Mi most a vevők igénye a 2020-as gazdasági krízis idején? Piackutatás most

Minden felkavarodott a hazai gazdaságban is, folyamatos a változás. A következő 1 év arról fog szólni, hogy miként alkalmazkodunk emberként, cégként a kialakult helyzethez. Milyen szokások, igények változnak, mi az, ami hosszabban is velünk maradhat, és mi az, amire jelen pillanatban tudsz reagálni. Ez most nem a stratégiai kutatások ideje. Rövid távon arra fókuszálj, hogy a rendkívüli helyzethez hogyan tudsz alkalmazkodni.

A cikk szerzője Kicsi Dóra piackutató, a MinnerAkadémia piackutatás lépései a gyakorlatban képzés oktatója, szakértője.

Mi az, amivel jelen körülmények között is értéket tudsz adni a célcsoportodnak?

– ami a korábbi gyakorlatodból nem tartható, átmenthető-e pl. online felületre? Kézenfekvő megoldás ez pl. tréningek, személyes konzultációk, tanácsadás, coaching területen. (Lásd erre jó példa a Minneren bemutatott edzőteremnek az online-ra való átvitele).

– tudsz-e olyan új dolgot bevetni, ami korábban nem merült fel, de most keletkezett igény rá? Ha pl. te már jó ideje tartasz online tréningeket, mivel most sokan vágnak bele, átadhatod a technikai tudásod.

Milyen szerepe lehet ilyenkor a piackutatásnak?

Tudtad, hogy azok a cégek, akik piackutatást végeztek, több mint 10-szeres növekedést tudnak felmutatni (éves szinten), sőt a profitrátájuk átlagosan 27%-kal magasabb a többi piaci szereplőhöz képest. – Forrás: Hinge Research Institute

Egy-egy mérés eredménye most nagyon gyorsan elavulhat, érvényét veszítheti. Ilyesminek most csak akkor van értelme, ha kifejezetten a krízisre vonatkozóan szeretnél kérdezni (pl. Hogyan oldják meg a bevásárlást? Milyen segítségre lenne szükségük a digitális oktatáshoz? Mivel helyettesítik a korábban igénybe vett szolgáltatást? … stb.)

Hosszabb távra is nagy segítség lehet viszont, ha pillanatfelvételek helyett folyamatosságra törekszel a felméréskor: hosszabb ideig, vagy több egymást követő alkalommal kérdezel.
Ez segít abban, hogy megértsd, hogyan és miért éppen úgy reagálják le a történéseket a (potenciális) vevőid. Azaz, közelebb kerülsz a motivációk és a fogyasztói gondolkodásmód megértéséhez, ami nagyon hasznos tőke lesz számodra a későbbiekben!

Megéri-e időt, erőforrást áldozni erre ÉPP MOST?

A válasz egyértelműen igen: a tanulságok nem csak a mostani kihívásokhoz szolgálnak támpontul, hanem segítenek felkészülni a vírus lecsengése utáni, sok szempontból hosszabb távon is rázósnak ígérkező időszakra.

Hogyan kezdjek hozzá, és hogyan valósítsam meg?

Első lépés: fogalmazd kérdéssé a problémáidat! (Tehát először még NE kutatásban gondolkodj!)

Gondold végig, hogy mi az, amit a piacodról, vevőidről meg szeretnél tudni. Legyél nagyon konkrét és specifikus. A „mi lesz ezután” túl általános, ugye ezt mondani sem kell… és nyilván nem is lehet megválaszolni. A “miért?”-tel, “hogyan?”-nal kezdődő kérdések közelebb visznek. Írj egy jó hosszú listát a kérdésekből.

Második lépés: szerezd meg az információt!

A következőkben bemutatok jó pár lehetőséget a jelen körülmények között is kivitelezhető, költséghatékony piackutatási megoldásra.

Mindegyik módszerre igaz, hogy alapvetően két megoldás közül választhatsz: profi piackutatóra bízod, vagy magad mész utána.

Nyomon tudod követni a célcsoportod attitűdjeinek várakozását pl. egy online fórumon.

Ezt egy piackutató ügynökség pikk-pakk összedobja neked, de saját magad is létrehozhatsz egy zárt, anonimitást biztosító beszélgetést valamelyik fórumozásra alkalmas, ingyenesen hozzáférhető megoldással.

Szervezhetsz egy saját kis „panelt” a vásárlóidból, akikkel folyamatosan tartod a kapcsolatot ebben az időszakban. Úgy kell elképzelni, mint egy saját kis tanácsadói csoportot, akiket megkereshetsz a kérdéseiddel.

Összehívhatsz virtuális fókuszcsoportot – videohívásokhoz most egyébként is hirtelen nagyon sokan hozzászokunk, de ugyanígy egyéni beszélgetéseket is folytathatsz.

Mindhárom fenti megoldásnál óvatosnak kell lenni az esetleges válaszadói elfogultság miatt (ha külső fél bevonása mellett döntesz, akkor ez lényegesen kevésbé problémás.)

Ne feledkezz meg a válaszadók ösztönzéséről sem – ehhez találj valamit, ami az erőfeszítéseikkel arányban áll. Nem kell nagy dolognak lennie, de legyen „szemmel látható” (pl. utalvány, ajándék stb. – lehetőleg a saját terméked legyen, mert az borítékolja az elfogult válaszokat.)

Szándékosan nem a kérdőívvel kezdtem a felsorolást, mert bár sokaknak ez maga „a piackutatás”, ahhoz, hogy megbízható eredményt kapj, elég sok dologra oda kell figyelni. Az első és legfontosabb, hogy kik a válaszadók. Ha egy vállalkozói csoportban dobod be a kérdőíved, arra a többi vállalkozó fog válaszolni, ami csak akkor oké, ha valóban ők a célcsoportod.
Ha magadnak írsz kérdőívet, kérj meg valakit, hogy tesztelje, azaz segítsen kiszűrni a logikai, szerkesztési, szövegezési stb. hibákat.

Nagyon jó online kérdőív szerkesztők vannak, van, ahol sablonokat is találsz, érdemes ezekre támaszkodni.

Bár a személyes megkérdezés most nem jöhet szóba, telefonon és online továbbra is fel tudod venni a kapcsolatot az emberekkel.

A válaszadókat elérheted a saját adatbázisodból (ha van ilyen), pl. küldhetsz felkérést a kitöltésre a hírleveledben, megoszthatod a Facebook csoportodban/oldaladon, Instagramodon stb. Ezek a módszerek mindenki számára elérhetőek, és nem kerülnek pénzbe.

A piackutató cég általi méréshez már kell egy bizonyos szintű büdzsé, ugyanakkor könnyen, gyorsan el tudnak érni nagyon sok embert, a minta összetételére precíz kvótákat lehet beállítani, hogy minél megbízhatóbb legyen az összkép. És még egy fontos előny: a saját meglévő vevőid mellett azokat is elérik, akik nem tőled vásárolnak…

A lényeg, hogy nyiss a célcsoport felé most is, tartsd velük a kapcsolatot, maradj képben!

Új igények gyors online felmérése – Minner példa
Milán a múlt héten bemutatott egy jó online módszert arra, hogyan teszteld le, mire van igény jelen piaci körülmények között. Ahogy ő írta, most akár 20-szor többet el lehet adni olyan termékből, szolgáltatásból, amiről kiderül, kell az embereknek. A cikkben és a podcastban elmondja Milán ehhez a receptet. Röviden elkészítesz egy-egy promóciós oldalt, vagy egy oldalas weboldalt, hirdeted Facebookon és ahol látod, hogy a vásárlás gombra kattintanak, na az a termék lesz az. Erről itt találsz bővebb információt: Amit most el tudsz adni, az 20-szor jobban fogy. Találd meg és arass! Így csináld!

Kicsi Dóra piackutató
A MinnerAkadémián található képzésemben további instrukciókat kapsz a piackutatással kapcsolatban. Nézd meg a bevezető videómat az online képzésemnél. Kattints ide!

Fotó: Envato License

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Instant posztok

MinnerInstant

Szinte minden évben végigfutnak a közösségi médiában azok a képek, amelyeken – leginkább FMCG, gyorsétterem vagy közösségi média – márkák logói szerepelnek, na de nem az eredeti formájukban, hanem újragondolt, őszinte verzióban. A svéd származású grafikus dizájner, Viktor Hertz művei közül mutatunk párat:

Forrás: inspirationfeed.com

MinnerInstant

A vállalati filozófia kulcsfontosságú, ezzel definiálod, ki és mi vagy, milyen értéket adsz a cégedet körülvevő embereknek. Ennek alapján dolgozol és fejlődsz, de még a munkatársakat is ezzel motiválod, ösztönzöd. Amennyiben még nem rendelkezel misszióval és vízióval, szánj időt ezek megállapítására.

Misszió (küldetés): Amiért létezel, amiben hiszel. A vállalatod létjogosultsága, némi érzelmi töltéssel megtámogatva. Nem hosszabb, mint egy-két mondat, és ha arról lenne szó, a munkatársak szívesen hordanák azt a pólót, amire ez a szöveg van rányomtatva, tehát azonosulnak az eszmével.

Vízió (jövőkép): amit a vállalattal szeretnél elérni a jövőben. Erre törekszel, ez lebeg a szemed előtt és ez motivál téged, valamint a munkavállalókat minden egyes nap. Ne világmegváltó gondolatra, vagy irreális elvárásokra gondolj, hanem tudasd a követőiddel, mik a céljaid, és milyen eszközökkel, milyen lépésekben kívánod ezt elérni.

Ha sikerült pontosan megfogalmaznod a missziód és víziód, fel is használhatod ezeket a vállalati kommunikációdban.

A Minner missziójáról, víziójáról itt olvashatsz: Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

MinnerInstant

A Telekom meghallgatta a fiatal célcsoportja (20-29 éves fogyasztói) véleményét: különböző platformokon szavazást indított, és arra volt kíváncsi, ki minek örülne egy személyre szabott díjcsomag esetén. A visszajelzések alapján létrehozta a “Kraft” elnevezésű csomagját, amely tulajdonképpen a “Mobil XS” és a “Net 15 GB” ötvözése, tehát nem is volt szükség nagyobb volumenű termékfejlesztésre.

A piackutatás mindig segít abban, hogy javíts, fejlessz a termékeden / szolgáltatásodon, de ha jobban bevonod a célcsoportodat a termékfejlesztésbe, létrehozhatod a Jolly Joker ajánlatodat, hiszen a vásárlók konkrét igényeire / problémáira kínálod az általuk ismert és legjobbnak vélt megoldást.

A LEGO is kíváncsi az ötletekre, és közben aktivizálja a közösségét: A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Forrás: Telekom, HVG

MinnerInstant

Hétezer milliárd forintot bukhat Japán azzal, hogy zárt kapuk mögött rendezik az olimpiát. A legnagyobb veszteség a turizmuson van, ami több mint mint 9 milliárd dollár veszteséget jelent. Az adott évben a rendező ország(ok) turizmusában ugyanis még tíz évvel a játékok után is érezhető az olimpia hatása, annyira szívesen járnak vissza azok, akik szurkolóként is ott voltak. Ehhez képest pedig szinte minden más tétel eltörpül:

  • Az olimpia két és fél hete alatt 90 százalékkal, 3,7 milliárd dollárral kevesebb bevétel várható, mintha telt ház lenne,
  • 6,7 milliárd dollár esik ki azzal, hogy az olimpiához köthető kulturális események és egyéb sportrendezvények közül a legtöbb elmarad,
  • A japán háztartások vásárlásai pedig 2,2 millió dollárral esnek vissza.

Forrás: HVG

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek