Meglepően sokat tanulhatsz Taylor Swifttől kisvállalkozóként!

Dátum

Megosztás

Két hónappal ezelőtt ért véget Taylor Swift minden rekordot megdöntő világturnéja, az Eras Tour, ami az énekesnőt visszavonhatatlanul bevéste a zenetörténelembe. Taylor Swift pedig nem csak egy előadóművész és megosztó személyiség (míg tavaly rajongók milliói törték magukat egy koncertjegyért, pár napja a Super Bowl közönsége kifütyülte, amit Trump elnök önelégülten meg is osztott), de egy globális brand is. Lássuk, mit tanulhatunk tőle, még hazai kisvállalkozói szinten is.

Az Eras Tourról számokban

Ha (buborékban élsz) eddig elkerültek az erről szóló hírek, hadd mutassam be röviden, pár számban az Eras Tour megdöbbentő sikerét:

  • 2024 december 9-én zárult le a világturné Vancouverben. Taylor Swift 21 hónap alatt, 21 országban 149 sold-out koncertet adott. (Egy show körülbelül 3,5 órán át tartott, ami alatt rendhagyó módon minden eddigi albuma külön szekciót kapott.)
  • A turnéra összesen 2 077 618 725 dollár értékben adtak el jegyek. Ez a kétmilliárd dollár (és egy kis apró) a világ legnagyobb bruttó turnébevétele, és nem tartalmazza a helyszíni merchandise (póló, pulcsi, és a többi) eladásokat. 
  • A Swift turnécége szerint a koncerteken összesen 10 168 008-an vettek részt.
  • A koncertek felrázták a helyszínt adó városok gazdaságát is. A Bloomberg Economics becslése szerint Swift 53 amerikai koncertje 2023-ban 4,3 milliárd dollárral növelte az USA GDP-jét. 
  • Csak Los Angelesben, a California Center for Jobs and the Economy becslése szerint Swift hat koncertje „320 millió dolláros lökést eredményezett Los Angeles megye GDP-jében”, beleértve 160 millió dolláros bevételt a városnak és a 3300 munkahely megteremtését.

Még sok további érdekességet lehetne sorolni (például, hogy Swift munkamorálját dicséri, hogy mindezek alatt még 3 albumot is kiadott), de nézzük meg inkább, milyen üzleti tanulságokat vonhatunk le az énekesnő karrierjéből.

Swift szuperereje: a közösség

Senki nem születik világszenzációnak. Ugyan Swift manapság elég megközelíthetetlen, és saját social felületeire is csak különleges alkalmakkor posztol (a márka kommunikációját a hivatalos rajongói profilja, a Taylor Nation viszi), ez nem volt mindig így. Karrierje első éveiben Taylor állandóan az interneten lógott: személyesen vlogolt és blogolt, közvetlenül kommunikált akkor még visszafogottabb számú rajongóival Tumblrön, Twitteren, Instagramon, és a többi. Ez is hozzásegített ahhoz, hogy a rajongói ne sztárként, hanem személyes barátként gondoljanak rá, ami a mai napig így van. 

Taylor és a csapata a kezdetektől fogva kiemelten figyelt a rajongói közösségre. Olvasták a fan elméleteket, figyelték ki posztol róla, ki indít rajongói blogot vagy Instagram profilt, ezt megosztással, kommentekkel jutalmazták, ami elkötelezte illetve motiválta a fanokat. Ennek talán a legextrémebb példája a “1989 Secret Sessions” néven elhíresült aktivizáció. 2014-ben, 1989 című albuma kiadása előtt Taylor Swift rajongók százait (kisebb csoportokban) hívta meg a saját otthonába, hogy együtt hallgassák meg megjelenés előtt az új lemezt. 

Az énekesnő utólag a The Graham Norton Show-ban mesélt róla, hogy hónapokig figyelte a saját rajongóit az Instagramon, és válogatta ki azokat, akik régóta támogatják, de még nem találkoztak vele, hogy ezáltal köszönetet mondjon nekik. Akár így volt, akár nem, az biztos hogy ezután a Swiftie-közösség még inkább megbecsülve érezte magát, és még motiváltabbá vált, hogy online tartalmat készítsen a kedvenc sztárjáról. Ha valamiből nincs hiánya Taylor csapatának, az a pozitív szájreklám és a user-generated content.

KKV tanulságok:

  • A közösségi média kulcsszava a közösség. Ne csak ontsd a posztokat a követőidre, kezdeményezz kommunikációt, válaszolj a kommentekre, kapcsolódj.
  • Éreztesd a rajongóiddal, hogy figyelsz rájuk, meg vannak becsülve. Például, ha új feliratkozóknak ígérsz kedvezményt, az mit üzen azoknak, akik már rég bizalmat szavaztak neked? 
  • Kezdj el foglalkozni a UGC-vel, motiváld a vásárlóid hogy beszéljenek, posztoljanak rólad!

Mindent hasznosíts újra

Ha valamit a tartalommarketingesek tanulhatnak Swifttől, az az, hogy ne féljenek a legjobb tartalmukat elővenni és újracsomagolni. Taylor Swift mestere annak, hogy ugyanazt többször eladja, a rajongói pedig imádják érte. 

Nézzük például az Eras turnét: a koncertet 149 alkalommal tartotta meg minimális változtatásokkal – de oké, eddig minden turné ilyen. Az énekesnő csapata azonban tudta, hogy nem fog tudni mindenki elmenni a koncertre, ezért profi felvételeket készítettek alkalmakról. Megszületett a Taylor Swift: The Eras Tour koncertfilm. A filmet először mozikban vetítették, ráadásul harmadik fél (tipikusan egy stúdió) bevonása nélkül, direkt az AMC mozilánccal szerződtek, így a mozijegy-bevétel nagyobb része maradt Swifték zsebében. Később a filmet a Disney+ vásárolta meg, és tette elérhetővé streamingen. És itt még mindig senki nem aggódott, hogy ráunnának az emberek a koncertre: pont időben karácsonyra még egy hivatalos Eras Tour képeskönyvet is kiadtak. 

Nem ez az egyetlen példa arra, hogy Taylor ugyanazt többször eladná. Egyrészt jelenleg éppen újraveszi és újra kiadja saját, már megjelent albumait egy szerzői jogi vita miatt – ezek a Taylor’s Version albumok, amik hatalmas hype-ot – és bevételt – generáltak az énekesnőnek. Ismétlem, ezek olyan zenék, amiket évek óta hallgathatunk, csak újra felénekelve. De az új borító és 4-5 “From the Vault”, azaz az eredeti kiadásról lehagyott, sosem hallott dal miatt hatalmas érdeklődés övezi őket. 

Másrészt, Taylor új albumaiból is rendszeresen készít variánsokat: a Midnights című lemez az USA-ban négyféle borítóval, négyféle színben kerültek a boltok polcaira, de ezen kívül is volt deluxe és csak a Targetben kapható változat is. Az átlagos rajongók kiválasztották a kedvencüket, az igazán elvetemültek pedig megvették mindet. Legutóbbi stúdióalbuma, a The Tortured Poets Department is számos verzióban került piacra, a különböző kiadások más-más bónusz dalt tartalmaznak.

KKV tanulságok:

  • Tény, hogy neked nem rajongóid, hanem vásárlóid, ügyfeleid vannak, nem fognak elvakultan megvenni bármit, amit kiadsz a kezedből. Viszont a termékfejlesztésnél fontold meg: mi a legnépszerűbb terméked? Lehetne ebből egy embernek többet eladni? Vagy több embert elérni színvariációkkal, termékcsomagokkal? 
  • Készítesz tartalmat? Jusson eszedbe az Eras tour: koncertből mozifilm, streaming, könyv (én személy szerint egy dokumentumfilmben és koncertalbumban is reménykedem)… Ahelyett hogy új kontentet gyártanál, előbb dolgozd fel több formátumban a régit: hosszú videóból készüljön hosszú cikk, rövidebb álló videók, egy-egy kiemelt gondolatból szöveges Facebook, Linkedin posztok, egy jó idézetből képes Instagram poszt, és a többi. 
  • Vedd elő a jól teljesítő social posztjaid, és oszd meg őket néhány hónappal később újra! Senki nem fog emlékezni, mit posztolt egy vállalkozás hónapokkal ezelőtt, nem is ugyanazokat az embereket fogod elérni vele.
  • Nézd vissza a tartalmát tekintve fontos, de elérésben, interakcióban rosszul teljesítő social posztjaid. Dolgozd át ugyanazt a tartalmat új formába! Fuss neki mégegyszer, írd meg, mondd fel érdekesebben. 
  • Térj vissza arra, amit még kezdőként csináltál. Te is fejlődtél, tanultál azóta. Meg tudod csinálni azt a YouTube videót, kurzust, blogposztot jobban? Vedd fel újra, bővítsd ki, aktualizáld és terjeszd ismét. Nem kell a nulláról indulni.

Az embereket érdekli, mi van a színfalak mögött

Talán nem mondok azzal meglepőt, hogy Taylor Swift iránt hatalmas az érdeklődés. A csapata ezt tudatosan használja is: folyamatosan készülnek róla és a munkásságáról a színfalak mögötti fotók, videók. Ezeket aztán időről időre felhasználják akár stúdió minőségű videók vagy marketing kampányok helyett.  

Ilyen például az egyik legutóbb megjelent videoklipje. A The Tortured Poets Department egyik dala, az “I Can Do It With a Broken Heart” című szám arról szól, hogy az előadóművész személyes kríziseken keresztül is mosolyogva áll színpadra. Nem kell irodalomtanárnak lenni, hogy megfejtsük, mire gondolt a költő: már javában zajlott az Eras Tour, amikor a lapok tudósítottak Swift és Joe Alwyn brit színész 6 éves kapcsolatának felbomlásáról. Témához illően a dal videoklipje a turné alatt illetve próbákon készült, kulisszák mögötti felvételekből áll össze. 

De az énekesnő hivatalos YouTube csatornáján is számos “Behind the scenes” lejátszási listát találunk, rövid, pár perces felvételekkel például videoklip forgatásokról. Legutóbb december 13-án (a saját születésnapján) lepte meg a rajongóit egy adag ilyen felvétellel.

KKV tanulságok:

  • Kezdő vagy még kisebb vállalkozóként érezheted azt a nyomást, hogy nagyobbnak, profibbnak akarsz tűnni. Ezért személytelen és nagyvállalati a weboldal, szigorúan márka színekben tündököl a social media, és profi sablonok alapján készül a hírlevél. Pedig az embereket jobban érdekli, mi van a színfalak mögött, mint gondolnád. 
  • Készíts fotókat, videókat, mini vlogokat a napjaidról, izgalmas pillanataidról. Még ha most kis halnak is érzed magad, és nem akarod megosztani ezeket, jó lesz visszanézni később, sikerekkel a hátad mögött.
  • Az emberek emberekkel tudnak és akarnak kapcsolódni, nem cégekkel. Ha megmutatod a személyt a márkanév mögött, azzal nem leszel kevésbé profi (persze attól függ miről posztolsz). 
  • A behind-the-scenes jellegű tartalom szuper a közösségi médiába, próbáld ki, használd! Mutasd meg a csapatod (ki veszi fel a rendelést, ki csomagol, ki fogad a recepción ha bejössz hozzánk…), vlogolj egyet cégvezetőként, fotózd le az asztalt ahol dolgozol, mutasd be videón hol készül a termék, hogy zajlik a szolgáltatás. 

Becsüld meg a csapatod

Taylor Swift sikerének az egyik záloga, hogy kiváló emberekkel veszi körbe magát. Rengeteg kulcsemberével dolgozik együtt hosszú évek, akár a karrierje kezdete óta, látványos közöttük a bizalom és a barátság. Igaz ez a zenei producerétől a háttértáncosain át a színpadokat felállító munkásokig. 

Ez a megbecsülés pedig pénzben is mérhető. 2023-ban, a turné első amerikai etapja után bejárta a sajtót, hogy Swift kézzel írt köszönőlevél mellett fejenként 100 000 dolláros bónuszt fizetett a turnét 24 héten át költöztető teherautó-sofőröknek. A fuvarozó cég vezetője szerint a tipikus “borravaló” 5-10 000 dollár, ehhez képest a Taylortól kapott bónusz egy anyagi értelemben sorsfordító összeg volt.  

Az Eras tour lezárása után, 2024 decemberében került nyilvánosságra, hogy Taylor Swift összesen 197 millió dollárnyi bónuszt adott a koncertsorozaton dolgozó stábjának – az alap fizetésükön felül. Ebbe a csapatba beleértik a teherautó-sofőröket, cateringeseket, hangszertechnikusokat, merch csapatot, világosítókat, hangtechnikusokat, a produkciós stáb tagjait és asszisztenseket, díszleteseket, táncosokat, a zenekart, biztonságiakat, koreográfusokat, pirotechnikusokat, kötéltechnikásokat, fodrászokat, sminkeseket, jelmezeseket, gyógytornászokat és a videós csapatot.

Nem szorosan ide kapcsolódik, de Taylor nagylelkűségét támasztja alá, hogy a turné minden egyes állomásán adományozott helyi élelmiszerbankoknak is. 

KKV tanulságok:

  • Kiváló munkához kiváló tehetségek kellenek, akik akkor fognak jól teljesíteni, ha megbecsülöd őket emberileg és – a lehetőségeidhez mérten – anyagilag is.
  • Lehetsz a világ legkeresettebb előadója, ha nincs kétkezi munkás, aki összeszerelje a színpadot, nem lesz koncert sem. Vetítsd ezt ki a saját piacodra, és gondolkodj így a csapatodról, kihasználandó erőforrás helyett.
  • A lojalitás a munkaerőpiacon kétirányú, és senkinek nem jár alanyi jogon. Ha hűséget vársz el, akkor neked is tanúsítanod kell azt.

Kapcsolódó tartalmak:

Források:

https://www.forbes.com/sites/allbusiness/2024/02/21/taylor-swift-as-entrepreneur-9-lessons-business-owners-can-learn-from-the-pop-icon
https://www.cosmopolitan.com/entertainment/celebs/a63144993/taylor-swift-eras-tour-bonuses
https://people.com/taylor-swift-gave-eras-tour-crew-usd197-million-in-bonuses-exclusive-8758216

Fotó: Paolo V/Flickr

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.