Már nem éri meg Facebookon hirdetni?

Dátum

Megosztás

Hónapok, sőt évek óta kering vállalkozói körben az a gondolat, hogy a Facebook már közel sem olyan hatékony, mint a régi szép időkben volt és már meg se éri ott hirdetni. Sorra hagyják el a platformot az emberek, és azokat is nehezebb meggyőzni a vásárlásra, akik még ott maradtak… Vajon ez tényleg így van?

A cikket vendégszerzőnk, Mester Márk, a MinnerAkadémia Facebook marketing képzés oktatója írta.

Röviden és tömören: a Meta bevétele csökkent, globálisan viszont továbbra is növekedni tudott a felhasználóinak száma. A reklámzaj valamennyire csökken, a hatékony hirdetésekhez viszont ma már nem elég csak “hirdetgetni”. Egy ideje vége van a vadnyugati időknek,

az eredményes kampányokhoz átgondolt stratégiára van szükség.

Épp a cikk írásakor (2022.10.26.) jelent meg a Meta friss negyedéves jelentése, amiből kiolvashatunk pár érdekes számot a bevételre és a felhasználószám változására vonatkozóan.

A Meta bevétele mind az előző negyedévhez, mind a tavalyi harmadik negyedévhez képest csökkenést mutat globálisan és Európában is. Ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy kevesebb hirdetési pénz futott be a Metához, vagyis a cégek elkezdték visszavenni az itt elköltendő keretet:

Így változik a felhasználó szám

Ez hirdetőként rossz hírnek tűnhet, de igazából nem feltétlenül az. Ha a Facebookhoz kevesebb hirdetési költség folyik be, akkor az azt jelenti, hogy kevesebb hirdetés fut, csökken a reklámzaj. Az alacsonyabb verseny pedig még előnyös helyzetet is hozhat.

Pláne, ha azt nézzük, hogy globálisan a Meta még mindig tudta növelni az aktív felhasználó bázisát. A teljes Meta családot (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) figyelembe véve 2022 harmadik negyedévében is sikerült növekedniük globálisan mind a havi, mind a napi aktív felhasználó számban. Európában a napi felhasználó szám stagnált ugyan az előző negyedévhez képest, de a haviban látható egy minimális emelkedés:

De mi a helyzet Magyarországon?

Nálunk a 2022 májusi csúcshoz képest (7,43 millió regisztrált felhasználó) folyamatos a csökkenés. Vagyis tényleg egyre több Facebook profilt törölnek az emberek, na meg maga a Facebook is. Ezt jól mutatja ez a két grafikon:

A felhasználók nem- és kor szerinti megoszlását a NapoleonCat adataiból láthatjuk:

Ugyanez igaz az Instagramra is. Ott 2022 szeptemberében 2,81 millió felhasználói fiókot mért be a rendszer Magyarországról, ami több, mint 100.000-el kevesebb, mint a 2022 márciusi csúcs (2,95 millió).

Miért hagyják el az emberek ezeket a platformokat?

Túlzás lenne azt állítani, hogy az emberek tömegesen hagyják el a Facebookot és az Instagramot, de ettől függetlenül tény, hogy csökken a felhasználószám. Ennek pedig több oka is van.

A Meta sorozatos botrányai és az adatvédelmi problémák ide sorolhatók, de annak ellenére, hogy milyen horderejű dologról van szó közel se indult meg ezek miatt tömeges Facebook fióktörlés. Sokan, akik törölték a profiljukat egyszerűen ki akartak lépni a folyamatos időpazarlás forgatagából. Ők azok, akik megunták, hogy naponta akár órákat töltenek el a Facebook vagy az Instagram görgetésével, és úgy döntöttek máshogy akarnak élni. 

Egy másik ok, hogy a Meta a korábbiaknál sokkal szigorúbban figyelik a kamu fiókokat és a cég le is csap ezekre. A régóta inaktív és az olyan feltört fiókokat is sorra törli a rendszer, aminek nem tudják hitelesíteni a gazdáját.

Akkor tényleg nem éri már meg Facebook hirdetést indítani?

A fentiek elég sötét képet festenek, van aki ebből azt szűri le hogy már nem is érdemes Facebook hirdetéseket indítani. De nézzünk be kicsit jobban a dolgok mögé.

Ezek a számok ugyan azt mutatják, hogy a felhasználó bázis és a Metánál elköltött hirdetési összeg is csökken, de minden csak viszonyítási alap kérdése. A covid alatti csúcshoz képest ezek alacsonyabbak, de 2021 szeptemberében még „csak” 6,8 millió Facebook profil létezett Magyarországon. Ehhez képest a 2022 szeptemberi 7,08 millió növekedést jelent. Nem mellesleg a teljes magyar lakosság 72,9%-át.

Az, hogy globálisan a cégek kevesebbet költöttek hirdetésre, mint tavaly ilyenkor egyrészt betudható a kiemelkedően erős tavalyi évnek illetve annak, hogy sokan várják a recessziót. Viszonyításképp elég megnéznünk 2020 harmadik negyedévét, ami szintén erős volt. Ehhez képest idén 28,3%-al nagyobb bevételt ért el a Meta.

Ez pedig igazából azt jelenti, hogy

Facebook hirdetésekkel még mindig hatalmas tömegeket lehet elérni, csak most valamivel kisebb reklámzajban.

Viszont, ha tényleg eredményeket akarsz elérni ma már egyáltalán nem elég csak úgy hirdetgetni. Ezen már rég túl vagyunk és pont az átgondolt stratégia nélkül hirdetők mondják egyre hangosabban, hogy ma már nem lehet eredményesen hirdetni, nem éri meg Facebook kampányokat futtatni. Mindenképp átgondolt koncepcióra van szükség ahhoz, hogy egyáltalán esélyt adjunk a Facebook hirdetések sikerességének.

Nem tudod, merre indulj, hogy meglegyen ez a stratégia és koncepció a hirdetéseid mögött? A Facebook marketing képzést 80%-ban lecseréltük, a legaktuálisabb, legjobb információkat tettük bele még minőségibb formában. Ha eddig vártál vele, csapj le rá most, amikor igazán segíteni tud a videós tudásanyag: Facebook marketing képzés.

Ez jó volt, mit kell még tudnom a Facebookról?

Források:

https://s21.q4cdn.com/399680738/files/doc_financials/2022/q3/Q3-2022_Earnings-Presentation.pdf
https://www.statista.com/statistics/1024797/instagram-users-hungary/
https://napoleoncat.com/stats/facebook-users-in-hungary/2022/09/
https://www.statista.com/statistics/1029770/facebook-users-hungary/

Kiemelt kép forrása: Dima Solomin / Unsplash

Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

4 tipp, amivel félrevezetnek a TikTok guruk – és mit csinálj helyette

Ahogy az emberek egyre jobban megismerik a TikTokot és az organikus elérésben rejlő üzleti lehetőségeket, úgy terjednek a téves információk, “tuti trükkök” az algoritmus...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként...