A Google már több mint 20 éves cég. Ahhoz, hogy fennmaradjon olyan szabályokat kellett lefektetnie, amivel elkerüli az elaprózódást, a fókusz kiesést és mellette innoválni is tud. Ott ül a rengeteg programozó a cégnél. Gondolhatod, hogy mennyire szárnyal a fantáziájuk. Sőt, ott a temérdek pénz, de mégis vannak bukott projektjeik, és még mindig a kereső köré épül a cég. Pedig mennyi, de mennyi piacon megvethették volna már a lábukat! Vajon miért nem teszik ezt? Vagy mi az a rendszer, ami meggátolja őket ebben? Ez a bűvös 70-20-10-es innovációs modelljüknek köszönhető.
A Google persze nem egy átlagos vállalkozás, náluk az innováció már azt veszélyeztette, hogy teljesen elmegy a fókusz a fő bevételi forrásról, ami hosszú idő után már lehet kockázatos lett volna és akár a cég vesztét, vagy éppen a bevételek elapadását is magával hozta volna. De kitaláltak erre egy jó módszert, amolyan képletet! Erről szól ez a cikk!
A Google 70 – 20 – 10 -es innovációs modellje

A fenti számok azt jelentik, hogy a cég az erőforrásainak, idejének a
- 70%-át a a fő tevékenységükre fordítja. Vagyis arra, amiből a legnagyobb bevételük van. A keresőóriás fő tevékenysége maga a kereső és a hozzá kapcsolódó reklámok, hirdetések (Google Ads)
- 20%-át a fő tevékenységükhöz kapcsolódó további szolgáltatások, termékekhez kapcsolódó fejlesztésekre, működtetésére fordítják
- 10%-át az egyéb dolgokra fordítják. Ide tartozik az innováció, új termékek fejlesztése, szorosan nem a keresőhöz és melléktermékekhez köthető.
Hogy tudod te a Google módszerét használni
Először is nézd meg, hogy nálad ez hogyan működik:
- Mi a fő tevékenységed, mi az, ami a legtöbb pénzt hozza?
- Erre mennyi erőforrást (pénz, költség, idő…) fordítasz?
- Vannak nálad innovációk? Új termék, szolgáltatás, vagy új projektek indítása?
Innováció nem csak új termék lehet, hanem akár az, hogy ügyfélszolgálatot vezetsz be, automatizálsz valamit…
Egy átlagos cég valójában 90%-ban vagy még nagyobb arányban is a fő tevékenységére fordítja az idejét, erőforrásait, fejlesztéseit. Tehát valószínűleg téged nem az elaprózódás, hanem inkább az innováció hiánya fenyeget.
Másodsorban, kezdd el a számokat úgy átalakítani, hogy az kövesse valamennyire a fenti Google sémát. Ennek egyik hozadéka az lesz, hogy elkezdesz jobban tervezni, projektekben gondolkodni. Ha túl lelkes vagy, a számok visszavesznek és átgondoltabban ütemezed be az újdonságokat, ami még a vállalkozásodnak is jót fog tenni. Ha éppen híján vagy az innovációnak, akkor pedig sarkall arra, hogy tegyél is valamit.
Hasonló újító, máshol nem olvasható dologról itt is olvashatsz: A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
Az IKEA is hasonló innovációs modellt követ. Ezt nézd: Az IKEA tesztel! A/B teszteli az új üzleti modelljét, ötleteit. A szemünk láttára alakul át a bútorpiac.
Ha az előző cikk nem is fogott, meg akkor még ezek érdekelhetnek:
- A Googlenak se jön be minden, hiába a temérdek tőke. Ez motiváljon téged is!
- A Google elmondta: itt tudod megnézni, hogy a kereső szerint téged mi érdekel, milyen…
Robbie Shade/Flickr