A keresőoptimalizálás (SEO) alapjai

Dátum

Megosztás

Szerintem nem ismeretlen számodra a keresőoptimalizálás, angolul SEO (Search Engine Optimization) kifejezés.

A lényege az, hogy egy weboldalt a Google találati listáján megjelenítsünk, de még fontosabb az, hogy a keresett kulcsszavakra, kifejezésekre minél előrébb jelenjen meg a kereső találati listáján.

Igen, itt nem csak a Google-ről van szó, hiszen létezik még a Bing vagy a Yahoo is. Persze mi Magyarországon főleg a Google-re koncentrálunk, mert szinte csak ebben keresnek az emberek. Így én is a Google keresőoptimalizálásról írok a továbbiakban.

Tehát, a Google-ből érkező organikus forgalom ingyenes. De ott van még a fizetős megjelenés is, mint például a Google Ads. Ez PPC hirdetés (pay-per-click), azaz a kattintásokért kell fizetni.

Ez a kettő a keresőmarketing (SEM) része: Keresőoptimalizálás (SEO) + PPC hirdetések

A PPC hirdetésekről nem is írok tovább, mert az nem az én szakterületem. 🙂

A keresőoptimalizálás során tehát az a cél, hogy a weboldalad valamelyik oldala adott kulcsszavakra megjelenjen a Google találati listáján. 

Nézzünk egy példát, legyen a kulcsszó az, hogy ‘vállalkozási ötletek’. Sokan azt gondolhatják, hogy erre csak írok az egyik oldalamra egy szöveget, beleírom párszor, hogy ‘vállalkozási ötletek’, majd várok pár napot. Aztán pedig nem értem majd, hogy miért nem vagyok még a Google találati lista első oldalán…

A keresőoptimalizáláshoz egy dolgot mindenképp tudnod kell: ez időbe telik!

Nem egy rövidtávú online marketing stratégia része. Az a Google Ads hirdetés vagy a Facebook hirdetések, hiszen azokkal már órákon belül el tudsz indítani egy kampányt, és akár már láthatod is az eredményeket, de legalább releváns látogatók érkeznek a weboldaladra.

A SEO a közép- és hosszútávú stratégia része. Természetesen függ a versenytől is, mert kínálhatsz olyan szolgáltatást és terméket, amelyre van keresés a Google-ben, de nemigen vannak versenytársaid, esetleg nagyon rossz minőségű weboldalaik vannak. 

De ez azért eléggé ritka, hiszen amire van kereslet, arra azért van már megfelelő kínálat is…

Ezt értsd úgy, hogy az erősebb területeken, mint mondjuk a laptop piac, az okostelefonokat értékesítő webshopok, vagy szolgáltatásoknál a különböző területeken tevékenykedő szerelők, olyan erős SEO verseny van, hogy sok esetben minimum 1 évet kell keresőoptimalizálnod, mire a fő kulcsszavakra előre tudsz kerülni!

A Google több száz tényező alapján rangsorol és változtathatja a helyezéseket.

Azt nem árulja el, hogy melyiknek mekkora a súlya, ezért folyamatos a tesztelés, a tapasztalatszerzés a SEO szakik körében. 

Ezen tényezők alapján a SEO-t 3 fő területre/csoportra lehet osztani:

  1. Technikai SEO
  2. On-page SEO
  3. Off-page SEO

Technikai SEO

Ezt külön lehet választani a másik 3 területtől. Érdemes először ezt átnézni, és az esetleges hiányosságokat kijavítani. Hiszen, ha a Google nem képes az oldalakat “bejárni”, akkor hiába optimalizáljuk a tartalmakat, hiába mutatnak hivatkozások az oldalra, nem fog eredményeket hozni.

Ezenkívül vannak további részei, amelyekre oda kell figyelni:

  • feltérképezés (crawling), indexelés
  • weboldal struktúrája
  • megfelelő átirányítások
  • link autoritás
  • URL címek
  • weboldal betöltésének gyorsasága
  • sitemap
  • robots.txt
  • duplikációk és azok kezelése
  • SSL
  • képek technikai optimalizálása

Az egyik, ha nem a legjobb ingyenes SEO eszköz a Google Search Console. Ez a Google saját eszköze, amit még mindig sok weboldalhoz nem állítanak be, pedig a SEO mindhárom területén rengeteg segítséget ad! 

Ezenkívül olyan adatokat is láthatsz, amit csak te tudsz és más SEO szoftverek nem fogják ilyen pontossággal feltárni.
A Search Console kapcsán itt osztok meg további infókat, és bemutatom a hasznos funkcióit is.

On-page SEO

On-site SEO-nak is hívják, ez a tartalmi keresőoptimalizálás. Ennek a területnek az elmúlt években óriási szerepe lett, és a legfrissebb alap-algoritmus frissítéseknél is mindig előjön a minőségi, a célközönség számára releváns szöveges tartalmak létrehozása.

A Google megosztott egy hivatalos blogcikket, amelyben röviden olyan részekre tér ki, mint: 

  • Az alap-algoritmus frissítésekkel az a céljuk, hogy a Google találatai a keresőknek releváns és mérvadó tartalmat adjanak.
  • Fókuszálj a tartalomra! A legjobb tartalmat biztosítsd, mert az algoritmus célja ezt jutalmazni.
    Ezután jó pár kérdést összeszedtek, amelyek állítások is, tehát ha a tartalmad megfelel ezeknek, akkor nem lesz gond. 

De mielőtt nekiállnál a tartalmak létrehozásának, a legfontosabb feladat a 0. lépésnek számító kulcsszókutatás!

Sajnos még mindig sokan kihagyják ezt a lépést, és hasraütésszerűen, relevánsnak gondolt kifejezésekkel, kulcsszavakkal telerakva írják meg egy szolgáltatás aloldalát, egy wepshopban a termékkategória oldal szövegét, vagy a blogcikkeket.

A kulcsszókutatáshoz több eszközt is lehet használni:

  • Google Ads kulcsszótervező: a havi átlagos keresési mennyiségeknél csak akkor látsz pontosabb számokat, ha a Google Ads fiókodban folyamatosan futnak hirdetések.
  • Ubersuggest: az ingyenes verzióban korlátozottan kapsz kulcsszóötleteket, de a havidíja sem vészes.
  • SEO PowerSuite Rank Tracker: ez egy asztali szoftver, van örök ingyenes verziója is, amelyben saját kulcsszó-adatbázis is használható (magyar nyelven is van), vagy beköthető a Google Ads fiók. Van több kulcsszókutató funkciója is.
  • SEMRush: 7 napos próbaverziót kapsz, érdemes kipróbálni, mert sok funkciója van, kiváló versenytárskutatásra, elemzésekre is.
  • Ahrefs: Nincs lehetőség már ingyenes tesztelésre, ha a kulcsszókutató eszközét nézzük. A SEO szoftverek közül ennek van a legnagyobb saját, magyar nyelvű kulcsszó-adatbázisa is. 
  • Google Search Console: ezzel belső kulcsszókutatást tudsz végezni, tehát a saját weboldaladat tudod megvizsgálni, hogy milyen keresési kifejezésekre jelent meg eddig, milyen további lehetőségek vannak még. Nagyon hasznos, időnként mindig érdemes megnézni ezeket, így lehet továbbfejleszteni a meglévő tartalmaidat.

Szerintem érdemes egy Google táblázatot (vagy Excelt) létrehozni, és abban gyűjteni a releváns kulcsszavakat. Ajánlott ezeket csoportosítani is. 

Rengeteg kulcsszó összegyűlhet, de nyugi, egyszerre nem valószínű, hogy minden kulcsszót képes leszel összegyűjteni. Ez egy folyamatos feladat, mindig vissza fogsz térni erre a részre mielőtt egy-egy aloldalt vagy új blogcikket optimalizálnál. 🙂

És igen, tudom, hogy vannak olyan szolgáltatások vagy termékek, amelyeknél egyértelmű a fő kulcsszó, és nem nehéz kitalálni, hogy milyen keresési kifejezésekre keresnek a legtöbben, de ez ma már nem elég!

Nem tömheted tele a tartalmakat csak a fő kulcsszavakkal.

keresőoptimalizálás régen és ma

LSI kulcsszókutatás

Ha megvan a téma és a fő kulcsszó, akkor úgynevezett LSI (latent semantic indexing) kulcsszavakat is fel kell kutatnod. Ezek olyan kifejezések, amelyek szorosan kapcsolódnak a megcélzott/fő kulcsszóhoz (de nem szinonimái).

Több eszközt is lehet használni ezek felkutatásához, de talán a legegyszerűbb a Google Autocomplete és a Searches related (hasonló kifejezések) funkció:

Google Autocomplete által ajánlott kifejezések:

Google Autocomplete

Related searches – kapcsolódó kifejezések:

Google kapcsolódó keresések

Ha a tartalmat ezekkel kiegészítve, a témát jól körüljárva építed fel, akkor lesz egy teljes értékű tartalom a látogatók és a Google számára is. Ez ad egyfajta minőséget, szakértelmet a szöveges tartalmaidnak.

A kulcsszókutatás után a tartalom elkészítésében is vannak alap on-page SEO részek:

  • megfelelő szöveg mennyisége
  • URL cím
  • meta cím és meta leírás
  • Oldal főcíme
  • címsorok (heading, H1, H2, H3…)
  • vizuális tartalmak beágyazása (képek, videók, infografika, stb…)
  • belső linkek (anchor text – horgony szöveg használata)
  • kifelé mutató linkek (nem kötelező, főleg blogcikkekben érdemes használni, ha tényleg további hasznos információkat ad a linkelt oldal, mint az előző pontban linkelt horgony szöveg 🙂 )

Két dolog, amit sokan még rosszul tudnak:

  1. Meta kulcsszavak (meta keywords): a forráskódban fellelhető, az adott oldal fő kulcsszavai felsorolva. Ezt már elég régóta figyelmen kívül hagyja a Google. Ha be van állítva, akkor nem érinti negatívan az oldalt, de nem is segít. Érdemes ezt kivenni, ne töltsd az időd ezek beállításával.
  2. Meta leírás: ez közvetlenül nem befolyásolja a rangsorolást (a meta cím viszont igen!). A meta leírás fő feladata az, hogy az átkattintási arányt növelje, azaz a Google keresési találatok között érd el azt, hogy a kereső rád kattintson. Így tehát közvetetten befolyásolja a SEO-t, és ha ezzel növeled az átkattintási arányt, idővel a Google relevánsabbnak találhatja az oldaladat, és előrébb fog hozni.
    Ne kulcsszavakkal tömd tele, hanem a célközönségednek releváns információkkal, előnyökkel. A kulcsszót azért érdemes beleírni/megemlíteni a meta leírásban, mert kereséskor ezt vastagon kiemeli a Google, valamint így érhető el az, hogy tényleg azt a meta leírást jelenítse meg a Google, amit te megadtál.

Keresési szándék (search intent):

Ha megvan a kulcsszó, amire optimalizálnál, akkor ne hagyd ki azt, hogy rákeresel a Google-ben és megnézed, hogy milyen típusú oldalak/tartalmak rangsorolnak az első oldalon!

Ez nagyon fontos, mert sokszor találkozom azzal, hogy próbálnak olyan tartalomtípussal előre kerülni, amivel egyszerűen nem fognak.

Miért?

A Google figyeli azt, hogy a keresők végül milyen oldalra kattintanak, hol töltenek el sok időt, hol kisebb a visszafordulási arány, hiszen ez jelzi, hogy mi a keresési szándékuk, mi a keresésüket kielégítő tartalomtípus.

Ha például arra keresel rá, hogy ‘asus laptop’, akkor erre blogcikkeket nem fogsz találni, végig termékkategória oldalak jelennek meg elől! Ugyanígy egy termék oldallal se próbálj meg erre a kifejezésre előre kerülni.

De például érdekes lehet egy olyan kifejezés, mint a ‘bojler vízkőtelenítés’. Én azt gondolnám, hogy erre kivitelezők, szolgáltatások aloldalai jönnek fel.

Pedig nem! Hanem cikkek, bőséges tartalmak, útmutatók arra, hogyan lehet ezt házilag is kivitelezni.

És ezzel nincs gond! Több szolgáltató is felteheti azt a kérdést, hogy vajon miért írja le azt, hogy hogyan is kell ezt házilag elvégezni? Hiszen így ingyen adja a segítséget, és végül meg sem rendeli az olvasó a szolgáltatását!

Ez részben igaz, de ugye itt is többféle célcsoport van! Van, aki nem akar alapból ezért pénzt kiadni, ő meg tudja oldani maga is. 

Ha az ő igényét nem elégíted ki, akkor más weboldal ki fogja, és nem nálad növeli majd az organikus forgalmat, az oldalon eltöltött időről nem is beszélve (dwell time – szintén egy elég fontos rangsorolási tényező a tapasztalatok szerint).

Ismét fontos az, hogy a témát jól járd körül – ezért jó blogcikkeket publikálni. A tartalmat ebben az esetben úgy is tudod alakítani/irányítani, hogy az olvasók egy bizonyos százalékát a szolgáltatásod felé tereld. (Rakj ki pár képet a vízköves bojler belsejéről, én már ezek után kattintanék a direkt, fix áras ajánlatra, és foglalnám az időpontot a szakinál.)

De az is lehet, hogy az olvasó rájön, hogy a vállalkozásában neki erre nincs ideje, és inkább egy SEO szakértőt bízna meg. Na és kitől kér valószínűleg árajánlatot elsőnek? 🙂

A tartalmi optimalizálásban is segíthetnek az olyan SEO eszközök, mint a SEO PowerSuite Website Auditor ingyenes eszköze. Ez technikailag is gyorsan le tudja ellenőrizni a weboldaladat, de a tartalom optimalizálásában is segít.

Meg tudod adni a kulcsszavakat, ezek alapján átnézi a tartalmat, és megmutatja a hiányosságokat.

Vagy ott van a TF-IDF módszer. A szoftver megvizsgálja az elől rangsoroló weboldalak tartalmait, és összegyűjti azokat a szavakat, amelyek előfordulnak bennük. 

Azt is jelzi, ha te bizonyos kifejezéseket, szavakat nem használsz a tartalmadban. Ezek közül a relevánsakat érdemes neked is beépítened.

Ezzel a módszerrel is fellelhetőek például LSI kulcsszavak.

Off-page SEO

Avagy off-site SEO (külső keresőoptimalizálás), a külső hivatkozások, a weboldalra mutató linkek építését is jelenti.

Még mindig jelentős a szerepe, de az elmúlt években látszik, hogy sok esetben a tartalmi keresőoptimalizálással (on-page SEO) is látványos eredményeket lehet elérni, és nem mindig kell a linképítésre, hivatkozások szerzésére olyan erősen fókuszálni.

A versenytársak felkutatására, vagyis azon oldalak vizsgálatára is szükség van, amelyek az optimalizálandó kulcsszavakra a Google első találatai között szerepelnek. 

Meg kell vizsgálni, hogy azok az oldalak hogyan épülnek fel, milyen kulcsszavakra rangsorolnak, mennyire feküdtek rá a tartalmak előállítására, mennyi és milyen minőségű oldal hivatkozik rájuk.

Ezekből rengeteg következtetést le lehet vonni, és így létrehozható a SEO stratégia, sok idő is megspórolható ezzel.

A saját weboldalad backlinkjeit a legpontosabban a Google Search Console-ban tudod megnézni.

Más weboldalak backlinkjeit különböző SEO eszközökkel tudod részben megtalálni, de azért 100%-os találatot nem fogsz kapni:

Egy érdekességet, és további hasznos off-page SEO tippeket is megosztottam ebben a MinnerX cikkemben.

Local SEO – helyi keresőoptimalizálás

Sok szolgáltatásra rákeresve egy térkép is feltűnik a Google találati listáján (ami egyébként egy SERP feature). Csak írd be azt, hogy ‘autószerelő’, ‘fogászat’, ‘könyvelő’ vagy ‘keresőoptimalizálás’.

A térkép alatt három Google Cégem profil jelenik meg. Ide lenne érdemes bekerülnöd, itt kevesebb és más rangsorolási faktor számít.

Az alap, hogy regisztrálj be egy Google Cégem fiókot, ami egyébként ingyenes.

Utána mindent állíts be, amit csak tudsz, tölts fel képeket, és kezdd el az értékelések gyűjtését is, ami eléggé fontos a jó hely megszerzéséhez.

Ezenkívül a weboldalon is el kell végezni néhány alapbeállítást.

A kapcsolati/elérhetőség oldalon legyen feltüntetve a vállalkozás neve, címe és telefonszáma legalább. Ezt a sorrendet kövesd mindenhol, így sorold fel őket egymás alá. Ezek után email címet és más fontos adatokat is felsorolhatsz.

Az oldalon ágyazd be a Google térképet is, megjelölve rajta a Google Cégem fiókot. Ennek a beágyazási kódját itt találod meg:

Google térkép beágyazása

További, részletesebb beállításokat találsz a Google Cégemmel kapcsolatban ebben a Minner cikkben.

Szerintem látható, hogy a keresőoptimalizálás egy komplex folyamat.

Sok feladat van vele, és emiatt is csak közép- és hosszútávon láthatóak a pozitív hatásai. De ezután elindul az ingyenes, organikus forgalom a weboldaladra! 🙂

Martincsek Zsolt
Martincsek Zsolthttps://seofreelancer.hu/
2015 óta foglalkozom SEO-val, milliárd feletti árbevételű piacvezető webshopnál kezdtem, majd 2 évig egy magánklinikánál dolgoztam, mint online marketing vezető. 2017 óta dolgozom teljes állásban egyéni vállalkozóként és segítem ügyfeleimet SEO-ban. Online marketing minden területére ráláttam, de a keresőoptimalizálás maradt meg nagy kedvencnek. Folyamatosan kell fejlődni, mindig lehet újat tanulni és a Google sem hagy pihenni. :) Sokféle stratégiát lehet kialakítani és a hosszú munka után jó látni és élvezni a pozitív eredményeket.