Mi a Minner sikerének a titka? Hogyan sikerült elérni 30 000 követőt, havi 79 000 embert és brandet építeni?

Dátum

Megosztás

Hogyan sikerült egy olyan vállalkozást felépíteni, amit már 5 éve főállásban működtetek a legelső naptól fogva? Erről szól ez a cikk, amiben megismerheted azokat az apró dolgokat, trükköket, tudást, aminek köszönhetően kiemelkedtem a hazai üzleti blogok közül, sőt üzleti magazint, médiaoldalt üzemeltetek. Már a top 10 hazai gazdasági magazin, portál között van a Minner!!! Nehéz eldönteni, mivel kezdjem, így kérlek olvasd végig a cikket, mert minden bekezdésben lesz olyan, amit te is hasznosítani tudsz.

Rövid gyorstalpaló a Minnerről, hogy tudd, mégis miről beszélek

  • 2014. február 25-én indult az oldal, tehát 5 évvel ezelőtt. Első napjától fogva főállásban csinálom, már az első hónapban bevételt kellett termelnem.
  • Először főleg tőzsdei cikkekből állt az oldal, de pár hét után világossá vált, hogy kellenek az üzleti tartalmak.
  • 2 hét alatt megvolt az első szponzora az oldalnak, és rövid időn belül a napi 500, majd pár hónap alatt a napi 1000 látogató. Ami exponenciálisan nőtt, és most már napi 8000 látogatót szolgál ki az oldal. A látogatók 27%-a direktben keresi fel a Minnert, vagyis bepötyögi, hogy minner.hu
  • 2015. márciusában indult el a vállalkozás ötlet rovat, ami meghatározó részévé vált az oldalnak. Azóta közel 200 üzleti ötlet került fel (egy ötleten belül több is van). Az egyes ötleteket külön-külön több tízezerszer olvastátok, többet meg is valósítottatok (van, amit egyszerre többen is).
  • 2016 óta több mint 50 rendezvényt szerveztem meg, voltak üzleti előadások, pókerversenyek, közös mozizások (üzlettel kapcsolatos filmek), karácsonyi partyk
  • 2017-ig a Minner üzemeltetése mellett szabadúszó online marketing kivitelezőként is tevékenykedtem. Speciális ajánlatot kaptak az ügyfeleim, a kivitelezésben benne volt a Minner reklám. Így egyedi ajánlat volt, összehasonlíthatatlan, máris kialakult a stabil ügyfélkör. De választanom kellett, vagy a kivitelezés, vagy a Minner. Naná, hogy utóbbit választottam. Máskülönben egyik a másik rovására ment volna.
  • 2017. áprilisában indítottam el a MinnerAkadémia videós oktató oldalt, ami 2 év alatt 22 millió forint bevételt generált (az üzleti tudás Youtube-ja) és már 4800 felhasználója van.
  • 31 000 követője van a Minnernek Facebookon, és 79 000 havi olvasó látogatja már fixen a Minner.hu weboldalát.
  • A teljes 5 éves Minner sztorit itt találod: Így változtatta meg az életemet a Minner.hu

A legnagyobb nehézség, amit le kellett küzdenem médiaoldalként

Röviden: a látogatószerzés és megtartás.
Már az elején lefixáltam, hogy az alap tevékenység, mindig is a médiaoldal lesz. Vagyis lehet, hogy nem abból származik majd a legnagyobb bevétel, de a legfixebb pontnak kell lennie a Minner univerzumában.

Az induláskor két lehetőségem volt:

  • Az első verzió, hogy valamilyen blogrendszeren elindulni és az ottani látogatószámra is támaszkodhattam volna. Pl. blog.hu, vagy cafeblog. A blog.hu-s cikkeket már akkor kezdte kiemelni az index.hu, vagyis a látogatók elé tenni a blog.hu bloggerek tartalmait. Címlapra, vagy index2 oldalukra. Ami egyébként egy-egy cikkre akár 10-30 0000 látogatót is jelenthetett volna (most is). Egy probléma van vele, hogy nem saját, és a látogatók többsége csak átfut a blogomon, amolyan turisták lettek volna.
  • A második verzió az, hogy saját felépített weboldal, saját domain, ahol a látogatószerzés csak rajtam múlik. Na és a látogatók megtartása. 5 év működést nehéz lett volna elérni, ha nem foglalkozok az utóbbival is. Természetesen volt mindegyikre stratégiám.

Utóbbit választottam, mert mindig is szem előtt tartottam, hogy brandépítésnél ne függjek egy másik féltől (mint pl. a blog.hu, vagy index.hu). Úgy döntöttem tehát, hogy inkább legyen az elején kevesebb, de minőségibb olvasóm, mint az, hogy átutazóban jöjjenek az emberek a blogomra. Mint a blog.hu-s blogok többségében látni (hasonló profillal pl. 2 évig bírta csak egy üzleti blog). Ez viszont kockázatos is volt.

Amiben mázlim volt: a Facebook 2014-ben nagyon olcsó volt látogatószerzésben, akár a hirdetéseket nézzük, akár az akkor még magas organikus elérést. Persze nem elég a lehetőség, élni is kell tudni vele. Akkor alig 1000 követővel is már óriási eredményeket lehetett elérni. A látogatókat hamar az oldalamra tudtam navigálni, ehhez erős Facebook jelenlétet használtam. Napi 3-5 poszt a közösségi oldalon, követők bevonása, biztatása arra, hogy írjanak chaten. Most sem panaszkodom, az elérések most sem rosszak, hiszen ingyen vannak, de most indulva nehezebb lenne.

2014. február 25 óta nem volt olyan nap, hogy ne posztoltam volna a Minner Facebook oldalán.

Írj chaten! Talán az egyik olyan oldal voltam / vagyok, akinek bátran mertek írni az emberek. 4920 emberrel chateltem az elmúlt 5 évben. Bár furán hangozhat számodra, hogy ezt tartom az egyik húzó dolognak a Minnernél, de gondolj bele, hogy az a brand épül a leggyorsabban, aki képes kommunikálni, kapcsolatba lépni az emberekkel. Na én ezt nem csak egyoldalú kommunikációban csináltam (értsd: csak posztoltam), hanem oda-vissza beszélgetés volt.

Gyere, találkozzunk! 2016-ban kezdtem aktívan eseményeket, találkozókat szervezni. Ahogy a chat, úgy a személyes, élő találkozások is hozzájárultak egy aktív, elkötelezett közösség kialakításához. Könnyű az online világ mögé bújni, és legyinteni, hogy: „de hát minden online, minek élőben találkozni”. Anno 2016-ban mikor elemeztem a piacot, azt mondtam, ezzel aztán ki tudok emelkedni. Bejött! Igaz, első két évben az események szervezése inkább kiadás volt, bár van egy érdekes tanulsága az egésznek. Az ügyfeleimet mindig megkérdeztem, miért pont engem választottak. Több is azt mondta, hogy azért mert látszik, hogy erős közösségem van. Ezt főleg az események szervezése miatt látták így. És volt olyan ügyfél, aki el is mondta, melyik másik üzleti blog elől happoltam el a szponzorációt. (Örültem is neki, mert ők eléggé fennhordták az orrukat, azóta meg is szűnt a blogjuk, nem írják már).

Ami a legnagyobb erősségem. Ez hozta el a folyamatos növekedést:

Folytonosság, állandóság

Következetesen készítettem a tartalmakat. Ha esett, ha fújt, ha rossz kedvem volt, nem volt mese, tartalmat kellett gyártanom. Az 5 év alatt főleg az ünnepnapra esett hétköznapokon nem volt cikk a Minneren. Azaz 1260 napból kb. 30-40 nap. 2600 cikket írtam eddig, tehát hétköznapokat számolva napi átlagosan 2 került fel az oldalra. Mindezt úgy, hogy a minőséget is fenn tudtam tartani, sőt évről évre növelni. Sokkal jobban írok most, mint 2014-ben. Persze elírások vannak a cikkekben, de többször át szoktam nézetni korrektúrázóval is, persze még nem értünk végig az összes cikken. A hibák ellenére is stabil olvasótáborom van.
Mivel tartottam fent a motivációm? Mindig jegyzetelek, sokszor van ötlet, ihlet rohamom. Olyankor amennyit csak tudok, írok, jegyzetelek, vázlatot írok… ez ínséges időkben nagyon jól jön. Én is vagyok alulmotivált, vagy kedvetlen. Ezek ilyenkor jól jönnek.

A Minner marketingje – 14 millió forintot forgattam vissza reklámba az elmúlt 5 évben

Na jó, ennél sokkal többet, csak erről van képernyő fotóm, mert a korábbi hirdetési fiókom már nincs meg, összesen a Facebookra 17 millió forintot költöttem. És akkor még a rengeteg rendezvényszervezési költséget (terembérlés) ne is számoljuk! Ez befektetés volt számomra. Nem kivettem a profitot, hanem befektettem azért, hogy 3 év múlva nagyobb legyen az oldal, és persze a profit is.

A legsikeresebb vállalkozók az első 1-3 évben behúzzák a nadrágszíjat, lejjebb adják az igényeiket azért, hogy elérjék céljaikat, sikeresek legyenek.

Mindig kell a friss vér!
Anno brókerként belém nevelték, hogy mindig legyen friss ember, új érdeklődő, mert később belőlük lesz ügyfél. Nálam médiaoldalként persze ez speciális, de átvetítettem erre. Vagyis a cikkeket külön-külön reklámoztam a Facebookon, mivel ez az egyik legjobb tartalomterjesztő platform. Új olvasók szerzésére, és természetesen a remarketingnek hála a régebbi olvasók visszacsalogatására is költeni tudtam (utóbbira egészen pontosan tudom, hogy 2 millió forintot).

Brandépítés: 
Sokat képeztem magam brandépítéssel, hogy miként tudom átadni a Minner márkát az embereknek. Egy valami nagyon jól jött.

El kellett hinnem, hogy nagy márka, hogy úgy is tudjak róla kommunikálni.

Sajnos a márkaépítés területen nagyon kevés a használható anyag itthon, így bizony saját magamnak kellett kitapasztalni, és külföldi példákat néznem, tudásanyagot fogyasztanom. Egy korábbi gondolatom erről:

„A Minnert azért indítottam el, mert egy olyan üzleti blogot akartam, amit én is szívesen olvasnék. Olyat, ami a cikkeken keresztül átadja azt a megmagyarázhatatlan vállalkozói, startupos életérzést, amit én is éreztem a külföldi lapok, médiaoldalak olvasásánál. Vagy amikor hallottam valahol a startupos történeteket, vagy olvastam róla a könyvekben. Ha régóta olvasod az oldalt, akkor tudod, mire gondolok. Egy olyan brandet, online magazint akartam alkotni, amiről ha baráti, vagy bármilyen társaságban beszélnek, azonnal valami trendi dolog jusson eszükbe. Sőt, na ezen nevetni fogsz, egy olyat, aminek a logóját rátesszük egy párnára, akkor az odafér egy startup, vagy IT cég, vagy bármilyen vállalkozásnál a kanapéra a Youtube, Facebook, Google párnák mellé, vagy matricaként ott fityeg egy startupper laptopján. Továbbá átadni a motiváltságomat, lelkesedésemet.” – Mándó Milán

Sokszor viccelődnek velem, hogyha egy előadáson annyiszor innánk, amennyiszer kimondom a Minnert, akkor nagyon lerészegednénk. Régebben még tényleg így volt, most már azért visszafogom magam. A Minner brand lett, és ez nagyon sok helyen előnyös, sokkal könnyebb kommunikálnom, kevesebbet kell költeni marketingre …

A marketingem alapja, ezt mindig betartom:
Van három dolog, amit el kell látnia a marketingnek. Ezt tanítom is, sőt ha egyszer lesz könyvem biztos, hogy külön fejezet lesz:

  • Figyelemfelkeltés: vagyis új emberek elérése. Hahó létezem!!!
    Még extrém megoldásokat is alkalmaztam, vagyis gerillamarketinget. Idehaza ebben kiemelkedő a Minner, vagyis remélem mondhatom, hogy ebben is.
  • Információátadás: huhh, erre gyúrtam rá igazán. Vagyis minden időszakban megvizsgálom, hogy mik legyenek azok a központi szavak, elemek, amiket el akarok juttatni az emberekhez. Illetve vannak globális céljaim, és kisebb időszakosak is.
    Például mindig felteszem magamnak a kérdést: mire gondolnak az emberek, amikor a Minnert említjük. Mi az a szó, ami eszükbe jut róla. Na és arra gyúrok, a kampányokban azt juttatom el, irányítom.
  • Emlékeztetés: magyarán akiket már elértem, azoknál mélyíteni a brand értékeit. Ismétlem a fent említett információkat, hogy rögzüljenek.

Ezt tanítom is a MinnerAkadémia marketinges videós kurzusaiban is, előadásokon is szoktam példákat hozni különböző termékekre vonatkozóan.

Gondolkodok / Tervezek / Adaptálok

Fura ezt leírni, de tényleg fontos a napi gondolkodás. A tapasztalatom, hogy a vállalkozók úgy igazán nem foglalkoznak a vállalkozásuk jövőjével a napi teendőkön kívül. Folyamatosan elemzem az aktuális állását a vállalkozásomnak.

  • Az adott piacot elemzem, megnézem mi működik jól és mi nem. Amit úgy gondolok, átveszek.
  • Különböző egyéb területeket keresek, próbálok párhuzamot vonni és adaptálni. Pl. tanulmányozom a repülőgépgyártást és átgondolom az ő automatizálásukat hogyan lehet nálam alkalmazni. (Just-In-Time rendszerre gondolok)
  • Minél több könyvet, kutatást olvasok. Majd mindig szakítok időt, hogy az egyes részeknél feltegyem a kérdést. Ezt nálam mire lehet használni, alkalmazni, vagy mi lenne ez nálam?
  • Minden év végén elkészítem a következő időszak stratégiáját.
  • Valójában követem a milliárdosok szokását, de erre csak tavaly jöttem rá, amikor egy kutatásban olvastam: A milliárdosok napi 1 órát foglalkoznak ezzel, és szerintük ez a sikerük egyik kulcsa

Lean szemléletet követem
Hallottál már a startup körében népszerű lean szemléletről? Lényege az, hogy folyamatosan teszteled és fejleszted a vállalkozásodat. Egyrészt törekszem a vállalkozásom során az egyszerűségre, a „még jobban hogyan?”-ra. Vagyis agilisen fejlesztem a vállalkozásomat. Mérek, tesztelek, alkalmazok, amit kell, kukába rakok.
Vállalkozás indításnál is nagyon fontos. A lean elmélet lényege még az is, hogy folyamatos, sőt exponenciális növekedést tudsz elérni. Ezt hívom én így: Butítsd le a vállalkozás ötleted! Indulj -1ről!

Szabadúszóság, új generáció

Már régen nincs az, hogy egy vállalkozás egy irodabérléssel indul. Az automatizáltságnak és a webes jelenlétnek hála rengeteg olyan online vállalkozást lehet indítani, amihez nem kell iroda, elég egy laptop. Az automatizálással pedig későbbre lehet tolni a munkaerő felvételt is. Én már nagyon szeretnék munkatársakat, jelenleg 2 külsős dolgozik a Minnernek. Az első 3 évben egyedül vittem az oldalt, most is csak külsősöket vonok be, de az a legjobb, hogy mikor munkatársat kell majd idén felvennem, akkor egy stabil cégbe lépnek be. Ha úgy nézem, egy új generációs vállalkozás első 3 évében a tagok szabadúszóként, iroda nélkül is tudnak indulni, megspórolva ezzel több millió forintot. Persze fix iroda helyett lehet mondjuk közösségi irodába is menni, ahogy én is teszem.
De jó példa, hogy az üzleti modellemben már 2-nél is több külsős van, lásd: MinnerAkadémia tanárok, ha őket hozzászámoljuk, lassan 10-en vagyunk a Minnernél, csak speciálisan.

Speciális üzleti modell

Ahogy a Minner vállalkozási ötleteit olvasod, ott is láthatod, hogy imádom a különböző speciális üzleti modelleket. A Minnernél törekszem erre, hogy kiemelkedjek a piacon. Amolyan másolhatatlan vállalkozást üzemeltessek. Próbáltak már másolni, na de Minner csak egy van, hamar feladták. Nálam a speciális üzleti modell, hogy médiaoldal a stabil alap és ráépül a többi vállalkozás, vagyis másik termék, profil. Például a Minnerhez köthető, de brandban teljesen külön álló tárhely szolgáltatót indítunk nemsokára (azt már nem egyedül indítom). Hozzá is kapcsolódik a Minnerhez, meg nem is. De másik példa, hogy ott a MinnerAkadémia, amiben azt imádom a legjobban, hogy nem csak exponenciálisan nő a bevétel, és profit, hanem a Minner brandjét is emeli (visszacsatol az oldalra). A brandépítés akkor a legkönnyebb, ha van olyan terméked / szolgáltatásod, amit többször is használni tud a vevő. Nálam ez a MinnerAkadémia, sőt itt egy jó szűrt célcsoportról van szó. Jó persze a Minnert is nap mint nap használhatják, na de a videós oldal még jobban emeli a szakértői rangot (és ez vonatkozik a tanárokra is).
Vagy ott a Befektetőkereső show, ami amúgy Youtube műsorként indult, de lett belőle egy rendezvény is + növeli a Minner brandjét + a MinnerAkadémiának is jó reklám, főleg a vállalkozói mentorprogramomnak.

Elmélyülnél a Minner sztoriban még jobban? Vagy a kudarcaimban?

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!