Jövőre megfizetsz a palackodért – LifeTilt dráma – Jobb az EUR bevétel, mint a HUF #hírszemle

Dátum

Megosztás

Balogh Tamás személyes brandje, a LifeTilt a maga szókimondó tartalmával 2022-ben átkerült a Tutti Kft-hez. Mivel Balogh Tamás személye volt maga a marketing, hogyan tovább? Balogh Tamás alapító mit csinált a cégeladás után? Várják a magyarok az üvegvisszaváltást, mivel 87%-unknak fontos egy felmérés szerint a szelektív hulladékgyűjtés, viszont ahelyett, hogy az összeget levásárolják, készpénzben szeretnék megkapni. A hazai piac köhög, de az exportban nem tapasztaltak a vállalkozók lassulást. Miért félünk belevágni az exportálásba? 

Folytatjuk könyvajánló sorozatunkat, ahol ezen a héten a Japán észjárás című könyvet olvastuk el. Olvasmányos könyv, amely nem feltétlenül az üzleti megközelítéssel emelkedik ki, hanem a japánok egyedi gondolkodásmódját mutatja be. A könyv japán egyetemi hallgatók esszéiből készült összesítés, amely a japán egyediséget mutatja be mind élettérben, gondolkodásban.

A mikrofonok mögött: Mándó Milán, Nyiri Donát, Sólyom Eszter és új szereplő Tóth Levente!

Youtube-on itt éred el, Spotify-on ittApple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A heti híreink és témáink:

  • 0:00 – Intro
  • 4:00 – LifeTilt dráma – a nutri piac izgalmai
  • 19:11 – Várják a magyarok az üvegvisszaváltást?
  • 30:21 – Az export állja a sarat, miközben a hazai cégek rettegnek
  • 41:39 – Üzleti könyvajánló – A japán észjárás

LifeTilt dráma – a nutri piac izgalmai

2022 év elején jött a nagy dráma, mikor is kiderült, hogy teljesen átvette a LifeTilt-et a Tutti Kft. A LifeTilt több millárd forint éves forgalmat ért el a táplálékkiegészítő, étrend piacon. Az alapító Balogh Tamás személyéhez kötődött a márka. Tamás nyers, és néha már-már alázó stílusa bár sokak számára zavaró lehetett, mégis több millárd forintot költöttek el nála vevői. Akár úgy is nézhetjük, hogy a csúcson kell abbahagyni, de nem ez volt mögötte. Balogh Tamást kérdeztük meg múlt héten, hogy mi volt az eladás mögött, és kiderült, hogy a többi tulajdonossal, a cégtársakkal volt olyan nézeteltérés, és üzleti hibák sora, ami miatt Tamás még majdnem csődbe is vitte a céget.

Gondolhattuk volna, hogy akkor így olcsón hozzájutott a Tutti egy jó márkához, ám láthatóan ők meg nem tudnak mit kezdeni a Tamás utáni marketing kommunikációval. 1,5 évvel a vásárlás után elkezdték volna a közösségi média kommunikációt, de a korábbi vevők a kommentekben követelték vissza Tamást. 

Érdemes elolvasni a Minner cikket, mert Tamás üzletelése is érdekes, nem is az én stílusom (Milán), eközben jó kérdés, hogy a Tutti mit tud kezdeni a márkával. 

Mellékes sztori: A Szafi free mentes termékeket értékesítő cég szintén hasonló impozáns számokat produkált, ahol szintén az alapító nevéhez fűződött a márka. A cég személyes okok miatt történ eladásra, de az új tulajdonos ott tudott mit kezdeni a márkával, sőt sok helyen már meg is újította. Mindenesetre érdekes, hogy ott is az emberei tényező miatt történt tulajdonos váltás. 

Forrás: Minner, itt a cikk: A LifeTILT dráma vagy egy új kezdet? Exkluzív beszélgetés Balogh Tamással

Várják a magyarok az üvegvisszaváltást, bár inkább készpénzben kérnék a betétdíjat

A friss Reacty Digital felmérés szerint a magyar lakosság 75 százaléka azt tervezi, hogy aktívan részt vesz a 2024-től induló palackvisszaváltási rendszerben, és mindent megtesz annak érdekében, hogy az összes betétdíjas üveg- fém- és műanyagpalackot visszavigye a boltoknál elhelyezett automatákba. 

Azonban a válaszadók 50 százaléka inkább készpénzben kapná vissza a betétdíjat. A Mohu-hoz tartozó rendszer pozitív fogadtatásra számíthat, de a visszaváltás módja lehet, hogy nem mindenki elvárásainak felel meg. A januártól használható automaták nem fogják készpénzben kiadni a palackok után járó 50 Ft-ot, amit a vevők vásárláskor kifizetnek értük. Egy utalványt nyomtatnak majd, amit vásárláskor lehet beváltani, és kérdéses hogy ezt a kasszánál beválthatjuk-e készpénzre. Csak március-áprilistól várható, hogy egy alkalmazáson keresztül bankszámlára utaltassuk majd a visszavitel után járó forintokat. 

A Reacty felmérése szerint a lakosság alapvetően támogató a megoldással kapcsolatban, de sokan vélik úgy, hogy az csak hosszabb távon indul be, mert hozzá kell szokni. Attól pedig tartanak, hogy az eldobott palackokat összegyűjtők, tipikusan hajléktalanok emiatt gyakrabban megjelennek az üzletekben. 

A kutatás szerint a magyarok 87 százaléka fontosnak tartja a szelektív hulladékgyűjtést, 83% elkülönítve gyűjt legalább egy hulladéktípust. Iskolai végzettséggel nő a tudatosság, a diplomások szinte mind szelektíven gyűjtik a hulladékot.

A beszélgetésben érdekesség, hogy palackos víz fogyasztása olyan magas nálunk, hogy többet iszunk így, mint kólát, rostos üdítőt vagy más üdítőt összesen. Amit látunk még, hogy a vízszűrő berendezések, csapra szerelhető vízszűrők iránt megnőtt a kereslet a visszaváltási rendszer miatt.

Forrás: G7

Az export állja a sarat, miközben a hazai cégek rettegnek

Több vállalkozó ismerőstől is hallottam mostanában, hogy az év végére kezdték el érezni a gazdaság lassulását. Vége lett a nyárnak és hirtelen kezdtek bezuhanni a megrendelések, az építőipar szinte 0-ra fékezett, ami azért sokakat tart el itthon. A nyár elején jelentek meg az első hírek is a kiskereskedelem irtózatos lassulásáról, ami őszre sem javult sokat. Az élelmiszer kiskereskedelem forgalma 4%-ot, a nem élelmiszer kiskereskedelem 5.2%-ot esett. Ezen belül is vannak persze durvább szektorok, például a ruházat 7.8%-al, a bútorok és műszaki cikkek 15%-al csökkentek. És tudjátok mi nem csökken? Az export!

Elképesztő mértékben csökkent az import is, tehát a hazai termékekből és a külföldiekből is kevesebbett fogyasztunk, úgy ámblokk nem pörög most a hazai gazdaság. Viszont az export stagnálni tudott, a külföldre értékesítő cégek forgalma állja a sarat és ezt még a tavalyihoz képest erősebb forint sem rontotta el, tehát az értékesítés volumene még nőtt is.

Ezt a hírt azért is hoztam be, mert nagyon egybevág azzal, amit régóta hangoztatunk a Minneren: Az export segít, hogy több lábon állj, és pont az ilyen viharos gazdasági időkben segít, ha nem csak egyetlen kicsi piactól függ a bevételed. Még mindig túl sokan gondolják, hogy az export valami megugorhatatlan dolog, pedig ki is számoltuk egy cikkben, hogy 1500 euróból el lehet indulni.

Kérj ingyenes konzultációt az Everigotól: https://everigo.eu/exportalj

Forrás: Index, IndexKSH

Könyvajánló: Japán észjárás

Sok vállalkozó szenved azzal, hogy nem tud buyer perszóna-t meghatározni. Az álom ügyfél mindennapjaiba nehéz beleképzelni magunkat, mert nem is gondoljuk, hogy az emberek mások, más az igényük, mint nekünk. Tudom, nem egyik klasszikus könvyajánló lesz ehhez a könyvhöz, sőt még az is érdekes miért ajánlom üzleti könyvként. A Japán észjárás könyv azért tetszik, mert nemcsak megismerünk egy nyugati világtól elétérő attitűddel rendelkező népet, hanem kicsit belelátunk az ottani gazdaságba, kicsit gyakorolhatjuk azt, hogy valóban érdemes utána nézni egy ország szokásainak, rutinjainak mondjuk egy export piaci nyitás előtt. Tágíthatja az új szemléletmódot befogadását is. A könyv azért is állt közel hozzám, mert anno fiatalon judoztam, és akkor már kicsit belecsíptem a japán kultúrába. 

A könyv hatására kíváncsi lettem, hogy a nagy márkák miként fogják meg kommunikációban, vagy akár termékváltozatokban a japán fogyasztókat, mert merőben más kihívásokkal szembesülnek, mint nyugaton. 

Társadalmi oldalról nézve úgy látom a könyvben leírt japán hagyományok egy része kikopik a gazdaságuk zsugorodása miatt. Ennek ellenére igazán érdekes jelenség, hogy az egy csoportba (társaságba) tartozó emberek mennyire támogatják, segítik egymást. A japánok többségében ahogy láttam a hajrá érzés jobban megvan a munkával kapcsolatban, ehhez társuló kitartás is. Ennek vannak árnyoldalai is, méghozzá a munkamánia, sőt mondhatni a halálba dolgozzák magukat. Az viszont biztos, hogyha valamit kitűzték maguk elé, azt nagyobb eséllyel megcsinálják, mert a közösségükben, barátaiknak elmondják mibe is fognak most kitartóan belevágni. Ezzel szemben egy nyugati országban, vagy nálunk azt mondanánk, lazítás, ne dolgozz annyit, vagy más esetben nem bíztatnánk annyit. 

Szakmai szemmel a könyv segít fejleszteni azon képességünket, hogy jobban megértsünk egy másik kultúrát, vagy akár egy másik célcsoportot. A könyvet olvashat edzhetjük az agyunkat arra, később más esetekben is képesek legyünk több oldalról megközelíteni valamit, elfogadni azt, hogy a szokások, rutinok mennyire befolyásolják az emberek viselkedését, döntéseit. 

Személyes fejlődésben is sokat számítanak a fenitek, de ebben az esetben inkább a tájékozottság miatt miatt ajánlanám elolvasni a Japán észjárás könyvet. Az ázsiai kultúra messze áll tőlünk, miközben a világ népességének igencsak nagy százalékát teszik ki, így megtehetjük az első lépést, hogy elmélyedjünk benne. 

A könyvet itt tudod megvenni: Pallas Athéné

Korábbi hírszemlék

fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!