Több befektetői oldalon és FB csoportban is nagyot ment a hír, hogy már nem a Tesla adja el a legtöbb elektromos autót. Egy friss jelentés szerint a kínai BYD 641.350 darab ilyen meghajtású kocsit adott el. Ezalatt a Tesla “csak” 564.000-et (2022 első félév). A BYD-nél ez egy több mint 300%-os növekedés és sokan arról beszélnek, hogy a Tesla épp most veszíti el a piaci előnyét és első helyét.
A képet árnyalja, hogy Kínában a plug-in hibridek is teljes értékű 0 emissziós autónak számítanak, így jegyezzük meg csalnak ezek a számok. 323.500 darab teljesen elektromos meghajtású kocsit adott el a BYD, az értékesítésük fele valójában hibrid volt. Ettől függetlenül a Tesla piaci előnye valóban egyre gyengül.
Ahogy azt több elemző is kiemelte, az utóbbi években nem történt valódi frissítés a modellek terén. A Cybertruck komoly csúszásban van, elmaradt a sokak által várt még olcsóbb modell bejelentése, miközben a nagy gyártók kezdik dominálni ezt a piaci szegmenst (Nissan Leaf, Volkswagen e-up!). A meglévő modellek terén fejlődik a gyártás kapacitás, de közel sem olyan ütemben, mint ahogy a nagy autógyártók növelik a gyártásukat.
A legnagyobb probléma viszont, hogy a Tesla csak nemrég kezdett el profitot termelni, miközben
…olyan gigacégek ellen kell versenyeznie a következő évtizedben, akik brutális mennyiségű készpénzen ülnek.
Sokkal többet tudnak költeni kutatásra és fejlesztésre, új gyártósorokra, ráadául áramvonalasabb és költséghatékonyabb beszerzési ÉS értékesítési csatornákkal rendelkeznek. A Tesla üzleti modellje újszerű volt, de például a saját dealershipek sok extra költséget vagy akár veszteséget jelentenek, míg a “régi” márkák kereskedők milliót érik el világ szerte egy pillanat alatt
Ha a nagyok valóban ráállnak az EV gyártásra, egyszerűen nem fogják tudni tartani az iramot. Legalábbis nem a jelenlegi stratégiával, teljesítménnyel és üzleti modellel. A Tesla jövőjéről bővebben is beszélgettünk a Hírszemle podcastben, ha érdekel, hallgass bele: Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt vagy az alábbi lejátszón keresztül
Időközben egy egészen más trend is felüti a fejét. Előfizetéses rendszer az autó piacon? A BMW már bele is vágott!
Forrás: insideevs.com
Fotó: Canva