Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb részletekre. Milyen mennyiségekre kell számítani, mi a matek, hová kerül a termék, milyen mennyiségekkel kalkulálni? Mi lesz az egy év letelte után (Hungarcool termékverseny esetén)? Mikor fizet a Spar? Tollas Attila volt vendégem, aki a Spar regionális beszerzési csoportvezetője, továbbá a Hungaricool by Spar projektet vezeti. Belső információkat is hallhatsz, beszerzésről, polcokról, disztribúciós stratégiákról. Arra voltam kíváncsi milyen szemléletet kell követnem, hogy sikeres beszállító legyek.
Az adás termékmegjelenítést tartalmaz. Ez persze érthető, konkrétumok, példák nélkül nehéz lenne erről beszélni.
A podcast hanganyag
Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
A podcast rövid leirata
Fontos! A lényeget, vázlatot írtam ide le. Hallgasd meg a teljes adást, a példák ott lesznek!
Mi a fő különbség a klasszikus beszerzési út a Hungaricool by Spar inkubáción keresztüli bejutás között?
Olyan cégek kerülnek a Hungaricool programba, akiknek nincs meg a megfelelő erőforrása arra, hogy klasszikus úton a Sparhoz, vagy más kiskerlánchoz bejussanak. A Hungaricool termékversenyen győztes termékeket 1 évig a polcon tartják akkor is, ha csak a port törlik róla.
A címkevizsgálattól, a laborvizsgálaton át minden támogatást megkapnak az inkubációban a kisvállalkozások. Sok-sok feladat lesz, például vonalkód igénylés (ha nincs még), új termékdizájn, ha szükséges, és akkor még a megnövekedett kapacitásigényről még nem is beszéltünk! A K&H is részt vesz a programban, ami pedig azért fontos, mert a megnövekedett gyártási kapacitás növeléséhez legtöbbször üzemméret bővülésre kerül a sor, amihez a forrást a K&H is biztosítani tudja a győztes termékeknek.
Igazán nagy kihívás egy beszállító életében az, hogy már beérkezett az előző rendelés, de már gyártani kell a következő, előzőnél is nagyobb megrendelést. Bírni kell cashflowval!
2022. 12. 06-ig lehet jelentkezni a Hungaricool by Spar termékversenyre.
A polcon nincsenek üres helyek. Tudsz jobbat ajánlani?
Attila mondott egy logikus, ám annál fontosabb információt. Lényegében a polcok nincsenek gumiból, nem tudják megnövelni, tehát az esetek többségében egy már a polcon lévő terméknél kell jobbnak lenned, és mondhatni kiütni más terméket.
A ChiliYard példaként is szerepel többször a podcastben. Igen vele a Cápák közöttben is találkozhattál, majd igazi sikertermék, országosan ismert márka lett a Spar polcain keresztül.
Amit a Spar megrendelt, azt ő ki is fizeti
A Sparhoz beszállított termékeid után 30 napra megkapod a beszerzési árat. Ahogy a boltba kerül a termék, onnantól már a Spar rendelkezik vele (ő árazza, értékesíti…)
Fontos, hogy keressék a termékedet
Ahogy a nagy márkáknak is reklámoznia kell a termékeit, hogy keressék a boltokban, úgy neked is ezt kell csinálni. Persze tudjuk, hogy nem tudod olyan marketing büdzsével, mint a nagyok. Ám ahhoz, hogy keressék a termékedet szükség lesz marketingre. Erre jó megoldás lehet a közösségi média, hiszen ott ugyanazokkal az eszközökkel vagy a versenyben, mint a nagy márkák. Beszélünk erről a podcastben.
A vásárló először a csomagolást veszi észre, az adja el a terméket, majd az újravásárlás már a jó minőségű terméken múlik. Mégha ragaszkodsz is a meglévő dizájnhoz, érdemes kipróbálni más dizájnt is. Fontos itt a pozícionálás, hiszen nem mindegy milyen a csomagolás színe, anyaga, formája. Termékcsomagolással kapcsolatban van egy izgalmas anyagunk, kattints ide!.
A termék-életgörbében tovább léptél! Ha bekerülsz egy Spar méretű áruházláncba, akkor már nem az early adoptereknek, korai befogadóknak adsz el. Ez azt jelenti, hogy a korai többség kezdi el vásárolni a termékedet, amikor is már több kell annál, hogy a két szép szemed miatt vették a terméket. Új terep, új játékszabályok!
Biztos jó a terméked? Mit gondolnak róla az emberek?
Beszélgettünk róla, hogy még neked is igazán kritikusnak kell majd lenned a termékeddel kapcsolatban. Sőt érdemes bevonni fókuszcsoportos kutatást, vagyis egyszerre megkérdezni 4-5 embert mit gondolnak termékről, csomagolásról, mi jut eszükbe róla, mi a véleményük, gondolatuk…
Mi a matek?
Attila elmondta, hogy a beszerzés során a gyártó, márka a beszerzési árral kell, hogy foglalkozzon. A Spar saját maga dönti el, hogy milyen fogyasztói áron adja a terméket, erről nem is egyeztethetnének. Tehát, de eldöntöd, hogy milyen áron szállítod be a terméket, és ott számodra vége a számolásnak, neked ott kell megérje. Az áruházlánc a saját maga által meghatározott árrésből finanszírozza még a működését, logisztikát…
Mindenről részletesen a podcast-ben! Hallgasd végig! 1 óra beszélgetés beszerzésről, disztribúcióról, cégnövekedésről, szemléletről.
2022. 12. 06-ig lehet jelentkezni a Hungaricool by Spar termékversenyre. A Minnerrel is találkozni fogsz, ha bejutsz!
Kapcsolódó cikkek, tartalmak
- Sajátmárkás termékek csomagolása a pocséktól az igazán ütősig, Gazdig Bencével
- Napi 1 milliós forgalom, viszonteladók, sajátmárkás termék Kínából [podcast]
- Így kerül vonalkód a termékedre. Vonalkód igénylés
Fotó: Envato License