Gondolkodtál már azon, hogy jelentkezz a Cápák között műsorba? Ha szeretnél befektetőt találni a vállalkozásodhoz, akkor biztosan felmerült benned a műsorban való szereplés, hiszen nem csak befektetőt, hanem ismertséget is szerezhetsz. A Cápák Között kreatív producerét, Varró Szabolcsot hívtam el, hogy beszéljük át részletesen ezt a lehetőséget. Szabolcs szinte minden jelentkezővel találkozott, az elmúlt 2 évadban már 1000 vállalkozóval. Sok-sok tapasztalatot megosztott.
A podcast
Spotify-on itt éred el, Apple Podcastban itt éred el, vagy itt beágyazva:
A podcast rövid vázlata, leirata
Fontos! Ez csak vázlat, a teljes beszélgetést érdemes meghallgatnod! Ezt itt azért is írtuk le, mert lehet éppen nincs időd meghallgatni, de már legyen egy kis információd. Később gyere vissza és hallgasd meg az adást, ahol bővebben beszélünk ezekről!
A Cápák Között műsor ezt vállalja:
Azt RTL Klubon futó műsor ún. matchmaker funkciót lát el, vagyis összehozza a befektetőt kereső vállalkozókat a befektetőkkel, és ráadásként a televíziós szerepléssel hírnevet is szerezhetnek az ötletgazdák. Megszervezik az első „találkozót”. A tárgyalásokon, a szerződéskötéskor ők már nincsenek jelen. A partnerek, szponzorok által pedig további segítséget nyújtanak a szereplőknek.
Mi kell ahhoz, hogy túljuss az első meghallgatáson? – Az első kör
Az első körben szeretnének megismerni téged a műsor készítői, akik természetesen arra törekednek, hogy minél jobb ötleteket, vállalkozásokat vigyenek a Cápák, a befektetők elé. A cégedet természetesen nem világítják át úgy, mint mondjuk a NAV.
Első alkalommal egy bemutatkozó prezentációt kell tartanod, amiben beszélsz magadról is, illetve természetesen a vállalkozásodról.
Egy üzleti kérdéssoron is végig fogtok menni, de ilyen alapvető kérdésekre számíts, mint hogy mióta létezik a céged, mivel foglalkozol, mi az üzleti modelled, van-e növekedési stratégiád…
Mit szólnak majd a vevők, ismerősök, szomszédok, ha megtudják, mennyi pénz jön be, mennyit keresek?
Ahogy Varró Szabolcs mondja:
A számokra büszkének kell lenni
Természetesen a jelentkezők között mindig beszédtéma ez, hogy milyen szintig mondják el a számokat, főleg mert ország-világ előtt látható lesz ez. Igazából ezek a számok legtöbbször egyébként is elérhetőek, hiszen a cégadatokat nem olyan nehéz lehívni, persze tudni kell, hogy hol keressük. Ha vállalkozó vagy, egyébként is folyamatosan el kell adnod magad.
Az elmúlt évadokban több fagylalttal kapcsolatos ötlet volt. Érdemes elindulni ismét egy hasonlóval?
Több fagylaltos vállalkozásba is befektettek az elmúlt két évadban a Cápák. Szabolcs szerint érdemes lehet olyannal indulni, ami egy kicsit más piacot szolgál ki, például multikhoz bejutni dobozolt, jégkrémszerű termékkel. Erre még biztos lenne pénzük a befektetőknek és nem zárja ki, hogy korábban hasonló befektetésük volt már.
Nem a lényeget mondják a szereplők
Az egyik legnagyobb probléma, hogy a szereplők nehezen adják át a lényeget a bemutatkozójukban. Ez azért nehéz, mert hiába képzett, gyakorlott befektetőkkel állnak szemben, az idő rövidsége miatt nem fog minden átjönni.
Szabolcs röviden ismertette, hogy mit érdemes elmondanunk és azt milyen sorrendben:
- Beszélj egy kicsit magadról, mondd el ki vagy, honnan jössz, picit beszélj arról, hogy mi a háttered…
- Fogalmazd meg, hogy mi volt az a probléma, vagy igény amire egy megoldást találtál. – Ezzel egy wow pillanatot adsz a befektetőknek, nézőknek, sztori jellege lesz, mondja a producer.
- Mondd el az alapvetéseket, a vállalkozásod működését. Akár úgy, mintha egy kisgyermeknek magyaráznád el, de akár a nagymama tesztet is érdemes kipróbálni.
- A legalapvetőbb számokat mondd el, hogy legyen információjuk a befektetőknek. Legyenek azok akár a saját számaid, de a piac mérete is fontos lehet. Ez azért is fontos, mert lehet olyan, hogy az adott piacot a befektető nem ismeri.
„Majd 10 év múlva milliárdosok leszünk. Ezért fektess be”
A befektetők a jelent árazzák, ezt mindig tartsd szem előtt. Tehát a fentihez hasonló kijelentések , vagy az, hogy „fektessenek be most és majd mekkorára növekszik a cég” mondatok nem fogják megnyerni őket. Főleg úgy, hogy előtte nem győzted meg őket piaci rátermettségedről, piacismeretedről.
„Marketingre kell a pénz! ” – Ezt ne mondd!
A marketing is természetesen fontos tényező, de önmagában nem elég a sikerhez. A 2. évadban már kevesebbszer hallottuk ezt, ennek oka, hogy az elsőben annyiszor mondta Balogh Levente, hogy már beleégett a versenyzők tudatába, marketingre nem kérünk pénzt. De ne csak emiatt hagyd ki, mert nem szabad mondani. Termékbe, emberekbe, eszközökbe a legkifizetődőbb fektetni, költeni a vállalkozás pénzét. Persze marketing is kell, de csak az nem hozza el a nagy növekedést.
A befektetők emberbe fektetnek.
Tudtad, hogy a legtöbb sikeres vállalkozás nem azzal robbant kasszát, amivel elindult? Legtöbbször a vállalkozás működtetése közben jön egy olyan új terület, termék, piacismeret, ami elhozza az igazi szárnyalást. Ezért is emberbe fektetnek a Cápák, hiszen a piac változik, és látni akarják, hogy te képes leszel-e hosszabb távon gondolkodni.
Cápák Között műsorba jelentkezést ide kattintva éred el!
Hallgasd meg a teljes podcastot! Még további hasznos információt hallhatsz!
Nincs még ötleted? Vagy szeretnéd még jobban felturbózni a vállalkozásodat, vagy felkészíteni a Cápákra?
A Minner.hu tartalmai segíthetnek neked. Az alábbi cikkeket nézd meg:
- A Cápák között részeit, ötleteit a Minner kielemezte (1-2 évad). Itt találod ezeket a cikkeket: Cápák között elemzések
- Kezdőknek: A Vállalkozási ötlet rovat és a friss vállalkozási ötletek szintén ötletet, piacismeretet adhatnak számodra:
- Ha már működő céged van, akkor ezt a cikket / podcastot ajánljuk: Mivel tűnhet ki egy vállalkozás a tömegből?[+kutatás] [+Podcast]
- Hallgasd a Minner Podcastjait, hasznos üzleti témák közérthetően, de kutatással, tapasztalatokkal alátámasztva: Minner Podcast
Gyere vissza később is, és olvasd a Minner cikkeit! Sőt lesz még Cápa interjú a későbbiekben!
Fotó: RTL Klub