Miért jó, ha a cégem megjelenik a médiában? Hogyan lehetséges?

Dátum

Megosztás

Amikor a Facebook hírfolyamot pörgeted, az ismerőseid állapotfrissítése mellett hírek és hirdetések milliói jönnek veled szembe. A hirdetést már biztosan rögtön felismered, sőt, nagy valószínűséggel te is kampányoltál már valamelyik közösségi oldalon. Vannak olyan esetek, mint például a natív cikkek esetében, hogy fel sem ismered, hogy ez reklám, vagy nem is zavar, mert a tartalom jó. Ezért sikeresek a pull marketing világában. Ebben a cikkben körbejárjuk a főbb marketingkommunikációs fogalmakat, amit cégvezetőként tudnod kell; valamint segítek abban, hogyan tudod kihasználni a média nyújtotta előnyöket.

A tartalmat a WhitePress médiamegjelenéseket közvetítő platform támogatta. Látod, nekik is kell a médiaszereplés, ahogy neked is. Rajtuk keresztül transzparensen látod az egyes médiaoldalak szponzorációs ajánlatait, árait, ők közvetítik a megrendelt tartalmaidat, megjelenéseidet, sőt összekapcsolnak szakértőkkel, szövegírókkal is.

Az internet térhódításának követkeményeként a kétezres évek elején létrejött a POE-elv, amely szerint három fő csoportot különböztetünk meg a marketingkommunikációban:

  • „Paid” azaz fizetett média – amikor fizetsz bármilyen orgánumnak, hogy megjelenj rajta.
  •  „Owned” azaz birtokolt média – amikor te rendelkezel valamilyen felülettel (pl. weboldal, közösségi média oldal)
  • „Earned” azaz szerzett – amikor a média izgalmasnak talál rólad vagy a cégedről egy hírt, eseményt, vagy igazából bármi populáris témát, amit megéri nekik lehozni, mert nagy eléréssel számolnak. (ingyen megjelensz)

Bizonyára vállalkozóként a te fantáziádat is izgatja, hogyan lehet elérni, hogy mindhárom teljesüljön bármilyen botrány bekövetkezte nélkül, de annyit elárulhatok, hogy nem könnyen, habár a paid és owned média együttes alkalmazásával ugyanúgy el lehet érni kiváló eredményeket, eléréseket, ehhez csupán tőkére, valamint egy ügyes PR szakemberre és / vagy szövegíróra van szükséged. 

Miért jó, ha a vállalkozásom megjelenik a médiában?

Egy pozitív hangvételű írás egy közismert médiumban nagyban hozzájárulhat az ismertség növeléséhez, a reputáció magasabb szintre emeléséhez, javításához; nem beszélve a rengeteg potenciális vásárló eléréséről. Az egyre zajosodó csatornák és a web 2.0 eredményeként a marketingesek rájöttek, hogy a push marketing már sokszor közel sem olyan hatékony és még sokba is kerül; pull marketing alkalmazásával viszont máshogyan közelíthetőek meg a fogyasztói rétegek, hiszen a relevancia ma már kulcsfontosságú.

A 2021-es marketing trendekbe is belekerült a Minner gyűjtésébe a szponzorált tartalmak vásárlása, médiamegjelenés.

Mi az a push – pull marketing? 

Amióta a reklám létező fogalom, a cégek kizárólag push marketinget alkalmaztak, egészen az utóbbi nagyjából két évtizedig. A push marketing esetében a hirdető cég a kezdeményező, termékeiket és szolgáltatásaikat próbálják a lehető legpozitívabb megjeleníteni, „rátolni, rányomni” az esetleges vásárlókra. Ellenben a pull marketing esetében a vevői oldalról történik az első lépés, a vásárló valamilyen információ után keres-kutat, vagy felmerülő igényre, problémára akar megoldást, és a legjobb helyen – legjobb időben a legjobb megoldást nyújtó hirdetés lesz a befutó. 

Mondok egy példát: a vásárló a szmogos, poros belvárosban él, alig található fa a környéken. Kap egy ingert, információmorzsát vagy a közösségi médiából, vagy a kollégájától, és rájön, hogy a belvárosi levegő nagyban árt az egészségének, ezért a legkézenfekvőbb megoldás, hogy beszerez egy légtisztítót. De mivel egy számára teljesen ismeretlen területről van szó, nem áll még rendelkezésére elég információ. Azonban, ha egy elektronikai webáruház több cikket, tartalmat gyárt a témában, esetleg erős a SEO-ja, nagyobb eséllyel vásárolnak majd tőle.

Mi a különbség a tartalommarketing, a natív hirdetés és a PR cikk között? 

Habár sokszor összemosódnak ezek a kifejezések, más jelentéssel és funkcióval bírnak:

  • A tartalommarketing esetében a márka a fogyasztóinak olyan tartalmakat készít, amelyek informatívak és szórakoztatóak, ezáltal az elköteleződést erősítik. A tartalommarketing anyagait leginkább a márka saját felületein publikálja. Például, ha egy gyártó a weboldalán megoszt egy olyan blogbejegyzést / képet / videót, amely a gyártás folyamatát mutatja be. 
  • A natív hirdetésről akkor beszélünk, ha a megbízó cég felkér egy médiaoldalt, hogy készítsen tartalmat egy adott témáról, említse meg benne a termékét / szolgáltatását, majd ezt tegye közzé a saját felületén. Amennyiben a tartalmat a megbízó cég saját maga készítette, az már nem natív hirdetésnek minősül, hanem szponzorált tartalomnak, ennek végére gyakran oda is írja a felület tulajdonosa, hogy nem az ő szerkesztőségük / stábjuk készítette az anyagot. 
  • A PR cikk nem reklámcikk! Nem az a célja, hogy eladjon, hanem hogy a márka iránti elköteleződést, hírnevet erősítse. A PR cikkek általában a márka érdemeiről, sikereiről, kampányairól és társadalmi felelősségvállalásairól tesznek említést, de rendkívüli módon törekedni kell arra, hogy ne csapjon át önpromócióba. Ahhoz, hogy az üzenet eljusson a kívánt közönséghez, érdemes infotainment-et alkalmazni, ami az információátadást és szórakoztatást kombinálja.
  • Ha bármilyen megjelenésért egy cég fizetett, az szponzorált tartalomnak minősül, ezt kötelező is feltüntetni, ellenkező esetben meggyűlhet a bajunk a Gazdasági Versenyhivatallal (GVH).

Most, hogy az alapfogalmakat átbeszéltük, nézzük meg, milyen úton-módon van lehetőséged saját tartalmat, hirdetést megjeleníteni a sajtóban. 

Elsősorban fontos, hogy meghatározd, mi a célod a megjelenéssel, valamint mekkora összeget szánsz rá. 

  • Fontos hírt szeretnél közölni a világgal? Írj sajtóközleményt!
  • Hirdetni szeretnéd a termékedet, szolgáltatásodat? Rendelj natív cikket!
  • Szeretnéd, hogy erősödjön a márkád? Írattass PR cikket egy szövegíróval és válassz hozzá megfelelő felületet! 
  • Szeretnél javítani a Google helyezéseden, vagy egy adott kulcsszóra kampányolni? Szintén érdemes cikket rendelned, és ebben az esetben megkérheted a szerzőt, hogy többször említse meg a szövegben az adott kifejezést. Vegyél SEO megjelenést. A cikket szponzoráló WhitePress-nél ezt külön ki szokták emelni.
  • Ha webáruházat üzemeltetsz, a vásárlói szokások, trendek, vélemények alapján akár te is gyárthatsz tartalmat, például ajándékötlet cikkeket: a „Top 10 ajándék férfiaknak / nőknek / kisállatoknak” és ehhez hasonló témák szinte kivétel nélkül nagy sikert érnek el. 

A hírérték, mint ingyenes megjelenési forma – Sajtóközlemény

Szerezhetsz magadnak ingyen megjelenést, ha a vállalkozásod háza táján valami kiemelkedő, fontos esemény történik: bővül a gyárad; valamilyen elismerést, díjat kaptál; esetleg eszméletlen jó kampányt készítettél; piackutatást végeztél. Ezt szépen becsomagolva, sajtóközlemény formájában érdemes eljuttatni az összes olyan helyre, ahol szeretnél megjelenni. 

Pár tipp a jó sajtóközlemény megírásához:

  • Legyen a szöveg könnyen kimásolható (javasolt a Word használata), és mindenképp csatolj jó felbontású, de nem túl nagy fájlméretű, könnyen letölthető képeket!
  • Legyen ütős a cím, de ne túl szenzációhajhász! Ahogy bármilyen hírlevélnél, úgy itt is a frappáns címek nagyobb megnyitási arányt eredményeznek.
  • Legyen hírértéke, ne a céged fényezéséről szóljon, érdektelen témákról meg végképp ne küldj közleményt, mert nem csak hogy nem fogja érdekelni a sajtót, elképzelhető, hogy tiltólistára tesznek pár alkalom után.
  • Törekedj az aktualitásra, minél frissebb, annál jobb!
  • Amennyiben valamiért nem jelenítik meg a közleményed, de mindenképpen szeretnéd nagy dobra verni, érdemes átdolgozni az anyagot és meghirdetni szponzorált tartalomként.

Miben segít neked a WhitePress? 

A WhitePress egy olyan közvetítőcég, amely segít összekapcsolni téged, mint vállalkozót számos olyan médiaoldallal, portállal, sőt szövegíróval, akik a tartalomgyártásért és tartalommegjelenítésért felelősek. Az előző cikkünkben részletesen bemutattuk őket, kattints ide! Jelenj meg a médiában! Így tudsz egyszerűen reklámcikket, médiamegjelenést venni

Néhány további hasznos cikk a témában:

Fotó: Envato License

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.

Ötlettől az értékesítésig, alig 4 óra alatt – Formdealer esettanulmány 1. rész

Készült már útmutató itt a Minneren a Formdealerhez, de miért állnánk meg itt? Úgy döntöttünk egy sokkal jobb módszerrel is megpróbálunk nektek segíteni, egy...

Gyakorlati útmutató kapcsolatépítéshez. Networking tippek, trükkök

Hallottad már, hogy a kapcsolati tőke aranyat ér, de hogyan lehet tudatosan kapcsolatot építeni? Hogyan találkozz, beszélgess üzleti kapcsolataiddal anélkül hogy úgy éreznék, csak...

Hogyan veszíts el 20 millió dollárt 1 hónap alatt? – Béna márkamegújítók

Még a legnagyobb márkáknak szüksége van a rebrandingre. Gondolj bele: Netpincérből Foodpanda, majd Foodora, vagy Pannon GSM-ből Telenor, majd Yettel. Sokszor jót tesz a...

Jó kedvében kell lennie a vevőnek, hogy betaláljon a hirdetésed? Gondoltál már erre?

Egy izgalmas felvetésem van, amihez természetesen kutatást is hozok továbbá egy olyan megvilágosodásban lesz részed, ami garantáltan pénzt tesz a pénztárcádba. Te is abba...

Értékesítőből cégtulajdonos. Bálint útja az alkalmazotti léttől a milliárdos forgalmú saját cégig

Csereklyei Bálint ma már egy több millárd forint forgalmú céget vezet, ő is a tulajdonos. De a sztorija ott kezdődött, hogy ennek a cégnek...

„Nem merek külföldön értékesíteni, még nem tartok ott” – De miért is nem?

Egy ideje téma már a Minneren, hogy az export nem egy megugorhatatlan dolog egy kisebb cégnek sem. Nem akarunk köntörfalazni, az Everigo szponzori partner...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Big Ben pufferdzsekiben? – A nagy CGI gerillamarketing

Ha használod a TikTokot, és te is azok közé tartozol, akik még “csak ezt az egy videót megnézik”, akkor biztos szembejött a Big Ben...

Értékesíts ajándékkártyát! 20-30%-kal növelheti a forgalmad! + üzleti ötlet

Igazi magas labda, amit le kell tudnod csapni! Az ajándékkártya bevezetése egy vállalkozásba igencsak gyorsan megtörténhet, és ünnepi időszak (de ezen kívüli is) alatt...