A közösségi finanszírozó kampányt remélem nem kell bemutatnom. Ha mégis, röviden annyi, hogy főleg startupok gyűjthetnek itt olyan előleget, amiből meg tudják valósítani az adott terméket/szolgáltatást. A támogatók (vevők) pedig meghatározott összeggel támogatják a projekteket, amiért cserébe általában a kész terméket kapják. Nem véletlen írtam egy régebbi cikkem címében, hogy Soha nem volt ilyen könnyű beindítani egy vállalkozást, mint most! Ingyen pénzt szerezhetsz?!
Egy-egy jó ötlettel, és kampány oldallal már több millió dollárt is össze lehet gyűjteni. Nézd csak meg a top 10 legtöbb pénzt összegyűjtött Kickstarter kampányt. A Kickstarter mellett az Indiegogo a másik nagy közösségi finanszírozó oldal (a lista alatt folytatom):
- Pebble Time (20.3 millió dollár) Szorozd meg a dollár/forint árral, vagyis 285 forinttal, ledöbbensz az összegen!
- Coolest Cooler (13.3 millió dollár)
- Pebble 2, Time 2 & Pebble Core (12.8 millió dollár)
- Original Pebble (10.3 millió dollár)
- The world’s best travel jacket (9.2 millió dollár)
- Exploding Kittens (8.8 millió dollár)
- OUYA ($8.6 millió dollár)
- Shenmue 3 (6.3 millió dollár)
- Pono Music (6.2 millió dollár)
- Bring back MST3K (5.8 millió dollár)
Természetesen nem mindig sikerül a megvalósított pénzből legyártani, elkészíteni a terméket, így több befektető is hoppon maradhat. A fenti listában például a Coolest Cooler volt nehéz helyzetben, és már arról szóltak a hírek, hogy nem tudja leszállítani az okos hűtőtáskákat, aztán mégis. Átlagosan a projektek 9-10%-a nem jut el addig, hogy kiküldje a megfelelő terméket a támogatóknak. Erről itt írtam: Amiről senki nem beszél, a közösségi finanszírozás árnyoldala – magyar startupok is érintettek!!
Tehát okos tervezés szükséges, de már hazai cégek is fel tudnak mutatni sikereket, így érdemes lehet elgondolkodnod a közösségi finanszírozó kampányon. A fenn belinkelt cikkeket érdemes elolvasnod!
Forrás: Techcrunch