Így adj korai lendületet a kezdő vállalkozásodnak

Dátum

Megosztás

Van egy jó ötleted – mint a legtöbb vállalkozó, te is így kezdted. De nincsenek első vevőid, se proof-of-concept, talán még egy hangos taps sem, ami lökést adna. Valahogy azonban mégis be kell indítanod az egészet. 

Ezt a helyzetet hívjuk hideg indulásnak. De itt nem áll meg a sztori, mert néha, hiába viszel bele teljes erőbedobást, úgy tűnik, mintha egyszerre növekednél és toporognál egy helyben. Ekkor jön képbe az “igen-és” gondolkodásmód, ami segít meglátni a lehetőséget abban, ami elsőre ellentmondásosnak tűnhet.

Már megint az MVP?

Ugye, a Minneren már kismilliószor emlegettük, mennyire fontos a minimal viable product (MVP). Miért? Mert gyors, olcsó, és baromi jól megmutatja, hogy tényleg létezik-e piaci igény. Nincs értelme egy teljes „álomterméken” dolgozni hónapokig, ha aztán senki sem használja majd. Különösen igaz ez akkor, ha épp a „hideg indulás” problémájával küzdesz, vagyis nincs még kialakult vevőbázisod, amire támaszkodhatnál.

Persze, még az MVP-t is megelőzheted korai piackutatással – egy gyors landing page, a terméked/szolgáltatásod legfőbb információval, rádobsz pár hirdetést és egy feliratkozó, vagy érdeklődöm gombot és máris látod, hogy betalált-e az ötlet vagy sem. De, ha már az MVP szakaszban vagy, akkor ha teheted, kezdetben tedd ingyenessé a szolgáltatásod ezen változatát. Így sokkal gyorsabban jutsz valódi visszajelzésekhez – ez neked amúgyis aranyat ér.

Product-market-fit: ezért is kulcs az MVP! A sikeres vállalkozás egyik alappillére, hogy a terméked vagy szolgáltatásod valóban találkozzon a piaci igényekkel — ezt hívjuk product market fitnek. Magyarul: legyen olyan valós probléma, amit ténylegesen megoldasz, és ezért az emberek hajlandók is fizetni (vagy energiát szánni rá). Pont ezért érdemes minél előbb összehozni egy MVP-t, hogy valós körülmények között kapj visszajelzést. Ha a piac pozitívan reagál, jó úton vagy a termék-piaci illeszkedés felé; ha nem, idejében és még olcsón tudsz irányt váltani.

50/50: termékfejlesztés és marketing kéz a kézben

A termékfejlesztés és a validáció (marketing és értékesítés) nem választható külön. Erről szól az 50/50 szabály: fél idő a termékre, fél idő a marketingre – leegyszerűsítve. Mert hiába jó a fejlesztőcsapatod, ha a piac nem tud a létezésedről. 

Miért olyan nehéz betartani? Sok fejlesztő vagy termékvezérelt vállalkozó természeténél fogva inkább a kódba, termék ránctalanításba, “apróságokba” mélyed, és nehezen mozdul rá a marketinges feladatokra. Holott egy termék valójában csak félig teljes, ha senki nem hall róla.

#tipp Ha nehezedre esik a marketing, gondolkozz külsős partnerek bevonásán (ügynökségek, freelancerek). Ha a Minner Extra tagja vagy, akkor máris kell legyen egy személy a fejedben, aki tuti fog ebben segíteni. Ami fontos még, hogy ne csak a „fejlesztési milestone”-okat tűzd ki, hanem marketingcélokat is (pl. feliratkozók száma, konverziós ráta, stb.).

Forró piac, gyorsabb építkezés?

A siker titka gyakran nem a „legjobb” termék, hanem a „legmegfelelőbb időben és helyen lévő” termék. Ha egy piacon már eleve erős a kereslet vagy felfelé ívelő trendet látsz, sokkal könnyebb megszerezni az első felhasználókat. A jelenségre klasszikus példa az Instagram:

  • 2010: Épp akkor robbant be, amikor az iPhone 4 már elég jó kamerával rendelkezett (5MP), és a felhasználók kifejezetten keresték a gyors, egyszerű fotómegosztás lehetőségét. Az időzítés és a piaci igény együtt robbanásszerű növekedést hozott.
  • 2013: Ellenpélda következik – Google Glass, ami bár futurisztikus volt, a piac még nem volt „készen” a mindennapi használatra. A tömegekben inkább negatív érzetet keltett a „szemüvegbe épített kamera” gondolata (privacy, fura külső, stb.). Hiába volt érdekes technológia, egy erősen hideg piacon próbálkozott. (Na, amúgy meg lásd, mi lett belőle, VR, AI… ma már más a világ) 

Ha sikerül elcsípned egy forró vagy éppen felhevülő piacot, látni fogod:

  • Az emberek maguktól is keresik a megoldást.
  • Nem kell hosszasan magyaráznod, miért jó, mert a hype vagy a trend már elvégezte helyetted a fél munkát.
  • Sok szereplő mozgolódik, ez motiváló lehet, és gyorsabb innovációra sarkall.

De vigyázz, a konkurencia is nagyobb lesz, és könnyen lehet, hogy sok hasonló termék közül kell kitűnnöd. Ekkor jól jöhet egy in-house inspirációs csapat, folyamatos, specializált fejlesztések és funkciók, illetve az erősen közösségi visszajelzésekre alapozott változtatások.

Ha forró piacon lépsz be, könnyebben megragadhatod a potenciális ügyfeleket, de még mindig muszáj hangsúlyt fektetni a marketingre, hogy meg is találjanak. Ugyanakkor egy remek marketingkampány se tud tartós sikert hozni, ha a termékfejlesztést elhanyagolod, és idővel kiderül, hogy „nincs benne kraft”.

Igen-és

Szuper, ha van MVP-d, forró a piacod, és betartod a 50/50 szabályt — de mi van akkor, ha úgy érzed, közben akadnak ellentmondásos jelek? Sok vállalkozó fejében ez a kis hang van: „ha nem pörög minden 100%-on, akkor a cégem biztosan rossz úton van.” Pedig simán lehet, hogy a terméked egyszerre erős és fejlesztésre szorul, vagy a csapat egyszerre elkötelezett és néhol széteső. Ez a kettő nem zárja ki egymást!

Ne ragadj bele a „vagy-vagy” gondolkodásba

  • Lehet, hogy a fő terméked már nem nő, de közben egy új kiegészítő szolgáltatásod pont most indul be. 
  • Lehet, hogy az embereid nem 100%-ban szeretik a folyamatokat, de közösségként mégis összetartanak. Ezt a kohéziót már csak jó irányba kell terelned. 
  • Lehet, hogyha káosz van a piacon, akkor a versenytársak is bizonytalanok. Ilyenkor felforgató innovációkkal akár meg is előzheted őket. 
  • Lehet, hogy nem kell választanod a profit és a „jófejség” között. Ha tényleg segítesz az ügyfeleknek, a profit is jönni fog.

Légy tudatos a látszólagos ellentmondásokkal! Nézz rá kívülről: ha valami stagnál, kutasd fel, mi az, ami viszont növekedhet. A gyors döntéshozatal fontos, de az még nem jelenti azt, hogy fekete-fehér minden. Néha a „még nem tudom” a legőszintébb válasz. Találj egyensúlyt: Vagy-vagy helyett keresd a „mindkettő-lehet-jó” megoldásokat. Például az értékesítés lehet egyszerre kemény (profit-orientált) és mégis gondoskodó (ügyfélközpontú).

Kreatívan előre a SCAMPER segítségével

Ha már minden ötletet kimerítettél, és úgy érzed, jó lenne valami „külső löket” a termék- vagy marketingfejlesztéshez, érdemes bevetni a SCAMPER technikát. A betűszó (Substitute, Combine, Adapt, Modify, Put to Another Use, Eliminate, Reverse) olyan szempontokra hívja fel a figyelmet, amelyekkel egy meglévő ötletet vagy funkciót teljesen új, izgalmas irányba fejleszthetsz. Gondolj rá úgy, mint egy kreativitás-gyorsítóra: pár, jól célzott kérdés, és máris átrendeződik a gondolkodásod.

Ha szívesen merülnél el a módszer részleteiben és több gyakorlati példát is látnál, nézd meg az: Egy eszköz a kreatív gondolkodáshoz és az egyedivé váláshoz című korábbi cikkünket, ahol lépésről lépésre bemutatjuk a technika alkalmazását.

“Repülőrajt”

A vállalkozásod épp olyan színes és összetett, mint te magad. Semmi sem csak fekete vagy fehér, és nem is kell, hogy az legyen. Csak tartsd ezeket fejben:

  • Tudatos piacválasztás: Olvasd a trendeket, nézd a konkurenseket, csapj le az éppen bővülő igényekre.
  • Azonnali MVP és gyors iteráció: Nem kell várni, amíg „tökéletes” lesz a termék, de legyél kész a fejlesztési ütemtervvel.
  • 50/50 erőforrás: Építsd a követőtábort (hírlevél, közösségi média, PR), miközben a fejlesztőcsapat folyamatosan csiszolja az újdonságokat.
  • Látványos funkciók: Ha trendi piacot célzol, az ügyfelek szeretnek „wow-faktorral” találkozni — készülj legalább 1-2 olyan újítással, ami megkülönböztet a többiektől.

Használd a Minner-féle üzleti tervet a folyamatos tervezéshez! Az MVP és a product market fit megtalálása nem egyszeri folyamat: lényegében folyamatos kísérletezés és finomhangolás. Itt jön képbe a Minner-féle üzleti terv, amiben rengeteg olyan kérdést találsz, amelyek segítenek új ötletek, termékfejlesztési irányok feltérképezésében. Érdemes rendszeresen átnézni, kitölteni, frissíteni, mert így mindig lesz egy naprakész, gyakorlatorientált útiterved a vállalkozásod fejlesztéséhez. Töltsd le, nézd át a kérdéseket, és használd a folyamatos tervezéshez — garantáltan új ötleteket, inspirációt ad majd!

Így nemcsak a hideg induláson lendülsz túl gyorsabban, de el is kerülöd a „mindent vagy semmit” csapdát, és a vállalkozásod valóban fenntartható módon tud majd növekedni. Hajrá!

Olvasnál még a témában?

Források:
Entrepreneur, Inc.com, Minner

Fotó:
Envato License

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.