A digitális marketing egyre összetettebb: a közönség naponta több ezer ingerrel találkozik, a platformok folyamatosan új funkciókkal jelentkeznek, és a “content” (tartalom) ma már megkerülhetetlen. Vállalkozásvezetőként biztosan te is érzed, hogy a tartalmaid nemcsak elkészülnek és “ott vannak”, hanem stratégiai szerepük is van az ügyfélszerzésben és a márkaépítésben.
Tudtad? A rendszeresen frissített, optimalizált blogbejegyzésekkel rendelkező cégek 55%-kal több látogatót szereznek, míg a legalább 16 posztot havonta publikáló cégek 3,5-szer több forgalmat, illetve 4,5-szer több leadet generálnak, mint azok, amelyek csak 0-4 alkalommal posztolnak!
Miért életbevágó a tartalomaudit 2025-ben?
A régi blogposztok, termékleírások, videók sokszor elavultak, vagy nem hoznak forgalmat – miközben a keresőmotorok és a felhasználók is egyre magasabb minőségű, naprakész tartalmakat várnak. Írtunk is erről még decemberben, ugye hogy az AI alapú megoldások felforgatják a keresőmotorok világát – a tiédet is!
A tartalomaudit segít átlátnod, hogy melyik cikked, kampányoldalad vagy videód teljesít jól, és hol vannak hiányosságok. Ha például rájössz, hogy egy régi, de szakmailag értékes bejegyzés már nincs optimalizálva a legújabb SEO-irányelvek szerint, akkor időben frissítheted, új kulcsszavakat és metaadatokat adva hozzá, s ezzel további érdeklődőket hozhatsz be.
Hogyan kezdd el?
- Tűzz ki konkrét célokat: Növelni akarod a weboldalad látogatottságát? Több ajánlatkérést szeretnél? Esetleg épp a brandismertséged erősítenéd? A céljaid meghatározzák, milyen mutatók (pl. látogatottság, konverzió, átlagos oldalmegtekintési idő) lesznek fontosak az audit során.
- Térképezd fel a tartalmaidat: Készíts listát az összes megjelenésről – beleértve a blogposztokat, a termékoldalakat, letölthető anyagokat, sőt még a videókat és a podcast-epizódokat is. Ehhez használhatsz olyan eszközöket, mint a SEMrush, a Screaming Frog vagy egyszerűen egy táblázatkezelőt.
- Elemezd az adatokat: Melyik anyagod mekkora forgalmat hoz? Melyik kulcsszavakra rangsorol jól a Google-ben? Mekkora a konverziós arány? Ha találsz olyan cikket, ami régebben jól teljesített, de mára lecsökkent a látogatóközönsége, az jó jelzés lehet arra, hogy ráfér egy frissítés.
- Dönts a további sorsukról: Egyes tartalmakat elég átírni és újraoptimalizálni, míg másokat érdemes lehet törölni vagy összevonni. A kiemelkedően jól szereplő bejegyzéseket akár kampányszerűen is promózhatod a közösségi médiában vagy a hírleveleidben.
Lili, marketinges kollégánk most csinált egy nagyobb auditot a Minner Instagram megjelenéseivel és kampányával kapcsolatban. Erről számolt be:
Az Instagramon szeretnénk hozzájárulni a tökéletes work-life balance kialakításához, ezért igyekszünk különböző posztokat gyártani, hogy számos szempontokból segítsük ennek elérését. Ahhoz, hogy ezt teljesíteni tudjuk és minél több emberhez eljuttatni, különböző módszereket próbáltunk alkalmazni, mint például reels videók közzététele. Ennél a formátumnál például azt figyeltük meg egy nagyobb audit során, hogy leginkább azokhoz jut el, akik nem követik az oldalunkat. Ez azt jelenti, hogy amennyiben követőtábor erősítése a cél, akkor a Reels videók alkalmazása erre megoldást jelenthet. Annak érdekében, hogy megfelelő tartalmakat tudjunk nyújtani folyamatosan figyelnünk kell a követők interakcióit is, hiszen mégiscsak számukra szeretnénk érdekes tartalmakat gyártani. Amennyiben valami nem annyira érdekes azon tudni kell változtatni, vagy teljesen elengedni, hiszen nem válhat be mindig minden. Merni kell próbálkozni és alakítani, ha valami nem sikerül, hiszen csak akkor tudunk utána előrébb jutni.
Milyen szakemberre van szükséged: Content Marketer vagy Content Creator?
Ahogy nő a tartalom jelentősége, egyre több “content” megnevezésű szerep bukkan fel a munkaerőpiacon. De vajon mi a különbség a “content marketer” és a “content creator” között, és mikor melyiküket érdemes alkalmaznod?
- Content Creator: elsősorban a kreatív tartalomgyártásra fókuszál. Profi videók, grafikus anyagok, izgalmas posztok születnek a keze alatt, gyakran erős közösségimédia-jelenléttel. Ha a vállalkozásod főleg vizuális, szórakoztató, gyors reakciót kiváltó anyagokkal dolgozik, és a közönséged inkább érzelmi alapon hoz döntéseket (tipikusan B2C szektor), akkor egy content creator lehet az ideális választás.
- Content Marketer: ennél komplexebb, stratégiai feladatkört lát el. Nemcsak tartalmakat készít, hanem összefogja az egész marketingtölcsért: milyen témák passzolnak a vásárlói utazáshoz, hogyan lehet SEO-szempontból erős anyagokat létrehozni, mely csatornákon érdemes kommunikálni, milyen CTA-kat alkalmazzunk a konverziók érdekében. B2B vállalatoknál – ahol hosszabb döntési folyamatok jellemzők és erős edukációra van szükség – tipikusan nagy érték egy content marketer, aki érti a szakmai hátteret és a marketing összképét is.
Hogyan dönts a kettő között?
- B2B cégek: többször is előfordul, hogy a mélyebb szakmai anyagok és a leadgenerálás állnak a fókuszban. Ilyenkor különösen fontos a stratégia, a releváns kulcsszókutatás és a hírlevél-folyamatok átlátása – vagyis a content marketer.
- B2C cégek: sokszor a gyors, trendi, látványos tartalmak érik el a legjobb eredményt. Egy-egy frappáns TikTok-videó vagy Instagram-posztsorozat hatékonyabb lehet, mint a hosszú leírások. Itt felértékelődik a content creator, aki akár influenceri szemlélettel tud rajongótábort építeni a brand köré.
Természetesen előfordulhat, hogy a te vállalkozásod mindkét képességre igényt tart: egyszerre kell egy stratégiai szemléletű ember, aki összefogja a folyamatokat (lsd. a Minnernél a Milán!), és egy kreatív “arc”, aki valóban látványossá teszi a posztokat vagy videókat (lsd. ugyanitt a Lili, aki nem hagyja magát földhöz kötni és viszi magával a Milánt a trendi sajátos útján). Ilyenkor, ugye vagy két külön munkatársban érdemes gondolkodni, vagy kereshetsz olyat, aki kombináltan rendelkezik mindkét készséggel – bár ez ritkább és jellemzően költségesebb megoldás.
Miért fontos ez? A frissített és átlátható tartalomkínálat segít abban, hogy pontosan lásd, mire van szüksége a cégednek. Ha azt tapasztalod, hogy rengeteg tartalom van fenn, de nincs valódi eredménye (kevés a megkeresés, gyenge a konverzió), akkor lehet, hogy inkább egy content marketer-re van szükséged, aki rendszert visz a folyamatokba és a marketingcélokra húzza fel a tartalmakat. Ha viszont minden stratégia rendben van, de nincs olyan szakember, aki megfogó, kreatív videókat vagy dizájnos social posztokat készítene, akkor egy content creator hiányozhat.
Záró gondolatok
A tartalom előállításáért felelős szakember(ek) kiválasztása nem lehet mellékes. Vállalkozásvezetőként gondold át alaposan: stratégiai gondolkodású “content marketer” kell, aki átlátja a teljes marketingrendszeredet, vagy inkább kreatív “content creator”, aki látványos, inspiráló, gyorsan terjedő tartalmakat hoz létre? És az is lehet, hogy mindkettőre egyszerre van szükséged.
A legfontosabb, hogy ne hagyd a tartalmaidat magukra. Egy rendszeresen végzett tartalomaudit, a megfelelő KPI-k mérése és a hozzáértő tartalmi szakember(ek) megtalálása hosszú távon fogja támogatni a márkád fejlődését és növelni az értékesítési eredményeidet.
Olvasnál még a témában?
- Kevésbé intelligens, aki imádja a sztárokat? Így működik az influenszer marketing is?
- Mikro vs megainfluenszerek. Melyik reklámoz jobban? Kivel éri meg együttműködni? 10K vs 100K
- Influencer marketing. Mennyibe kerül, hogyan éri meg, hogyan lesznek vevőim?
- Ez a probléma a hazai influencerek tartalmaival
Forrás: HubSpot, Marketing Institute, Minner
Fotó: Envato License