Elterjedt üzleti mítosz, hogy a hatalmas bizniszt építő, sikeres vállalkozók félbehagyták az egyetemet, és már fiatalon megalapították a cégüket. Lehet, hogy ez a története Mark Zuckerbergnek, Steve Jobsnak, vagy Bill Gatesnek, akik már 22 éves koruk előtt alapítók voltak, de az ő történetük inkább a kivétel, mint a szabály. A valóságban mind az edukáció, mind a tapasztalat sokat tesz a sikerhez. Eközben azonban azt is halljuk, hogy az egyetemi képzések nem tartanak lépést a gyorsan változó üzleti élettel, nem gyakorlatiasak. Mit mondanak a statisztikák, érdemes cégvezetőként vállalkozást, cégvezetést tanulnod, például egy MBA keretein belül? Ezt segítünk eldönteni ebben a cikkben!
A huszonéves startupperek mítosza
Az egyetemet félbehagyó, vagy onnan kibukó, majd globális céget építő huszonévesek sztereotípiája csak mítosz. Zuckerberg vagy Jobs lehet inspirációforrás a cégvezetőknek, de mielőtt lemodelleznénk, hogy mit csináltak, vegyük figyelembe a survivalship biast, azaz a túlélési torzítást. Ez egy logikai hiba, amikor a kis számú “túlélő” alapján vonunk le következtetéseket, és figyelmen kívül hagyjuk azokat, akik sokkal nagyobb számban nem mentek át egy kiválasztási folyamaton, azaz nem lettek sikeres cégvezetők.
A Y Combinator korai fázisban lévő startupokkal foglalkozó kockázatitőke-befektető saját adatai alapján a sikeres startup alapítóknak csupán 3,9%-a hagyta félbe az egyetemi tanulmányait, és ők is olyan neves intézményeket hagytak ott, mint a Harvard vagy az MIT. A nagy többség ezzel szemben minimum lediplomázott. A cégüket 25 éves koruk előtt alapítók kétharmada pedig Ivy League, Oxbridge, MIT vagy hasonló top egyetemen végzett (TechCrunch).
Továbbá,
az unikornisok (egymilliárd dollárra értékelt cégek) alapítóinak 62%-a posztgraduális végzettséggel (második vagy további diplomával, tudományos fokozattal) rendelkezik.
The American Genius
A 30/30-as listák jól hangzanak, de ne aggódj, ha lemaradtál róluk: a vállalkozások kiemelkedő sikerének valószínűsége körülbelül 50 éves korig együtt nő az alapítók életkorával. A legnagyobb növekedésű amerikai startupok alapítóinak átlagéletkora 45 év. Ez valahol érthető is: nagyobb tapasztalattal, több pénzzel, és nagyobb kapcsolati tőkével rendelkezik, aki nem huszonévesen kezdi a vállalkozását. Aki pedig legalább 3 év tapasztalattal rendelkezik azon a területen, ahol a vállalkozását indítja, annak 85%-al nagyobb az esélye a sikerre.
Kell a képzés? A magyar vállalkozók 70%-a nem tanulta amit csinál
Többször is említettük már ezt a megdöbbentő számot:
a magyar vállalkozók 70%-a élete során soha nem kapott ilyen irányú képzést, nem tanult a vállalkozásról.
Nemzeti Vállalkozási Kontextus Index
A Global Entrepreneurship Monitor vállalkozáskutatása szerint a magyarok csupán harmada rendelkezik azzal a tudással, ami egy vállalkozás elindításához szükséges lenne.
Hozzáértéssel, tudással és tapasztalattal logikus, hogy jobb eséllyel indulnának a magyar vállalkozók. A szakmai információkat, vállalkozáshoz szükséges tárgyi tudást azonban nem könnyű megszerezniük. A közoktatásban 2,2 százalékra tehető azoknak az aránya, akik vállalkozásoktatásban részesültek, a globális átlag 3,4 százalék. A felsőoktatásban és a szakképzésben 4,4 százalék vett részt vállalkozásoktatásban, írja az Economx.
Képzés tehát kell – általánosságban is, a hazai viszonylatban pedig pláne. Legyen az iskolarendszerben, könyvekből, online forrásokból. Még ha egy szabadúszó el is evickél a szaktudásán túl minimális üzleti ismerettel, ha szintet akarsz ugrani cégvezetőként, ahhoz bizony elengedhetetlen lesz az üzleti szemlélet, a stratégiai gondolkodás, pénzügyi tervezés, és ahogy nő a csapatod, a menedzsment, vezetői ismeretek.
Adj nekünk havi 1,5 órát és segítünk kiváltani az MBA-t
Szabadúszást tervezgető, vagy kezdő vállalkozóként nem biztos, hogy nagy költségekbe kell verned magad ahhoz, hogy elindulj az üzleteddel. “Egy újszülöttnek minden vicc új”, szokták mondani, és igaz ez a kezdő vállalkozókra is: a Minneren számtalan ingyenes anyagból tudod magadba szívni a szükséges alapokat, a Vállalkozó leszek! Kezdő vállalkozó képzésünkben pedig koncentráltan összeszedtünk mindent, ami az első évben szükséges lesz.
Már működő cégek alapítóinak, vagy vállalati vezetőknek, menedzsereknek hasznos lehet egy MBA vagy hasonló egyetemi továbbképzés, vállalkozásfejlesztés mesterképzés. A vállalkozásodban távlati gondolkodást, a különböző területeken átívelő megértést, üzleti szemléletet, vezetőképzést sajátíthatsz el, egy alkalmazotti karrierben pedig magasabb fizetéshez és jobb pozíciókhoz segíthet a végzettség. A másoddiploma azonban talán a legköltségesebb (4-600 000 ft/félév) és legnagyobb időráfordítást igénylő megoldás. Egy felfutóban lévő vállalkozás alapítója nem biztos, hogy rá tud szánni elég szabadidőt, hogy az iskola elvárásait teljesítse – és nem akar éveket várni, hogy a tudást megszerezze. Továbbá, az egyetemi képzéseket nem leminősítve, a vállalkozásokhoz szükséges gyakorlati tudás napról napra változik, amit egy komplex elméleti tanterv nem biztos, hogy olyan gyorsan le tud követni, ahogy neked már gyakorlatba kellene ültetni.
Kerestünk egy harmadik opciót, egy köztes megoldást, amivel az egyetemnél gyorsabban és olcsóbban sajátíthatod el a “magyar ugaron is működő üzleti tudást”, ahogy Milán fogalmaz.
Egy „mini MBA” tudásanyagát gyúrtuk össze egy előfizetésbe – ez lett a Minner Előny, ahol körülbelül három kávé áráért a Minneren megszokott stílusban, célratörően és gyakorlatiasan írunk olyan esettanulmányokat, útmutatókat amikkel az elfoglalt vállalkozók előnybe kerülnek.
Piachódítás a Minner Előnnyel akkor is, ha nem mozogsz milliárdosok között
Üzleti ismeretekre szükséged van – mi ezeket egy helyre gyűjtöttük össze, hiszen pontosan tudjuk, hogy ha a vállalkozásodon dolgozol, akkor nincs időd úgy keresni a hasznos tartalmakat, mint a tűt a szénakazalban.
Nagyon fontos: ezek szakmai cikkek, útmutatók, esettanulmányok, szakmai tartalmak.
Nem egy konferencia sales előadása. Nem egyetemi képzés. Nem egy lefordított amerikai blog jelszó mögé téve. Nem egy random Facebook csoportban egy névtelen profil kommentjei. Nem egy Szent Grált ígérő, kihagyhatatlan online kurzus. Nem egy üzleti guru sablonüzenete, ami után vakarod a fejed, hogy most hogyan tovább. Nem egy üzleti könyv, amiben két mondat a lényeg (azért majd ne lepődj meg, ha lesz könyvünk).
Az Előny egy tartalom előfizetés, azaz a havi vagy éves díjért cserébe exkluzív, a többi olvasótól elzárt cikkekhez, letölthető ebookokhoz férsz hozzá. Ezek részletes, gyakorlatias útmutatók, magyarázók, esettanulmányok, exkluzív interjúk vagy szemléletformáló, “erre még így nem is gondoltam” jellegű tartalmak. Rendszeresen készítünk továbbá egyenként 8900-12900 Ft értékű letölthető guide-okat, amiket Előny tagként szintén megkapsz az előfizetési díjért cserébe.
“Tudom, hogy minden percet, amit az önfejlesztéssel és anyagok kutatásával töltesz, azt a vállalkozásodtól veszed el. Ahogy feljebb láttad, kell mindenképp az önképzés, az egyensúly megteremtésében segít az előfizetés. Mi összegyűjtjük neked a fontos információkat, a cikkeket pedig a szabad 10-15 perceidben, egy kávé mellett elolvashatod. Pont annyi idő, ami kell is, hogy egy kicsit elszakadj a vállalkozásodtól.” – mondja Mándó Milán.
Egy-egy cikk elfogyasztása közben aktívan formálhatod az üzleti attitűdöd vagy tanulhatsz egy új eszközről. Sőt, tagként te magad is kérhetsz tőlünk témát. Fogd fel úgy hogy a havidíjért cserébe felveszel minket a csapatodba, hogy járjunk utána helyetted egy-egy érdekes dolognak, nézzük meg hazai viszonylatban, vagy a te cégedben hogyan lehetne ezt alkalmazni!
Hogy is néz ki ez a gyakorlatban?
Itt van például a gyorsan növekvő cégek cikksorozatunk. Te is tudni szeretnéd, hogy az olyan cégek, mint a Starbucks, Apple, Dell, Netflix, Walmart, Nespresso, Revolut mit változtatott, hogy egy ponton sokszorosára nőtt a cég? Eközben foglalkozunk azokkal is, akik ugyanazon a piacon versenyeztek, de elbuktak. Így rájöhetünk, valójában milyen sikertényezőkön múlik, hogy rövidebb időn belül megsokszorozd a vállalkozásod forgalmát, ügyfélszámát. Például mit csináltak a marketingjükben, mennyivel többet költöttek, szervezetfejlesztésben hogy alakították át a vállalkozásukat? Mi olyat vezettek be, ami egy kis cégnek még nem kell, de egy gyorsan növekvő cégnél elengedhetetlen…? (Beleolvasnál? Nézd meg a gyorsan növekvő cikksorozat részeit itt!)
A cikkeket nem egy klasszikus szerkesztőség írja. Vállalkozók írnak vállalkozóknak, amit nem tudunk, ahhoz pedig szakértőt hívunk. Valós vállalkozói problémákkal találkozunk nap mint nap eseményeinken, ügyfeleinken, partnereinken keresztül. A Minner Előny rövid távon segít azonnal alkalmazható technikákat tanulni, például marketing eszközök használatát. A cikkekkel a célunk olyan Aha!-élményt adni, amit aztán valóban tettek követnek. Hosszútávon pedig fejleszti az üzleti szemléleted, hozzáállásod, hogy amikor döntéshelyzetek elé kerülsz, akkor jó döntést tudj hozni, és ne legyél a pénzed ellensége.
Tegyél egy próbát, és 2 perc múlva már olvashatod azt, amivel holnap már fejleszted a vállalkozásodat:
„Még nem döntöttem, beleolvasnék néhány Előny cikkbe…”
- Mi a titka a gyorsan növekvő cégeknek? Hogyan kell áttörni a növekedést gátló plafont? 1. rész
- 1 millió forintból marketing. Így csináld!
- Hogyan adj el a Z generációnak?
- Sikeres ügyfélszerzés blogmarketinggel: Ezzel szerezte meg a Netflixet ügyfelének ez a magyar cég (B2B)
- AI helyzetjelentés. Ezt kell tudnod vállalkozóként az AI-ról. 2024-ben ez vár ránk – Frissítve!
- Megtalálja a munkát a munkavállaló?! Gyakorlatias megoldások vezetőknek