Startup kudarcok – Miért buktak be itthon az ebédmenü applikációk? Mit csináltak rosszul? 12.  rész

Startup kudarcok – Miért buktak be itthon az ebédmenü applikációk? Mit csináltak rosszul? 12. rész

Hirdetés: AKCIÓ! 64% kedvezmény most 3 videós oktatásra is a MinnerAkadémián!Kattints ide a részletekért!

Egy vállalkozás, applikáció sikeressége sok mindentől függ, egy bukást természetesen sok tényező okozhat. Most azokról a tényezőkről olvashatsz, amit a legtöbb ilyen startup, kezdő vállalkozás egyszerűen nem tudott megugrani, megoldani. Hiába voltak jó fejlesztők, jó vállalkozók, egyszerűen ezért nem látsz nagyon sikeres ebédmenü applikációt. Az ilyen cikkeket azért is készítem el, hogy adaptálni tudd más területre is, illetve tudod, a kudarcokból tanulunk a legtöbbet. Nézzük is mik voltak a sikertelenség okai!

Mi az ebédmenü app?

Még 2014 és 2015 között több ilyen applikációt is indítottak. A lényeg az, hogy az olyan éttermek, akik ebédmenüt is adnak, fel tudják tölteni az éppen aktuális heti étlapjukat, és a felhasználók ezt látják, kereshetnek, értesítéseket kaphatnak… Természetesen nagyon jó ötlet, mármint így gondolták általában az alkotók. Azonnal használni fogja mindenki…

A kudarc okai

Nézzük az okokat, hogy miért buktak be:
(Ezeket az információkat több volt applikáció tulajdonostól szereztem be.)

1. Biztos kell az embereknek? 
Mennyi ember használta volna őket? Pár ezres felhasználói bázist gyorsan összegyűjtöttek (a legtöbb 1000 alatt elhasalt), de az kevés ahhoz, hogy egy menüzőnek megérje mindig felpakolni az aktuális étlapjukat. Vagy szponzorokat tenni bele, mondjuk  ételfutár cégeket…Beismerték, hogy piackutatást az ebédmenüs app tulajdonosok ritkán alkalmaztak, mondván ez majd úgy is kell az embereknek, látszik, hiszen más is fejleszt hasonlót.

Tudom, te is azt mondanád egy piackutatásnál, hogy igen kell nekem. De az nem piackutatás, hogy megkérdezed valakitől, hogy kell-e neki. Az a piackutatás, hogy megkérdezed hol és mikor szokott enni, milyen messze megy, hol keresi az étlapot (Faceobook, weboldal)…

Gondolj bele! A legtöbb ember általában a közelükben lévő menüzőkbe megy, és valójában ott helyben választ ételt. Bizony ez volt az egyik ok, hogy bár tényleg jó dolog volt, de mégsem kellett az embereknek.

2. Tyúk vagy a tojás problémája

Ez egy klasszikus probléma, ami előkerül az olyan applikációknál, ahol közvetítő szerepet tölt be az applikáció, startup, online megoldás. Vagyis ebben az esetben melyik legyen előbb,

  • éttermekkel töltsük fel az applikációt,
  • vagy felhasználókkal?

Egyik sem mozdul meg a másik nélkül. Ha a felhasználó beregisztrál, elveszi a kedvét az app használatától, hogy nincs elég menüző fent, a menüzők pedig nem ugranak a lehetőségre, mert nincs elég felhasználó.

3. Túlbecsülték az éttermek kapacitását, motivációját

Másik érdekes probléma, amire elsőre nem is gondolnál. Az éttermeknek kell valaki, aki mindig feltölti az adott hét étlapját. Na, de ki fogja feltölteni? Persze startupperként mondhatod, de az app annyira jó, feltöltik majd, hiszen mennyire egyszerű. Sajnos a valóság ennél rosszabb. Gondolj bele, hogy még a Facebookra se töltögetik fel rendszeresen, nemhogy az adott hét menüjét, még más posztokat sem. Szóval, ha elvesztik a motivációjukat az étterem tulajdonosok, vagy nem könnyíted meg a feltöltésüket, akkor bizony elmaradoznak, ami az applikáció vesztét okozza.
Érdekes ötlet ehhez: Azon gondolkodtam, hogy ezt a hármas pontot mivel lehetne felturbózni, áthidalni. Én a Facebook api-ját kihasználva azt csinálnám, hogy az étterem feltölti az applikációba az adott étlapot, és az automatikusan feltöltődik a cég Facebook oldalára. Ezt például nem olyan nehéz megcsinálni. És máris örül, hogy egy helyen megoldja mindkettőt.  Ezt a tippet leírtam, bár úgy gondolom, az ebédmenü appnak nem sok értelme van, viszont ezt a megoldást máshol is lehet használni.

Szorosan a témához kapcsolódó cikkek: 

Startup kudarcok cikksorozat – Mit csináltak rosszul? – Olvasd el a többit is! 

Minden kudarc egyrészt tanulás is, és nem csak az adott startuppernek. Inspiráló ötletek bukott projektekhez.

Hirdetés: AKCIÓ! 64% kedvezmény most 3 videós oktatásra is a MinnerAkadémián!
Akciós oktatások: Kattints ide a részletekért!