2012-ben nagy lelkesedéssel indultak neki az első magyar közösségi finanszírozó, vagy ahogyan ők hívták közösségi szponzorációs oldalak. Az előző mondatban linkelt cikkben az indulj.be és a kezdheted.hu-ról ír az index, mely oldalak azóta eltűntek a süllyesztőben. Rajtuk kívül közel azonos időben indult a creativeselector.hu, ez se működik már. Feltehetjük a kérdést: Külföldön miért nagy siker ez? És, a közel 10 millió magyart miért nem lehet megmozgatni itthon egy ilyen oldallal?

Mi a közösségi finanszírozás?

Ha még nem tudod, akkor először ezt olvasd el. A közösségi finanszírozás (crowdfunding) egyszerűen megfogalmazva az, hogy te előleget tudsz kérni a már, vagy még el nem készült termékedre, szolgáltatásodra egy online oldal segítségével.  Az ilyen oldalak, mint a Kickstarter és az Indiegogo lehetőséget adnak neked, hogy feltöltsd a bemutató anyagát (videó, képek, leírás) a projektednek, amire szeretnél pénzt gyűjteni. Majd ezután a felhasználók a te általad előre meghatározott összegben tudják támogatni a projektet, amiért cserébe te a terméket/szolgáltatást, vagy valami apróságot, extrát adsz. További részletek ebben a cikkben Mi az a közösségi finanszírozás? Hogyan lehet így pénzt gyűjteni egy ötletre, termékre, startuphoz?

Magyar közösségi oldalak

Maga a megközelítés, amiből ők kiindultak az szép és jó, de csak úgy puszira nem adnak pénzt az emberek, akkor sem, ha kapnak valami kis honoráriumot.  Motiváció kell! A külföldi oldalakon (crowdfunding), például az Indiegogo-n a projektek többségében magát a terméket kapják meg az “adományozók”, vagyis a támogatók. Egyszerűen csak előre fizetnek a megvalósuló termékért, és így valószínűleg olcsóbban is megkapják.

Tehát a magyar oldalak rosszul tálalták a nép felé magát a közösségi finanszírozást. Igaz, hogy több külföldi oldalon is a projekteknek van olyan opciója, amikor csak pár dollárral támogatod az adott ötletet, aztán csak egy pólót kapsz, de a többségénél a terméket, vagy a termék early bird, korai változatát kapod meg. Ezen oldalalak nagy látogatószáma miatt a nagy számok törvénye alapján is beesnek olyanok, akik elküldenek 5-10 dollárt, csak azért, hogy kapjanak egy pólót, bögrét… Ez itthon nehezebben valósulna meg. Persze az is közrejátszhatott, hogy lehet hamarabb vágtak bele ezen oldalak elindításába, és a piac még nem érett meg rá (az elmúlt 6 évben).

Egyszer valahol azt olvastam, hogy nincs meg a rá vonatkozó szabályozás, ezért nehéz itthon ezt megcsinálni. Már megint túl gondolják ilyenkor az emberek (mint az Uber esetében). Ez teljesen jól működhetne itthon is, hiszen egy új trendi terméket könnyebb bevezetni, a vevők előre fizetnek, így olcsóbban jutnak a termékhez, az ötletgazda meg tudja valósítani a cégét,  a gyártást. Tehát minden kellő törvény, szabályozás adott, és így megközelítve már le is lett fordítva az emberek nyelvén.

A közösségi finanszírozást máshogy kell tálalni itthon, így mindenki megérti, és az oldal látogatottságával sem lenne gond, a projektek beindulnának itthon is. A Minner vállalkozás ötlet rovatában a 41. ötlet erről is szól: Early bird, vagyis bevezető, új termék megvásárlását közvetítő weboldal

Amit az emberek nem értenek meg, azt nem is fogják megvenni. Az ismereteik is nagyban befolyásolják azt, hogy mi motiválja őket, mi az amit megértenek. A képlet tehát: Itthon is sikeres lehet egy ilyen oldal, ha egy picit a népszerű kuponos oldalakhoz hasonlítjuk, igaz ezzel elveszíti picit a startup feelinget, de az kit érdekel. A lényeg, hogy sikeres projektek induljanak, kezdő vállalkozók itthon szerezzenek forrást, a vevők megkapják a termékeket…

Azt se felejtsük el, hogy ennek kockázata is van, hiszen egy-egy kókler megjelenhet az ilyen oldalakon a rossz termékükkel. Ezek kiszűrhetők, amelyik projekt eleve sok tőkét kap, az lesz annyira motivált, hogy profi terméket hozzon létre.

Kapcsolódó cikkek:

Fotó: creativeselector.hu