Amikor a Facebook hírfolyamot pörgeted, az ismerőseid állapotfrissítése mellett hírek és hirdetések milliói jönnek veled szembe. A hirdetést már biztosan rögtön felismered, sőt, nagy valószínűséggel te is kampányoltál már valamelyik közösségi oldalon. Vannak olyan esetek, mint például a natív cikkek esetében, hogy fel sem ismered, hogy ez reklám, vagy nem is zavar, mert a tartalom jó. Ezért sikeresek a pull marketing világában. Ebben a cikkben körbejárjuk a főbb marketingkommunikációs fogalmakat, amit cégvezetőként tudnod kell; valamint segítek abban, hogyan tudod kihasználni a média nyújtotta előnyöket.
A tartalmat a WhitePress médiamegjelenéseket közvetítő platform támogatta. Látod, nekik is kell a médiaszereplés, ahogy neked is. Rajtuk keresztül transzparensen látod az egyes médiaoldalak szponzorációs ajánlatait, árait, ők közvetítik a megrendelt tartalmaidat, megjelenéseidet, sőt összekapcsolnak szakértőkkel, szövegírókkal is.
Az internet térhódításának követkeményeként a kétezres évek elején létrejött a POE-elv, amely szerint három fő csoportot különböztetünk meg a marketingkommunikációban:
- „Paid” azaz fizetett média – amikor fizetsz bármilyen orgánumnak, hogy megjelenj rajta.
- „Owned” azaz birtokolt média – amikor te rendelkezel valamilyen felülettel (pl. weboldal, közösségi média oldal)
- „Earned” azaz szerzett – amikor a média izgalmasnak talál rólad vagy a cégedről egy hírt, eseményt, vagy igazából bármi populáris témát, amit megéri nekik lehozni, mert nagy eléréssel számolnak. (ingyen megjelensz)
Bizonyára vállalkozóként a te fantáziádat is izgatja, hogyan lehet elérni, hogy mindhárom teljesüljön bármilyen botrány bekövetkezte nélkül, de annyit elárulhatok, hogy nem könnyen, habár a paid és owned média együttes alkalmazásával ugyanúgy el lehet érni kiváló eredményeket, eléréseket, ehhez csupán tőkére, valamint egy ügyes PR szakemberre és / vagy szövegíróra van szükséged.
Miért jó, ha a vállalkozásom megjelenik a médiában?
Egy pozitív hangvételű írás egy közismert médiumban nagyban hozzájárulhat az ismertség növeléséhez, a reputáció magasabb szintre emeléséhez, javításához; nem beszélve a rengeteg potenciális vásárló eléréséről. Az egyre zajosodó csatornák és a web 2.0 eredményeként a marketingesek rájöttek, hogy a push marketing már sokszor közel sem olyan hatékony és még sokba is kerül; pull marketing alkalmazásával viszont máshogyan közelíthetőek meg a fogyasztói rétegek, hiszen a relevancia ma már kulcsfontosságú.
A 2021-es marketing trendekbe is belekerült a Minner gyűjtésébe a szponzorált tartalmak vásárlása, médiamegjelenés.
Mi az a push – pull marketing?
Amióta a reklám létező fogalom, a cégek kizárólag push marketinget alkalmaztak, egészen az utóbbi nagyjából két évtizedig. A push marketing esetében a hirdető cég a kezdeményező, termékeiket és szolgáltatásaikat próbálják a lehető legpozitívabb megjeleníteni, „rátolni, rányomni” az esetleges vásárlókra. Ellenben a pull marketing esetében a vevői oldalról történik az első lépés, a vásárló valamilyen információ után keres-kutat, vagy felmerülő igényre, problémára akar megoldást, és a legjobb helyen – legjobb időben a legjobb megoldást nyújtó hirdetés lesz a befutó.
Mondok egy példát: a vásárló a szmogos, poros belvárosban él, alig található fa a környéken. Kap egy ingert, információmorzsát vagy a közösségi médiából, vagy a kollégájától, és rájön, hogy a belvárosi levegő nagyban árt az egészségének, ezért a legkézenfekvőbb megoldás, hogy beszerez egy légtisztítót. De mivel egy számára teljesen ismeretlen területről van szó, nem áll még rendelkezésére elég információ. Azonban, ha egy elektronikai webáruház több cikket, tartalmat gyárt a témában, esetleg erős a SEO-ja, nagyobb eséllyel vásárolnak majd tőle.
Mi a különbség a tartalommarketing, a natív hirdetés és a PR cikk között?
Habár sokszor összemosódnak ezek a kifejezések, más jelentéssel és funkcióval bírnak:
- A tartalommarketing esetében a márka a fogyasztóinak olyan tartalmakat készít, amelyek informatívak és szórakoztatóak, ezáltal az elköteleződést erősítik. A tartalommarketing anyagait leginkább a márka saját felületein publikálja. Például, ha egy gyártó a weboldalán megoszt egy olyan blogbejegyzést / képet / videót, amely a gyártás folyamatát mutatja be.
- A natív hirdetésről akkor beszélünk, ha a megbízó cég felkér egy médiaoldalt, hogy készítsen tartalmat egy adott témáról, említse meg benne a termékét / szolgáltatását, majd ezt tegye közzé a saját felületén. Amennyiben a tartalmat a megbízó cég saját maga készítette, az már nem natív hirdetésnek minősül, hanem szponzorált tartalomnak, ennek végére gyakran oda is írja a felület tulajdonosa, hogy nem az ő szerkesztőségük / stábjuk készítette az anyagot.
- A PR cikk nem reklámcikk! Nem az a célja, hogy eladjon, hanem hogy a márka iránti elköteleződést, hírnevet erősítse. A PR cikkek általában a márka érdemeiről, sikereiről, kampányairól és társadalmi felelősségvállalásairól tesznek említést, de rendkívüli módon törekedni kell arra, hogy ne csapjon át önpromócióba. Ahhoz, hogy az üzenet eljusson a kívánt közönséghez, érdemes infotainment-et alkalmazni, ami az információátadást és szórakoztatást kombinálja.
- Ha bármilyen megjelenésért egy cég fizetett, az szponzorált tartalomnak minősül, ezt kötelező is feltüntetni, ellenkező esetben meggyűlhet a bajunk a Gazdasági Versenyhivatallal (GVH).
Most, hogy az alapfogalmakat átbeszéltük, nézzük meg, milyen úton-módon van lehetőséged saját tartalmat, hirdetést megjeleníteni a sajtóban.
Elsősorban fontos, hogy meghatározd, mi a célod a megjelenéssel, valamint mekkora összeget szánsz rá.
- Fontos hírt szeretnél közölni a világgal? Írj sajtóközleményt!
- Hirdetni szeretnéd a termékedet, szolgáltatásodat? Rendelj natív cikket!
- Szeretnéd, hogy erősödjön a márkád? Írattass PR cikket egy szövegíróval és válassz hozzá megfelelő felületet!
- Szeretnél javítani a Google helyezéseden, vagy egy adott kulcsszóra kampányolni? Szintén érdemes cikket rendelned, és ebben az esetben megkérheted a szerzőt, hogy többször említse meg a szövegben az adott kifejezést. Vegyél SEO megjelenést. A cikket szponzoráló WhitePress-nél ezt külön ki szokták emelni.
- Ha webáruházat üzemeltetsz, a vásárlói szokások, trendek, vélemények alapján akár te is gyárthatsz tartalmat, például ajándékötlet cikkeket: a „Top 10 ajándék férfiaknak / nőknek / kisállatoknak” és ehhez hasonló témák szinte kivétel nélkül nagy sikert érnek el.
A hírérték, mint ingyenes megjelenési forma – Sajtóközlemény
Szerezhetsz magadnak ingyen megjelenést, ha a vállalkozásod háza táján valami kiemelkedő, fontos esemény történik: bővül a gyárad; valamilyen elismerést, díjat kaptál; esetleg eszméletlen jó kampányt készítettél; piackutatást végeztél. Ezt szépen becsomagolva, sajtóközlemény formájában érdemes eljuttatni az összes olyan helyre, ahol szeretnél megjelenni.
Pár tipp a jó sajtóközlemény megírásához:
- Legyen a szöveg könnyen kimásolható (javasolt a Word használata), és mindenképp csatolj jó felbontású, de nem túl nagy fájlméretű, könnyen letölthető képeket!
- Legyen ütős a cím, de ne túl szenzációhajhász! Ahogy bármilyen hírlevélnél, úgy itt is a frappáns címek nagyobb megnyitási arányt eredményeznek.
- Legyen hírértéke, ne a céged fényezéséről szóljon, érdektelen témákról meg végképp ne küldj közleményt, mert nem csak hogy nem fogja érdekelni a sajtót, elképzelhető, hogy tiltólistára tesznek pár alkalom után.
- Törekedj az aktualitásra, minél frissebb, annál jobb!
- Amennyiben valamiért nem jelenítik meg a közleményed, de mindenképpen szeretnéd nagy dobra verni, érdemes átdolgozni az anyagot és meghirdetni szponzorált tartalomként.
Miben segít neked a WhitePress?
A WhitePress egy olyan közvetítőcég, amely segít összekapcsolni téged, mint vállalkozót számos olyan médiaoldallal, portállal, sőt szövegíróval, akik a tartalomgyártásért és tartalommegjelenítésért felelősek. Az előző cikkünkben részletesen bemutattuk őket, kattints ide! Jelenj meg a médiában! Így tudsz egyszerűen reklámcikket, médiamegjelenést venni
Néhány további hasznos cikk a témában:
- Ha nem elég érdekes a reklámcikked, akár a falnak is felolvashatod
- Ha ma megkeresne az Index vagy a HVG, hogy írna a cégedről, mi lenne…
Fotó: Envato License