A KSH legfrissebb adatai szerint idén szeptemberig az újonnan regisztrált egyéni vállalkozók száma 12%-kal, míg az új bejegyzésű társas vállalkozások száma 15%-kal csökkent a tavalyi év hasonló időszakához hasonlítva, mindemellett a megszűnő társas vállalkozások száma 41%-kal nőtt. A K&H ezért szemléletváltásra ösztönzi a cégvezetőket, hogy merjenek nyitni más vállalkozók felé, melynek első lépése az üzlethelyiségük megosztása lehet. Egy partner vállalkozással való együttműködés olyan előnyökkel járhat, mint a költségcsökkentés, a kapcsolati háló és a vevőkör bővítése, a szélesebb termék és szolgáltatás kínálat, vagy a hatékonyabb marketing.
Üzleti társkereső
„Ma már számtalan társkereső oldal létezik, ahol rátalálhatunk a párunkra. Miért ne lehetne az üzleti életnek is egy ilyen platformja? Tapasztalataink szerint a hazai vállalkozások jellemzően a megszokott kereteik között végzik üzleti tevékenységüket és kevésbé merik magukat kipróbálni új üzleti helyzetekben. Ahhoz azonban, hogy egy vállalkozó cége fejlődni tudjon, néha bizony szükség van a biztonságot jelentő komfortzóna elhagyására. Ezért is újítottuk meg a K&H: üzletet ide! program térképes alkalmazását, amely most már közösségi platformként is segíti a cégeket: bejelölhetik, ha megosztanák üzlethelyiségüket más vállalkozásokkal vagy nyitottak betársulni más mellé. Amennyiben valakinek ez még túl nagy lépés lenne, kicsiben is el lehet kezdeni, ugyanis tárgyaló és irodahelyiség megosztására is lehetőség van a térképen” – mondta el Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.
Két dudás egy csárdában? Nem kell tőle félni
A K&H: üzletet ide! program keretében együttműködő vállalkozások szerint elsőként azt érdemes eldönteni, hogy hasonló vagy teljesen más profilú céget keresünk magunk mellé. Horváth Zsolt, BBQ-séf és a KicsiZso Reggeliző kávézó tulajdonosa a hasonló profilban lát fantáziát, ezért a vegán főzőszószok, mártogatósok és szendvicskrémeket gyártó tunki-tunkival állt össze.
„A vegán étkezés most hatalmas trend, amit mi is szeretnénk meglovagolni, a megfelelő szakértelemmel, piacismerettel viszont nem rendelkezünk, hogy mi gyártsunk ilyen termékeket”– mondta el Horváth Zsolt.
„Mindenképp jó, ha hasonló szektorban dolgozunk, a célcsoportunk azonban ettől még lehet különböző. Az együttműködéssel, melynek keretében az egyik mártogatósunk bekerül a KicsiZso étlapjára, szerintünk még nagyobb nyilvánosságot, követőtábort tudunk elérni. Ráadásul ezzel az összefogással bekerülünk a vendéglátóiparba. Ez hatalmas ugrásnak számít egy cég életében, ami eddig a viszonteladói értékesítésre koncentrált” – emelte ki Fehér Melinda, a tunki-tunki egyik tulajdonosa.
Ezt a vonalat erősítik Bolla Viktória, a VIKTORIABOLLA ruhamárka megalkotója, valamint Giret Fruzsina és Laár Györgyi, a babaruhákat és kiegészítőket gyártó Cseppke tulajdonosai is.
„A karrierem kezdetén én is egy közös üzlethelyiségből indultam, innen jött az ötlet, hogy megosszam a saját showroomomat a K&H: üzletet ide! térképén. Én is meglepődtem, hogy szinte azonnal volt jelentkező, ami bizonyítja, hogy a platform szuper lehetőség arra, hogy ezek az együttműködések létrejöhessenek, hiszen így egymás vásárlóközönségét is be tudjuk vonzani” – mondta el Bolla Viktória.
„A közös üzlethelyiség legfőbb előnye, hogy megoszlanak a költségek. […] Mi olyan társvállalkozást kerestünk, ami hasonló célcsoportot céloz meg, esetünkben ez a kisgyermekes anyukák, illetve aminek az üzlethelyisége a belvárosban, egy frekventált helyet található. Így találtunk rá Bolla Vikire” – mondta el Giret Fruzsina, a Cseppke egyik tulajdonosa.
Az ellentétek vonzzák egymást
Attól sem kell azonban félni, ha teljesen más profilú a két vállalkozás. Ezt bizonyítja a bőrtáskakészítő workshopokat sikerre vivő Mittersisters és a Zimek Pálinka Manufaktúra társulása.
„Mi kifejezetten más profilú céget kerestünk, az viszont fontos volt, hogy a két márka célcsoportja hasonló legyen, hiszen így tudjuk a legtöbbet kihozni az együttműködésből. A Carly’s Gin Tonic italnak köszönhetően a vendégeink egy komplex élményben vehetnek részt, hiszen a kreatív program egy baráti koktélozással párosulhat” – mondta el Mitter Anna Róza, a Mittersisters alapítója.
„Véleményünk szerint sokkal jobb összhang jön létre, ha különböző profilú cégek társulnak. Egyrészt nem lehetünk egymás versenytársai, így elkerülhetők az ebből fakadó konfliktusok. Másrészt, a másik fél külső szemlélőként olyan ötletet tud behozni, amire a mindennapi üzletmenetben mi nem is gondolnánk” – tette hozzá Beliczay Zsolt, a Zimek Pálinka Manufaktúra ügyvezetője.
A K&H üzletet ide! program új térképe minden hazai vállalkozás számára elérhető, aki szeretne a költségei csökkentése, vagy a növekedési lehetőség miatt összeállni egy másik vállalkozással és kihasználni az együttműködésben rejlő előnyöket.
Az együttműködések előnyeit a nagyok is kihasználják
Ahogy arról korábban a Minneren írtunk, a kollaborációk, együttműködések egyre népszerűbbek a nagy márkák között is, pont a fent említett okokból: közösen mindkét partner új célközönség elé kerülhet, sikeresen megszólíthat új ügyfeleket.
Például a Lush idén elindított 8 kollaborációja egyenként mind átlagosan 30%-os növekedést hozott az új ügyfelek számában a cégnek. A virális márkakollaborációkkal (például a SpongyaBobos, Super Marios kollekciók) a Lush a The Drum reklámszakmai oldal jelentése szerint 12 hónap alatt 15 millió font extra forgalmat generált. Ráadásul az együttműködések PR értéke megdobta a cég iránti érdeklődést, és korábban nem látott mértékben nőtt az online keresések száma a Lush-ra.
2020 óta az AirBnb keményen ráállt a brand- és PR alapú marketingre, mert úgy látták a social media és SEO kampányok nem működtek elég jól. Pontosabban ezek leállítása szinte semmit sem csökkentett az oldal látogatottságán. A jelenlegi fókusz az ilyen céges és celeb együttműködéseken van és az „Only on AirBnB” szlogenű kampányokon. Megcsinálták már például a házat a Sikoly filmből, Carrie Bradshaw lakását a Szex és New Yorkból, vagy épp DJ Khaled adta ki szállásként az edzőcipős gardróbszobáját. De a legnagyobb siker idén egyértelműen a Mattellel való együttműködésből születő Barbie Malibu Dreamhouse volt. Ezek a limitált, privát luxuséjszakák nagyon sikeresen pörgetik az oldalt, a kollaborációk révén pedig egészen új közönséget szólít meg a cég.
Ha te is kipróbálnád az együttműködések hatásait, akkor a K&H programjával meg is találhatod az első partnered.
A K&H és a Minner a következő módon tud ehhez hozzájárulni:
- Elindult a KOLLAB kategória a Minneren, amit a menüből is egy kattintással elérsz.
- A K&H: üzletet ide! programjában kollaborációs partnerre találhatsz.
- & hamarosan még sok izgalmas újdonsággal is érkezünk!
Kapcsolódó tartalmak
- 8500 milliárd forinttal bővül 2030-ig a gazdaság. Te kiveszed a részed? Mi igen!
- Közösségi médiáról kollaborációs marketingre váltottak. Lush, AirBnB esettanulmány
- Így szerezz külföldi viszonteladókat, partnert 3 egyszerű lépésben
- Lush kollaborációs marketing sikere – Fogyókúrás gyógyszer üzleti hatása – Bormarketing – Hírszemle
A kiemelt képen balról jobbra: Horváth Zsolt, Fehér Melinda, Kulcsár István Róbert
Forrás: K&H