Kimerítettem a Kata keretem, mitévő legyek most?

Dátum

Megosztás

Maxold ki a Katát” – hirdetik hangzatosan marketingszövegek olyan egyéni vállalkozókat megcélozva, akik frissen belecsapva a vállalkozói létbe keresik a siker működőképes receptjét. De mi jön azután, hogy ténylegesen sikerült kimaxolni a Kata keretet?

Ezzel a kérdéskörrel már kevesebb anyag foglalkozik sajnálatos módon. Többek között ezért gondoltunk arra Mórász Mártonnal, hogy a mentorált könyveléssel foglalkozó cikkünk folytatásaként ezúttal a Kata keret kimerítése utáni opciókat járjuk körbe.

Egy a Kata kereteit nemsokára kinőni készülő egyéni vállalkozó bőrébe bújtam, és Mártonnal több személyes konzultáció keretei között modelleztük az ilyenkor ajánlott konzultációt vállalkozó és könyvelő között.

Az alábbiakban a tapasztalataimról, a meglátásaimról és a javaslataimról olvashatsz, ha épp nálad is aktuális a kérdéskör.

Amiért a Kata kinövése után más kávéház a vállalkozósdi

A vállalkozók többsége jó eséllyel az évi 12 millió forintnyi keretösszeget kapcsolja az alanyi adómentességet biztosító Kata formátumhoz. Amire célszerű időarányosan tekinteni, hiszen a Kata keret összegére befolyással lehet

  • az év közbeni indulás;
  • a szüneteltetés; 
  • a Kata adó fizetése alóli bármiféle mentesség;
  • illetve bizonyos támogatások is.

Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy a kizárólag közérdekű vagy egyéb speciális jellegére való tekintettel adómentes tevékenységekből vagy nem belföldi adóalanytól származó bevétel nem terheli az alanyi adómentes keretet. Miközben az alanyi adómentes keretet terheli az őstermelésből és magánszemélyként bérbeadásból származó bevétel.

A kulcskérdés persze az, mi történik a rendelkezésre álló keretösszeg átlépését követően? A legérzékenyebb változást az Áfa mentesség elvesztése jelenti. Mindjárt rátérünk, miért is akkora „game changer” ez a fordulópont.

Megválaszolandó kérdések az alanyi adómentes keret kimerítésének kapujában

Ahogy azt fentebb már említettem, az alanyi adómentes keret kinövésének fajsúlyos hozadéka az Áfa befizetésének a kötelezettsége a bevételek után. Ezt felismerve joggal merülnek fel kételyek az emberben:

„Ki fogja megfizetni az Áfa tartalmat? Nyeljem be én? Vagy emeljek árat és fogadtassam el a partnereimmel a drágulást?” – ezeken a kérdéseken morfondírozva esett csak le igazán, mennyire komfortos keretrendszert biztosít vállalkozóként a Kata adózás.

Ezen a ponton kezdenek el sorjázni az ember fejében a fogós kérdések, a szóba jöhető forgatókönyvek:

  •  „Maradjak meg kicsiben, inkább férjek be a 12 millió alá?”

Ez a lépés olyan lenne, mint behúzott kézifékkel szemlélni, ahogy körülöttünk elinflálódik minden árucikk. Ambiciózus vállalkozóként (pláne Minner attitűddel) egyébként is hajtja az embert a folyamatos fejlődés vágya. Az egyhelyben állás valójában hanyatlás.

Nem beszélve arról, hogy egyéni vállalkozóként labdába sem rúghatok olyan pályázati lehetőségeknél, amelyekre akár jó eséllyel lehet a tartós növekedés érdekében.

  • „Hogyan tovább akkor? Milyen formában vállalkozhatok és növekedhetek továbbra is előnyösen?”

Ezt a kérdést tettem fel Mártonnak, testközelből megértve a fentebb már említett mentorált könyvelés óriási hozzáadott értékét. Ahogy egy ügyfélfókuszú tanácsadáshoz illik, az igényeim feltérképezésével indult köztünk a konzultáció (ezt te is igénybe veheted a Proab-nál! – én egy a Kata kereteit nemsokára kinőni készülő egyéni vállalkozó bőrébe bújtam).

A transzparens helyzetértékelés a tudatos döntéshozatal alapja

„Mekkora a havi átlagjövedelmem? Mekkora bevétel prognosztizálható a következő hónapokra? Mik a céljaim, hová szeretnék eljutni a vállalkozásommal?” – bizonyára nem meglepő, hogy ezek bizalmi alapon történő átbeszélésével kezdtük a megbeszélést.

Aztán rákanyarodtunk olyan kérdésekre is, amelyekre én nem is feltétlenül gondoltam volna:

  • Milyen státuszban dolgozik a párom?
  • Van-e hitelünk? Mekkora összegben? 
  • Tervezünk-e mostanában nagyobb beruházást?
  • Szerepel-e a terveink között gyermekvállalás?

Ami szintén markáns felismerés, hogy társas vállalkozói formátumra váltva tudatosabb pénzkezelés szükséges. Míg Katásként pikk-pakk kiutalható a megszerzett jövedelem, szintet lépve már nincs helye keveredésnek:

  • elkülönítve a vállalkozás pénzeit;
  • és a saját pénzemet.

Sőt, gyakorlatban még a kiutalásra sincs szükség. Amennyiben Áfa-mentes vállalkozó vagy, akkor normáé magánszámlát is használhatsz, ezáltal nem kell külön számlát fenntartanod a vállalkozói jövedelmek céljából.

El is érkeztünk az egyik legfontosabb pontunkhoz, a

hogy veszem ki a pénzt

kérdéshez. Mert az 50 vagy 75 ezer forintos szimpla Kata adó megfizetése helyett társas vállalkozásként

  • vagy a cégem alkalmazottjaként veszem fel a fizetésem;
  • vagy osztalék formájában érkezik a jövedelmem.

Mindkettőnél kalkulálnom kell viszont adófizetési kötelezettséggel. Hogy pontosan mennyivel, azt nagymértékben befolyásolja a társas vállalkozásként választott adózási forma. Rögvest rá is térek a konzultáció során átbeszélt opciókra.

A szóba jöhető adózási formákról

A szóba jöhető formátumokat illetően kedvező opciót kínálhat a Betéti társaság. Fontos ugyanakkor utánajárni, hogy ehhez jogilag adottak-e a feltételek.  Nem lehetünk ugyanis korlátlan felelősségű tagok egynél több helyen. 

Nem lehetünk ugyanis egyszerre Bt. beltagok és egyéni vállalkozók. Lényeges ezzel tisztában lenni abban az esetben, ha a társas vállalkozás alapítása mellett szeretnénk megtartani az egyéni vállalkozásunkat is

Kft. alapítására vonatkozó szabályokat is sorra vettük: hogy az alapításhoz egyedül is elég lehetsz, minimum 3 millió forint törzstőkét a cég rendelkezésére kell bocsátanod, nem szüneteltethetsz, a felelősséged pedig a törzsbetéted erejéig terjed.

Hozzátéve gyorsan, hogy ügyvezetőként korlátlanul felelünk a vagyonunkkal. Működés, illetve pénzügyek szempontjából döntő fontosságú, hogy milyen adózási forma mellett döntök. Nagyvonalakban összeszedtem, hogy a felmerülő opcióknál mivel érdemes számolni:

  • TAO – Társasági adó

A formátum lényege, hogy a megszerzett bevételeim mellett vezetnem kell a vállalkozásommal kapcsolatos kiadásokat. Minél több ugyanis a költség, annál kevesebb lehet az adóalap, amely után két lépcsőben adót fizetek. Elsőként a cégem adózik a nyereség (vagy veszteség esetén a bevétel 2%-a) után 9% Társasági adót.

Ha pedig, mint a cég tulajdonosa ki szeretném úgymond venni a pénzt a vállalkozásomból osztalék formájában, úgy a szociális hozzájárulási adó (13%) mellett az osztalékadó (15%) fizetésével is számolnom kell. Az elszámolható költségek kapcsán egyébként rengeteg az opció. Olyannyira, hogy célszerű őket megbízható könyvelő közreműködésével feltérképezni.

  • KIVA – Kisvállalati adó

A KIVA és TAO közötti lényeges eltérés annak kapcsán jelenik meg, ahogyan a cégünk adózik. A KIVA sokak által preferált megoldásnak számít, ugyanakkor alaposan érdemes utánajárni annak, hogy a mi esetünkben optimális lehet-e.

Hogy kinek melyik lehet ideális?

Ebből a szempontból nehéz általános kijelentéseket tenni, hiszen kismillió faktor szólhat egyik vagy másik adózási forma mellett és ellen. Sokkal inkább részletes kalkulációra van szükség, számolva többek között

  • a tervezett alkalmazotti létszámmal;
  • az évközben jelentkező költségekkel;
  • azzal, hogy mennyire tudom kordában tartani a házi pénztáram egyenlegét;
  • és mindenekelőtt az osztalékkal.

Mindez nem kevés plusz munkával és agyalással jár értelemszerűen. Ugyanakkor 100%-ban megéri ráfordítani minden percet, tekintve hogy a vállalkozásod jövőjéről van szó.

Társas vállalkozások tipikus hibái, amiket célszerű elkerülni

Négy gyakori hibára is fény derült a konzultáció alkalmával, amelyekre viszonylag könnyű, de semmiképp nem javasolt ráfutni, miután társas vállalkozást alapítunk. Szerettem volna a cikkben is kiemelni őket, hogy neked is segítsek az elkerülésükben:

1. Átgondolatlan költségelés

Gyakori jelenség, hogy minél kedvezőbb költségelés céljából valaki olyan kockázatot vállal, ami már indokolatlan. Nem javasolt rálépni erre az útra, mert a törvényesség kereteinek a feszegetése sem jogi, sem anyagi szempontból nem éri meg.

2. Ügyvezetői státusz félreértelmezése

Nem szabad összemosni a járulékmentességet a termelői tevékenységgel. Kulcsfontosságú észben tartani, hogy valakinek mindenképp dolgoznia kell a cégben. 

Amennyiben az ügyvezetést valaki megbízási jogviszonyban látja el, tehát van mellette teljes és rendezett más jogviszonya és emiatt nem kell járulékot fizetnie, az nem azt jelenti, hogy ezzel le van tudva a dolog. 

Ebben az esetben nem lesz olyan személy, aki aktív alkalmazotti jogviszonyban bármit is csinálna a cégben. Ellentmondást szül, ha így működik a cég. Hiszen akkor ki dolgozik benne, ki „termel’ ha nincs aktív alkalmazotti jogviszony?

3. Céges folyószámla és a házipénztár buktatói

Társas vállalkozást alapítva elengedhetetlen a tudatos pénzkezelés. Egyrészt nem szabad keverni a vállalkozói folyószámlát a magánjellegű költésekkel, nemkívánatos módon növelve a társasági adóalapot. 

Másrészt nem szabad abba a népszerű tévképzetbe esni, hogyha a cég folyószámlájáról felveszek pénzt akkor azzal már ki is vettem a pénzt a cégből. Ilyenkor technikailag csak áttettem a cég házipénztárába a felvett összeget. Ha pedig nincs olyan költségem, ami készpénzes lenne, akkor komoly gondjaim lesznek a házipénztáram kezelésével. 

3. Helytelen gondolkodásmód az osztalékról

Problémaforrás lehet nem kivenni az osztalékot pusztán amiatt, mert a cég eredményéből osztalék után is adózni kell. Az egyik legfontosabb vízválasztó tehát az a gondolkodásmód, ami az osztalék szempontjából is tudatosságot jelent.

Összegzés

Be kell valljam, meglehetősen komplex agymunka kitalálni, mi legyen a Kata keret kimerítése után. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor feljutsz egy másik ligába a csapatoddal, és az érvényesüléshez szintet kell lépni szervezettségben.

Ezzel együtt végig fluidnak éreztem a konzultáció menetét Mártonnal. Még inkább tanúbizonyságot nyert számomra, hogy korrekt, felkészült, a vállalkozói létet valóban értő könyvelővel mennyivel egyszerűbb vállalkozni.

Csak javasolni tudom számodra is, hogy foglalj hozzá DÍJMENTES konzultációt, és beszéljétek át a vállalkozásod helyzetét, lehetőségeit.

Kapcsolódó cikk: Könyvelőválasztás kellemetlen buktatók nélkül. 8 pontos csekklista

Fotó: bruce mars / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!