Egy vállalkozás sikerességét sok tényező befolyásolja. Mindenre nem tudunk kitérni a mostani podcastben, de az egyik legfontosabb tényezők között van a probléma / igény illeszkedése a piacra, fogyasztókra. Ezt fogjuk több oldalról megvizsgálni úgy, hogy igazán kattogjanak az agytekervényeid és sikerüljön másik oldalról is megközelítened a vállalkozásodat, annak működését. És természetesen megoldja azt, hogyha nem jönnek a számok, akkor legyen már egy tényező, amit vizsgálva akár megoldást is találhatsz. Sok példával készültem!
A podcast elérhetősége
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
A podcast rövid összefoglalója
Milyen sűrűn keletkezik a probléma / igény?
Lehetséges, hogy megoldasz egy problémát, ám az nem hoz sűrű forintot (vagy eurót, dollárt..) számodra. Azok a vállalkozások működnek jól, ahol sikerül rávenni a fogyasztót, hogy újravásároljon, újra igénybe vegye a szolgáltatásunkat. Hozok több példát is a podcast-ben, például
- Michelin gumiabroncs anno azért vezette be a Michelin Guide-ot (Michelin csillagok), hogy a vevőik többet vezessenek, jobban kopjanak a gumik.
- Pandora az ékszerpiacon hozott be olyan újdonságot, hogy többször is visszatérjenek a fogyasztók és például a karkötőkhöz vegyenek ún. charm-okat. Elkötelezte a vásárlót és újravásárlásra ösztönözi őket.
- Más példák a podcastban
Vajon valódi problémát oldod meg?
Vizsgáld meg azt, hogy biztosan az a probléma, amit te megoldasz az biztosan a legfontosabb probléma a fogyasztó adott problémájához kapcsolódó teljes folyamatban.
Lehet, hogy azért nem találod a pénzt, mert olyan szakaszban oldod meg a problémáját, aminél valójában sok alternatívával találkozik, olyan szakaszban találod meg, amikor még nem is költene…
A Fix24 példáját hoztam, akik szakemberkereső portált üzemeltetnek. Ők valójában csak az első szakaszban segítenek a fogyasztónak, vagyis egy adatbázist adnak, de nem oldják meg a fő problémát, hogy az adott munka el legyen végezve, vagy kiderüljön ki ér rá, vagy összehasonlítható árajánlatot kapjon…
Lehet, hogy nincs is az a probléma, vagy nagyon apró, amire vállalkozást találtál ki?
Egy menüző kereső applikáció (nem létezik, nem véletlen) példáját hoztam, ami a helyi éttermek ebédmenüjét gyűjti össze. Jó ötletnek tűni, de gondolj bele a következőbe: a legtöbb ember általában a közelükben lévő menüzőkbe megy, és valójában ott helyben választ ételt. Bizony ez volt az egyik ok, hogy bár tényleg jó dolog volt, de mégsem kell az embereknek.
Sok olyan problémával találkozunk, ami igazából létezik, de vagy apró, vagy nem lehet rá vállalkozást építeni.
A probléma valós, de a célcsoport rossz, vagy túl tág
Nem jönnek a vevőid, pedig mindenkinek szüksége van arra amit nyújtasz, és közben látod, hogy a verseny is nagy? Nos akkor neked célcsoport-szűkítésre, vagy jobb pozícionálásra van szükséged.
Weboldalkészítő szolgáltatás példát hoztam. Első körben mindenki úgy lép a piacra, hogy mindenki is célcsoportja, hiszen weboldal minden cégnek kellhet. Azok érnek el igazán sikereket, akik egy célcsoportra állnak rá (pl. magánklinikák, vagy csak helyi üzlet…). Utóbbi azért is, mert hasonló problémát oldanak meg, hasonlóan kell készítenie a weboldalt, tudja kötegelni a munkát, akár sablonizálni is. Utóbbi nem baj, egy idő után úgy is sablonizálni fogsz, és pont ez hozza meg a folyamatos jó minőséget és közben pénzt is fogsz azon, hogy idővel sokkal jobban jössz ki. (Lásd McDonald’s)
Fognak-e ezért fizetni? Ki fog ezért fizetni?
Nem fejtem ki ezt már, hallgasd meg a podcastben! Hoztam ide is példát!
„Ez jó volt! Van még ilyen?” (ezek nem podcastok)
- Kötelező tudásanyag leendő és kezdő vállalkozóknak: Vállalkozó leszek! Kezdő vállalkozó online kurzus
- Milyen vállalkozást indíts? Milyen a jó üzleti ötlet?
- Van egy jó ötleted, de se kezdő tőke, se kapcsolatok? Mihez kezdj? Kevés pénzből vállalkozás
- Adj el 10 terméket veszteséggel, hogy utána milliókat kaszálj! Kezdő webshop stratégia
Fotó: Envato License