Egy jó döntés milliárdokat hozhat? 9 cég példája alapján: IGEN

Dátum

Megosztás

Van-e olyan, hogy megtalálod a Szent Grált? Hogy egy jó döntéseddel felborítod a piacod és óriási sikereket érsz el? Minden cégvezető álma, hogy kitalál valamit, megvalósítja és az elrepíti álmai forgalmához, cégméretéhez, mindezt rövid idő alatt. Persze a cég egész működése fontos a siker elérésekor, de mégis vannak olyan döntések, tényezők, ami után kilő a vállalkozás. Most 9 olyan céget hoztam, akiknek példájából erőt és inspirációt meríthetsz (magyar cég példát is olvashatsz). Találjuk meg a te Szent Grálodat!

Nike és a cipőtalp

Az 1970-es években még a futócipők talpán tüskék voltak. Ez bár hatásos volt, de Nike társalapítója úgy érezte lehet más megoldás is. 1971-et írunk, amikor kora reggel megvilágosodott Bill Bowerman, amikor feleségével éppen gofrit készítettek. Olyan cipőtalpon gondolkodott, amelynek jobb a tapadása és könnyebb is az akkori futócipőknél. Ekkor jött az ötlet, hogy a gofri minta, annak rácsos formája jó megoldás lehet. A gofrisütőbe nem sokkal a felismerés után egy flakon folyékony uretánt öntött és megszületett az a találmánya, ami ma a futócipőket nagyban meghatározza.

Ma a Nike nem lenne ilyen nagy cég, ha akkor ezt nem lépik meg. A Nike tehát termékfejlesztésének köszönhette későbbi nagy sikerét. Innen még további fejlesztések is voltak, de mindig van egy inflexióspont (értsd új meredek ívbe lépett a cég fejlődése), ami után kilő a cég.

Twitch – és megfigyelés

A Twitch ma a „gamerek Youtube-ja”, ha hasonlatot kellene használnom. Valamilyen számítógépes játékkal (vagy console) játszanak az emberek és azt közvetítik, mások pedig nézik őket. De még mennyien! A céget 2014-ben 1 milliárd dollárért felvásárolta az Amazon. Mindezt 3 évre rá, hogy az alapító felismert valamit és meglépte azt.

Az alapító még 2007-ben indított egy weboldalt, ahol közvetítette 0-24-ben a mindennapjait, amolyan élő vlogként. Ez sokaknak megtetszett és ekkor igény mutatkozott, hogy indítson egy streaming platformot. El is indult a justin.tv ezen a vonalon. Na, de nem ez lett a nagy sikere, pedig gondolhatnánk itt véget is ért az üzleti sikersztori.

2011-ben már szépen növekedett a startup cég, nem lehetett tudni mi lesz, eladják majd, vagy legyűrik a piacon. Hasonló piaci szereplők is gombamód nőttek ki, mint a részben hazai alapítású Ustream (Fehér Gyula – tudod ő meg eladta az IBM-nek). Miközben elemezték az adatokat felfigyeltek a kiugró pontokra. Azok, akik a képernyőjükön közvetítik a játékokat sokkal több követővel rendelkeznek, aktívabbak is, sőt tovább is nézik őket az emberek ezeket a közvetítéseket. Persze hogy többen, mint egy sasfészek live-ot, utóbbira egy idő után ráunsz.

Bejött! Csináltak rá egy új márkát, csak a gamerekre építve és olyan gyorsan terjedt, hogy rá 3 évre az Amazon bekebelezte.

Comparethemarket – Unalmas bizniszből virális marketing

Képként sem kell szemléltetnem, milyen egy biztosításokat összehasonlító oldal. Nehéz volt kiemelkedniük, míg nem a marketing csapatnak jött egy teljesen elrugaszkodott ötlete. Egy Egyesült Királyságbeli vállalkozásról van szó, és az az ötletük támadt, hogy egy szurikáta szerepel a marketing anyagaikban. Az új kabalaállatuk orosz akcentussal fogja ajánlani a termékeiket.

Első reklámjuk azonnal eredményeket hozott.

Mindez számokban mit jelent?

Miután bevezették 83%-kal nőtt az ajánlatkérések száma és 73%-kal kevesebbe került egy új érdeklődő. És persze megkönnyítette a marketingjüket is, hiszen elég csak erre építeniük. (Ez több mint 16 éve volt, még ma is használják.)

Azóta bővítették kabalaállataik számát, külön közösségi média csatornájuk is van a kabalájuknak. https://www.comparethemarket.com

Felgyorsítanád a folyamatot? Keresed a te Szent Grálodat?

A Minner üzleti tanácsadását arra is tudod használni, hogy megtaláljuk mi lesz az az ölet, változtatás, ami ilyen kiugrást eredményez a te üzletedben. Mi az, amire fókuszálj, hol taposs bele a gázpedálba. Ahogy látod az eddigieket, bizony kell rajta gondolkodni, és néha nem az evidens dolgok jönnek be.

Kattints ide és keressük meg a te Szent Grálodat.

Airbnb

2010-ben volt egy sejtése az Airbnb csapatának. Arra jöttek rá, hogy a jó fotók esetében magasabb a foglalások száma. Először tesztelték kicsiben, 20 szállást fotóztak be. Szinte azonnal kiderült, hogy 2-3-szor is több foglalás érkezik a jól befotózott hirdetésekre. Sőt közben kiderült, hogy a lakáskiadók még fizetnének is ezért. 2010-ről beszélünk, amikor még nem volt annyi okosmobil, több megapixeles lencsékkel. Tudni kell, hogy a konkurenciájuknál, a Craiglistre feltöltött hirdetések nem a minőségi képekről voltak híresek, ez talán annak is betudható, hogy maga az oldal is elég vacak dizájnnal rendelkezik. Tehát az egyik legnagyobb konkurenciát csupán a képekkel legyűrte. 

Az Airbnb-n persze ma már egyértelmű, hogy profi képekkel tudsz labdába rúgni, de anno 2010-ben ez nem volt egyértelmű. És az Airbnb is hiába tárta volna szét a kezét, hogy hát hirdess, mi terelünk rá forgalmat. A biznisze attól függ, hogy mennyien foglalnak rajta keresztül.

Az Airbnb sikersztorija itt érhető el: Az Airbnb-t a 2008-as válság indította el, a 2020-as dönti be? 12 év üzleti…

Apple – iPhone

Az Apple-nek ebben a listában is helye van, mert sokan nem is tudják ezeket a számokat, arányokat. Ma nem lenne akkora az Apple, ha nem dobja piacra az iPhone termékét. Kellett egy termék, ami minél szélesebb rétegnek el tud adni és amire további szolgáltatásokat épít (App store).

Ma a forgalmának 52%-át az iPhone eladások hozzák, 25% pedig a szolgáltatások (pl. App store).

Lett egy slágerterméke, vagy másnéven fejős tehén terméke. Ezt látod az alábbi ábrán is, mondhatni be tudod jelölni a cég inflexiós pontját. A bal tengelyt is nézd, hogyan skálázódott a cég.

Blume 2000 – Előre megkötött virágcsokrok?

A virágboltok többségében helyben kötik a csokrot amibe a vevő (vagy a virágkötő) válogatja össze a virágokat. A Blume2000 virágbolthálózat vezetői rájöttek, hogy csak a boltosok fejében él az a félreértés, hogy a fogyasztó annyira maga akarná kiválasztani a virágokat a csokorba. 

Hoztak egy nagy döntést. Azt találták ki, hogy előre megkötött csokrokat árulnak online és offline is az üzleteikben. 7 napos frissességi garanciát adnak, és mivel hasonlóak a csokrok, a nagyobb tételű beszerzés miatt 20%-kal kedvezőbb áron szerzi be az alapanyagokat a cég. Sőt, az üzleteikben így nem kell virágkötőket alkalmazniuk, bármilyen eladó el tudja vinni a boltot.

Cégvezetőként mennyi problémát oldottál meg egyszerre és közben piacot is találtál! Pont ezt keressük! Az ilyen Szent Grált!

Háda – Így már sexi a használt ruha is! Éves 14 milliárd forint forgalom a tét!

14 milliárd éves forgalmat tud felmutatni a cég, de ez nem lenne ekkora, ha erre a dologra nem figyelnek. Gondolnád, hogy számít az a használt ruha esetében, hogy mennyi ideig van kint a boltban? A cég természetesen azt is alkalmazta, amit te is tennél, sokáig kint hagytad a ruhát, mondván majd valaki úgy is elviszi.

Aztán kitalálták, hogy rövidebb időnként cserélik a ruhákat. Ekkor találták rá a 30 napos készletcserére, úgy látták ez az optimális. De itt nem álltak meg. A munkatársak árgus szemmel nézik mi fogy, mi nem fogy. És ezt az információt a „válogató csapatukhoz” eljuttatják.

Tipp – Bővebben a Háda története itt: Használt ruhából birodalmat építeni? A Háda üzleti sztorija – Sikeres cégek 9. rész

Foxpost – lokáció és méret

A magyar alapítású Foxpostot nemrég felvásárolták. 9 év alatt úgy felskálázták a céget, hogy a hazai piac meghatározó csomagautomatás vállalkozása lett és több tíz milliárd forintért el tudták adni.

Ami a titkuk, hogy míg a konkurencia a kisebb méretű, kevesebb fakkal rendelkező automatákkal dolgozott, ők kiszámolták, hogy a 100 fakk feletti csomagautomata a leghatékonyabb – optimalizálták, tesztelték a mennyiséget. Bengyel Ádám egy interjúban elmondta, hogy szerinte a 20-30 fakkos automatáknak nem sok sikert jósol. 

Ezen múlik a siker? Igen, mert sokkal hatékonyabb tölteni, sokkal kevesebbet fordul az autójuk.

Másik fontos tényező, itt most dupla Szent Grált is írunk, hogy olyan helyekre telepítették az automatákat, ahol egyébként a fogyasztók a hétköznapi ügyeiket, bevásárlásokat intézik.

Stanley – építőmunkások termoszából anyukák kedvence?

Az 1913-ban alapított márka első körben a munkásokat és a szabadtéri tevékenységekben, például kempingezésben és túrázásban résztvevőket célozta meg marketingjében. Aztán jött a nagy fordulat, ami a cég újabb, ha nem az eddigi legnagyobb sikerét hozta. Egy új célcsoportot talált, részben véletlenül részben persze, mert felfigyelt a „mozgolódásra”.

Három női blogger, online shoppingolásról szóló blogjában bukkant fel ajánlásként a Stanley. Egy addig átlagosan teljesítő termékük, a Stanley Quenche-t ajánlották követőiknek.

Az alapítónők kommunikációjára felfigyelt a márka is, hiszen volt olyan eset, hogy a vevők nem tudták megvenni a terméket egy-egy posztjuk után úgy elkapkodták. Nagykereskedői partnerséget ajánlottak a blognak. A Stanley akkor még nem csinált affiliate marketinget, ezért minimum 10 000 darabot kellett megvenniük nagyker áron, majd maguknak eladni. Nagy kockázat volt, és nem is erre jött létre az ajánló blogjuk, de belevágtak. Az első 5000 darabot 4 nap alatt, a maradékot pedig további 1 órán belül adták el.

Az újrapozicionálás és célcsoportváltás a közösségi média organikus trendjével sztártermékké tette a Stanley Quenchert.

A női vásárlóközönség pedig meghálálta a figyelmet, és néhány év alatt több, mint megtízszerezte a cég forgalmát. Mennyire?

  • A Stanley bevétele a 2019-es 73 millió dollárról 2021-re 194 millió dollárra emelkedett.
  • 2022-ben a vállalat újratervezte Quencherét új színekkel és textúrákkal, így a bevétel megduplázódott, 402 millió dollárra nőtt.
  • 2023-ban a márka eladásai meghaladták a 750 millió dollárt, és itt is a tizszereződés.

Itt tudsz róla bővebben olvasni: A Stanley-sztori: Hogyan őrült meg az internet egy termoszért?

Csak egy jó ötlet, egy jó döntés kell?!

Keressük meg a piacodon mi az, amit lehetőségként ki tudsz aknázni. Természetesen aktuális üzleti kihívásaidban segítünk és közben keressük meg a piacodon azt a Szent Grált, amivel megkönnyítjük az életed. Kattints ide és gyere el egy Minner tanácsadásra!

Forrás: 
Comparethemarket adat: Les Binet, Sarah Carter – How not a plan – 3. fejezet
Airbnb adat: adatlabor
Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!