A „kockák” lesznek a holnap kiskereskedelmi gurujai

Kihívásokkal teli idők járnak a kiskereskedőkre. Napjainkban az egyre több csatornán zajló kereskedés költsége és összetettsége egyre növekszik, a nyereség csökken, az árverseny és a kínálat pedig nagyobb, mint valaha. Emellett a vásárlók tájékozottabbak, igényesebbek, impulzívabbak és gyorsabbak, hiszen számos online és hagyományos bolt kínálata közül választhatnak. A kereskedők a technológia segítségével igyekeznek javítani az ügyfélélményen és megtartani nyereségüket. Az Oracle tanulmányában vezető kiskereskedők és véleményvezérek benyomásai révén állította össze a kiskereskedelmet átalakító 5 legfontosabb trendet 2018-ban, és bemutatja azt is, hogyan kellene a márkáknak reagálni a kihívásokra.

Átalakított üzletek a digitális vásárlók számára

A kiskereskedelem jövőjéről számos elképzelés létezik. A gyorsuló gazdasággal és a kényelmes online üzletekkel való versenyfutás számos kiskereskedőnek jelent komoly kihívást, azonban egyesek például az üzlethelyiségek átformálásával igyekeznek megfelelni. Maga a bolt ma már nemcsak egy vásárlási helyet takar. Sok üzlet alakul át kvázi bemutatóteremmé, ügyfélszolgálattá és átvevőponttá egyszerre, amelyek kiegészítőivé válnak az online vásárlási élménynek. Ugyanakkor számos új digitális vállalkozás nyit fizikai üzleteket, hogy olyan felhasználói élményt is nyújtson, amely az online térben nem lehetséges.

A kiskereskedők már virtuális és bővített valóságot is alkalmaznak az ügyfelek lenyűgözéséhez, a termékek újszerű bemutatásához. A tapasztalásra alapozó boltok jellemzően azzal aratnak sikert, hogy olyan helyszíni vásárlási élményt nyújtanak, ami online nem elérhető, illetve olyan üzletkörnyezetet biztosítanak, ahol a vásárló megismerheti és ’megélheti’ a márkát. A kulcsszó az élmény.

Góliát legyőzése

Egyetlen kereskedő sem függetlenítheti magát az olyan hatalmas online mamutcégek hatásától, mint az Amazon vagy az Alibaba. Fontos tudni viszont, hogy ezek a boltok inkább csak platformok, és a vásárlók nagy része továbbra is a személyes szolgáltatásokat és az egyedi emberi interakciókat részesíti előnyben. Ha a vásárlónak nem azonnal kell egy adott termék, akkor boldogan vár 1-2 nappal tovább, ha cserébe személyes szolgáltatásokat kap és olyan kiszállítási opciókat, amelyek jobban illenek az életstílusukhoz.

Dominic Regan, az Oracle EMEA logisztikai alkalmazások igazgatója szerint „Góliát, azaz a mamutcégek legyőzésének kulcsa, hogy személyre szabott, különleges szolgáltatásokat nyújtsunk a vásárlóknak, és rugalmasabb, egyedi megközelítéssel különböztessük meg magunkat, a választéktól a kiszállításig minden területen.”

A rugalmas ellátási lánc veszteségektől menthet meg

A PCA előrejelzése szerint a kiskereskedők 65%-a komoly többletköltségekkel számolhat a késői, vagy elmaradt kiszállítások miatt. Minden készlethiány elveszett lehetőséget is jelent egyben, a túlzott raktárkészletek pedig gazdaságilag nem előnyösek. A kereskedőknek rugalmas, átlátható és gyorsan reagáló ellátási láncra van szükségük, amely teljesíteni tudja a vásárlók igényeit. Erre jó megoldás lehet egy készletező szoftver, CRM megoldás. 

Ruediger Hagedorn, a The Consumer Goods Forum igazgatója azt állítja: „A vásárlók megnyerésének kulcsa egyre inkább a rugalmas vásárlási, szállítási és fizetési lehetőségekben is rejlik. Egy modern kiskereskedés egy digitálisan autonóm szervezet, ahol az adatok fel és le mozognak az ellátási láncban, illetve a folyamatok igazodnak a vásárlói igényekhez.”

Humán erőforrás a fronton és a háttérben

Az ügyfélszolgálaton dolgozók szintén erősen meghatározzák, hogyan tekintenek a vásárlók a márkára. A cél, hogy zökkenőmentes vásárlói élményt kapjanak az ügyfelek úgy a boltokban, mint a vásárlási folyamat minden egyes pontján, és a munkatársak felkészültek legyenek az igények, problémák kezelésére.

A vásárlók nem akarnak tétlenül fel-alá járkálni a boltban, amíg az eladó hátramegy, hogy utánajárjon a kérdésüknek. Azonnali problémamegoldást igényelnek, mégpedig olyat, amit a webshopban nem kapnának meg. Ugyanakkor az eladónak egyszerre akár több száz termékre kell figyelnie, így teljesen lehetetlen, hogy megfelelő technológiai eszköztár nélkül eleget tegyen ezeknek a vásárlói elvárásoknak” – mondta Magyari Péter, az Oracle Hungary digitális ügyfélélmény alkalmazás szakértője.

Egy HR-specialista adatai szerint, a kiskereskedelmi dolgozók többsége (54%) 35 év alatti, a legtöbbjük jól ismeri a legújabb technológiákat, és hasonló kényelmeket vár el a munkahelyén, mint a mindennapi életben.

Andy Campbell, az Oracle HR stratégiai igazgatója hangsúlyozza azt is, hogy „A kiskereskedelmi vállalatok számára fontos kihívás, hogy olyan tehetségeket vonzzanak magukhoz és tartsanak meg, akik következetesen képesek megfelelni az ügyfelek által elvárt tudásnak és színvonalnak.”

Hogyan javíthatunk az ügyfélszolgálatokon az alkalmazottak bevonásával?

– Hozzunk létre egészséges munkahelyi kultúrát a boltokban és azokon kívül is!

– Lássuk el az eladókat a megfelelő technológiával és adatokkal, hogy hatékonyan segíthessék a vásárlókat!

– Építsünk erős munkaadói márkát (employer brand), hogy vonzók legyünk a munkakeresők számára!

Változtassunk, de ne hagyjuk, hogy a technológia félrevezessen!

A változás az e-kereskedelem elterjedése előtt is folyamatos volt a kiskereskedelemben, azonban a folyamatnak a vásárlók megértésén kell alapulnia. A változtatások során figyelembe kell venni, hogy mit akarnak a vásárlók, és a szolgáltatásokkal gyorsan kell alkalmazkodniuk a változó igényekhez.

William Grimsey, a Wickes, Iceland, és a ParknShop Hong Kong volt vezérigazgatója szerint „a holnap kiskereskedelmi guruja egy »kocka« lesz, nem egy olyan hagyományos kereskedő, mint én. Ha az üzletben nincs valaki, aki naprakész a digitális átalakulással kapcsolatban, akkor a bolt bukásra van ítélve.”

Ha a kereskedelmi értéklánc minden eleme – a termékfejlesztéstől a logisztikán át az értékesítési pontokig vagy ügyfélszolgálatig – rendben van, akkor a versenyképesség kulcsa a 21. században egyértelműen a digitális figyelem szakértő irányítása és a megfelelő online jelenlét. Csak példaként említeném a Magyarországon jelen lévő két car sharing szolgáltatót, amelyek csaknem azonos szolgáltatással és járművekkel rendelkeznek, ám az egyik jóval korábban jelent meg a piacon, mint a másik. Ennek ellenére a később érkező piaci szereplő nagyjából két hónap alatt levetkőzte ezt az időbeli hátrányt a jól átgondolt, több csatornás, intenzív digitális jelenlétének köszönhetően.” – tette hozzá Magyari Péter, az Oracle Hungary digitális ügyfélélmény alkalmazás szakértője.

Bővebb információ: Oracle Retail Tomorrow, Today tanulmánya

Kapcsolódó cikkek: 

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

A Minner üzleti küldetések száma elérte a nyolcvanat, ennek alkalmából nyereményjátékot hirdetünk! 
A részvételhez csak arra kérünk: fejleszd magad és a vállalkozásod! Teljesíts legalább 10 küldetést, dokumentáld ezek eredményét valamilyen formában (lehet az képernyőfotó, vagy írott beszámoló), és küldd el nekünk az info@minner.hu e-mail címre. Egy e-mailben várjuk azt a Word vagy PDF dokumentumot, amely az összes általad teljesített küldetést tartalmazza.

Díjazás:
• Főnyeremény: szponzorált megjelenés a Minner.hu oldalon (értéke: 195.000 Ft) VAGY ugyanezen értékben Minner marketingcsomag (MinnerAkadémia képzések, üzleti konzultáció)
• A második és harmadik helyezett részt vehet egy-egy üzleti konzultáción Mándó Milánnal, a Minner.hu és a MinnerAkadémia alapítójával (értéke: 39.500 Ft)
• Minden induló garantált nyereményben részesül! Ha a kiírásnak megfelelően benevezel és teljesíted a feladatot, biztosan tiéd egy, az alábbi listáról szabadon választható MinnerAkadémia minikurzus (értéke 8.900-12.900 Ft)!

További részletek a minner.hu/kuldetes oldalon!

MinnerInstant

Első rendelési hozamlehetőség a kínai import információkból

  • Befektetési összeg: 69 900 Ft-ba kerül az a tudás, aminek köszönhetően lesz terved, információd, tudásod a megfelelő kínai partner kiválasztásához, a rendelések kezeléséhez, vagy például a vámoláshoz.
  • Várható hozam: 1 000 000 Ft, ennyi az átlagos hozam a kezdő kínai import rendeléseknél, amikor valaki maga végzi az importálást. Általában 1-1,5 millió forint értékben történik meg az első rendelés, és beleszámítva a szállítási és egyéb költségeket is, és utána az eladási árat számolva kb. 1 millió forint körül lesz a hozamod. Ennél lehet több is. Ahogy szakértőnk mondja, a matek akkor jön ki, ha a beszerzési ár duplájáért lehet eladni a terméket. Ennek oka, hogy fel tudj készülni minden változó tényezőre. 
  • A befektetésed: Kínai Import, Alibaba online képzés

Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk. Szerezd be a tudást, aminek köszönhetően végre bele tudsz vágni! És a kezdeti hozam később még tovább növekszik! 

MinnerInstant

Látod a háttérben a két Costa Coffee feliratot? Egyik itt előrébb egy kávézó / önkiszolgáló étterem kifüggesztett logója, hogy náluk Costa Coffee-t szolgálnak fel, a másik egy Costa Coffee kávézó, amit a hazai Costa Coffee lánc üzemeltetett. Ez zárt most be, lényegében azért, mert a Coca-Cola (Costa márka tulajdonosa) több száz kisebb vendéglátóegységnek adta oda a jogot, hogy kitehessék, náluk Costa Coffee is van. Apróság, de mégis így borítja az egész üzletmenetet.

A Telex-en most olvasható egy frissebb nyilatkozat az L-Coffee Kft vezetőjétől. Kattints ide!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek

Zseniális reklám a Mindentment fogászattól
A Revolutnál is lesz részletfizetés. Vásárolj most fizess később