Esport üzleti ötletek és új állások Magyarországon. Új lehetőségeket hozott ez a terület

Dátum

Megosztás

Azt te is aláírod, hogy aki egy új üzletág elején már ott van és csatlakozik, az később bizony nagyot kaszálhat.  Ilyen itthon most az esport, még nagyon szűz piac, de már elkezdődtek a kisebb mozgolódások. Például nagyon sok NB1-es labdarúgó klubnak és sportklubnak lett esport szakosztálya, vagy a pár hete megalakult első esport liga is komoly mérföldkő. Nemzetközi piacon már látható, hogy ehhez kapcsolódóan milyen vállalkozások, vagy éppen munkák jöttek létre. Nézzük is ezeket!

Nem arra írtam ötleteket, hogy legyél játékos, hanem az ezt kiszolgáló, kapcsolódó területekről van szó.

Az alábbi ábrán láthatod, hogy globálisan melyik területeken mennyi pénz mozdult meg. Ebből látszik, hogy a legnagyobbat a szponzoráció és a reklámok termelték.

#1. Szponzor, reklámügynökség, közvetítő

Ez egy új terület, nem minden cégnek jó az a célcsoport (mármint reklámozókén), akik az esportra kíváncsiak, vagy nézi. A hosszútávú szponzorációk esetében ez még inkább igaz. Szükség van egy erre specializálódott reklámügynökségre. Érdemes utána nézni, hogy külföldön miként oldják meg a reklámelhelyezéseket!

Ehhez kapcsolódó cikk, hogy mégis miért szeretik a gyerekek nézni egymást, ahogy játszanak. Vagyis miért van nézője az ilyen esport eseményeknek: Miért szeretnek nézni a gyerekek egy másik játékost, ahogy videojátékkal játszik?

#2. Oktatás, képzés, esport edző, mentor

Külföldön már külön iparág épült erre. Bizony! Vannak esport edzők! Ők általában átólzéig ismerik az adott játékokat, amivel a játékos játszik, előre letesztelnek dolgokat és azokat megtanítják a játékosnak, hogy neki ne ezzel menjen az ideje. Továbbá egy jó edző segíti a játékost, hogy miként legyen online stream és eseményeken is eladható a játékos. Vagyis jól szerepeljen a videókban, élő közvetítésekben. Például Youtube és Twitch élő játék közvetítésben, ahol néha még beszélnek is a nézőkhöz.

Gamer keltető ötlet: Szorosan ehhez kapcsolódik. Egy olyan központ, hely

  • ahová mehetnek a gamerek, tanulhatnak,
  • vagy éppen az esport szakosztályok toborozhatnak,
  • vagy van bent egy profi stúdió, ahol élő közvetítéseket lehet adni
  • közösségtalálkozókat lehet tartani.

#3. Menedzser, mentor

Ahogy a sportolóknál, vagy zenészeknél ezen a területen is vannak menedzserek. Akik valójában ellátják az előző pontban leírtak egy részét is. Ez a piac nagyon sok gamer hírességet kinevel, akik nem csak a versenyek pénzdíjazásából kapnak pénzt, hanem valójában influencerek is egyben. Vagyis közösség oldalaikon szponzorált tartalmakat tesznek közzé, közönség találkozóik vannak…, amiben nagy segítség egy menedzser, vagy asszisztens.

#4. Rendezvényszervező, rendezvényszervezés

A PlayIt csapata nagy versenytársad lesz, de ezen a területen rajtuk kívül nincs komoly ellenfél. Főleg vidéki esport versenyek, rendezvényekre érdemes fókuszálni. Egyre nagyobb pénzdíjas versenyek lesznek itthon is, ami vonzza a játékosokat. Továbbá a toborzó játékok (kluboknak, szakosztályoknak), közönségtalálkozók szervezése is jó irány lehet.
Utóbbiakra érdemes keresni helyszín partnert is.

#5. Szakosztályok

Vannak még olyan sportklubok, ahol nincs ilyen szakosztály, így érdemes körüljárni ezeket. Sőt a meglévőknél is vannak olyan területek, ahová lehet nem is vállalkozásként, hanem inkább munkavállalóként érdemes a későbbiekben csatlakozni.

#6. Új portálok, média oldalak

Már egy-két új esport weboldal, portál létrejött, de még nagyon az elején vagyunk. Az esport1.hu -t például havonta közel 1 milliószor látogatják. Gamerek, esport fanok előnyben. Ehhez kapcsolódóan azt is érdemes átgondolni, hogy a nagyobb média oldalak is nyitottak lehetnek gamer újságírók, szakértők felvételére. Sőt Youtube csatorna indítása a témában sem egy rossz ötlet.

#7. Esport központ… további üzleti ötletek

A Minneren már régóta foglalkozok ezzel a területtel és több üzleti ötlet is született a témában:

Kapcsolódó cikkek: 

Fotó: artubr/Flickr

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!