A „kockák” lesznek a holnap kiskereskedelmi gurujai

Kihívásokkal teli idők járnak a kiskereskedőkre. Napjainkban az egyre több csatornán zajló kereskedés költsége és összetettsége egyre növekszik, a nyereség csökken, az árverseny és a kínálat pedig nagyobb, mint valaha. Emellett a vásárlók tájékozottabbak, igényesebbek, impulzívabbak és gyorsabbak, hiszen számos online és hagyományos bolt kínálata közül választhatnak. A kereskedők a technológia segítségével igyekeznek javítani az ügyfélélményen és megtartani nyereségüket. Az Oracle tanulmányában vezető kiskereskedők és véleményvezérek benyomásai révén állította össze a kiskereskedelmet átalakító 5 legfontosabb trendet 2018-ban, és bemutatja azt is, hogyan kellene a márkáknak reagálni a kihívásokra.

Átalakított üzletek a digitális vásárlók számára

A kiskereskedelem jövőjéről számos elképzelés létezik. A gyorsuló gazdasággal és a kényelmes online üzletekkel való versenyfutás számos kiskereskedőnek jelent komoly kihívást, azonban egyesek például az üzlethelyiségek átformálásával igyekeznek megfelelni. Maga a bolt ma már nemcsak egy vásárlási helyet takar. Sok üzlet alakul át kvázi bemutatóteremmé, ügyfélszolgálattá és átvevőponttá egyszerre, amelyek kiegészítőivé válnak az online vásárlási élménynek. Ugyanakkor számos új digitális vállalkozás nyit fizikai üzleteket, hogy olyan felhasználói élményt is nyújtson, amely az online térben nem lehetséges.

A kiskereskedők már virtuális és bővített valóságot is alkalmaznak az ügyfelek lenyűgözéséhez, a termékek újszerű bemutatásához. A tapasztalásra alapozó boltok jellemzően azzal aratnak sikert, hogy olyan helyszíni vásárlási élményt nyújtanak, ami online nem elérhető, illetve olyan üzletkörnyezetet biztosítanak, ahol a vásárló megismerheti és ’megélheti’ a márkát. A kulcsszó az élmény.

Góliát legyőzése

Egyetlen kereskedő sem függetlenítheti magát az olyan hatalmas online mamutcégek hatásától, mint az Amazon vagy az Alibaba. Fontos tudni viszont, hogy ezek a boltok inkább csak platformok, és a vásárlók nagy része továbbra is a személyes szolgáltatásokat és az egyedi emberi interakciókat részesíti előnyben. Ha a vásárlónak nem azonnal kell egy adott termék, akkor boldogan vár 1-2 nappal tovább, ha cserébe személyes szolgáltatásokat kap és olyan kiszállítási opciókat, amelyek jobban illenek az életstílusukhoz.

Dominic Regan, az Oracle EMEA logisztikai alkalmazások igazgatója szerint „Góliát, azaz a mamutcégek legyőzésének kulcsa, hogy személyre szabott, különleges szolgáltatásokat nyújtsunk a vásárlóknak, és rugalmasabb, egyedi megközelítéssel különböztessük meg magunkat, a választéktól a kiszállításig minden területen.”

A rugalmas ellátási lánc veszteségektől menthet meg

A PCA előrejelzése szerint a kiskereskedők 65%-a komoly többletköltségekkel számolhat a késői, vagy elmaradt kiszállítások miatt. Minden készlethiány elveszett lehetőséget is jelent egyben, a túlzott raktárkészletek pedig gazdaságilag nem előnyösek. A kereskedőknek rugalmas, átlátható és gyorsan reagáló ellátási láncra van szükségük, amely teljesíteni tudja a vásárlók igényeit. Erre jó megoldás lehet egy készletező szoftver, CRM megoldás. 

Ruediger Hagedorn, a The Consumer Goods Forum igazgatója azt állítja: „A vásárlók megnyerésének kulcsa egyre inkább a rugalmas vásárlási, szállítási és fizetési lehetőségekben is rejlik. Egy modern kiskereskedés egy digitálisan autonóm szervezet, ahol az adatok fel és le mozognak az ellátási láncban, illetve a folyamatok igazodnak a vásárlói igényekhez.”

Humán erőforrás a fronton és a háttérben

Az ügyfélszolgálaton dolgozók szintén erősen meghatározzák, hogyan tekintenek a vásárlók a márkára. A cél, hogy zökkenőmentes vásárlói élményt kapjanak az ügyfelek úgy a boltokban, mint a vásárlási folyamat minden egyes pontján, és a munkatársak felkészültek legyenek az igények, problémák kezelésére.

A vásárlók nem akarnak tétlenül fel-alá járkálni a boltban, amíg az eladó hátramegy, hogy utánajárjon a kérdésüknek. Azonnali problémamegoldást igényelnek, mégpedig olyat, amit a webshopban nem kapnának meg. Ugyanakkor az eladónak egyszerre akár több száz termékre kell figyelnie, így teljesen lehetetlen, hogy megfelelő technológiai eszköztár nélkül eleget tegyen ezeknek a vásárlói elvárásoknak” – mondta Magyari Péter, az Oracle Hungary digitális ügyfélélmény alkalmazás szakértője.

Egy HR-specialista adatai szerint, a kiskereskedelmi dolgozók többsége (54%) 35 év alatti, a legtöbbjük jól ismeri a legújabb technológiákat, és hasonló kényelmeket vár el a munkahelyén, mint a mindennapi életben.

Andy Campbell, az Oracle HR stratégiai igazgatója hangsúlyozza azt is, hogy „A kiskereskedelmi vállalatok számára fontos kihívás, hogy olyan tehetségeket vonzzanak magukhoz és tartsanak meg, akik következetesen képesek megfelelni az ügyfelek által elvárt tudásnak és színvonalnak.”

Hogyan javíthatunk az ügyfélszolgálatokon az alkalmazottak bevonásával?

– Hozzunk létre egészséges munkahelyi kultúrát a boltokban és azokon kívül is!

– Lássuk el az eladókat a megfelelő technológiával és adatokkal, hogy hatékonyan segíthessék a vásárlókat!

– Építsünk erős munkaadói márkát (employer brand), hogy vonzók legyünk a munkakeresők számára!

Változtassunk, de ne hagyjuk, hogy a technológia félrevezessen!

A változás az e-kereskedelem elterjedése előtt is folyamatos volt a kiskereskedelemben, azonban a folyamatnak a vásárlók megértésén kell alapulnia. A változtatások során figyelembe kell venni, hogy mit akarnak a vásárlók, és a szolgáltatásokkal gyorsan kell alkalmazkodniuk a változó igényekhez.

William Grimsey, a Wickes, Iceland, és a ParknShop Hong Kong volt vezérigazgatója szerint „a holnap kiskereskedelmi guruja egy »kocka« lesz, nem egy olyan hagyományos kereskedő, mint én. Ha az üzletben nincs valaki, aki naprakész a digitális átalakulással kapcsolatban, akkor a bolt bukásra van ítélve.”

Ha a kereskedelmi értéklánc minden eleme – a termékfejlesztéstől a logisztikán át az értékesítési pontokig vagy ügyfélszolgálatig – rendben van, akkor a versenyképesség kulcsa a 21. században egyértelműen a digitális figyelem szakértő irányítása és a megfelelő online jelenlét. Csak példaként említeném a Magyarországon jelen lévő két car sharing szolgáltatót, amelyek csaknem azonos szolgáltatással és járművekkel rendelkeznek, ám az egyik jóval korábban jelent meg a piacon, mint a másik. Ennek ellenére a később érkező piaci szereplő nagyjából két hónap alatt levetkőzte ezt az időbeli hátrányt a jól átgondolt, több csatornás, intenzív digitális jelenlétének köszönhetően.” – tette hozzá Magyari Péter, az Oracle Hungary digitális ügyfélélmény alkalmazás szakértője.

Bővebb információ: Oracle Retail Tomorrow, Today tanulmánya

Kapcsolódó cikkek: 

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A digitális világban folyamatosan újabb trendek ütik fel a fejüket, amiket nehéz lekövetni és persze nem is mindig szükséges, de nem árt néha kísérletezgetni. Ezzel a küldetéssel nem azt mondjuk, hogy cseréld le teljesen a weboldalad dizájnját, apróbb módosításokkal is konverziónövekedést tudsz elérni. Például a Minner is 2018 óta apróbb módosításokat alkalmaz. Adunk pár támpontot, hogy milyen változtatásokat érdemes eszközölni:

  • Konverzióra optimalizált oldalak, a főoldal kivételével minden aloldalon csak egy CTA (call-to-action) lehetőség van, pl. vásárlás gomb, kosár, email-cím űrlap, kapcsolatfelvétel, stb.
  • Nagy, lapozható borítóképek (sliderek) a főoldalon.
  • Piktogramok, jelölések, tanúsítványok: segítik az információ feldolgozását, a látogató több ideig böngészik az oldalon.
  • A folyószöveg legalább 15-ös, de inkább 16-os betűméretű. A cím vagy kiemelt szöveg ennél nagyobb.
  • Színátmenetes háttér két színnel, lehetőleg a márkád színeinek kombinációjával.
  • Ha pedig a promóciós oldalad kinézetét frissítenéd, a Themeforest oldalon rengeteg sablon közül választhatsz.

Még több ehhez hasonló tippet, ötletet olvashatsz az alábbi cikkekben:

Milliárdos forgalmuk van. Mit csinálnak online?

Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más

MinnerInstant

Áprilisban, a Digitális Ninja hetek alatt számtalan nagyszerű szoftvert mutattunk be, amelyek segítenek új szintre emelni a digitalizációt a cégeden belül. Egyik leghasznosabb közülük a LastPass, egy online jelszószéf szoftver, amit nem csak a vállalkozásodban használhatsz, hanem magánszemélyként is. Az elfelejtett jelszó dühítő, és még hátráltat is, éves szinten akár órákat vehet el tőled az új jelszó igénylésének folyamata. Ne engedd, hogy ilyen apróságok visszafogják a hatékonyságod! Ha bizalmatlan lennél, ne adj meg érzékeny információt (pl. bankkártyaadat), de általános belépésekhez nyugodtan használhatod.

Ebben a cikkben segítünk, hogyan tudod beállítani: Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek