Korábban írtunk már arról, hogy a ByteDance, a TikTok anyavállalata Dublinban építette fel első európai adatközpontját, és egy második is előrehaladott tárgyalási fázisban van, ami jól mutatja Írország (európai-)stratégiai fontosságát.
De ez a terjeszkedés nem kockázatmentes, és semmiképp sem annyira gördülékeny, mint gondolnánk – köszönhetően az EU GDPR követelményeinek. Ezért a TikTok lépése, hogy 1 milliárd dolláros alapot különít el várható európai bírságokra, ezzel rávilágítva a szabályozói megfelelés növekvő fontosságára. Az európai adatvédelmi követelmények egyre szigorodnak, és a vállalkozásoknak, különösen a nemzetközi piacokon működőknek, komoly kihívást jelentenek. A GDPR és az egyéb adatvédelmi szabályok megszegése jelentős pénzügyi kockázatokkal járhat, amelyeket TikTok ezzel az óriási alap létrehozásával kíván mérsékelni.
Tudva, hogy úgysem felelnek majd meg azoknak? Felkészült kockázatkezelési stratégia, vagy óriáscégre valló dac és pénzbeli hatalom fitogtatás?
Lavina indító büntetés
A TikTok adatkezelési gyakorlata már régóta a hatóságok célkeresztjében volt, főként a gyermekek adatainak védelmét érintő kérdések miatt. Az Európai Unió által előírt GDPR komoly követelményeket állít a személyes adatok kezelésére és az adatbiztonságra vonatkozóan. Az ír Adatvédelmi Bizottság (DPC) most több éves vizsgálat után, most szeptemberben 345 millió eurós bírságot szabott ki a TikTokra, mivel számos, a gyermekeket védő adatvédelmi szabály megsértését tapasztalta a platformon.
A TikTok alapvető hibái között szerepelt a „public-by-default” (nyilvános alapbeállítások) elérhetősége gyermekfelhasználók számára, amely lehetővé tette, hogy bárki megtekinthesse a feltöltött videókat, kommenteket, és használja az interaktív Duet és Stitch funkciókat. Ezek a beállítások számos gyermeket adatvédelmi szempontból érzékeny helyzetbe hoztak.Ami talán még érdekesebb, hogy az EU-s vizsgálók megállapították, hogy a felugró ablakok arra ösztönözték a gyermekeket, hogy nyilvános fiókbeállítást válasszanak, mivel a „Kihagyás” és „Most posztolj” gombokat vonzóbb színekben és helyzetekben jelenítették meg, mint a privát opciók beállításait.
Ugye mennyire hatásos a vizuális manipuláció? App fejlesztők, marketingesek előnyben! Ha GDPR megfelelő technikák érdekelnek, irány a Minner: 4 bizonyított Facebook hirdetési grafika, amit muszáj kipróbálnod!
Az ügy jelentőségét erősíti, hogy a TikTok elleni második, adatátvitellel kapcsolatos vizsgálat még folyamatban van az EU-ban, és várhatóan 2024-ben születhet meg a végleges döntés.
Proaktív adat- és kockázatkezelés
2023-ban a TikTok európai bevételei jelentősen nőttek, elérve a 4,57 milliárd dollárt, de ezzel egyidejűleg veszteségei is majdnem megháromszorozódtak, 1,3 milliárd dollárra emelkedtek. Tehát nem annyira meglepő, hogy felkészült akar maradni a ByteDance – akiknek az európai bevételeik mindössze közel ötödét teszik ki a teljes 18 milliárd dollárhoz képest.
A ByteDance megjegyezte, hogy a GDPR értelmezése még mindig változóban van, így az adatvédelmi hatóságok jövőbeni döntései bizonytalanságot jelentenek a potenciális bírságok tekintetében. Az Európai Unió Digital Services Act (DSA) szabályozása szintén növeli a TikTokra nehezedő nyomást. A DSA alapján a szabálysértő vállalatok akár a globális bevételük 6%-át is elveszíthetik bírságként, vagy akár be is tilthatják őket az EU-ban.
Ez azt jelenthetné, hogy a jövőben, akár a jelenlegi 1 milliárd dollárnyi félretett kockázati tőkealap 4-5x is elveszítheti a TikTok anyacége, vagy teljesen megválhat az európai régiótól.
A TikTok egyre több peres ügy és vizsgálat alatt áll az Egyesült Államokban is, ahol az állami főügyészek egy csoportja azzal vádolja a platformot, hogy célzottan addiktív dizájnelemekkel próbálja függővé tenni a felhasználókat, különösen a tinédzsereket. Ezek az elemek negatív hatással vannak a fiatalok mentális egészségére. Az USA-ban a ByteDance jelenleg egy olyan szövetségi törvénnyel szemben küzd, amely 2025 januárjáig arra kötelezné, hogy a TikTokot eladja egy nem kínai cégnek, különben betiltják az országban. A bírósági döntést 2024 decemberére várják, de valószínűsíthető, hogy az ügy a Legfelsőbb Bíróság elé kerül majd.
De mit lép erre a TikTok?
Az egészet elnézve, az a félretett 1 milliárd dollár egyre kevésbé tűnik elégnek… Persze, nemcsak a pénzügyi tartalékokat növeli, hanem az alkalmazás működésében is változtatásokat eszközölt, hogy erősítse a felhasználói bizalmat – még ha ezeket a lépéseket gyakran inkább a látszat kedvéért teszi meg. Mivel a legtöbb bírósági ügy során, komoly hangsúlyt fektettek a mentális egészségre és a fiatalok függőségére, az app például új időzítő funkciót vezetett be, amely lehetővé teszi a szülők számára, hogy napi használati időkorlátot állítsanak be gyermekük számára 40 perctől két óráig, az alapértelmezett beállítást pedig 60 percre tették. Bár ez a korlátozás a bíróság szemében pozitív lépésként tűnhet fel, belső kommunikációk szerint a TikTok munkatársai elismerték, hogy ennek inkább PR-célja van, mint a tényleges használati idő csökkentése, amely alig 1,5 percet változott a tesztek szerint…
Továbbá a TikTok bevezette az ún. „break” videókat is, amelyek arra buzdítják a felhasználókat, hogy szünetet tartsanak a folyamatos görgetésben. Bár ezek a funkciók hasznos hivatkozási pontot jelenthetnek a tárgyalások során, ha őszinték akarunk lenni, akkor nem igazán hatékonyak. De legalább mostmár minden 6. poszt egy reklám, ha egy felhasználói profil feedjét akarjuk megtekinteni – ha úgy vesszük, ez is egy “break” a görgetésből! Ki tudja, lehet, hogy ezzel minimalizálja picit a veszteségeit a ByteDance!
Büntetés vagy marketing?
A Gazdasági Versenyhivatal tavaly egy érdekes megoldással hívta fel magára a figyelmet: az Alza esetében a hagyományos pénzbírság helyett egy kuponkóddal elérhető fogyasztói kedvezményt szabott ki, amivel mintegy marketingakcióvá alakította a büntetést. Bár a cél az volt, hogy a tisztességtelen marketingért kiszabott összeget a fogyasztóknak adják vissza, gyakorlatilag egy olyan helyzet alakult ki, amelyben az érintettek csak további vásárlással tudnak részesülni a „jóvátételből”. Egyszerűen elképesztő, hogy a szabályozói intézkedés egyszerre szolgálja a fogyasztói jóvátételt és a vállalat érdekeit is!!
Na de mit mondhatunk el ilyen szempontból a TikTokról?
Látható, hogy a TikTok inkább a szabályozói nyomás enyhítésére és a közvélemény kezelésére fókuszál, mintsem a felhasználók valódi védelmére. Akárcsak a GVH által bevezetett marketingcélú büntetés az Alza esetében, a TikTok is olyan látszatintézkedéseket tesz, amelyek jól mutatnak kifelé, de alapvetően kevésbé hatékonyak a felhasználói jólét javítása szempontjából. A TikTok algoritmusa továbbra is úgy van kialakítva – és úgy is marad –, hogy maximalizálja a felhasználói elköteleződést, akár a mentális egészség rovására is, így tehát a vállalat elsősorban saját növekedését tartja szem előtt, de a kettő egy elválaszthatatlan ok-okozati kapocs.
Felelőssége kell legyen a ByteDancenek, hogy tudatos digitális tartalomfogyasztókat neveljen? Felelőssége az a TV-csatornának, hogy a kisgyerekek ne nézzék a 16 karikás adást? Hát, a moziba nem egy felnőtt viszi el a gyerekét mindennek ellenére…felelőssége az a mozinak? Kitilthatjuk a TikTokot mindenhonnan, de kétlem, hogy az megoldást kínálna korunk egyik legnagyobb kihívására…