Mi most a vevők igénye a 2020-as gazdasági krízis idején? Piackutatás most

Piackutatás a gyakorlatban

Minden felkavarodott a hazai gazdaságban is, folyamatos a változás. A következő 1 év arról fog szólni, hogy miként alkalmazkodunk emberként, cégként a kialakult helyzethez. Milyen szokások, igények változnak, mi az, ami hosszabban is velünk maradhat, és mi az, amire jelen pillanatban tudsz reagálni. Ez most nem a stratégiai kutatások ideje. Rövid távon arra fókuszálj, hogy a rendkívüli helyzethez hogyan tudsz alkalmazkodni.

A cikk szerzője Kicsi Dóra piackutató, a MinnerAkadémia piackutatás lépései a gyakorlatban képzés oktatója, szakértője.

Mi az, amivel jelen körülmények között is értéket tudsz adni a célcsoportodnak?

– ami a korábbi gyakorlatodból nem tartható, átmenthető-e pl. online felületre? Kézenfekvő megoldás ez pl. tréningek, személyes konzultációk, tanácsadás, coaching területen. (Lásd erre jó példa a Minneren bemutatott edzőteremnek az online-ra való átvitele).

– tudsz-e olyan új dolgot bevetni, ami korábban nem merült fel, de most keletkezett igény rá? Ha pl. te már jó ideje tartasz online tréningeket, mivel most sokan vágnak bele, átadhatod a technikai tudásod.

Milyen szerepe lehet ilyenkor a piackutatásnak?

Tudtad, hogy azok a cégek, akik piackutatást végeztek, több mint 10-szeres növekedést tudnak felmutatni (éves szinten), sőt a profitrátájuk átlagosan 27%-kal magasabb a többi piaci szereplőhöz képest. – Forrás: Hinge Research Institute

Egy-egy mérés eredménye most nagyon gyorsan elavulhat, érvényét veszítheti. Ilyesminek most csak akkor van értelme, ha kifejezetten a krízisre vonatkozóan szeretnél kérdezni (pl. Hogyan oldják meg a bevásárlást? Milyen segítségre lenne szükségük a digitális oktatáshoz? Mivel helyettesítik a korábban igénybe vett szolgáltatást? … stb.)

Hosszabb távra is nagy segítség lehet viszont, ha pillanatfelvételek helyett folyamatosságra törekszel a felméréskor: hosszabb ideig, vagy több egymást követő alkalommal kérdezel.
Ez segít abban, hogy megértsd, hogyan és miért éppen úgy reagálják le a történéseket a (potenciális) vevőid. Azaz, közelebb kerülsz a motivációk és a fogyasztói gondolkodásmód megértéséhez, ami nagyon hasznos tőke lesz számodra a későbbiekben!

Megéri-e időt, erőforrást áldozni erre ÉPP MOST?

A válasz egyértelműen igen: a tanulságok nem csak a mostani kihívásokhoz szolgálnak támpontul, hanem segítenek felkészülni a vírus lecsengése utáni, sok szempontból hosszabb távon is rázósnak ígérkező időszakra.

Hogyan kezdjek hozzá, és hogyan valósítsam meg?

Első lépés: fogalmazd kérdéssé a problémáidat! (Tehát először még NE kutatásban gondolkodj!)

Gondold végig, hogy mi az, amit a piacodról, vevőidről meg szeretnél tudni. Legyél nagyon konkrét és specifikus. A „mi lesz ezután” túl általános, ugye ezt mondani sem kell… és nyilván nem is lehet megválaszolni. A “miért?”-tel, “hogyan?”-nal kezdődő kérdések közelebb visznek. Írj egy jó hosszú listát a kérdésekből.

Második lépés: szerezd meg az információt!

A következőkben bemutatok jó pár lehetőséget a jelen körülmények között is kivitelezhető, költséghatékony piackutatási megoldásra.

Mindegyik módszerre igaz, hogy alapvetően két megoldás közül választhatsz: profi piackutatóra bízod, vagy magad mész utána.

Nyomon tudod követni a célcsoportod attitűdjeinek várakozását pl. egy online fórumon.

Ezt egy piackutató ügynökség pikk-pakk összedobja neked, de saját magad is létrehozhatsz egy zárt, anonimitást biztosító beszélgetést valamelyik fórumozásra alkalmas, ingyenesen hozzáférhető megoldással.

Szervezhetsz egy saját kis „panelt” a vásárlóidból, akikkel folyamatosan tartod a kapcsolatot ebben az időszakban. Úgy kell elképzelni, mint egy saját kis tanácsadói csoportot, akiket megkereshetsz a kérdéseiddel.

Összehívhatsz virtuális fókuszcsoportot – videohívásokhoz most egyébként is hirtelen nagyon sokan hozzászokunk, de ugyanígy egyéni beszélgetéseket is folytathatsz.

Mindhárom fenti megoldásnál óvatosnak kell lenni az esetleges válaszadói elfogultság miatt (ha külső fél bevonása mellett döntesz, akkor ez lényegesen kevésbé problémás.)

Ne feledkezz meg a válaszadók ösztönzéséről sem – ehhez találj valamit, ami az erőfeszítéseikkel arányban áll. Nem kell nagy dolognak lennie, de legyen „szemmel látható” (pl. utalvány, ajándék stb. – lehetőleg a saját terméked legyen, mert az borítékolja az elfogult válaszokat.)

Szándékosan nem a kérdőívvel kezdtem a felsorolást, mert bár sokaknak ez maga „a piackutatás”, ahhoz, hogy megbízható eredményt kapj, elég sok dologra oda kell figyelni. Az első és legfontosabb, hogy kik a válaszadók. Ha egy vállalkozói csoportban dobod be a kérdőíved, arra a többi vállalkozó fog válaszolni, ami csak akkor oké, ha valóban ők a célcsoportod.
Ha magadnak írsz kérdőívet, kérj meg valakit, hogy tesztelje, azaz segítsen kiszűrni a logikai, szerkesztési, szövegezési stb. hibákat.

Nagyon jó online kérdőív szerkesztők vannak, van, ahol sablonokat is találsz, érdemes ezekre támaszkodni.

Bár a személyes megkérdezés most nem jöhet szóba, telefonon és online továbbra is fel tudod venni a kapcsolatot az emberekkel.

A válaszadókat elérheted a saját adatbázisodból (ha van ilyen), pl. küldhetsz felkérést a kitöltésre a hírleveledben, megoszthatod a Facebook csoportodban/oldaladon, Instagramodon stb. Ezek a módszerek mindenki számára elérhetőek, és nem kerülnek pénzbe.

A piackutató cég általi méréshez már kell egy bizonyos szintű büdzsé, ugyanakkor könnyen, gyorsan el tudnak érni nagyon sok embert, a minta összetételére precíz kvótákat lehet beállítani, hogy minél megbízhatóbb legyen az összkép. És még egy fontos előny: a saját meglévő vevőid mellett azokat is elérik, akik nem tőled vásárolnak…

A lényeg, hogy nyiss a célcsoport felé most is, tartsd velük a kapcsolatot, maradj képben!

Új igények gyors online felmérése – Minner példa
Milán a múlt héten bemutatott egy jó online módszert arra, hogyan teszteld le, mire van igény jelen piaci körülmények között. Ahogy ő írta, most akár 20-szor többet el lehet adni olyan termékből, szolgáltatásból, amiről kiderül, kell az embereknek. A cikkben és a podcastban elmondja Milán ehhez a receptet. Röviden elkészítesz egy-egy promóciós oldalt, vagy egy oldalas weboldalt, hirdeted Facebookon és ahol látod, hogy a vásárlás gombra kattintanak, na az a termék lesz az. Erről itt találsz bővebb információt: Amit most el tudsz adni, az 20-szor jobban fogy. Találd meg és arass! Így csináld!

Kicsi Dóra piackutató
A MinnerAkadémián található képzésemben további instrukciókat kapsz a piackutatással kapcsolatban. Nézd meg a bevezető videómat az online képzésemnél. Kattints ide!

Fotó: Envato License