Merre néznek egy képen az emberek? Hogy tudod irányítani a figyelmüket?

A képek és vizuális megjelenések használata elengedhetetlen a marketingedben. Képeket és videókat már könnyen és olcsón be tudunk szerezni, de a fő kérdés, hogy melyik a jó kép? Mire figyelnek az emberek? Merre néznek? Lehet irányítani a figyelmüket? Gondolj bele, hogy milyen kevés időd van egy ember figyelmének felkeltésére, és akkor még meg is kell értenie a képet, az üzenetet, meg is kell jegyezze…! Az alap elvárásunk az lenne, hogy bizony az egész képet, minden egyes pixelt, szöveget szinte végignéz valaki. Sajnos ez nem így van. Eye trackingnek hívják azt a módszert, amivel kideríthető, hogy az emberek tekintete merre is irányul egy képet nézve, vagy éppen weboldalt böngészve. Tehát szemmozgás figyelésről van szó. A mostani tartalomban arra kaphatsz választ, hogy milyen képeket használj akkor, ha valamire rá akarod irányítani a figyelmet, vagy el akarod érni, hogy adott terméket, szöveget észre is vegyék az emberek, illetve még további gyakorlati tippeket is kapsz.

Eye tracking és a heatmap

Szemmozgást figyelő (eye tracking) eszközök azt figyelik, ahogy a nevében is benne van, hogy a tekinteted merre irányul, ha egy képre ránézel. Biztos már láttál ilyen hőtérképes képet (alul látsz majd példát), ahol minél pirosabb egy pont, annál többen néztek arra a tesztalanyok közül. Most már létezik weboldal heatmap is. Ott nem a szemmozgást, hanem az egér mozgást figyelik a programok. Utóbbi nem teljesen hatékony, ha képekről van szó, mivel az egér helye nem mindig jelöli azt, amerre nézünk éppen. Olyan kutatásokat, teszteket kerestem, ahol a szemmozgást figyelték, mérték. 

Emberi arc

Egy kutatás bebizonyította, hogy nem teljesen igaz az az állítás, hogy mindig az emberi arcot nézzük meg elsőre, vagy huzamosabb ideig egy képen, weboldalon. Vagyis túlértékeljük az emberi arc hatását egy-egy plakáton. Természetesen érdemes használni! Például két kép közül arra nézünk, figyelünk fel elsőre, amelyiken van ember, míg mondjuk a másikon csak felirat van (utóbbira máris kevesebben figyelnek). A következő lépcső viszont az, hogy ne az arcot nézzék, hanem a reklámunkat, szövegünket, termékünket. Ha a képen szereplő ember tekintete vagy kézmozdulata egy pont (felirat, termék…) felé mutat, akkor bizony az a pont lesz, ahová a képet néző emberek többségének a tekintete szegeződik.

Erre van is egy klasszikus példa, amit több forrásban is használtak:
A képen látható, hogy miután a kisbaba tekintete nem ránk szegeződött, hanem a mellette lévő hirdetés feliratára, máris többen nézték azt a részt. Ami nem mindegy azért sem, mert tényleg csak pár másodpercünk van, hogy elkapjuk az érdeklődők figyelmét.

Tipp: Érdemes olyan képet keresni, és úgy rátenni a feliratokat, termék képét, felhívás szöveget például a közösségi média posztoknál (Facebook, Instagram), ahová a képen szereplő tekintete irányul.

Nagy felirat kell és biztosan észreveszik – NEM!!!

Látod a két képen a feliratokat? A nagy szövegeket? Mit szeretnénk? Hogy az emberek arra figyeljenek. Sajnos nem így történik.

Forrás: Eyequant, HubSpot
Forrás: Eyequant, HubSpot

Forrás: Eyequant, HubSpot

Miért nem a nagy feliratot nézük? Egyrészt annyi reklámot látunk már, hogy a bannervakság, reklámvakság miatt is, másrészt a nagy betűk, vagyis amit a képen látsz óriási betűk nehezeben olvashatóak az emberi agy számára.

Tipp: A képeken alkalmazz normál (vagy kicsit nagyobb) betűket és ne óriásiakat. Ezt én is fel fogom írni, mert bizony többször is megszaladt a kezem a betűméreteknél, amikor képet szerkesztettem.

Arra nézünk, amerre mozgás irányul

Nézd csak meg az alábbi képet!  Egyértelmű, hogy arra néz a többség elsőre, és huzamosabb ideig, ahová éppen a toll mutat! Na de nézzük a többit.

A fenti kép volt a cikk nyitóképe is, onnan már ismerős lehet. Mit fedeztél fel egyből? Ahová a mozgás, tevékenység irányul, arra összpontosul a figyelmünk. Nem véletlen, hogy több helyen látsz olyan reklámot, ahol az ujjával mutat rá a képen szereplő ember valamire… (termék, feliratkozó gomb…). Ezek bizony nagyon hatékonyak. Másik ilyen fontos megállapítás, hogy a folyamatokat (lásd tej öntése) szinte végi követjük a szemünkkel.

Hová kellene szerinted a tejes képnél a feliratot tenni? Naná, hogy a pohárra (bár szerintem az egy shaker)! 

Tipp: Használj olyan képeket, ahol egy ember rámutat valamire, ami természetesen vagy a te terméked, vagy egy felirat (amit el szeretnéd, hogy olvassanak). Másrészt érdemes mozgáshoz kapcsolódó képeket, mivel a mozgás irányára, annak ívére, vonalára figyelnek az emberek.

Néhány további példa:

Ha ránézel erre a HIBÁS reklámra, akkor te mit változtatnál rajta? (válasz a kép alatt)

Válasz: A hölgy féloldalt lenne, és a parfümre irányulna a tekintete. Gondolom te sem a modellt szeretnéd eladni, hanem a terméket.

 

Ez a kép, reklám már jó, mert a terméket a kezében fogja a modell és láthatóan mozgásban van. Milyen érdekes igaz, hogy amerre a (felőlünk) jobb keze mozdul, oda is nézünk. 

 

Szintén egy jó példa, amint a tekintete a termékre irányul (bal kép) a modellnek, máris többen néztek rá a termékre, mint a jobb képen szereplő verzió esetében.

További gyakorlatias vállalkozói, marketing tippeket szeretnél? Kattints a Vállalkozás rovatra, vagy ide! 

Forrás: Eyequant, 
Invisionapp.com/Neil Patel

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A digitális világban folyamatosan újabb trendek ütik fel a fejüket, amiket nehéz lekövetni és persze nem is mindig szükséges, de nem árt néha kísérletezgetni. Ezzel a küldetéssel nem azt mondjuk, hogy cseréld le teljesen a weboldalad dizájnját, apróbb módosításokkal is konverziónövekedést tudsz elérni. Például a Minner is 2018 óta apróbb módosításokat alkalmaz. Adunk pár támpontot, hogy milyen változtatásokat érdemes eszközölni:

  • Konverzióra optimalizált oldalak, a főoldal kivételével minden aloldalon csak egy CTA (call-to-action) lehetőség van, pl. vásárlás gomb, kosár, email-cím űrlap, kapcsolatfelvétel, stb.
  • Nagy, lapozható borítóképek (sliderek) a főoldalon.
  • Piktogramok, jelölések, tanúsítványok: segítik az információ feldolgozását, a látogató több ideig böngészik az oldalon.
  • A folyószöveg legalább 15-ös, de inkább 16-os betűméretű. A cím vagy kiemelt szöveg ennél nagyobb.
  • Színátmenetes háttér két színnel, lehetőleg a márkád színeinek kombinációjával.
  • Ha pedig a promóciós oldalad kinézetét frissítenéd, a Themeforest oldalon rengeteg sablon közül választhatsz.

Még több ehhez hasonló tippet, ötletet olvashatsz az alábbi cikkekben:

Milliárdos forgalmuk van. Mit csinálnak online?

Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más

MinnerInstant

Áprilisban, a Digitális Ninja hetek alatt számtalan nagyszerű szoftvert mutattunk be, amelyek segítenek új szintre emelni a digitalizációt a cégeden belül. Egyik leghasznosabb közülük a LastPass, egy online jelszószéf szoftver, amit nem csak a vállalkozásodban használhatsz, hanem magánszemélyként is. Az elfelejtett jelszó dühítő, és még hátráltat is, éves szinten akár órákat vehet el tőled az új jelszó igénylésének folyamata. Ne engedd, hogy ilyen apróságok visszafogják a hatékonyságod! Ha bizalmatlan lennél, ne adj meg érzékeny információt (pl. bankkártyaadat), de általános belépésekhez nyugodtan használhatod.

Ebben a cikkben segítünk, hogyan tudod beállítani: Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek