péntek, január 15, 2021

Startup kudarcok – Miért buktak be itthon az ebédmenü applikációk? Mit csináltak rosszul? 12. rész

Egy vállalkozás, applikáció sikeressége sok mindentől függ, egy bukást természetesen sok tényező okozhat. Most azokról a tényezőkről olvashatsz, amit a legtöbb ilyen startup, kezdő vállalkozás egyszerűen nem tudott megugrani, megoldani. Hiába voltak jó fejlesztők, jó vállalkozók, egyszerűen ezért nem látsz nagyon sikeres ebédmenü applikációt. Az ilyen cikkeket azért is készítem el, hogy adaptálni tudd más területre is, illetve tudod, a kudarcokból tanulunk a legtöbbet. Nézzük is mik voltak a sikertelenség okai!

Mi az ebédmenü app?

Még 2014 és 2015 között több ilyen applikációt is indítottak. A lényeg az, hogy az olyan éttermek, akik ebédmenüt is adnak, fel tudják tölteni az éppen aktuális heti étlapjukat, és a felhasználók ezt látják, kereshetnek, értesítéseket kaphatnak… Természetesen nagyon jó ötlet, mármint így gondolták általában az alkotók. Azonnal használni fogja mindenki…

A kudarc okai

Nézzük az okokat, hogy miért buktak be:
(Ezeket az információkat több volt applikáció tulajdonostól szereztem be.)

1. Biztos kell az embereknek? 
Mennyi ember használta volna őket? Pár ezres felhasználói bázist gyorsan összegyűjtöttek (a legtöbb 1000 alatt elhasalt), de az kevés ahhoz, hogy egy menüzőnek megérje mindig felpakolni az aktuális étlapjukat. Vagy szponzorokat tenni bele, mondjuk  ételfutár cégeket…Beismerték, hogy piackutatást az ebédmenüs app tulajdonosok ritkán alkalmaztak, mondván ez majd úgy is kell az embereknek, látszik, hiszen más is fejleszt hasonlót.

Tudom, te is azt mondanád egy piackutatásnál, hogy igen kell nekem. De az nem piackutatás, hogy megkérdezed valakitől, hogy kell-e neki. Az a piackutatás, hogy megkérdezed hol és mikor szokott enni, milyen messze megy, hol keresi az étlapot (Faceobook, weboldal)…

Gondolj bele! A legtöbb ember általában a közelükben lévő menüzőkbe megy, és valójában ott helyben választ ételt. Bizony ez volt az egyik ok, hogy bár tényleg jó dolog volt, de mégsem kellett az embereknek.

2. Tyúk vagy a tojás problémája

Ez egy klasszikus probléma, ami előkerül az olyan applikációknál, ahol közvetítő szerepet tölt be az applikáció, startup, online megoldás. Vagyis ebben az esetben melyik legyen előbb,

  • éttermekkel töltsük fel az applikációt,
  • vagy felhasználókkal?

Egyik sem mozdul meg a másik nélkül. Ha a felhasználó beregisztrál, elveszi a kedvét az app használatától, hogy nincs elég menüző fent, a menüzők pedig nem ugranak a lehetőségre, mert nincs elég felhasználó.

3. Túlbecsülték az éttermek kapacitását, motivációját

Másik érdekes probléma, amire elsőre nem is gondolnál. Az éttermeknek kell valaki, aki mindig feltölti az adott hét étlapját. Na, de ki fogja feltölteni? Persze startupperként mondhatod, de az app annyira jó, feltöltik majd, hiszen mennyire egyszerű. Sajnos a valóság ennél rosszabb. Gondolj bele, hogy még a Facebookra se töltögetik fel rendszeresen, nemhogy az adott hét menüjét, még más posztokat sem. Szóval, ha elvesztik a motivációjukat az étterem tulajdonosok, vagy nem könnyíted meg a feltöltésüket, akkor bizony elmaradoznak, ami az applikáció vesztét okozza.
Érdekes ötlet ehhez: Azon gondolkodtam, hogy ezt a hármas pontot mivel lehetne felturbózni, áthidalni. Én a Facebook api-ját kihasználva azt csinálnám, hogy az étterem feltölti az applikációba az adott étlapot, és az automatikusan feltöltődik a cég Facebook oldalára. Ezt például nem olyan nehéz megcsinálni. És máris örül, hogy egy helyen megoldja mindkettőt.  Ezt a tippet leírtam, bár úgy gondolom, az ebédmenü appnak nem sok értelme van, viszont ezt a megoldást máshol is lehet használni.

Szorosan a témához kapcsolódó cikkek: 

Startup kudarcok cikksorozat – Mit csináltak rosszul? – Olvasd el a többit is! 

Minden kudarc egyrészt tanulás is, és nem csak az adott startuppernek. Inspiráló ötletek bukott projektekhez.

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Január 15-én lesz 20 éve, hogy elindult az online enciklopédia. Már több mint 55 millió szócikk található rajta, havonta 22 milliárdos nézettséget tud felmutatni. A Wikipédia adományokból tartja fenn magát, nincsenek rajta reklámok, bár a márkák is jelen vannak rajta.

MinnerInstant

A napokban nagyon népszerű lett a 444.hu egyik tartalma, ami a kiégésről szó. Igazán átfogó anyag lett, csak ajánlani tudom:

Fiatal felnőttek, akiknél a kiégés az alapállapot – 444.hu

És itt vannak erről a Minner anyagai is:

MinnerInstant

Ezen biztosan felnevetnek a nagyon hívő bitcoinosok. De minden végletet meg kell vizsgálni. Az Azonnali.hu -n egy átfogó cikket találtam a témában, ami körbe rájra az ellen oldalt. Ebből kiragadok most egy részt:

Eddig legalább nyolc Nobel-díjas közgazdász fejtette ki arról véleményét, hogy a bitcoin egy spekulatív lufi, köztük

A cikket itt tudod teljesen elolvasni.

MinnerInstant

Pearson Prentice Hall kutatásából kiderült, hogy az emberek 65%-a az információt csak akkor tudta teljesen feldolgozni, ha az vizualizálva is volt. Ha csak hanggal, vagy csak szöveggel volt, a figyelmük hamar lankadt, elkalandozott, vagy üveges tekintettel bár nézték, agyuk nem fogott fel semmit.

Az MIT kutatóinak mérései alapján egy szempillantás alatt 8 képet is képesek vagyunk feldolgozni. (13 milliszekundum egy kép feldolgozása, 100 milliszekundum egy pislogás. Ugyanezen kutatás szerint az agyunkba továbbított információ 90% -a vizuális, a fennmaradó 10% pedig az érzékeink többi része között oszlik meg (pl. hallás, tapintás…).  

Látod! A kép nekünk is segített! Irány az a cikk, ami még tovább segít ebben: Amikor a vevőd hülyeséget kérdez, amögött még több száz, sőt akár több ezer elszalasztott…

MinnerInstant

Alig 6 napja posztoltam arról, hogy Livermore egykori tanai szerint 30 000-ről 40 000-ig lazán el tud száguldani, mert lendületben van a bitcoin. És valóban. Érdemes elolvasni Jesse Livermore tanairól szóló könyvet, a címe: Egy spekuláns feljegyzései


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

További friss cikkek