetjük más platformra, akár külön oldalt indítani neki, vagy más megoldással az OpenAi-nak beküldeni a promptot és visszahívni a választ.

Nézd csak így néz ki a fenti dolog belülről.

Izgalmas, ezt én alkottam, programozói tudás nélkül, egy kis ManyChat tapasztalat és néhány guide megnézése után. (Például ha valaki 9-szer nyomja meg, akkor bedob neki egy Minner cikket a rendszer, majd 5 perc múlva folytathatja).

És a legizgalmasabb, hogy mindössze 1 beállítás az, ahol a ChatGPT benne van. Az Action rész középen és a Send Message rész, ahol a ChatGPT kék felirat van ott azt mondja, hogy amit lementett a ChatGPT egyedi mezőbe, azt jelenítse ott meg a felhasználónak (vagyis amit visszaadott aktuális választ).

Mit kell tehát neked csinálnod? Hogyan lehet saját GYIK oldalad? 1.0 verzió

  • A ChatGPT-t, az OpenAI platformon keresztül API segítségével használatra tudod bírni.
  • Olyan rendszert kell keresni, ami képes kommunikálni API-n keresztül az OpenAI-al, és akár chat felületet is létrehozni az oldalon. Például WordPress bővítmény (plugin), Glide Apps, ManyChat (ez itt Messenger platformra épül)… A lényeg, egy olyan megoldás, ahol chatelni tud a felhasználó, akár kategóriákat is tudsz létrehozni, az alapján, hogy mi a kérdése (ami segíti a jobb válaszadást).
  • Felét nem érted ennek? Nos nem baj! Ezért van lehetőség ebben. Aki érti lehet az üzlethez nem ért, aki ezt nem érti meg az üzlethez ért. Izgalmas, nos innen jön a kutatás! Hajrá!

MVP, vagyis minimum viable product – minimálisan működőképes termék létrehozása

Nehogy nekem egyből a legtökéletesebbet akard megcsinálni! Tudod a Twitch se egyből lett nagy, indulj -1ről, lépj minél előbb piacra! (lásd itt videóban, és cikkben)! Néhány ötlet:

  • Csak Messengeren indítod el, mint kb. én az AI névgenerátort. Ehhez kell egy Facebook Page, Manychat regisztráció és OpenAI regisztráció
  • Csak meghatározott területeken indítod el, mint a mese generálás, pénzügyi stratégia kitalálása…., – Ezt úgy is oldanám meg, hogy kiválaszthatja az illető mit akar (pl. csempe szerű menüből), és utána már a rendszerbe beépíteném, hogy a promptba benne legyen, hogy mese generálásról lesz szó (lásd következő bekezdés, ez annyira tetszik, lehet külön is vinném).
  • Fontos tudatosítani, hogy te annyival vagy több, hogy AI, de nem tudod azt azt értékajánlatot adni, mint a gyakorikérdések, ahol a felhasználó is ad választ. Ez majd a 2.0 verzióban csinálod.

Itt az MVP-nek az lenne a célja, hogy gyorsan a piacra lépj, AI hype-ot megfogd, tudj később újdonságot mutatni majd a felhasználónak, megalapozd a következő sikeres hazai GYIK oldal alapjait.

2.0 verzió, klasszikus GYIK bevonása:

A későbbiekben érdemes a klasszikus GYIK rendszert is bevezetni, amikor is a felhasználók kérdéseit a tagoknak, felhasználóknak is beküldi a rendszer. Ezt 1.0-ánál úgy tudod megoldani, hogy ne keressenek mindent a felhasználók, hogy lekorlátozod milyen területeken, kategóriákban használja, keretek közé szorítod (lásd előző bekezdés).

Itt jön a saját adatbázis építés, amiből akár tud még dolgozni az AI is. Hiszen az AI-nak mi magunk is be tudunk küldeni anyagot, amiből ki tud keresni választ, megtanulja… (ez már kicsit bonyolultabb, de én is már használtam, izgalmas megoldás).

Mos a cikkben nincs elég hely, idő, hogy mindenen végigmenjünk, ha segítség kell keress minket bátran!

Honnan lesz pénz? Miből lesz bevétel?

Ahogy a gyakorikérdések.hu esetében úgy nálad is első körben a szponzoroktól. De lehet kategória támogatót is szerezni, ami további fix bevételt hozhat. Pl. biztosítócég a pénzügyi résznél. Én anno egy korábbi Minner üzleti ötletben (26. üzleti ötlet: Gyakori kérdésekből üzlet. Te jobban tudnád, mint a gyakorikérdések.hu) felvázoltam a szakértői válaszokat is. Amikor is be is lehet küldeni kérdést, ha nem kapott választ, és azt szakértő válaszolja meg, ami jó adott cégnek / szakértőnek mert érdeklődőt szerezhet.

A Google reklám megjelenítésre a Google Adsense rendszert használják a cégek. Vagyis ha megjelenik hirdetés nálad, és arra kattintanak, akkor te pénzt kapsz. Azért itt kell napi 4-10 000 látogató, hogy egyáltalán számottevő bevétel legyen.

Mire lehet használni az AI-t még a projektben? Segíthetjük a jobb válaszokat.

Már a Minner AI névgenerátor projektjénél láttam, hogy sokat jelent az, hogyha mi irányítjuk a kérdést azzal, hogy mit kérünk be előzetesen, vagyis mi tudjuk irányítani majd, hogy jobb válaszokat adjon a rendszer. Így sem tökéletes, értelemszerűen egy brainstorming jellegű, találj ki brandnevet témánál a felhasználó sem várhat el csodát, hogy egyből olyat találunk ki, ami tökéletes. Bár ezt írjuk is, de persze 1-5% közé tehetőek azok száma, akik csodát várnak.

Például sokan iratnak mesét az AI-val, amit gyermeküknek felolvasnak. Egyszerűen megadhatunk előre 2-3 kérdést, akár csempe szerű opciókkal, hogy milyen mesét generáljon, vagy éppen mit akarunk tanulságként a meséből, hogy megtanuljon a nebuló. Ezt te adod tool-ként. Mondhatni a promptot szerkeszted és nem a felhasználóra bízod, így nő a megoldásod értékajánlata. Ezt átviheted más területre is, mint például a pénzügyi tanács, vagy bár erős lesz de a párkapcsolati téma (utóbbi számomra morálisan nem is tudom befogadható-e, de ha az embereknek ez kell, lásd fenti tanulmány a videónál…).

Merre tovább?

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!