Miért jó, ha a cégem megjelenik a médiában? Hogyan lehetséges?

Dátum

Megosztás

Amikor a Facebook hírfolyamot pörgeted, az ismerőseid állapotfrissítése mellett hírek és hirdetések milliói jönnek veled szembe. A hirdetést már biztosan rögtön felismered, sőt, nagy valószínűséggel te is kampányoltál már valamelyik közösségi oldalon. Vannak olyan esetek, mint például a natív cikkek esetében, hogy fel sem ismered, hogy ez reklám, vagy nem is zavar, mert a tartalom jó. Ezért sikeresek a pull marketing világában. Ebben a cikkben körbejárjuk a főbb marketingkommunikációs fogalmakat, amit cégvezetőként tudnod kell; valamint segítek abban, hogyan tudod kihasználni a média nyújtotta előnyöket.

A tartalmat a WhitePress médiamegjelenéseket közvetítő platform támogatta. Látod, nekik is kell a médiaszereplés, ahogy neked is. Rajtuk keresztül transzparensen látod az egyes médiaoldalak szponzorációs ajánlatait, árait, ők közvetítik a megrendelt tartalmaidat, megjelenéseidet, sőt összekapcsolnak szakértőkkel, szövegírókkal is.

Az internet térhódításának követkeményeként a kétezres évek elején létrejött a POE-elv, amely szerint három fő csoportot különböztetünk meg a marketingkommunikációban:

  • „Paid” azaz fizetett média – amikor fizetsz bármilyen orgánumnak, hogy megjelenj rajta.
  •  „Owned” azaz birtokolt média – amikor te rendelkezel valamilyen felülettel (pl. weboldal, közösségi média oldal)
  • „Earned” azaz szerzett – amikor a média izgalmasnak talál rólad vagy a cégedről egy hírt, eseményt, vagy igazából bármi populáris témát, amit megéri nekik lehozni, mert nagy eléréssel számolnak. (ingyen megjelensz)

Bizonyára vállalkozóként a te fantáziádat is izgatja, hogyan lehet elérni, hogy mindhárom teljesüljön bármilyen botrány bekövetkezte nélkül, de annyit elárulhatok, hogy nem könnyen, habár a paid és owned média együttes alkalmazásával ugyanúgy el lehet érni kiváló eredményeket, eléréseket, ehhez csupán tőkére, valamint egy ügyes PR szakemberre és / vagy szövegíróra van szükséged. 

Miért jó, ha a vállalkozásom megjelenik a médiában?

Egy pozitív hangvételű írás egy közismert médiumban nagyban hozzájárulhat az ismertség növeléséhez, a reputáció magasabb szintre emeléséhez, javításához; nem beszélve a rengeteg potenciális vásárló eléréséről. Az egyre zajosodó csatornák és a web 2.0 eredményeként a marketingesek rájöttek, hogy a push marketing már sokszor közel sem olyan hatékony és még sokba is kerül; pull marketing alkalmazásával viszont máshogyan közelíthetőek meg a fogyasztói rétegek, hiszen a relevancia ma már kulcsfontosságú.

A 2021-es marketing trendekbe is belekerült a Minner gyűjtésébe a szponzorált tartalmak vásárlása, médiamegjelenés.

Mi az a push – pull marketing? 

Amióta a reklám létező fogalom, a cégek kizárólag push marketinget alkalmaztak, egészen az utóbbi nagyjából két évtizedig. A push marketing esetében a hirdető cég a kezdeményező, termékeiket és szolgáltatásaikat próbálják a lehető legpozitívabb megjeleníteni, „rátolni, rányomni” az esetleges vásárlókra. Ellenben a pull marketing esetében a vevői oldalról történik az első lépés, a vásárló valamilyen információ után keres-kutat, vagy felmerülő igényre, problémára akar megoldást, és a legjobb helyen – legjobb időben a legjobb megoldást nyújtó hirdetés lesz a befutó. 

Mondok egy példát: a vásárló a szmogos, poros belvárosban él, alig található fa a környéken. Kap egy ingert, információmorzsát vagy a közösségi médiából, vagy a kollégájától, és rájön, hogy a belvárosi levegő nagyban árt az egészségének, ezért a legkézenfekvőbb megoldás, hogy beszerez egy légtisztítót. De mivel egy számára teljesen ismeretlen területről van szó, nem áll még rendelkezésére elég információ. Azonban, ha egy elektronikai webáruház több cikket, tartalmat gyárt a témában, esetleg erős a SEO-ja, nagyobb eséllyel vásárolnak majd tőle.

Mi a különbség a tartalommarketing, a natív hirdetés és a PR cikk között? 

Habár sokszor összemosódnak ezek a kifejezések, más jelentéssel és funkcióval bírnak:

  • A tartalommarketing esetében a márka a fogyasztóinak olyan tartalmakat készít, amelyek informatívak és szórakoztatóak, ezáltal az elköteleződést erősítik. A tartalommarketing anyagait leginkább a márka saját felületein publikálja. Például, ha egy gyártó a weboldalán megoszt egy olyan blogbejegyzést / képet / videót, amely a gyártás folyamatát mutatja be. 
  • A natív hirdetésről akkor beszélünk, ha a megbízó cég felkér egy médiaoldalt, hogy készítsen tartalmat egy adott témáról, említse meg benne a termékét / szolgáltatását, majd ezt tegye közzé a saját felületén. Amennyiben a tartalmat a megbízó cég saját maga készítette, az már nem natív hirdetésnek minősül, hanem szponzorált tartalomnak, ennek végére gyakran oda is írja a felület tulajdonosa, hogy nem az ő szerkesztőségük / stábjuk készítette az anyagot. 
  • A PR cikk nem reklámcikk! Nem az a célja, hogy eladjon, hanem hogy a márka iránti elköteleződést, hírnevet erősítse. A PR cikkek általában a márka érdemeiről, sikereiről, kampányairól és társadalmi felelősségvállalásairól tesznek említést, de rendkívüli módon törekedni kell arra, hogy ne csapjon át önpromócióba. Ahhoz, hogy az üzenet eljusson a kívánt közönséghez, érdemes infotainment-et alkalmazni, ami az információátadást és szórakoztatást kombinálja.
  • Ha bármilyen megjelenésért egy cég fizetett, az szponzorált tartalomnak minősül, ezt kötelező is feltüntetni, ellenkező esetben meggyűlhet a bajunk a Gazdasági Versenyhivatallal (GVH).

Most, hogy az alapfogalmakat átbeszéltük, nézzük meg, milyen úton-módon van lehetőséged saját tartalmat, hirdetést megjeleníteni a sajtóban. 

Elsősorban fontos, hogy meghatározd, mi a célod a megjelenéssel, valamint mekkora összeget szánsz rá. 

  • Fontos hírt szeretnél közölni a világgal? Írj sajtóközleményt!
  • Hirdetni szeretnéd a termékedet, szolgáltatásodat? Rendelj natív cikket!
  • Szeretnéd, hogy erősödjön a márkád? Írattass PR cikket egy szövegíróval és válassz hozzá megfelelő felületet! 
  • Szeretnél javítani a Google helyezéseden, vagy egy adott kulcsszóra kampányolni? Szintén érdemes cikket rendelned, és ebben az esetben megkérheted a szerzőt, hogy többször említse meg a szövegben az adott kifejezést. Vegyél SEO megjelenést. A cikket szponzoráló WhitePress-nél ezt külön ki szokták emelni.
  • Ha webáruházat üzemeltetsz, a vásárlói szokások, trendek, vélemények alapján akár te is gyárthatsz tartalmat, például ajándékötlet cikkeket: a „Top 10 ajándék férfiaknak / nőknek / kisállatoknak” és ehhez hasonló témák szinte kivétel nélkül nagy sikert érnek el. 

A hírérték, mint ingyenes megjelenési forma – Sajtóközlemény

Szerezhetsz magadnak ingyen megjelenést, ha a vállalkozásod háza táján valami kiemelkedő, fontos esemény történik: bővül a gyárad; valamilyen elismerést, díjat kaptál; esetleg eszméletlen jó kampányt készítettél; piackutatást végeztél. Ezt szépen becsomagolva, sajtóközlemény formájában érdemes eljuttatni az összes olyan helyre, ahol szeretnél megjelenni. 

Pár tipp a jó sajtóközlemény megírásához:

  • Legyen a szöveg könnyen kimásolható (javasolt a Word használata), és mindenképp csatolj jó felbontású, de nem túl nagy fájlméretű, könnyen letölthető képeket!
  • Legyen ütős a cím, de ne túl szenzációhajhász! Ahogy bármilyen hírlevélnél, úgy itt is a frappáns címek nagyobb megnyitási arányt eredményeznek.
  • Legyen hírértéke, ne a céged fényezéséről szóljon, érdektelen témákról meg végképp ne küldj közleményt, mert nem csak hogy nem fogja érdekelni a sajtót, elképzelhető, hogy tiltólistára tesznek pár alkalom után.
  • Törekedj az aktualitásra, minél frissebb, annál jobb!
  • Amennyiben valamiért nem jelenítik meg a közleményed, de mindenképpen szeretnéd nagy dobra verni, érdemes átdolgozni az anyagot és meghirdetni szponzorált tartalomként.

Miben segít neked a WhitePress? 

A WhitePress egy olyan közvetítőcég, amely segít összekapcsolni téged, mint vállalkozót számos olyan médiaoldallal, portállal, sőt szövegíróval, akik a tartalomgyártásért és tartalommegjelenítésért felelősek. Az előző cikkünkben részletesen bemutattuk őket, kattints ide! Jelenj meg a médiában! Így tudsz egyszerűen reklámcikket, médiamegjelenést venni

Néhány további hasznos cikk a témában:

Fotó: Envato License

Gyimesi Károly
Gyimesi Károly
Kommunikáció és médiatudomány szakon végeztem, jelenleg marketing mesterdiplomámat szerzem angol nyelven. A Minnernél hamar be lettem dobva a mélyvízbe: számos üzleti konzultáción segítettem Milánnak, több százezer forint értékben indítottam el marketingkampányokat, ezekhez sok segítséget nyújtottak a MinnerAkadémia képzései is. Jelenleg a tartalomkészítés a fő feladatom. Részt veszek a Minner víziójában, azaz munkámmal segítem, hogy a vállalkozók, cégek még sikeresebbek legyenek.