A chatbot marketing kétségtelenül hatékony, de ismerni kell a lehetőségeket és a szabályokat

Chatbot szabályok - 24h+1 szabály, mit küldhetsz ki

A Messenger ma az egyik leghatékonyabb online marketing csatorna. Nem meglepő, hogy egyre népszerűbb, és lassan minden vállalkozás alkalmazza már, hiszen akár 30-40%-kal nagyobb konverzióra képes, mint egy hagyományos Facebook marketing kampány – nálunk, a Chatbotize.me-nél lévő ügyfeleinknél is ezt a hatékonyságot tapasztaljuk.

A cikket vendégszerző írta. Szabó Csenger chatbot szakértő, a MinnerAkadémia chatbot oktatását is ő tartja. 

A promóciót is tartalmazó üzenetek kiküldhetőségével kapcsolatban azonban igen sok a félreértés. Emiatt a Facebook nemrégiben egy 6 milliós követőtáborral rendelkező oldalt szemrebbenés nélkül bannolt. Ezért tehát érdemes kiemelten odafigyelni, mit és hogyan csinálunk!

Ez a cikk azért született, hogy világos módon összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat, mielőtt megépíted az első marketinges chatbotodat. Tehát arról, hogy mikor és milyen üzenetet küldhetsz a felhasználóknak chatboton keresztül. 

A további kapcsolódó chatbot cikkeket a tartalom végén találod! 

Automatizált Messenger üzenetek

Először is fontos megérteni, hogy milyen módon tudod felvenni a kapcsolatot a felhasználóiddal. Ennek a Messenger szabályzata és API-ja által adott lehetőségek alapján 3 módja van:

  • Standard messaging
  • Subscription messaging
  • Promotional message

A Standard messaging az, amikor instant üzenetváltás formájában beszélget a chatbot a felhasználóval, azaz egy bejövő üzenetre gyakorlatilag “rögtön” válaszol. A rögtön persze nem objektív időintervallum, és ezt a Facebook is tudja. Hogy hogyan is kell ezt értelmezni pontosan, arról később.

A Subscription messaging, mint ahogy a nevéből kitalálható, a feliratkozóknak kiküldött időszakos tartalom üzenetküldési típusa. Tehát nem egy bejövő üzenetre válaszolsz, hanem bármikor kiküldhetsz a feliratkozóidnak egy üzenetet (automatizáltan vagy manuálisan), amennyiben rendelkezel ezzel a jogosultsággal. Mivel ennek a jogosultságnak az igénylése eddig (és a mai napig még mindig) app szinten zajlott, ezért ha olyan platformokon építesz mint a Chatfuel vagy ManyChat, ők ezt eltakarják előled. Ami – ha nem ismered mélyebben a Messenger platform működését – akár megtévesztő is lehet. Erről is beszélünk még bővebben.

Végezetül a Promotional messaging, ami a fizetős üzenetküldést takarja. A Facebook kampány menedzseréből van lehetőségünk az összes Messenger feliratkozóknak fizetés ellenében legálisan direkt promóciót tartalmazó üzenetet kiküldeni. Ezt az utóbbit – mivel gyakorlatilag senki sem használja, mert nem túlzottan ismert, hogy egyáltalán lehet ilyet, és a problémák sem ebből származnak – nem is taglalnám bővebben.

A híres – 24 + 1 órás szabály chatbotoknál (24h+1)

Fontos! 2020. március 24-től ez átalakul. Olvasd el az alábbi információkat is, de majd ide kattints az új szabályokkal kapcsolatban!

A 24h+1 szabály széles körben ismert, de ha esetleg nem hallottál volna még róla, vagy nem tudnád miről van szó, akkor a következőekben megtudhatod.

A 24h+1 szabály a Standard messaging-re vonatkozik, aminek keretein belül egyébként büntetlenül lehet direkt promóciót is küldeni. Lényege, hogy a Standard messaging szerint az üzenetre ugye rögtön válaszolni kell. Itt jön a képbe, hogy mi is ez a “rögtön” a Facebook szerint. Merthogy a rögtön náluk 24 órát jelent, azaz ennyi időnk van egy bejövő üzenetre választ adni. Ha ezután a felhasználó nem érintkezik a chatbottal, akkor a Standard messaging keretein belül még egyetlen egy lehetőségünk van ráírni. Ezt az üzenetet úgynevezett “UPDATE” taggel kell ellátnunk. Innen tudja a Messenger platform, hogy ez a +1-es üzenetünk, megvizsgálja, hogy tényleg az-e, és kiküldi, ha igen, nem küldi, ha nem az.

Ha a felhasználó erre sem reagál, akkor már csak akkor tudjuk elérni, ha van Subscription messaging jogosultságunk.

Subscription messaging jogosultság

A Subscription jogosultságot, mint ahogy említettem, külön igényelni kell. De mivel ez app szinten történik jelen pillanatban is, ezért ha Chatfuelt, ManyChatet, vagy egyéb a Messenger API-jaira épített platformot használsz, ezt “eltakarják” előled, és megigényelték helyetted ezt a jogosultságot.

Szó volt róla, hogy idén 2019. január 1-től Facebook oldal szintre teszik le a jogosultság megigénylésének szükségességét, ám ezt stratégiai okokból elhalasztották. Ez azt jelentette volna, hogy függetlenül attól, hogy natívan kódolsz-e a Messenger API-kra, vagy Chatfuelt használt, a Facebook oldalad beállításainál kell megigényelned, hogy kiküldhess időszakos üzeneteket. Ha nincs megigényelve, a platformokról hiába küldöd ki, a Facebook nem engedi kézbesíteni az üzeneteidet. De még egyszer mondom, most még nem ez a helyzet, viszont valószínűsíthetően pár hónap múlva be fogják vezetni.

A Subscription messagingről még egy fontos dolog: tagekkel kell ellátni a kimenő üzeneteket. Ezzel indokoljuk meg a Facebooknak, hogy úgymond milyen jogcímen megy ki az adott üzenet. Például foglalási emlékeztető, futárszolgálat esetén kiszállítási értesítés, stb.

Direkt promóciót Subscription messaging alatt szigorúan tilos kiküldeni. Azonban, ha a Subscription messaging által kiküldött üzenetre reagál valamit a felhasználó, onnantól Standard messaging jogosultsági körbe lép a chatbotunk, ahol már legális a promóció. Mi például, a Chatbotize.me-nél olyan utánkövető rendszereket tervezünk, ahol beszélgetésre buzdítjuk a felhasználókat, ahol már legálisan lehet ajánlatokat beágyazni a szövegezésbe.

Fontos! Friss! 2020. március 4-től szigorúbb feltételek!

Ebben a cikkben és podcastban foglalkozok a változásokkal: Így készülj fel a Facebook 2020-as chatbot változásaira – podcast

Platformok: Chatfuel, ManyChat és társai

Végezetül nagyon fontos, hogy a fentebb említett szabályok a Messenger platformra érvényesek. Az, hogy a Messenger fölé milyen chatbot szerkesztő lehetőségek vannak építve, a szabályok tekintetében nem jelent semmit.

Mindegy, hogy sequence-t készítesz, vagy épp broadcast üzenetet, a Messenger szintjén ezek nem értelmezett fogalmak. Minden esetben neked kell végiggondolnod, hogy az adott kimenő üzenettel nem sértesz-e meg valamilyen Messenger policyt. Természetesen a Messenger chatbotok helyes használatához mindegyik chatbot építő platform megadja a szükséges eszközkészletet, a Chatfuelnál például minden automatizáltan és manuálisan kimenő üzenetnél be lehet állítani a message tageket.

Így ha a tudásod már megvan hozzá, akkor kész vagy arra, hogy létrehozz olyan chatbotokat, amik akár 30-40%-kal többet tudnak értékesíteni a jelenlegi online kampányaidnál!

Ezekről még kell beszélni igaz? Gyere el február 5-én a chatbot előadásunkra! Előadó én, Szabó Csenger leszek és a Minner is beszélni fog. Kattints ide!

Chatbot cikkek: 

Chatbot cikkek a Minneren

  1. Hogyan működik egy chatbot? Mi a chatbot? Példa a cikkben
  2. Chatbot marketing matek. Mennyit hoz egy chatbot? Esettanulmány
  3. Hogyan tudom összekapcsolni a chatbotomat Facebook oldalammal? Chatbot beállítása. Hogyan működik?
  4. Chatbot készítés, marketing képzés a MinnerAkadémián. Külsős szakértő tartja! Kattints ide! 

2021 -es vállalkozási ötletek! Neked is hasznos, nem csak kezdőknek!

Iratkozz fel, hogy előbb megkapd! Kattints ide! Működő cégek is inspirációt merítenek új termékekhez, szolgáltatásokhoz, üzleti modellhez, vagy éppen marketing ötletet találnak. Újaknak pedig egyenesen kötelező! Tovább a Minner 2021- es ötletekre!!