Nádudvari élelmiszer Facebook marketingjének elemzése

Dátum

Megosztás

Ahogyan ti szerettek üzleti példákat olvasni, úgy én is szeretem ezeket készíteni. Azt gondolom, hogy az ember legjobban konkrét példákból, esettanulmányokból tanul. Megnéztük, szakmai szemmel elemeztük a Nádudvari márka Facebook megjelenését. Van még sok lehetőség, amit ki tud aknázni a cég.

Pont ma beszéltük az egyik ügyfelünk operatív vezetőjével, hogy persze jók ezek az egyedi megoldások, és vizionáriusnak lenni – mint Steve Jobs volt például -, de a legtöbben nem vagyunk azok. Ha ezt megértjük, és elfogadjuk azt, hogy nagyon szuper megoldásokat lehet ellesni másoktól mind marketingben, mind az egész cégvezetést tekintve, akkor gyorsan rájövünk, hogy csak a megfelelő LEGO kockákat kell a helyükre illeszteni, és kész a tökéletes építmény.

Miről szól a Facebook marketing elemzés? Megnézzük, hogy az utóbbi években az ügyfelekkel szerzett tapasztalatok alapján mi az, amit jól csinál az adott cég, és mit lehetne javítani. És ez már nem az első ilyen elemzés, rengeteg jó példát találtunk már (pl. Decathlon), de természetesen rosszakat is. Megnézzük, hogy kívülről mit látunk egy adott cég Facebook marketingjében. Annyit látunk, amennyit a fogyasztók, vevők, de persze marketinges szemmel vizsgálva. A példák alapján számodra új ötletek születnek, amiket fel tudsz használni a marketingedben.

A Nádudvari Élelmiszer Kft Facebook jelenléte, elemzése

Röviden:

  • Az oldal: https://www.facebook.com/N%C3%A1dudvari-%C3%89lelmiszer-Kft-797058650376240/
  • Vizsgált időszak: 2020. július
  • Facebook követők száma: 2893 követő
  • Aktív a Facebook oldala? – aktív – heti 2 poszt
  • Felfedezhető kampány rajta (összefüggő posztok): Nem, nincs összefüggés a posztok között, teljesen különálló tartalmak (a nyárról van 2-3 poszt, de önmagában ez nem jelent összefüggést.)
  • Közönség aktivizálása, bevonása: Megosztások vannak, a kedvelések aránya a posztokon 0,5-1% környékén van
  • Akciók / sales sűrűsége: Folyamatosan a termékekről van szó a posztokban, 1-2 kivétellel. Kicsit zavaró, a közösségi oldalalakra nem azért jönnek fel a felhasználók, hogy termékeket nézegessenek.
  • Facebook hirdetések: Jelenleg nincs futó hirdetés.
  • Felhasználók érkeztetése, átnavigálása: Nincs, de nincs is rá szükség feltétlen, ezt a boltokban vásárolják az emberek.
  • Chatbot: Nincs.
  • Pontszám: 10/5 pont (Összehasonlításként: egy átlagos hazai cég Facebook marketingje 10/3 szinten van.)

A vállalkozás működése, céljai marketing esetében

A termékeikhez viszonteladókon (pl. áruházak) keresztül jutnak a vásárlók. Ez azért fontos, mert nem azonnali vásárlásra koncentrál egy ilyen cég a marketingjében, így a Facebookon sem. A cél, hogy a termékét keressék, hogy a boltban látva felismerjék, vagy éppen mikor vásárlásra szánjuk el magunkat ott legyen alternatívaként. A Facebook marketingjének a célja tehát, hogy hatással legyen a viszonteladók forgalmára (így a sajátjára), segítse azt.

Organikus posztok

Láthatóan az utóbbi pár hónapban nincs konkrét téma köré felfűzve a kommunikáció, vagyis a posztok olyanok, mint egy jó Bud Spencer film: nem kell a többit megnézni ahhoz, hogy élvezni tudja az ember.

A viccet félretéve, ez nem a legnagyobb érdem azért a közösségi média kommunikációt nézve.

Vegyük először a pozitívumokat:

  • Minden posztban felismerhető, hogy a Nádudvari márkájának nevében készült, szóval szerepelnek a márka elemei a képeken (logo, termékek, stb).
  • Látszik, hogy az egyes posztokat átgondolták, mindig próbálnak plusz tartalmat adni a termékeknek, nem csak kirakják.
  • Több poszttípus felismerhető, szóval a kommunikáció tervezett, valószínűleg ügynökség / belsős képzett munkatárs készíti ezeket a tartalmakat. (Jeles napok, receptek, lifestyle)

Azonban nincs call to action, a posztok kicsit egysíkúak, néha E/2, máskor T/2 a kommunikáció.

Oké, oké, de mivel lehetne felpörgetni?

  • Werk tartalmak – háttértartalmak, háttérinfók megosztásával (pl. itt csomagoljuk az árut, itt a vezetői iroda, stb.)
  • Összefüggő kampányok, tematikák, egységes kommunikáció – pl. húsételek hónapja (húsos receptek, húsos nádudvari termékek kommunikációja)
  • Különböző szituációk, amikor ilyen termékekhez „nyúl” a vevő.
  • Videók – egy ekkora cégnek van büdzséje videókat készíteni, ráadásul videóban annyi mindent ki lehet hozni az ételekből: receptek, felülnézetből felvett főzések, főzőversenyek, és még millió más kreatív tartalmat kitalálhatnának.

Facebook hirdetések

Számomra kifejezetten furcsa, sőt, a meglepő a jó szó, hogy egy 10+ milliárdos árbevétellel rendelkező cég nem csepegtet el akár csak napi 5-10 000 forintot Facebook ads-ra márkaépítés céljából. Valószínűleg nekik nem lenne összeg, és ár/érték arányban jobb márkaépítést hozhatna egy-egy plakátkampánnyal szemben. Arról nem is beszélve, hogy ezzel a viszonteladókat támogatják. Összegben egy átlagos havi 700 ezer- 1 millió forintos hirdetési költségre be tudna állni, amivel már vásárlói volument tudna növelni.

Mit hirdethetnének Facebook-on?

Ha a posztokat kiemelik és az adott időszakban akciós termékeket megjelenítik, új termékek bevezetésére használják, akkor már azt mondom, hogy kihoztak egy minimum szintet a platformból. Én értem sok hasonló cég véleményét, hogy „hát a Facebook-ot nem tudnánk jól használni, nem látszana az eredménye”, de kérdem én: egy plakátkampánynak, vagy TV / rádió spotnak mikor tudtátok valaha is mérni az eredményét?

Persze ezt régen úgy oldották meg, hogy a plakáton dedikált telefonszám volt, esetleg külön kuponkód minden körzetben, ha nagyon precízek akartak lenni. Az ember felhívta az adott telefonszámot, vagy bemondta a kuponkódot, és húztak egy strigulát.

10/5 pont.

Gazdaság: "De miért?" - újraszinkronizálták az egész országot ...

Először is ez nyilván egy szubjektív pontozás, mint ahogy a cikk is az. Én a szakmai véleményemre alapozva szubjektíven megítéltem, hogy mi az, amit csinál ez az élelmiszergyártó cég, mit nem, és esetleg mit tehetnének a jövőben az előrelépés érdekében, ha elolvassák ezt a cikket. 🙂

A Nádudvari azért kap tőlem 5 pontot, mert a kötelező házi feladatot elvégezte: posztolnak folyamatosan, szóval van egy basic kommunikáció, és a posztok külön-külön fogyaszthatóak. Brandesek, tehát az arculatba beleillenek, és jól képviselik a céget (valószínűleg, mert ahogy te sem, én sem ismerem a cég vízióját vagy épp arculatát sem)

Útravalónak talán annyit mondanék Neked, hogy mindig tedd meg a maximumot, amit éppen meg tudsz tenni. Ez nem csak a marketingre vonatkozik, hanem az egész életre is, de fordítsuk le a Facebook jelenlétre: ha van éppen már havi 30 000 forintod hirdetésekre, akkor emeled ki napi pár száz forinttal a posztjaid márkaépítés céljából, a maradékból pedig hirdesd a terméked / szolgáltatásod. Ha lenne már simán 300 000 forintod is, akkor meg taposs a gázra, és növeld vele a céged ismertségét, és persze az árbevételét.

Ez izgalmas volt! Van még ilyen?

Igen, több elemzés is van, de előtte felhívnám a figyelmedet Facebook marketinggel kapcsolatos podcastunkra, hanganyagunkra (írásos leiratát is olvashatod).

Fotó: Nádudvari Facebook