Ki ne szeretne egy applikáció tulajdonosa lenni? Annál jobban nem tudsz ott lenni a felhasználó mobiljában, a mindennapjaiban. Mi az az eszköz, ami mindig 1 méteres távolságon belül van? Hát a mobilunk! Aztán belelóg a bilibe a kezünk, amikor megkapjuk a fejlesztőcégtől az árajánlatot az ötletünkre. És akkor még nem is biztos, hogy használni fogják az emberek. Van megoldás! Összegben is és sikerességben is. Az egyik legfontosabb dolog tehát már az indulást úgy megtervezni, hogy korai fázisban már lássunk eredményeket, és nem a saját ötleteinket szuszakoljuk bele az applikációba, hanem a felhasználó rutinjához igazodjon. Persze saját irányt mi határozzuk meg, vagy a célt, de figyeljünk a felhasználóra! Na de mik a népszerű applikációk Magyarországon? Hogyan tudod elérni, hogy akár már az elején hozzon pénzt?
A legnépszerűbb mobilapplikációk Magyarországon (iOS, Android)
Az App Store-ok is adnak számunkra statisztikát, de az nem annyira használható, mint a Similarweb.
Kattints az alábbi linkre, ahol bejön a következő kép. https://www.similarweb.com/apps/top/google/store-rank/hu/all/top-free/
Itt tudod kiválasztani, hogy iOS (Apple App Store) vagy Android (Google Play Store) applikációkat akarod lekérni, illetve külön kategóriára is szűrhetsz, és ingyenes vagy fizetős (értsd: meg kell venni, nem ebbe tartoznak a mikro tranzakciósok) opciót is beállíthatod.

Egy biztos, a játék applikációkat szeretjük. Nem véletlen, hogy Minneren már bemutatott Dora Natura naturkozmetikai termékeket értékesítő webáruház játékos applikációja az alábbi számokat produkálta:
- Fontos! Az applikációban csak játszani lehet (lásd itt), és a végeredmény hogy adott kampányban kuponokat kapsz. Az applikációban még nincs webáruház. Fejlesztőcég: Belee Games
- 4 napos kampány 37-szeres megtérülés! Kitermelte a már kifizetett fejlesztési költséget és a további fejlesztéseket is. Jó stratégia!
- 4 napból 2 nap eladási rekord dőlt
- Az applikáció túlesett azóta két frissítésen és 2 új kampányon. $$$
- Miért volt sikeres? Egyszerű, azt adta amit ígért, célirányosan arra koncentrált, amit szeretünk: szórakozás. A másik pedig, hogy az így szerzett kupont még nagyobb kedvvel váltották be az emberek, és nem kellettek hozzá 50-70%-os kuponok!!!
Kezdd kicsiben, lean, MVP és egyéb startup nyalánkságok
Ha applikáció, akkor egészen biztosan vegyük ide a startupok piacra lépési stratégiáját (lean). Sőt bármilyen digitális megoldás esetében a fejlesztők egészen biztosan erre próbálnak rávenni, ha nem így tesznek menekülj is onnan. Használd ki azt, hogy a felhasználó nem tudja te mit tervezel, milyen dolgokat szerettél volna, vagy szeretnél még beletenni az applikációba. Sőt kövesd az olyan nagy cégek példáját mint a Facebook vagy például az Instagram. Nem azonnal adtak oda mindent, hanem először csak egy-két fő funkciót, majd később újdonságként beharangozva jöttek az új dolgok, funkciók. Ettől érzed trendinek, emiatt tudták a felhasználók is könnyebben használni. Ezt hívjuk MVP-nek (minimum viable product), minimálisan működő termék, amit már tudnak használni a felhasználók (én még szoktam azt használni, hogy butítsd le az ötleted, indulj -1-ről). Rövid idő alatt, akár 2-3 hét alatt elkészül így az első használható verzió.
Ez az ábra legyen mindig előtted! Hallgass a fejlesztőkre, akik azt mondják legyen minél egyszerűbb, amit kitaláltál.
Mi a különbség a te első applikációd és a legjobb appok között? Egy ábra amiből azonnal rájössz (ábra)

Rutin, szokás – Miért használják az applikációt? Mennyiszer használják?
Azért, hogy csak letöltsék és letöröljék, nem érdemes applikációt fejleszteni. Ez akkor történhet meg, ha a saját fejed után mész, és nem veszed figyelembe az emberek rutinját, applikáció használati szokásait, motivációjukat. A saját dolgunkról, appunkról persze azt gondoljuk, mindenkinek kell. Azért is érdemes követni az előző bekezdésben felvetett MVP stratégiát, mert így lassan adagolod az app használatát a felhasználóknak. A Dora Natura példáját ha nézzük, ott már az elején ezzel a játssz és kapsz kupont dologgal kezdik kialakítani, hogy a vásárlási rutinhoz kapcsolódjon az applikáció. Tudod, mi lesz a fő cél az applikációnál? Naná, hogy a webshop működjön az appban is.
Ötlet, hogy az applikációd már az elején pénzt hozzon – már működő cégeknek (főleg webshopoknak)
A fenti Dora Natura webáruház példáját, stratégiáját érdemes lehet követni. Ettől még szárnyalhat a fantáziád, nem kell egy az egyben ugyanazt csinálni, nem olyan játékot, sőt teljesen más is lehet a célja az appnak.
Amit itt érdemes ellesni, hogy elsőként egy kevés funkcióval rendelkező appot teszel a felhasználók elé, és ezt első körben kampányszerűen csináld. Tehát az applikácód a marketinged része legyen.
Most a következő lépés applikáció fejlesztő céggel felvenni a kapcsolatot: keresd meg a Belee Games csapatát és indítsátok el az applikációdat! Mi meg majd leteszteljük.
És mi a helyzet, ha nekem új app ötletem van? Kutyagazdik összekötése, futárapplikáció, vállalkozók Tindere…
Egyrészt mindig tudatosítsd magadban, nincs olyan, hogy kész. A kulcs mindig az legyen, hogy a célcsoportot akard elérni, oldj meg számukra 1 fontos problémát, vagy adj neki 1 igényre megoldást, ez fog végül a célodhoz elvezetni.
Példa #1. Kutyagazdi közösség
Itt lehet bármi a végső cél: lokális közösség gründolása a cél, vagy ismerkedés….
Ezzel kezdjük: Kiderítjük a célcsoport fájdalompontját (ahogy leírtuk ebben a cikkben). És csak 1 vagy max 2 dologra koncentrálunk. Például :
- Az étkezés központi téma a gazdiknál. Csak annyival indítanék egy appot, hogy szavazni lehetne, ki hogyan eteti a kutyáját. És tartozna hozzá egy kis fórum rész. (Nem kell nagy, hiszen a cél 1-5 000 felhasználó megszerzése, ők meg annyit nem fognak kommentelni. (Igen, a fórum később jól kapcsolódik a közösség építés tervhez).
- Kutyasétáltatási lehetőségek összegyűjtése, kutyapanziók összegyűjtése. Ezt annyira nem egy nagy ötletnek gondolom, ha nézzük a rutint, az a baj, kevésszer veszik igénybe. Bár tény, például nyári időszakban indult applikációnak jó lehet.
És itt a későbbi verziókban építjük fel szépen a közösséget, teszünk rá bevételszerzési módokat. Az akár változhat is az évek során.
Példa #2. Vállalkozók Tindere, ami nem randira hanem inkább üzleti kapcsolatépítésre szolgálna.
Itt a végső cél: Egy olyan app, ami segíti a kapcsolatépítésben a vállalkozókat
Ezzel kezdjük: Ha nézzük a vállalkozók eme rutinját, akkor láthatjuk, hogy a kapcsolatépítésre legtöbbször eseményeken, üzleti konferenciákon kerül a sor. Készítünk egy applikációt, ami összegyűjti az üzleti eseményeket, találkozókat. Itt az a jó, hogy már ebből lehet bevételünk, hiszen megfelelő regisztráció számnál a szervezőktől kérhetünk pénzt.
És itt a következő verziókban kezdjük beleépíteni, hogy tudnak egy-egy eseménynél akár beszélgetni is, jelezni hogy én is megyek. Aztán tudnak egymásnak privát üzenetet küldeni. Aztán újabb funkcióban már lehet olyat, hogy felajánl üzleti kapcsolatokat, naptárt beletenni, sőt akár azt is, hogy segíti a kapcsolattartást (pl. jelez az applikáció hogy: írj Mándó Milánnak, kérdezd meg mi újság vele, a Minnerrel…). De ha már játékos példa is volt fent, akár lehet az is, hogy pontokat lehet gyűjteni, jelvényeket, kapcsolatépítő kihívást csinálni (apropó, akár az is lehet indulásnál).
A fókuszod mindig legyen a rutinon! Hogyan, mennyiszer, mennyi ideig, miért és hol használják az applikációdat. Ebből fog kialakulni, hogy milyen üzleti modellben tudsz pénzt kérni a felhasználóktól, vagy éppen más módon jön a pénz (reklám, szponzoráció).
Fotó: Envato License