Folytatom az 5 éves Minner születésnapi cikksorozatomat egy igazán érdekes dologgal. Nem egyszer előfordult már, hogy annyira belemerültem a számolásba egy-egy projektem kapcsán, hogy amikor valakit fel akartam hívni meglepődve vettem tudomásul, hogy a számológépből hívás nem indítható. Már többször is előfordult. Na, de mit számolok? Miért érdemes elsajátítanod ezt a dolgot?

Ha az iskolában a matekórán folyamatosan pénzt számoltunk volna, máris jobb kedvvel tanultam volna. Mert amennyit az elmúlt 5 évben használtam a számológépet, az garantáltan több volt, mint a középiskolában, vagy az egyetemen. Jó persze a mobilom számológépét használom, bár újabban a böngészőben lévőt is használom (próbáld ki Chromeban, vagy Firefoxban böngésző url sávja tud összeadni, kivonni, szorozni, osztani…).

A számolás motivál, célt ad

Azért szeretek matekozni, például projekt megtérüléseket számolni, mert egyben motivál is abban, hogy az adott projektbe belevágjak, vagy minél előbb elkezdjem. És nem utolsó sorban célt is ad számomra. Nem mondom, hogy ez a Minner titkos fegyvere, és ettől vagyok sikeres, de ez is hozzájárul a sikerhez.

Szinte már szokásom az üzleti számolás. Neked is legyen az!

Ha nincs terved, hogy miből és hogyan lesz bevételed, profitod az elkövetkező hónapokban, akkor ne várj csodát!

A Minner sztoriban olvashattad, hogy már az oldal indulásakor komoly sales tevékenységet végeztem, vagyis hideghívással kerestem fel cégeket. Már akkor folyamatosan matekoztam, hogy mennyi ügyfél kell ahhoz hogy …. stabil bevételem legyen, és fenntartható üzleti modellem. A +10 millióhoz már tervezés kell! Ezt azóta is csinálom.

Mit számolok? (Néhány példa)

  • marketing kampány közben valamikor a kampány időszak háromnegyedénél egy gyors matekot csinálok, hogy érdemes-e növelnem még a keretet.
    Ez például akciós termék/szolgáltatás értékesítésekor jön jól. Kimatekozod, hogy további x ezer forint még mekkora bevételt, profitot eredményez, érdemes-e még rátenni egy lapáttal.
  • megtérüléseket számolok, akár projekt alapon is. Ha látom, hogy túl kevés, vagy nem tudom skálázni (növelni), akkor vagy nem csinálom meg, vagy projekt közben a számokat látva egyszerűen lezárom) – lásd kudarcok cikk
  • a kedvencem!
    • Mennyi ügyfél (új és meglévő) kell napi 20 -, 50-, 100 000 forint bevételhez, mekkora költség merül fel vele kapcsolatban (mennyi ember, kapacitást foglal le). Annyira jó ezt kiszámolni, mert azonnal látod, hogy hol tartasz a vállalkozásoddal és még mi kell hozzá, hogy növeld. Erről írtam már cikket: “Mennyi ügyfél kell ahhoz, hogy napi 20 000 forint bevételed / profitod legyen?”
    • Mennyi ügyfél kell éves 100 millió forinthoz. Egyrészt jó cél, másrészt mikor egy piacon van egyből látod a tapasztalatid alapján még mi kell a cél eléréséhez.
  • Vásárlóerőt – ez is nagyon fontos. Negyedévente átszámolom, hogy mennyi jelenleg az ügyfélélettartam alatti bevételem, profitom. Vagyis egy ügyfél mennyi hoz addig, amíg ügyfelem (néha egyszerűsíteni szoktam, éves költést számolok). Tehát kiszámolom, hogy mennyit költ nálam egy vásárló, mennyi profitot hoz. És ilyenkor látom legjobban, hogy marketingben még mennyivel feljebb vihetem a költségeket, mert mondjuk akár több ezer, sőt akár tízezer forintot is megér egy új ügyfél, vagy azt, hogy egy visszatérőbe mennyit kell invesztálni. (ehhez mérni is kell természetesen az adatok (Google Analitycs-t, és saját adatbázist használok).

Kapcsolódó cikkek: 

Fotó: Envato License

Ne csak olvasd, hallgasd is Minnert!
11 érdekes, üzleti, vállalkozásokkal kapcsolatos podcast, hanganyag vár rád! És még bővülni fog! Kattints ide!