Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 9. rész: Codie

2015-ben egy nagyon ötletes startup született, ez (volt) a Codie. Néhány egyetemista egy olyan oktatórobotot tervezett, melynek segítségével a fiatalok könnyebben megtanulhattak volna programozni, illetve bárki, aki egy kicsit is rá szeretett volna érezni a programozásra. Több startup versenyen is előkelő helyen szerepeltek, sőt még közösségi finanszírozó kampányukban is bevontak 96 000 dollárt (Indiegogo), ezt ide kattintva éred el. 

Codie
Sajnos a srácoknak nem sikerült megoldani egyrészt a robothoz tartozó applikáció lefejlesztését, másrészt a hardver, vagyis a robot legyártásával is komoly problémák adódtak. Bár a kudarc még nem biztos, mivel lehet, hogy mentőövet dob a Codienak az egyik kockázati tőkésük. A HWSW cikkét is érdemes elolvasnod majd a Minneres cikk után, ott is újabb infókat tudhatsz meg a Codieról. Ez a cikk hívta fel a figyelmemet a Startupra, főleg a következő mondat/információ:  az IVSZ Vállalati Innováció konferenciájának programjában “Codie: jó termékkel is el lehet bukni a gyártáson” címmel.

Fő problémák
A Facebookon található Startup vállalkozók csoportban fejtegették  a csoporttagok, hogy mi is volt a probléma, és szinte mindenki arra jutott, hogy egyrészt az appfejlesztésen nem kellett volna elcsúszniuk (pl. lelkes hallgatókat bevonhattak volna a projektbe), illetve a hardver rész az, ahol egyrészt elszámolták magukat, a kapacitásokkal nem voltak tisztában. Az egyik csoporttag hozzászólását külön ki szeretném emelni, az ő hozzászólásaiból tudom, hogy érdemes rá figyelni mit is ír, és még tanulhatunk is belőle: “Már egy egyszerű importtal is hatalmasat lehet bukni, nem hogy gyártással. Feleségem kb. október óta foglalkozik EU-n belüli importtal, s látom, hogy időnként a gyártók miatt milyen csúszások tudnak lenni. S pedig EU-n belül vannak. Képzeld csak el, egy kínai vagy japán chip gyártóval mi mehet akkor időnként (nem a minőségre célzok ezzel, hanem hogy a világ másik vége, fogalmad sincs az ő lehetőségeiről, alapanyag-ellátottságáról, stb.).
Ez egy iszonyú soklépcsős történet, a saját erőből való gyártás meg pláne.
Ezt tudni kell lekommunikálni az ügyfelek felé (akár egy kedvezménnyel, ajándékkal, stb), ami a srácoknál nem volt meg” /Forrás: Startup vállalkozók csoport – Horváth Dávid

Itt a Codie friss közleménye 2016. május 28. :
Nemrég küldtünk ki minden (Codie-t rendelő) vásárlónk számára egy részletes e-mailt a helyzetünkkel kapcsolatban, melyet itt is összefoglalunk.

Az elmúlt hónapokban nehéz időszakon mentünk keresztül. Erről írt nemrég az index és a hwsw.hu is. Alapvetően egyetértünk a cikkek tartalmával, és szeretnénk ezeket további információkkal kiegészíteni.

2015 végén többek között az elégtelen tervezés, és néhány előre nem látható külső faktor miatt a gyártást sietve, korán kellett elkezdenünk, és nem értük el a kellő produktivitást és minőséget, ami fenntartható lett volna. Az így elmaradó bevétel híján kompromisszumokat kellett kötnünk, és néhány csapattagunktól is megváltunk.

A csapat magja, öt ember, továbbra is együtt dolgozik, hogy stabil alapokra helyezze a céget.
Januárban részt vettünk a Spielwaremesse-n (Európa legnagyobb játék kiállításán), ahol óriási érdeklődés övezte a terméket. Több, mint 40 országból jöttek komoly megkeresések, mintadarabokat és információt kérve további együttmüködésről.
Eközben dolgozunk egy tőkeemelésen, mely szükséges a további működésünkhöz, amíg nem jutunk saját bevételhez a mostani terméksorozatból.
Amíg nem tudjuk kiadni a saját mobil applikációnkat, igyekszünk más megoldásokat kiadni, mint a Bluetooth API vagy a hamarosan megjelenő Scratch kompatibilitás.

Az utóbbi időben komolyan elhanyagoltuk a kommunikációt a vásárlóink felé. Több okra vezethető ez vissza, de a tényen nem változtatnak. Próbálunk ezentúl erre jobban figyelni és rendszeresen tájékoztatni titeket a helyzetről, minden olyan információval, mellyel a cég tulajdonosai is egyetértenek és relevánsak lehetnek a vásárlóink számára.
A support rendszerünkben és facebook oldalunkon óriási mennyiségű levél és üzenet halmozódott fel, amit csak lassan vagy egyáltalán nem fogunk tudni feldolgozni. A megmaradt csapattal igyekszünk a cégre, a termékre és a gyártásra fókuszálni, és egyelőre a tömeges csatornákon (facebook, e-mail listák) fogunk elsődlegesen frissítéseket küldeni. Forrás: Codie/Facebook

A Codiehoz hasonló cégek már feltűntek hasonló közösségi finanszírozó kampányban is (róluk itt olvashatsz), valószínűleg az USA-ból könnyebb egy ilyet levezényelni.

Tanulság:
Hiába egy jól kivitelezett közösségi finanszírozó kampány, még ezer dolgon elmehet az üzlet, a siker. Ettől persze nem kell feladni.

A cikksorozat további részei:
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 1. rész: A videós startup
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 2. rész: Coolquest, alkalmi munka portál
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 3. rész: Videó CV, videó-önéletrajz álláskereső portál
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 4. rész: Bérelheted.hu
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 5. rész: Celeb twittek
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 6. rész: Felsőfokon szakmai blogmagazin
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 7. rész: e-névjegy készítés
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 8. rész: Miteszel.hu
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 9. rész: Codie

2021 -es vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem csak kezdőknek!

Iratkozz fel, hogy előbb megkapd! Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner 2021- es ötletekre!!

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!