Tegnap a Minner 5 éves születésnapjára írt cikkem kicsit hosszúra sikerült (link a végén). Abban főleg a sikerekről írtam, valamint jobban megismerhettél engem is. Ugyan megemlítettem egy-két kudarcot, de minden nem fért bele. Természetesen voltak balul sikerült projektek, rossz próbálkozások, ezeket mutatom most be. Az alábbiak hozzávetőlegesen 1 millió forint mínuszt okoztak nekem (összesen), valamint az időmet, ami egyébként mintegy 400 óra lehet. Ki sem számolom, hogy az mekkora összeg lehet pénzben, bár átlagot nézve, 10 000-es órabérrel számolva, 4 millió forintra jön ki.

Kudarc? Próbálkozás? Mit gondol erről a Minner

Egy Michael Jordan idézettel kezdeném: 

Pályafutásom során több mint kilencezer dobást elhibáztam, vesztettem csaknem háromszáz mérkőzésen. Huszonhatszor vétettem el a rám bízott, győzelemhez szükséges utolsó dobást. Újra és újra hibáztam az életemben. Ezért tudtam mindig előrelépni.

Az idézetnek az a lényege, hogy a sikeres emberek hibáznak a legtöbbet a világon. Hiszen pont azért hibáznak, mert kitartóak. Minél sikeresebb vagy, annál több kudarcot is hagysz magad mögött. Aki feladja az első néhány kudarcnál, értelemszerűen már nem is lesz sikeres.

Megfigyeltem, hogy aki nem vállalkozó szellemű, ő egyszerűen betojik egy kis kudarctól. Sokan félnek tőle. Egyszerűen úgy fogják fel, mintha bűn lenne hibázni, valamit elrontani, vagy baj az, hogy valami nem jön be. Ne érts félre, nem azt mondom, hogy menjen az ember fejjel a falnak és bátran kockáztasson! Igenis fel kell mérni a kockázatokat, de egy kis kudarc még nem a világ vége! És pozitívan felfogni? Igen! Persze le kell vonni a konklúziót egy lezárt projektből, de nem kell rohanni anyucihoz és bömbölni. Haladjunk tovább!

Mit jelent nekem a kudarc? Én próbálkozásnak, vagy tesztnek hívom. Ahogy egy jó barátom mondaná: „Nem lehet mindig hatost dobni.”  Bele kell vágni ahhoz, hogy tudjuk megéri-e az adott dologgal, projekttel foglalkozni. Nem vagyok jós! De te sem! A döntésben, mérlegelésben kell jónak lennünk. Ez a lényeg! Tudni kell elengedni.

Van viszont egy “hibám” (már ha ez annak számít), hogy én tényleg bármibe bele merek kezdeni. Ez főleg annak tudható be, hogy teljesen lázba hoznak a dolgok. Illetve valahogy nem félek a kudarctól. Viszont az utóbbi időben megtanultam elengedni, gyorsan lezárni azt, ami éppen nem kell.
Láthatod majd az alábbi példában, hogy

A kudarc nem mindig kudarc. Hanem egy döntés arról, hogy az adott dolog most nem kell.

Tudom, mit gondolnak, akik nem bírják a Minnert. Igen, a Minner sem tetszhet mindenkinek. Itt ezen a ponton a következőt gondolja az utálóm: „Tipikus Minner, megpróbálja pozitívan kihozni, nem ismeri be a kudarcot.”
Ez nem így van! Éppen most írok róla. Az alábbi projekteken BUKTAM. Időt, pénzt, paripát! Mit nyertem? Na mit? Hát tapasztalatot, ami segít később. Úgy gondolom, hogy ennek felismerése különböztet meg a sikertelen emberektől. A fenébe is! Tényleg pozitívan hozom ki. Na nézzük! Az alábbi projektek hozzávetőlegesen 1 millió forint mínuszt okoztak nekem meg még az időmet. Ami egyébként több is, ha azt mondjuk más sikeressé váló projektbe fektettem volna.

A kudarcaim az elmúlt 5 évből

A marketingtipp előfizetéses rendszer 2015-ből:

  • 2015 őszén jött egy nagy ötletem (több mint 1 éves volt a Minner). Marketing előfizetéses rendszert vezettem be, amit akkor még itthon senki sem alkalmazott. A lényege az volt, hogy előfizetnek az ügyfelek: havidíjas, és negyedéves szolgáltatást adtam el. Egy weboldalon keresztül tudtak belépni, hétfőn és szerdán is kaptak tartalmi tippeket főleg Facebook marketing témában.
  • Három hónapra 57.150 Ft-ot, azaz havi 15.000 Ft+áfát kértem.
  • Az ügyfeleket úgy szereztem, hogy meghirdettem a Minner.hu-n egy-egy cikket.
    • Itt már volt egy kudarc, először egy olyat hirdettem, aminek a címe az volt, hogy:
      Így spórolj 80 000 Ft-ot a marketingeden, marketingeseden havonta.
      Kiderült, senki nem akar spórolni.
    • Másik címet, headline-okat találtam ki. Az egyik ez volt: 5 dolog, amiért a legtöbb cég online marketingje sikertelen.
      Na ez átütötte a gátat, és 3 hét alatt 10 000-en olvasták, elég jól célzott célcsoport lett.
    • Másik cikkeket is felhasználva és Facebookon posztolva lett 130 beérkező érdeklődöm, amit én telefonon dolgoztam fel. Ez akkor is nagyon hatékony volt, sokat telefonáltam és piakutatásként sem volt utolsó.
  • 25 ügyfél rövid időn belül döntött, és el tudtuk kezdeni a közös munkát. Tehát előre kifizettek három hónapot, kaptak hozzáférést az oldalhoz és kapták a tippeket, szövegötleteket.
  • A probléma: Az volt a tapasztalat, hogy 2-3 hétig tudták csinálni és követték a tippeket, kinek a marketingese, ki-ki saját maga (ügyvezető), aztán elkezdtek elmaradozni. A másik véglet, hogy rengeteg kérdésük volt, de szinte mindennap. Amit tehát leszűrtem, hogy hiába a sok jó tipp, tanács, ötlet, sőt már-már helyettük dolgoztam, eltűntek, mert nem volt erre kapacitásuk. Ha pedig nincs idejük erre, akkor hogy és miért fizetnének, kérdésessé vált, hogy megújítják-e a szolgáltatást.
  • Bezártam a projektet. Az előfizetéses rendszereknek az a legnagyobb hibája, hogy időhiány miatt nem használják, hiába adsz nagyon jó szolgáltatást. Ugye milyen durva? Azóta még kutattam ezt a piacot a MinnerAkadémia videós portál miatt és ott is kiszámoltam, hogy egy alap előfizetéses modell nem jövedelmező (persze kis csavarral igen, de az már titok). Őszinte leszek, nem is baj, hogy megszűnt, vagy változtatni kellett volna, mert ugye már a csak sima egyszerű organikus Facebook kampányok nem működnek. Persze kell posztolni, de egy átlagos KKV-nak nem érdemes túl sokszor.
  • Viszont hozott egy új ötletet. Meg akartam tartani az ügyfeleket, így felhívtam őket. Az ajánlatom az volt, hogy (jól figyelj!) 32.500 Ft-os havidíjért cserébe elkészítem az egy hónapos Facebook marketingkampány-tervüket. Szövegek, mit hirdessenek, stb.
    Ezt még mindig kérik a cégek, én is imádom a mai napig. Hogy csinálom a terveket? Ennek egy részét oktatom is a MinnerAkadémián: Marketingkampány készítés minikurzus 

Brokermonitor 2015-2017

Volt egy side projektem a brokermonitor.hu oldal. A nevet nagyon jónak tartottam.

  • A cél az volt, hogy egy brókercég összehasonlító oldalt hozok létre, továbbá tőzsdeportálként is funkcionált Egy akkori szponzornak hála, volt is rá tőkém, a HotForex a Minner mellett egyből lecsapott rá, hogy ott is reklámozzon.
  • A legnagyobb probléma, amiért parkolópályára tettem, hogy egyszerűen nem volt már rá időm a Minner és a MinnerAkadémia mellett.
  • Ez kudarc is meg nem is. Nem véletlen írtam parkolópályát. Az a helyzet, hogy a tőzsde témát egyébként is lejjebb építettem a Minneren és nem akartam elvinni a fókuszt. Nehéz volt meghozni a döntést, mert az oldal nevét is imádtam, és a projektet is.
  • A marketingjébe feccölt pénz is ment a levesbe (több százezer forintról beszélünk).

2016. “Vállalkozást Indítók” projekt

Az előzőnél még akkora kudarcot nem is éreztem. Leporoltam magam és mentem tovább. Viszont a Vállalkozás Indítók projektbe nagyon-nagyon sok időt beleöltem, nem is beszélve a pénzről.

  • A projekt: 5 új vállalkozóval akartam dokureality-t csinálni. A lényege, hogy bemutattam volna, hogy építik fel a vállalkozásukat, ezt Youtube videóban saját maguk mondták volna el.
  • Jujj, nagyon kampányoltam rá a Minneren. Óriási bukás volt. Csoda, hogy el tudtam fogadni a kudarcát.
  • A probléma: Sajnos kiderült, hogy ehhez kevés még a Minner. Részben azért, mert 5 külön projektet koordinálni nem könnyű, illetve több meló volt vele, mint haszon. Így azt sztornóztuk a projektben indulókkal közösen, de tesztként nagyon jó volt, sőt, biztosan lesz hasonló a későbbiekben, tanultam belőle.
  • Meg is lett! Összeálltak a csillagok, mert eszembe jutott, hogy bemutatom én, hogy csinálok meg egy új projektet. Ó te jó ég mennyit segítettek az akkori jegyzeteim (ez 2017-ben volt, amikor a MinnerAkadémia már működött): Így valósítok meg egy vállalkozásötletet – vlog 

Cégkirakó 2018

  • Tavaly volt egy akkora ötletem,  ami nagyon lázba hozott! A Cégkirakó lényege az volt, hogy közösen rakjunk össze egy ötletet. Először gondolkozunk, hogy mi legyen az, aztán megszavaztuk a Gyártók (pl. kisebb kézművesek is) összekötése a nagykereskedőkkel, webshopokkal ötletet.
  • Minden benne volt: gamification, követők bevonása, folyamatos buzz, stb.
  • Volt egy cél, amit meghatároztam és mivel láttam, hogy mikor milyen feladatot csináltunk volna, úgy éretzem, hogy annyira kicsi a projekt után az érdeklődés, hogy bezártam.
  • Lesz a később belőle valami. Sokat gondolkodtam, mert egyébként jó lehet. Ha nem is így, de valahogyan meg akarom majd csinálni, vagy ha nem én, hanem akkor majd a csapatom.
  •  Itt meg is nézheted a projektet, a Minneren belül volt.

Chatbot marketing kampány 2019

Olvastad a chatbot hét cikkeit? Mind egy kampány része volt. Először is egy chatbot workshopra jegyeket értékestettünk a cikkekkel, chatbot kampánnyal az oldalon, másrészt a chatbot készítés videós kurzust reklámoztuk.
Azt hitted te is, hogy ennyi tartalom és hype közben csak úgy ömlenek az eladások? Hát nem! Akkora bukás volt, hogy…

  • A kampány valójában három célt szolgált:
     Chatbot szóra minél előrébb akarok kerülni a keresőben, ez 1 hónapon belül sikerül is.
    X A MinnerAkadémián a chatbot készítés képzést eladni.
    X A február 5-i chatbot előadásra minél több embert bevonzani.
    A hová X került azok eredményei annyira rosszak lettek, hogy inkább le se írom. Na jó, de! 12-en jöttek el az előadásra és a kampány hype időszakában kemény 1 vásárló volt a chatbot képzésre (azóta már 4-et eladtunk, ugyan nem olcsó, lassan bekúszik a siker is talán).
  • A kampány közben odafordult hozzám a Kristóf (vele csinálom a Minner Podcastjét, továbbá segít több projektben is) és azt mondja: “Gratulálok a chatbot kampányhoz!” Úgy csináltad, ahogy a nagykönyvben meg van írva.
    ” Mondom neki, hogy: Na igen, csak az eredmények azok nulla közeliek.” Pedig tényleg, lelkes voltam a posztokban, ez látszott is. Rengeteg tartalom, hasznos információ került ki a weboldalra. Ezekkel eddig lazán működtek az eladások.
  • Megszondáztattam az olvasókat és bizony sokak fejében eltároltam, hogyha chatbot szóra gondolnak, akkor eszükbe jut a Minner. Pipa, szuper, ezaz! Viszont pénzben még mindig kb. 0. eredménye van.
  • Azóta javítottam a dolgokon, de akkor igenis magamba kellett szállni, Tudod marketingben szinte úgy éreztem nem tudok hibázni. Haha, de igen.

Mi sikerült?

Mert ugye jogos a kérdés. Ahol kudarc van, és sok is, ott siker is akad. A legnagyobb sikerem, hogy a Minner 5 éves lett és itt a MinnerAkadémia, a Minner mint üzleti oldal szponzorokkal, események, Befektetőkereső show…

Itt írtam ezekről: Így változtatta meg az életemet a Minner.hu

Startup kudarcokról írtam már, kattints ide és olvasd el a 14 startup kudarcot: Startup kudarcok

Fotó: Envato License

Ne csak olvasd, hallgasd is Minnert!
11 érdekes, üzleti, vállalkozásokkal kapcsolatos podcast, hanganyag vár rád! És még bővülni fog! Kattints ide!