A Messenger ma az egyik leghatékonyabb online marketing csatorna. Nem meglepő, hogy egyre népszerűbb, és lassan minden vállalkozás alkalmazza már, hiszen akár 30-40%-kal nagyobb konverzióra képes, mint egy hagyományos Facebook marketing kampány – nálunk, a Chatbotize.me-nél lévő ügyfeleinknél is ezt a hatékonyságot tapasztaljuk.
A cikket vendégszerző írta. Szabó Csenger chatbot szakértő, a MinnerAkadémia chatbot oktatását is ő tartja.
A promóciót is tartalmazó üzenetek kiküldhetőségével kapcsolatban azonban igen sok a félreértés. Emiatt a Facebook nemrégiben egy 6 milliós követőtáborral rendelkező oldalt szemrebbenés nélkül bannolt. Ezért tehát érdemes kiemelten odafigyelni, mit és hogyan csinálunk!
Ez a cikk azért született, hogy világos módon összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat, mielőtt megépíted az első marketinges chatbotodat. Tehát arról, hogy mikor és milyen üzenetet küldhetsz a felhasználóknak chatboton keresztül.
A további kapcsolódó chatbot cikkeket a tartalom végén találod!
Automatizált Messenger üzenetek
Először is fontos megérteni, hogy milyen módon tudod felvenni a kapcsolatot a felhasználóiddal. Ennek a Messenger szabályzata és API-ja által adott lehetőségek alapján 3 módja van:
- Standard messaging
- Subscription messaging
- Promotional message
A Standard messaging az, amikor instant üzenetváltás formájában beszélget a chatbot a felhasználóval, azaz egy bejövő üzenetre gyakorlatilag “rögtön” válaszol. A rögtön persze nem objektív időintervallum, és ezt a Facebook is tudja. Hogy hogyan is kell ezt értelmezni pontosan, arról később.
A Subscription messaging, mint ahogy a nevéből kitalálható, a feliratkozóknak kiküldött időszakos tartalom üzenetküldési típusa. Tehát nem egy bejövő üzenetre válaszolsz, hanem bármikor kiküldhetsz a feliratkozóidnak egy üzenetet (automatizáltan vagy manuálisan), amennyiben rendelkezel ezzel a jogosultsággal. Mivel ennek a jogosultságnak az igénylése eddig (és a mai napig még mindig) app szinten zajlott, ezért ha olyan platformokon építesz mint a Chatfuel vagy ManyChat, ők ezt eltakarják előled. Ami – ha nem ismered mélyebben a Messenger platform működését – akár megtévesztő is lehet. Erről is beszélünk még bővebben.
Végezetül a Promotional messaging, ami a fizetős üzenetküldést takarja. A Facebook kampány menedzseréből van lehetőségünk az összes Messenger feliratkozóknak fizetés ellenében legálisan direkt promóciót tartalmazó üzenetet kiküldeni. Ezt az utóbbit – mivel gyakorlatilag senki sem használja, mert nem túlzottan ismert, hogy egyáltalán lehet ilyet, és a problémák sem ebből származnak – nem is taglalnám bővebben.
A híres – 24 + 1 órás szabály chatbotoknál (24h+1)
Fontos! 2020. március 24-től ez átalakul. Olvasd el az alábbi információkat is, de majd ide kattints az új szabályokkal kapcsolatban!
A 24h+1 szabály széles körben ismert, de ha esetleg nem hallottál volna még róla, vagy nem tudnád miről van szó, akkor a következőekben megtudhatod.
A 24h+1 szabály a Standard messaging-re vonatkozik, aminek keretein belül egyébként büntetlenül lehet direkt promóciót is küldeni. Lényege, hogy a Standard messaging szerint az üzenetre ugye rögtön válaszolni kell. Itt jön a képbe, hogy mi is ez a “rögtön” a Facebook szerint. Merthogy a rögtön náluk 24 órát jelent, azaz ennyi időnk van egy bejövő üzenetre választ adni. Ha ezután a felhasználó nem érintkezik a chatbottal, akkor a Standard messaging keretein belül még egyetlen egy lehetőségünk van ráírni. Ezt az üzenetet úgynevezett “UPDATE” taggel kell ellátnunk. Innen tudja a Messenger platform, hogy ez a +1-es üzenetünk, megvizsgálja, hogy tényleg az-e, és kiküldi, ha igen, nem küldi, ha nem az.
Ha a felhasználó erre sem reagál, akkor már csak akkor tudjuk elérni, ha van Subscription messaging jogosultságunk.
Subscription messaging jogosultság
A Subscription jogosultságot, mint ahogy említettem, külön igényelni kell. De mivel ez app szinten történik jelen pillanatban is, ezért ha Chatfuelt, ManyChatet, vagy egyéb a Messenger API-jaira épített platformot használsz, ezt “eltakarják” előled, és megigényelték helyetted ezt a jogosultságot.
Szó volt róla, hogy idén 2019. január 1-től Facebook oldal szintre teszik le a jogosultság megigénylésének szükségességét, ám ezt stratégiai okokból elhalasztották. Ez azt jelentette volna, hogy függetlenül attól, hogy natívan kódolsz-e a Messenger API-kra, vagy Chatfuelt használt, a Facebook oldalad beállításainál kell megigényelned, hogy kiküldhess időszakos üzeneteket. Ha nincs megigényelve, a platformokról hiába küldöd ki, a Facebook nem engedi kézbesíteni az üzeneteidet. De még egyszer mondom, most még nem ez a helyzet, viszont valószínűsíthetően pár hónap múlva be fogják vezetni.
A Subscription messagingről még egy fontos dolog: tagekkel kell ellátni a kimenő üzeneteket. Ezzel indokoljuk meg a Facebooknak, hogy úgymond milyen jogcímen megy ki az adott üzenet. Például foglalási emlékeztető, futárszolgálat esetén kiszállítási értesítés, stb.
Direkt promóciót Subscription messaging alatt szigorúan tilos kiküldeni. Azonban, ha a Subscription messaging által kiküldött üzenetre reagál valamit a felhasználó, onnantól Standard messaging jogosultsági körbe lép a chatbotunk, ahol már legális a promóció. Mi például, a Chatbotize.me-nél olyan utánkövető rendszereket tervezünk, ahol beszélgetésre buzdítjuk a felhasználókat, ahol már legálisan lehet ajánlatokat beágyazni a szövegezésbe.
Fontos! Friss! 2020. március 4-től szigorúbb feltételek!
Ebben a cikkben és podcastban foglalkozok a változásokkal: Így készülj fel a Facebook 2020-as chatbot változásaira – podcast
Platformok: Chatfuel, ManyChat és társai
Végezetül nagyon fontos, hogy a fentebb említett szabályok a Messenger platformra érvényesek. Az, hogy a Messenger fölé milyen chatbot szerkesztő lehetőségek vannak építve, a szabályok tekintetében nem jelent semmit.
Mindegy, hogy sequence-t készítesz, vagy épp broadcast üzenetet, a Messenger szintjén ezek nem értelmezett fogalmak. Minden esetben neked kell végiggondolnod, hogy az adott kimenő üzenettel nem sértesz-e meg valamilyen Messenger policyt. Természetesen a Messenger chatbotok helyes használatához mindegyik chatbot építő platform megadja a szükséges eszközkészletet, a Chatfuelnál például minden automatizáltan és manuálisan kimenő üzenetnél be lehet állítani a message tageket.
Így ha a tudásod már megvan hozzá, akkor kész vagy arra, hogy létrehozz olyan chatbotokat, amik akár 30-40%-kal többet tudnak értékesíteni a jelenlegi online kampányaidnál!
Ezekről még kell beszélni igaz? Gyere el február 5-én a chatbot előadásunkra! Előadó én, Szabó Csenger leszek és a Minner is beszélni fog. Kattints ide!
Chatbot cikkek:
- Hogyan működik egy chatbot? Mi a chatbot? Példa a cikkben
- Hogyan tudom összekapcsolni a chatbotomat Facebook oldalammal? Chatbot beállítása. Hogyan működik?
Chatbot cikkek a Minneren
- Hogyan működik egy chatbot? Mi a chatbot? Példa a cikkben
- Chatbot marketing matek. Mennyit hoz egy chatbot? Esettanulmány
- Hogyan tudom összekapcsolni a chatbotomat Facebook oldalammal? Chatbot beállítása. Hogyan működik?
- Chatbot készítés, marketing képzés a MinnerAkadémián. Külsős szakértő tartja! Kattints ide!