Igazi magas labda, amit le kell tudnod csapni! Az ajándékkártya bevezetése egy vállalkozásba igencsak gyorsan megtörténhet, és ünnepi időszak (de ezen kívüli is) alatt meg tudjuk emelni a forgalmunkat, miközben termékmozgás, szolgáltatás nyújtás még nem történt. Az online ajándékkártyák értékesítése pedig még egy offline boltnak is hozhat online forgalmat. Tudni kell, hogy a fizikai ajándékkártyák piaca csökken, ellenben az online ajándékkártyák forgalma, piaca évről-évre bővül. Lássuk is hogyan tudod beépíteni a cégedbe! Továbbá a végén még üzleti ötletet is adunk.
A Minner a Shoptet támogatásával még hasznosabb e-kereskedelmi cikkeket készít.
A covid hozta előtérbe az ajándékkártyákat, és annak is az online értékesítési formáját. Míg az offline értékesítési számok csökkennek, addig az online adatok kilőttek. 2021-ben óriási boom volt nemzetközi szinten a piacon. A National Retail Federation felmérése alapján csak 2021-ben 50%-kal nőtt az ajándékkártyák piaca – hazai adatok lejjebb.
A bővülés a pandémia idején nagy volt természetesen, de ez most elkezd stabilizálódni. A Reportlinker friss globális kutatása éves átlagos 8,3%-os bővülést jelez előre az ajándékkártya piacon, ami egyébként a hazai statisztikák is alátámasztanak. 2022-ben 10-12%-kal bővült Magyarországon az ajándékkártyák iránti fogyasztói kereslet.
Sok tényező közre játszik, természetesen egyrészt az, hogy gyorsan letudja a vásárló az ajándék vásárlást. Egyik legfontosabb talán, hogy nehéz már jó ajándékot kitalálni, így az ajándékozott maga döntheti el mit vesz. A cégeknek is előnyös ez, egyrészt 100%-ban nem költik el a vásárlók, előre beszedik a vásárlás összegét, de csak később van termékmozgás, szolgálatás mozgás, így minden tervezhetőbb.
Magyar statisztikák
A Google-ben az ünnepi időszak alatt (november-december) 95 000-en keresnek rá az ajándékkártya szóra. Ami azt jelenti, hogy ünnepi időszakbban napi 1583 -szor, ami már jól jelzi, hogy van rá kereslet, sőt akár más hirdetésben is kapóak lehetnek rá az emberek, például Facebook, vagy Instagram hirdetésben. Ahogy láthatod itt is nőtt 2022-ben az előző éves adathoz képest a keresések száma.
Webshopom van. Mit csináljak?
Nektek a legkönnyebb a helyzetetek, mert a legnépszerűbb webshop rendszerek képesek kezelni az ajándékkártyát (gift card), és van ilyen funkciójuk. Ha nincs akkor egy fokkal nehezebb a helyzet, de termékként is fel tudod vinni és hozzákapcsolsz egy egyedi kupont, amit levásárolhat a vásárló. Vagy összekészíti a rendelést és mintegy utalást beváltja. Ezt vezetned kell, de valljuk megéri egy plusz adminisztrációt. Például bevezetsz egy új fizetési módot, ami lekezeli ezt. Egyébként is érdemes guide-ot készíteni ajándékkártya beváltáshoz.;
Offline, helyi boltom van, vagy szolgáltató vagyok. Online értékesítenék ajándékkártyát. Mit tegyek?
Először is készülj fel, hogy kell legalább 3-4 nap mire ezt lezongorázod, sőt lehet be kell vonnod plusz szakit.
Ha nincs weboldalad, akkor ezt is át kell hidalni, de egyébként neked amire szükséged van az a rendelési űrlap, fizetési űrlap (ilyen szolgáltató a Formdealer). Lényegében amikor rákattint az ajándékkártya vásárlásra a vevő, akkor egy rendelési felületre lép át.
Lényegében olyan, mint egy webshop pénztár modul – anélkül, hogy az egész weboldal egy komplex webáruház lenne. Ezt látod az alábbi képen, tehát ha a vásárlás, rendelés gombra kattint a vevő, vagy akár egy linkre a közösségi média posztunkból akár egyből jöhet erre a rendelési felületre is (nem nevetni a példa termékeken, szolgáltatáson!, biztosan lenne kereslet rá a megfáradt vállalkozók célcsoportban).
Itt írtunk róla bővebben: Így adj el online, akkor is, ha nem vagy kereskedő! Azonnali bevétel online
Mit mondjak a könyvelőnek?
Fontos! Erről azért kérdezd meg könyvelődet, de ezt mi már lezongoráztuk saját cégen belül is.
Az ajándékkártya összegét egyéb, rövid lejáratú követelés soron tatjuk számon. Amennyiben vásárlás történik a kártyával, ajándékutalvánnyal innen egyenlíti ki és kerül át bevételi sorra. A saját ÁSZF-edben meghatározott elévülési időn túli dátum után pedig egyéb bevétel soron bevételként tarjuk számon.
Az áfát az utalvány értékesítésekor fel kell számítani, a beváltásakor már nem. A beváltáskor bizonylat készítési kötelezettség sincs. Ha úgy fizet a vevő, hogy X mennyiséget utalvánnyal, Y mennyiséget pénzzel (mert többért vásárol), akkor Y-ról kell bizonylatot kiállítani.
Na várjunk csak! Erre egy startup? Ajándékkártya gyűjtő oldal? Hm
Láthattad fent, hogy bár meg lehet oldani technikailag, de azért vannak / lehetnek elakadások a cégek részéről.
Ahol probléma van, ott egy üzleti lehetőség!
Csak egy kósza gondolat persze, azért ez több felmérést igényelne, de ugye akkor kell élni a lehetőséggel, amikor az épp ott van. Na, ezen elgondolkodok! De akkor már cégeknek ilyen beváltási rendszert is csinálni…
- Volt is az egyik cikkben szó a Govalo cégről, akik szintén érzik ennek a piacnak a növekedését, mert pont azzal foglalkoznak, hogy a webshopoknak adnak olyan rendszert ami segíti levezényelni az ajándékkártya értékesítést, beváltást.
- Most jutott eszembe, hogy a BónuszBrigád csődjénél valami hasonló ötletem támad. De erre is át lehet tenni, tehát adjuk a rendszert és közben össze is gyűjtjük az ajánlatokat és ha rajtunk keresztül veszik X pénzt kapunk a partnertől. Lásd cikk Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…
A Shoptet nemcsak a Minner cikkek támogatásával segít téged kiaknázni az e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket, hanem digitális szolgáltatásai megkönnyítik e-kereskedői mindennapjaidat. Kattints ide és fedezd fel a lehetőségeket!
Ez jó volt Van még ilyen?
- Őrült black friday marketing ötletek azoknak a cégeknek is, akik ki akarnak ebből maradni.
- Kosárérték növelő megoldások webáruházaknak: Upsell, cross-sell és bump ajánlat
- Hirdetésből eladni a TikTokon? A bluedigital.hu TikTok Ads kampánya [esettanulmány]
Forrás: https://www.morningbrew.com, chainstoreage.com, reportlinker.com/