Sokféle előfizetéses modellről írtunk már itt a Minneren, de külön az autókról még nem esett szó. Már 2019-ben is cikkeztek arról, hogy egyszer a kocsik extrái válhatnak előfizetésessé. Hát most itt az első versenyzőnk a gyakorlatban: a BMW.
Az autókban lévő előfizetés úgy működik, hogy a kocsiba hardveresen beépítenek bizonyos extrákat, amiket aztán majd távolról tud a gyártó be- vagy kikapcsolni. Az adott extra, jelen esetben az első ülések és a kormány fűtése, tehát aszerint válik elérhetővé, hogy fizetünk-e extra havi vagy éves díjat.
Az első ülés fűtése UK árakon:
- 1 hónap 15 GBP (kb 7300 Ft)
- 1 év 150 GBP
- 3 év 300 GBP
- korlátlan 350 GBP (kb 170.000 Ft)
Egyelőre a prémium márkák kacérkodnak az ilyen rendszerek bevezetésével, de idővel valószínűleg minden autó részét fogják képezni. A gyártók egyszerre építenek vele márkahűséget (pl. éves előfizetésed van, de ha ugyanolyan márkájú kocsira váltasz, magaddal viheted az extrát), de közben javítják az autókon elért haszonkulcsot és csökkentik a költségeiket. Mivel csak szoftveres a különbség, kevesebb eltérő autót kell gyártani és ezzel csökken az egységnyi gyártási költség.
A modell elterjedése biztosan érdekesen hat majd a használt piacra. Az például pozitív lehetne, hogy nem kell a neked pontosan megfelelő modellt keresni használtan. Csak egy alapmodellt forogna az adott piaci áron, majd mindenki eldönti magának, milyen extrákra fizet elő.
Természetesen problémák is akadnak a lépéssel, nem is kevés. Az emberek reakciója kezdetben mindenképp negatív, sokan fogják lehúzásnak érezni, de mint mindent, ezt is megszokjuk idővel. Ami valóban bajos, az a további elektronikai és online megoldások belerakása egy offline eszközbe.
- Rendszerhibák, szerver oldali fennakadások és szoftveres hibák miatt nem működnek majd funkciók.
- Még rosszabb, ha valami bekapcsol és nem lehet leállítani. Rosszabb esetben csak nő a fogyasztás, de lehet, emiatt valami kiég vagy tönkremegy.
- Mi lesz a hacker támadásokkal? Már most is lehet távolról nyitni Teslákat és bőven akadnak biztonsági hibák.
- A szoftveres blokkolások ugyanúgy kiüthetők lesznek, mint most a chiptuning esetén. Valaki fizet majd azért, hogy kinyisson egy extrát, valaki pedig megoldja okosba’.
Kérdések tehát bőven akadnak a trenddel kapcsolatban, de egyértelműen ez az irány. Még inkább csak kísérleteznek, miért és mennyit hajlandóak fizetni a vásárlók, de senki se gondolja, hogy nem fog ez egyre jobban elterjedni. A legnagyobb probléma, hogy nincs igény a fogyasztői oldalon, amit ez kielégít. A streaming elűzte a reklámokat, de az autók extrái nem fognak így kevesebbe kerülni, cserébe rengeteg problémát fognak szülni a rendszer hibáival.
Az előfizetéses rendszereké a jövő? Kávé, gyros, hambi, reggeli előfizetés. Működhet? Hogyan?
Forrás: telex.hu, totalcar.hu
Fotók: Canva