A szolgáltatásokat és termékeket ma már három nagy kategóriába lehet sorolni, attól függően, hogy a vásárló mennyire vesz részt az elkészítésükben vagy megvalósításukban. Ebben a cikkben azt az izgalmas modellt vizsgáljuk, amikor a vásárló átvállalja a teljes megvalósítást, a vállalkozás pedig adja hozzá a szükséges eszközöket és know-how-t ami a megvalósításhoz szükséges tudást jelenti (pl.: IKEA, önkiszolgáló autómosó). Vajon miért szeretjük ennyire ezeket a termékeket? Csak az alacsony ár a vonzó, vagy több rejlik népszerűsége mögött? Ezekre keressük ma a választ, a cikk végére pedig eldöntheted, hogy passzol-e ez a modell a vállalkozásodhoz, vagy inkább meghagyod másnak, és most csak inspirációt merítesz belőle.
Nem csak a spórolók jönnek
A vállalkozásnak kevesebb dolga van a termékkel, így kedvezőbb árakat tud kínálni.Ez klassz vásárló csali, ám ez önmagában nem lenne elég, nézzük mit kap még mellé a vásárló a terméken túl (az IKEA bútorok példáján keresztül):
- Átadják a kontrollt: Sok vásárló szereti kézben tartani a folyamatokat. A „megcsináltam” érzés egy igazi dopamin löket, sőt van akit az dob fel igazán ha fittyet hányva a leírásra is képes önállóan összerakni egy bútort.
- Alkotói élményt ad: A tervezésnél, és az összeszerelésnél egy kicsit belebújhatunk a belsőépítészek és asztalosok cipőjébe. Itt igazán kiélheti a kreativitását a vevő!
- Magáénak érzi a terméket: Mivel időt és energiát fektetett a megvalósításba, így mindig amikor elhalad alkotása mellett látja benne önmagát, és ez büszkeséggel tölti el.
Az ilyen típusú termékekre ott az igény, ez a célközönség szereti, ha nála van a kormány, szeretne aktív része lenni a produktumnak, de természetesen az sem utolsó, hogy szívesen spórolna.
Az IKEA-n túl is találunk bőven példát erre a modellre, van köztük olyan akire nem is gondolnál!
Példák amik megnyitják a látóteret
- Önkiszolgáló kasszák: Meglepő vagy nem, de ez is ide tartozik. Ugyan árkedvezménnyel nem jár a használata, ám mivel a vásárlónál a gyeplő gyorsabbnak érezheti a fizetést, kevesebb emberi interakcióval jár, ami sokaknak kényelmesebb. (Kontroll + élmény)
- Online tananyagok: A know-how maga a termék, de az, hogy mit kezd a vásárló vele, már rajta áll vagy bukik. A kontroll itt a tananyag feldolgozásának módjában rejlik, hisz akkor és ott tanul a vásárló ahol csak szeretne, sőt, akár dönthet úgy, hogy sosem hallgatja meg. Általában kedvezőbb árakat kínálnak offline oktatási formátumot használó társaiknál, és az alkotói élmény is szerepet kap, persze csak ha alkalmazzák gyakorlatban a tanultakat. (Pl.: Udemy, WebUNI)
- Önkiszolgáló autómosók: 0-24 nyitvatart, nincs személyzet így interakció sem. Kedvezőbb árakat kínálnak, és a vásárlónál a kontroll. Ők a fenti példákkal szemben időbeli szabadságra is építenek az árkedvezmények és a kontroll mellett.
- Raktár típusú bevásárlóközpontok: Az ilyen típusú bevásárlóközpont koncepciója szerint a vevő „raktári környezetben” vásárolhat, egyszerűbb “fapados” csomagolású termékeket. Az esztétikus, kényelmes vásárlói élményt áldozza fel az olcsóság oltárán. (Pl.: Mere)
- Minner előny: Nálunk a Minnernél ingyenesen olvashatod az inspirációs tartalmakat, azonban a Know How-hoz a Minner előny előfizető tagok férhetnek hozzá. A vállalkozás tényleges fejlesztése pedig az olvasó kezében van.
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Hu ez izgi volt, olvasnék még erről!
Mi történt a meglepetésdoboz előfizetésekkel? A mystery box üzleti modell, példákkal
Piactér vállalkozási ötletek, üzleti modellek. E-kereskedelem, webáruház
Webshop üzleti modellek, ötletek, megoldások
Szűk vs. széles termékkínálat – Hogyan használd ki a szűk kínálat erejét vállalkozóként?
Forrás:
https://www.vg.hu/cegvilag/2025/01/orosz-bolt-mere-arlista-lidl-aldi
Kép: Canva