A chatbot marketing kétségtelenül hatékony, de ismerni kell a lehetőségeket és a szabályokat

A Messenger ma az egyik leghatékonyabb online marketing csatorna. Nem meglepő, hogy egyre népszerűbb, és lassan minden vállalkozás alkalmazza már, hiszen akár 30-40%-kal nagyobb konverzióra képes, mint egy hagyományos Facebook marketing kampány – nálunk, a Chatbotize.me-nél lévő ügyfeleinknél is ezt a hatékonyságot tapasztaljuk.

A cikket vendégszerző írta. Szabó Csenger chatbot szakértő, a MinnerAkadémia chatbot oktatását is ő tartja. 

A promóciót is tartalmazó üzenetek kiküldhetőségével kapcsolatban azonban igen sok a félreértés. Emiatt a Facebook nemrégiben egy 6 milliós követőtáborral rendelkező oldalt szemrebbenés nélkül bannolt. Ezért tehát érdemes kiemelten odafigyelni, mit és hogyan csinálunk!

Ez a cikk azért született, hogy világos módon összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat, mielőtt megépíted az első marketinges chatbotodat. Tehát arról, hogy mikor és milyen üzenetet küldhetsz a felhasználóknak chatboton keresztül. 

A további kapcsolódó chatbot cikkeket a tartalom végén találod! 

Automatizált Messenger üzenetek

Először is fontos megérteni, hogy milyen módon tudod felvenni a kapcsolatot a felhasználóiddal. Ennek a Messenger szabályzata és API-ja által adott lehetőségek alapján 3 módja van:

  • Standard messaging
  • Subscription messaging
  • Promotional message

A Standard messaging az, amikor instant üzenetváltás formájában beszélget a chatbot a felhasználóval, azaz egy bejövő üzenetre gyakorlatilag “rögtön” válaszol. A rögtön persze nem objektív időintervallum, és ezt a Facebook is tudja. Hogy hogyan is kell ezt értelmezni pontosan, arról később.

A Subscription messaging, mint ahogy a nevéből kitalálható, a feliratkozóknak kiküldött időszakos tartalom üzenetküldési típusa. Tehát nem egy bejövő üzenetre válaszolsz, hanem bármikor kiküldhetsz a feliratkozóidnak egy üzenetet (automatizáltan vagy manuálisan), amennyiben rendelkezel ezzel a jogosultsággal. Mivel ennek a jogosultságnak az igénylése eddig (és a mai napig még mindig) app szinten zajlott, ezért ha olyan platformokon építesz mint a Chatfuel vagy ManyChat, ők ezt eltakarják előled. Ami – ha nem ismered mélyebben a Messenger platform működését – akár megtévesztő is lehet. Erről is beszélünk még bővebben.

Végezetül a Promotional messaging, ami a fizetős üzenetküldést takarja. A Facebook kampány menedzseréből van lehetőségünk az összes Messenger feliratkozóknak fizetés ellenében legálisan direkt promóciót tartalmazó üzenetet kiküldeni. Ezt az utóbbit – mivel gyakorlatilag senki sem használja, mert nem túlzottan ismert, hogy egyáltalán lehet ilyet, és a problémák sem ebből származnak – nem is taglalnám bővebben.

A híres – 24 + 1 órás szabály chatbotoknál (24h+1)

Fontos! 2020. március 24-től ez átalakul. Olvasd el az alábbi információkat is, de majd ide kattints az új szabályokkal kapcsolatban!

A 24h+1 szabály széles körben ismert, de ha esetleg nem hallottál volna még róla, vagy nem tudnád miről van szó, akkor a következőekben megtudhatod.

A 24h+1 szabály a Standard messaging-re vonatkozik, aminek keretein belül egyébként büntetlenül lehet direkt promóciót is küldeni. Lényege, hogy a Standard messaging szerint az üzenetre ugye rögtön válaszolni kell. Itt jön a képbe, hogy mi is ez a “rögtön” a Facebook szerint. Merthogy a rögtön náluk 24 órát jelent, azaz ennyi időnk van egy bejövő üzenetre választ adni. Ha ezután a felhasználó nem érintkezik a chatbottal, akkor a Standard messaging keretein belül még egyetlen egy lehetőségünk van ráírni. Ezt az üzenetet úgynevezett “UPDATE” taggel kell ellátnunk. Innen tudja a Messenger platform, hogy ez a +1-es üzenetünk, megvizsgálja, hogy tényleg az-e, és kiküldi, ha igen, nem küldi, ha nem az.

Ha a felhasználó erre sem reagál, akkor már csak akkor tudjuk elérni, ha van Subscription messaging jogosultságunk.

Subscription messaging jogosultság

A Subscription jogosultságot, mint ahogy említettem, külön igényelni kell. De mivel ez app szinten történik jelen pillanatban is, ezért ha Chatfuelt, ManyChatet, vagy egyéb a Messenger API-jaira épített platformot használsz, ezt “eltakarják” előled, és megigényelték helyetted ezt a jogosultságot.

Szó volt róla, hogy idén 2019. január 1-től Facebook oldal szintre teszik le a jogosultság megigénylésének szükségességét, ám ezt stratégiai okokból elhalasztották. Ez azt jelentette volna, hogy függetlenül attól, hogy natívan kódolsz-e a Messenger API-kra, vagy Chatfuelt használt, a Facebook oldalad beállításainál kell megigényelned, hogy kiküldhess időszakos üzeneteket. Ha nincs megigényelve, a platformokról hiába küldöd ki, a Facebook nem engedi kézbesíteni az üzeneteidet. De még egyszer mondom, most még nem ez a helyzet, viszont valószínűsíthetően pár hónap múlva be fogják vezetni.

A Subscription messagingről még egy fontos dolog: tagekkel kell ellátni a kimenő üzeneteket. Ezzel indokoljuk meg a Facebooknak, hogy úgymond milyen jogcímen megy ki az adott üzenet. Például foglalási emlékeztető, futárszolgálat esetén kiszállítási értesítés, stb.

Direkt promóciót Subscription messaging alatt szigorúan tilos kiküldeni. Azonban, ha a Subscription messaging által kiküldött üzenetre reagál valamit a felhasználó, onnantól Standard messaging jogosultsági körbe lép a chatbotunk, ahol már legális a promóció. Mi például, a Chatbotize.me-nél olyan utánkövető rendszereket tervezünk, ahol beszélgetésre buzdítjuk a felhasználókat, ahol már legálisan lehet ajánlatokat beágyazni a szövegezésbe.

Fontos! Friss! 2020. március 4-től szigorúbb feltételek!

Ebben a cikkben és podcastban foglalkozok a változásokkal: Így készülj fel a Facebook 2020-as chatbot változásaira – podcast

Platformok: Chatfuel, ManyChat és társai

Végezetül nagyon fontos, hogy a fentebb említett szabályok a Messenger platformra érvényesek. Az, hogy a Messenger fölé milyen chatbot szerkesztő lehetőségek vannak építve, a szabályok tekintetében nem jelent semmit.

Mindegy, hogy sequence-t készítesz, vagy épp broadcast üzenetet, a Messenger szintjén ezek nem értelmezett fogalmak. Minden esetben neked kell végiggondolnod, hogy az adott kimenő üzenettel nem sértesz-e meg valamilyen Messenger policyt. Természetesen a Messenger chatbotok helyes használatához mindegyik chatbot építő platform megadja a szükséges eszközkészletet, a Chatfuelnál például minden automatizáltan és manuálisan kimenő üzenetnél be lehet állítani a message tageket.

Így ha a tudásod már megvan hozzá, akkor kész vagy arra, hogy létrehozz olyan chatbotokat, amik akár 30-40%-kal többet tudnak értékesíteni a jelenlegi online kampányaidnál!

Ezekről még kell beszélni igaz? Gyere el február 5-én a chatbot előadásunkra! Előadó én, Szabó Csenger leszek és a Minner is beszélni fog. Kattints ide!

Chatbot cikkek: 

Chatbot cikkek a Minneren

  1. Hogyan működik egy chatbot? Mi a chatbot? Példa a cikkben
  2. Chatbot marketing matek. Mennyit hoz egy chatbot? Esettanulmány
  3. Hogyan tudom összekapcsolni a chatbotomat Facebook oldalammal? Chatbot beállítása. Hogyan működik?
  4. Chatbot készítés, marketing képzés a MinnerAkadémián. Külsős szakértő tartja! Kattints ide! 

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Instant posztok

MinnerInstant

Több weboldal üzemeltetőiként mi is kiemelten fontosnak tartjuk a biztonsági mentéseket, hiszen gyakran van rá példa, hogy pillanatok alatt beüt a krach, és rengeteg munkaórányi anyag válhat semmivé a másodperc törtrésze alatt. Ha nincs viszonylag friss, visszaállítható mentésed, nagy eséllyel építhetsz vissza sok mindent a nulláról, vagy egy olyan régi állapotról, ami rengeteg kapacitásodat emészti fel feleslegesen.

Az alábbi eszközöknél mindenképp szentelj nagy figyelmet a biztonsági mentésre, lehetőleg minél gyakrabban:

  • Weboldal, webshop, bővítmények, stb.
  • Szerverek, adattárolók
  • Telefon, számítógép, tablet stb.

Légy előrelátó, kíméld meg magad az elkerülhető bajlódásoktól!

MinnerInstant

Jelen küldetést különösen ajánljuk olyan vállalkozásoknak, ahol a munkatársaknak egész nap beszélniük, egyeztetniük kell egymással. A cégek belső kommunikációjukhoz leginkább telefont és email-t használnak, de gyakran előfordul a Messenger vagy Whatsapp / Viber alkalmazása is. Ezen applikációkkal csupán az a gond, hogy végeláthatatlan üzenetváltások születnek, ráadásul a csoportbeszélgetésekben sokan nem is érintettek egy-egy megbeszélnivalóban, így gyakran némítják is az értesítéseket, a nekik címzet, fontosabb üzeneteket is figyelmen kívül hagyják.

A Slack.com ezekre a problémákra kínál megoldást:

  • Míg az email-nél véget nem érő láncokon kereshetsz vissza egy-egy fontos információt, a Slack-nél minden projektedhez külön, dedikált csatornát tudsz létrehozni, így hamar megtalálod, amit keresel.
  • A Slack valahol az email és a Messenger között áll: lendületesen és gyorsan történik az üzenetváltás, de átlátható marad később is.
  • Míg az email-nél lemaradhat egy-két fontosnak vélt személy, a Slack adott csatornáiban mindenki látja az üzenetváltásokat, így későbbi konfliktusokat is el lehet vele kerülni.

De hogy kínáljunk más alternatívát is, a projektmenedzsment szoftvereken (pl. ClickUp, Trello) belül is tudsz egyeztetni, feladatokat létrehozni, ezekhez személyeket társítani, ráadásul a folyamatokat is nyomon tudod majd követni. Ha pedig nagyon ragaszkodnál a Messenger alapú üzenetváltásokhoz, a Facebook Workplace szolgáltatását érdemes lehet kipróbálnod.

MinnerInstant

Mindig csak azok a fránya kifogások… Mivel ma már sokkal tudatosabbak vagyunk – főleg az online vásárlásoknál -, sokszor „kifogásokat” keresünk, hogy lebeszéljük magunkat egy olyan termékről, amely izgatja ugyan a fantáziánkat, de nem vagyunk benne biztosak, hogy jó befektetés lesz-e, vagy megtérül-e a befektetett összeg. Biztosan te is hallottál már a saját látogatóidtól, vásárlóidtól, vagy pletykákból különböző vásárláskerülő érveket. Na de mit tudsz tenni ez ellen vállalkozóként?

Szedd össze, hogy milyen kifogásokat kereshet a te termékednél / szolgáltatásodnál egy látogató! Miután ez megvan, próbálj meg minél erősebb érveket kitalálni a kifogás ellen! Pl. egy törékeny terméknél felmerülhet az a kifogás, hogy biztosan összetöri majd a futárszolgálat, mire te érvelhetsz azzal, hogy gondosan becsomagolod minden termékedet, így emiatt nem kell aggódnia.

Ha ezzel is végeztél, építsd be ezeket a termékelírásokba, de használhatod a kommunikációdban is! Ha beválik, magasabb konverziót érhetsz el, de ha mégse lenne sikere, bizonyos tesztidőszak után egyszerűen csak eltávolítod a termékleírásból, így egyáltalán nincs veszítenivalód!

Mi is alkalmazzuk a kifogáskezelést a MinnerAkadémián, például a Személyes konzultációnál vagy a Marketing kampánykészítés minikurzus leírásában.

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek