13 milliárd forint éves árbevétel vendéglátásból (cégcsoport szintjén)? Felkapod azonnal a fejed, főleg miután megtudod, hogy ez a hagyományos gasztronómiai piacból sikerül elérni a vállalkozásnak. A Semsei Gastronomy cégcsoporthoz tartoznak a Vakvarjú éttermek, a Dobay Cukrászdák, több önkiszolgáló étterem, a Budapest Party Service és még új folklór éttermek is, mint a Puli és Juhász, vagy a Paprika Revue House. Hogy építette fel a Semsei Rudolf ez a gasztro cégbirodalmat? Mi a stratégiája? A sikeres cégek sorozatunk újabb epizódjából ezt derítjük ki. Videóként, cikként és podcastként is fogyaszthatod ezt a sikersztorit! Melyiket választod?
A Sikeres cégek rovatban ez már a 21 magyar cég, amit bemutattunk.
Youtube, Spotify, Apple Podcast
A Vakvarjú sikertörténete: Hogyan építs fel egy milliárdos cégcsaládot a gasztronómiában?
A Vakvarjú előtt 0:00
Képzeld el, hogy a családod sosem jár étterembe, mert egyszerűen nem engedheti meg magának. Semsei Rudolf éppen ebből a háttérből érkezett. A Gellért Szálloda előtt álldogáló nyugati autók látványa volt az, ami felkeltette az érdeklődését az éttermi és szállodai világ iránt, ezért szakiskolába kezdett járni. Bár bevallotta, hogy ekkoriban inkább a Basic programozás és a Commodore számítógépek foglalkoztatták, a főiskolára kerülve beleszeretett a rendezvények világába, és pincérként dolgozott. Előbb bankett főnök, aztán bankett igazgató lett, majd ’98-ban, kisebbségi tulajdonosként megalapította az első kis partyservice cégét.
Bonus Party Service 1:37
Az első vállalkozás 1998-ban született meg Bonus Party Service néven. A névválasztás nem véletlen: a cél az volt, hogy a népszerű Aranyoldalakban és szaknévsorban a „B” betű miatt a név legelöl legyen. Ez a stratégia be is jött! Az első ügyfelük egy Amerikában élő magyar hölgy volt, aki a nagybátyját lepte meg fehér limuzinnal, libamájjal és Tokajival, és pont a „B”-nél talált rájuk, nem lapozott tovább.
Vista Étterem, Budapest Party Service, budai Vakvarjú Étterem 2:54
2003 fordulópont volt, ekkor jött a lehetőség, hogy átvegyék a Vista kávéházat és éttermet. Ekkor alapította meg Kis Róbert üzlettársával a Budapest Party Service-t, továbbra is a „B” betűs előnyt szem előtt tartva. Rudi ekkor vette ki az első önálló éttermet.
Az elején viszont rögtön jött a hidegzuhany: azt hitte, kinyitja az éttermet, és rögtön beözönlenek a vendégek. Sokat kellett tanulni, de a Budapest Party Service rendezvénygasztronómiai sikereiből tudta finanszírozni a Vista kávéház kezdeti veszteségeit.
A Vakvarjú nevet végül a „kenyérlángos” népies nevéből merítették, amikor 2008-ban egy budai étterem átvételére adódott lehetőség.
Nem mindenki a célcsoport 4:50
A 2008-ban megnyílt budai Vakvarjú már egy tudatosan felépített koncepcióra épült: egy polgári, elérhető árú, mégis izgalmas és játékos étteremre. Itt érezte meg Rudi először, hogy mennyire fontos a határozottan profilozott célcsoportra fókuszálás. Sok vállalkozó ott rontja el, hogy a Maslow-piramis csúcsán lévő embereknek építenek éttermet – maguknak csinálnak luxust, ami elérhetetlen az átlagember számára.
A Vakvarjú viszont a családra fókuszál (ezért vannak gyereksarkok), és nagyon fontos az elérhető ár, hogy a vendégek rendszeresen vissza tudjanak jönni. A legfontosabb stratégiai elem: magyar törzsvendégekre fókuszálnak, mert ha ők szívesen látogatnak el, akkor a külföldiek is be fognak jönni, hiteles helyet keresve.
Étterem üzletág – Vakvarjú éttermek 6:37
Fontos tudni, hogy a Vakvarjú nem egy étteremlánc, hanem egy étteremcsalád. A cél az, hogy a vendégeknek legyen egy „saját” étterme, ahol törzsvendégként, szinte hazaérkezve fogadják őket. A koncepció szerint Budapest elbír több Vakvarjút. Minden egység (Budai, Újlipótvárosi, Csónakház, stb.) stílusa alkalmazkodik a helyi közösséghez. Bár az étlap 30-40%-a állandó, a fennmaradó részben különböznek az éttermek, igazodva a helyi célcsoporthoz. A magasabb színvonalat képviseli a belvárosi Vígvarjú és Varjúvár, melyek a közelmúltban két-két Gault&Millau sapkát kaptak.
Éttermek:
- 2008 – első étterem – budai VakVarjú
- 2009 – második étterem – pesti VakVarjú – VistaCafé átalakítása
- 2010 – VakVarjú Beach Bistro – Kopaszi-gát
- 2014 – RAM Colosseum
- 2017 – VígVarjú a Pesti Vigadóban
- 2018 – VakVarjú csónakház
- 2025 – VarjúVár – Várkert Bazár
9:51 Önkiszolgáló étterem üzletág
A Mákvirág (2012), Bolza Bisztró (2016), Adásszünet és Kávészünet (2021) önkiszolgáló éttermek kialakítása a rendezvényszervezés üzletágukra építve jött létre, annak háttérműhelye. Mivel a cég fő tevékenysége ma is a rendezvényszervezés (évente több mint 600 kitelepülés), szükség volt egy olyan nagyméretű háttérkonyhára, ami kiszolgálja a rendezvényeket. Ezt az egységet hétköznap önkiszolgáló étteremként üzemeltetik. A koncepció újszerű volt a hazai piacon: külföldről vették át a dekás mérést és a svédasztalos kínálatot.
Dobay Cukrászda 11:22
A cukrászda üzletág 2022-ben (Dobai Cukrászda) egy régi álom volt, de a konkrét indok szintén a szinergia volt. A Covid utáni munkaerőhiány miatt nem találtak megfelelő minőségű cukrászati beszállítót a rendezvényekhez. Ezért hirtelen felindulásból döntöttek úgy, hogy megcsinálják maguknak. A név a feleség vezetéknevéből ered (aki közgazdász létére kezdett sütéssel foglalkozni). Bár a kezdet (másfél-két év) nehéz volt, óriási lehetőségek rejlenek benne, és a cégcsoporton belüli kereslet segíti az üzemet (ami Csepelen található).
- 2022 – Dobay Halásztelek
- 2023 – Dobay Horváth-kert
- 2024 – Dobay BudaPart Cukrászda és Pékség
Beszállítói szerződések, jobb árak, fix megrendelések 13:30
A cégcsoport mérete lehetővé teszi, hogy jobb beszerzési árakat harcoljanak ki. Fontos, hogy a beszállító partnereknek is stabilitást jelent a folyamatos, fix megrendelés. Néhány éve elindult a Varjú Gazda program, amellyel a minőségi kistermelőket keresik, nem pedig a méretet veszik alapul, különösen a magyar gazdákkal való együttműködésre fókuszálva.
Új egységek nyitása. Pl. Paprika Revue House, Puli és Juhász 14:28
A növekedés folyamatos, 2025-ben nyitották többek között a Paprika Revue House-t, a Puli és Juhász pesti csárdát. A Paprika Revue House-zal egy régi álom valósult meg: egy folklór színház/élményközpont létrehozása a turistáknak, ahol modern köntösben találkozhatnak a magyar kultúrával.
Ez egy komplexum (revü ház, étterem, street food) a belvárosban. Érdekesség, hogy ennek a helynek a célcsoportja nem a magyarok, hanem elsősorban a külföldiek, konferenciák és a beutaztatással foglalkozó partnerek. A Puli és Juhász is döbbenetesen berobbant a köztudatba.
Rendezvényszervező üzletág 16:18
Ne feledjük, hogy a Party Service üzletág adja a cégcsoport sava-borsát, évente több mint 600 kitelepüléssel. Bár az átlagember azt gondolja, hogy rendezvényszervezéssel is foglalkoznak, Rudi elmondta: ők csak az egyik hangszer a rendezvényszervezés zenekarában, a karmesterek az ügynökségek. A stratégia az, hogy nem akarnak rendezvényszervezéssel foglalkozni, hanem megállnak az ételnél és a helyszín biztosításánál. Ez a specializáció nagyon fontos üzleti partnereik számára
Díjak, elismerések. Mit jelent ez a vállalkozásban? 17:48
Rudi egy fontos mondással kezdi a díjak értékelését:
„Ha gyorsan szeretnél valahova eljutni, menj egyedül, de ha messzire, akkor keress jó társad hozzá”.
Hangsúlyozta, hogy a díjakat a csapata kapta. Két díjat emelt ki: a Gundel díjat (amit a vendéglátás Kossuth-díjaként emlegetett, 18 szakmai szervezet ítélte oda) és az Év Menedzsere a Társadalomért különdíjat. Az számára volt a leginkább megható, hogy ő, aki nem járt gyerekkorában étterembe, komoly cégvezetőkkel állhatott a színpadon. Ezek az elismerések hatalmas jövőképet adnak a munkatársaknak, növelik a bizalmukat a munkahelyük iránt, és kulcsfontosságúak a következetes HR-politika kialakításában.
Étlap, ételallergiások, stratégia 21:30
A sikeres étlap titka, hogy azt nem a tulajdonosnak, hanem a célcsoportnak kell hangolni. A Vakvarjú ezt úgy teszteli, hogy az étlap elején lévő, három hetente változó betétlapot használják tesztrészként a népszerű ételek felmérésére. Évente kétszer változtatnak étlapot.
A másik fontos szempont az elérhető árszínvonal tartása, amihez milliméter pontos kalkuláció és a beszerzési árak folyamatos figyelése szükséges. Különösen fontos, hogy az ételallergiásokra is gondoljanak. Szükség van olyan ételekre, amelyek nem feltétlenül a legnagyobb forgalmat hozzák, de biztosítják, hogy egy asztaltársaságból senki ne maradjon étel nélkül (például egy gluténérzékeny vendég miatt az egész társaságot elveszíthetik, ha ezt nem figyelnék).
Mélypontok, Covid, energiaválság, alapanyag áremelkedés 23:51
A mélypontok elkerülhetetlenek. 2019 hihetetlenül sikeres volt, de 2020-ban jött a Covid. A 400 fős cégcsoportnál 200 embert kellett elküldeni, ami nehéz, könnyes döntés volt, de a túléléshez elengedhetetlen. Kénytelenek voltak belevágni a házhozszállításba, amiben semmi tapasztalatuk nem volt. Ezt követte a munkaerőhiány, ami miatt újra kellett gondolni az étlapot. A népszerű kenyérlángost 10 év után le kellett venni, mert túl munkaigényes volt. Utána jött az energiaválság, ami hatszorosára emelte a közüzemi díjakat, majd az alapanyagok ára is az egekbe szökött. A stratégia az volt, hogy bár az alapanyagok ára duplázódott, a törzsvendégeik érdekében nem tehették meg, hogy kétszeres áron adják az ételeket. A megoldás kulcsa a csapat egyben tartása volt.
Utánpótlás. A skálázás a munkaerőn is múlik 26:22
A skálázás legnagyobb kihívása ma Magyarországon a munkaerő. Jelenleg több mint 550 alkalmazottjuk van. A fluktuáció csökkentése érdekében kiemelt szerepe van a kollégák képzésének. A vezetői képzésekre is nagy hangsúlyt fektetnek, van külön kolléga, aki csak ezzel foglalkozik. Ezen felül több mint 150 tanulójuk van, ami segít a jövőbeli szakember-utánpótlás biztosításában, és a jó tanulók a cég felé orientálásában.
13 milliárd Ft árbevétel. A számok, nyereség 27:48
A Semsei Gasztronomy cégcsoport 16 aktív vendéglátóipari egységből áll. Lássuk a számok alakulását, mert ez mutatja meg igazán a skálázást:
2024: A cégcsoport forgalma elérte a 13,2 milliárd Ft-ot, 1,75 milliárd Ft adózott eredmény mellett.

Új éttermek nyitása, következő évek 28:43
A jövőben a hangsúly a szervezetfejlesztésen és a folyamatok egyértelmű szabályozásán van, ami kulcs a sztenderd, jó színvonalú szolgáltatás biztosításához. Terveznek új éttermeket is: Pesthidegkúton vásároltak telket, ahol egy Vakvarjú éttermet, egy Dobai cukrászdát és egy rendezvénytermet építenek 2027 első negyedévére. Továbbá tervezik új Dobai cukrászdák nyitását, és mivel a Puli és Juhász pesti csárda sikeres, további egységek is elképzelhetőek.
Mi a cég esszenciája 20:14
Mi a siker alapja? Az esszencia sok kézzel foghatatlan elemből áll.
- A legfontosabb a vízió. A vezető szerint elengedhetetlen, hogy elképzeld magad előtt, mit szeretnél látni több év múlva. Alapműködés, hogy a cég nem a kockázatokra, hanem a célra koncentrál, és arra, hogyan lehet megoldani az elkerülhetetlen problémákat.
- A vállalkozás titka a mérethatékonyság. A különböző üzletágak – étterem, rendezvényszervezés, önkiszolgáló és cukrászda – nagy szinergiát alkotnak.
- A méretgazdaságossághoz hozzájárul a külön marketing és HR osztály is.









