AI és no-code eszközök a B2B értékesítésben és ügyfélkezelésben – gyakorlati útmutató

A mai üzleti világban egyre könnyebb átugrani a B2B sales akadályokat az AI és no-code eszközök segítségével – sőt, ha szerencséd van, pont egy olyan CRM-et használsz, amiben ezek beépített funkciók. De mi van, ha nem? Nincs elegendő funkcionalitás a szoftveredben, tán nincs is ilyened bevezetve, mert kisebb csapatot vezetsz, esetleg solo-entrepreneur vagy, máshová: táblázatokba, Notionbe gyűjtöd az ügyféladatokat… 

A B2B világban egyre több cég áll át okosabb, automatizáltabb folyamatokra, legyen szó adatgyűjtésről vagy AI-támogatott folyamatokról. Sales-esként képzeld el, hogy reggelente már kész e-mail piszkozatok, priorizált ügyfélüzenetek és pontozott lead listák várnak rád – mindezt egyszerűen automatizálva, magadtól összedobva. Simples! 

Ebben az útmutatóban konkrét ötleteket és lépéseket kapsz B2B stratégiádhoz: 

  • Ha B2B értékesítő (vagy cégvezető) vagy, és úgy érzed, rengeteg idő megy el manuális adminisztrációra.
  • Hogyan használhatók az AI és no-code eszközök az értékesítés és ügyfélkezelés terén
  • Ha szeretnél egy “cégfejlesztési meetingre” bevinni olyan anyagot, amivel villanthatsz a kollégák előtt: konkrét lépések, kézzelfogható példákkal és workflow-kkal.

0. lépés – Adatstruktúra: Milyen ügyféladat mezőket érdemes vezetni?

Mielőtt nagyon belemerülnénk az AI eszközökbe és automatizációkba, fontos kitérni arra, milyen adatokat gyűjtsünk egyáltalán: legyen szó CRM-ről, Notion-ről, vagy bármilyen táblázatról. Persze, ha van már ilyened használatban, akkor nem feltétlenül fogsz most új dolgokat felfedezni, de ki tudja – azért menjünk csak végig ezen, ismétlés a tudás anyja:

B2B ügyfelek és leadek mesterlista:

  • Alapadatok: Név, Cégnév, Beosztás, E-mail cím, Telefonszám. Ezek nélkülözhetetlenek bármilyen további munkához.
  • Cégméret és lokáció: Hányan és hol? Egy logisztikai B2B-nél nem mindegy, hogy egy 10 fős helyi vállalkozásról vagy egy 1000 fős multiról van szó. Ajánlott, hogy legyen kötelező mező – ezek segítenek szegmentálni a piacodat és priorizálni a kapcsolatokat.
  • Forrás és kampány: Honnan jött a lead? Landing page? LinkedIn? Konferencia? Ez aranyat ér a marketing visszamérésnél. Később látni fogod, mely csatornák hozzák a minőségi érdeklődőket. 
  • Értékesítő felelőse: Így mindig tudni lehet, ki foglalkozik vele, és az AI által generált emlékeztetők is mehetnek célzottan a felelősnek. (Több esetben az is lehet, hogy a leadnél is lesz külön kapcsolattartó – de az már következő alkalommal.) Nincs is rosszabb, mint amikor senki nem nyúl egy ígéretes érdeklődőhöz, mert mindenki azt hitte, másnál van.
  • Státusz: Érdeklődő, Kvalifikált lead, Ajánlat alatt, Vevő, stb. Ez végigkíséri az illetőt az értékesítési tölcséren, és alapja minden riportnak. 
  • Interakciós adatok: Mikor volt az utolsó kapcsolatfelvétel, mikor küldtél ajánlatot, megnyitotta-e az emailt, látogatott-e a honlapodon ajánlatkérés után stb. Persze, ezeket sokszor automatikusan gyűjtik az email marketing/CRM rendszerek. Ha nem, és kézzel macerás, itt az idő segíteni ezen.

    #Tipp Vezess „Érdeklődési szint” vagy „Forróság” mezőt is, amit a sales-es szubjektíven is állíthat, de az AI lead scoring is frissít.
  • Termék/Érdeklődési terület: Ha több termékvonalad van, mindenképp jegyezd, mi iránt érdeklődik a lead. Később az AI ennek megfelelően tud személyre szabott szöveget generálni (ld. email sablonok).
  • Megjegyzések / Egyedi preferenciák: Ide jöhet bármi fontos, ami kiderül (pl. „csak jövő Q3-ban terveznek dönteni”, vagy „imádja a gyors válaszokat, telefonon keresett már”). Ezeket a jegyzet mezőket is fel tudja használni egy AI, pl. egy follow-up email generálásánál belefogalmazza, hogy „legutóbbi beszélgetésünkkor említette, hogy Q3-ban térjünk vissza…” – mekkora plusz pont (lehet) ez az ügyfél szemében!

Ha te magad rakod össze, vezeted ezeket vagy épp Notion-fan vagy, akkor fontos, hogy a sablonokat, táblázatokat megfelelően szerkeszd meg! Illetve egy másik szempont, még ha dobozos CRM-használó is vagy: hogy ezek az adatok mennyire hozzáférhetőek, milyen külső (API) integrációkkal rendelkezik a szoftvered, mert csak úgy lehet AI automatizációkat, elemzéseket bekötni — nem mindenhol van erre egyébként natív (appon belüli) lehetőség, főleg ha a magyar piaci szereplőket nézzük meg.

Természetesen iparáganként eltérő adatmezők is kellhetnek. A lényeg, hogy gondold át az ideális vevődet és a számodra ideális információ készletet, és az ehhez szükséges összes infót gyűjtsd be tőlük. A fenti mezők alkotják a “mesterlistát” – ezek nélkül vakon repül a marketing és sales. Ha ezek megvannak, utána jöhetnek az egyedi igények szerinti extrák.

Szeretnél még többet kihozni a salesedből?
Most, hogy megvan a CRM mesterlistád, csatlakozz a Minner Előny előfizetőkhöz és oldd fel a cikk további részét, ahol megmutatjuk:

  • Mik a legjobb AI trükkök adatgyűjtés és szinkronizáció terén és hogy alkalmazd őket
  • Hogyan dúsítsd a meglévő leadjeid adatait plusz forrásokból és vidd fel automatikusan az adatbázisodba
  • Hogyan használd ki az AI-alapú lead scoringot és milyen workflowkat építhetsz no-code eszközökkel
  • Mire képes egy mini lead-minősítő rendszer és hogyan automatizáld ügyfeleidre szabott e-mailezéssel

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Olvasnál még a témában?

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.

Kapcsolódó cikkek