Volt már olyan érzésed egy boltba belépve, vagy weboldalon barangolva, hogy: „Hééé! Ezt vajon miért árulják? Vagy most akkor milyen cég ez?” Mikor megfigyelem egy-egy cég üzleti modelljét, termékpalettáját, akkor nagyon sokszor belefutok abba, hogy olyan kiegészítő termékeik vagy szolgáltatásaik vannak, amiknek valójában semmi közük a cég eredeti tevékenységéhez. Ez nem is lenne baj, ha már régóta 15-20 éve prosperáló vállalkozásokról beszélnénk, és ügyes termékkapcsolással új vevőréteget is be tudnak vonzani, vagy a célcsoportot jobban kiszolgálni. Viszont a helyzet az, hogy sokkal jobb fókuszálni a meglévő tevékenységekre.
Tudtad, hogy az IKEA már 1953 óta foglalkozik bútorgyártással, értékesítéssel, és 1990 óta van magyarországi üzlete is? Miért lényeges ez? Csak azért, hogy értsd, milyen régóta felépített brandről beszélünk, akik megfelelően tesztelve egy nagyon érdekes üzleti modellt alkalmaznak. Az éttermeikben szinte haszon nélkül adják az ételeket, hogy bevonzzák az embereket.
Kiderült, hogy miért ilyen olcsó az IKEA hot dog.
Itthon már 150 Ft-ért ehetünk egy hot dogot az IKEAban. A G7.24.hu -n található cikkből kiderül, hogy az olcsóság okairól a német Stern magazinnak beszélt a svéd cég egyik volt alkalmazottja. Elmondása szerint az IKEA abból indul ki, hogy az ügyfelek szeretnek valamit bekapni a vásárlás előtt. Ha azt tapasztalják, hogy olcsó az étel, akkor tudat alatt összekötik a kedvező árát az áruház egyéb termékeivel is, vagyis a bútorokkal. Már értem, hogy az IKEA-nak miért növekszik az árbevétele évről-évre itthon is. Az eredményességéről az adatokat a G7.24.hu cikkben megtalálod.
Fókusz!!!!
Nem biztos, hogy jó ötlet követni őket! Úgy értem, ennyire nem kapcsolódó terméket árulni az üzletedben, vállalkozásodban. Ahogy látod, hogy az IKEA még a gatyát is letolja, és amennyire olcsón csak tudja, olcsón adja az étteremben az ételeket, főleg a hotdogot. Nagyon nehéz felépíteni egy brandet, és ehhez hozzá tartozik a termékpozicionálás, márkaismeret is. Gondolj bele! Hogyan tud elhelyezni a fejében téged a vevő, ha mindent árulsz? Persze vannak extrém példák, de azt majd akkor alkalmazd, ha 20 éve már működő céged van. Tippek:
- Fókuszálj a fő termékedre, és azzal foglalkozz, hogy azt minél többen megismerjék.
- Tedd fel magadnak a kérdést, hogy vajon lejön a vevőknek az, hogy mivel foglalkozol?
Ehhez kapcsolódik ez a cikk: Még néha a legelvetemültebb, legaktívabb vásárlóid, ügyfeleid sem tudják mi mindent “árulsz”, mit csinálsz - A Google is ezt csinálja: A Google sikerének receptje, amit te is használni tudsz
Fotó: Ikea, Wikipédia